Cykla med hund?

Cykla med hund?
Tjabba skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är nåt speciellt när man har med sig Vovven
> ut i skogen, så här mysigt hade jag och min
> lille going i helgen.
>
>
>
>
> Mikael

Schysst video!

Cykla med hund?
Den är ju snart två år gammal, men jag ser att jag glömt posta den här, så det skadar väl inte att visa den igen. :)

Cykla med hund?
Vernersson skrev:
> Cesar Millan är i mångt & mycket en klåpare som
> man gör bäst i att ta med en hel jävla säck
> salt!

Hört det förr men aldrig riktigt förstått varför, frånsett då att det hela är en show och det förmodligen fuskas en del. Skulle du kunna vara så vänlig att förklara vad det är som gör honom till en klåpare?

Cykla med hund?
Jag är fysiskt allergisk mot hundar, tycker de luktar illa och är ganska korkade, men efter de senaste filmerna sitter jag här med ett fånigt leende och önskar jag också kunde ha hund :)*avundsjuk*

Cykla med hund?
Arsozath skrev:
> Vernersson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cesar Millan är i mångt & mycket en klåpare
> som
> > man gör bäst i att ta med en hel jävla säck
> > salt!
>
>
> Hört det förr men aldrig riktigt förstått
> varför, frånsett då att det hela är en show
> och det förmodligen fuskas en del. Skulle du
> kunna vara så vänlig att förklara vad det är
> som gör honom till en klåpare?

Hans metoder bygger till stora delar på att få hunden att lyda för annars gör det väldigt ont (tex tunt koppel som är uppdraget tight bakom öronen)... Eller att han faktiskt sparkar hunden med hälen strax framför ljumsken, vilket närmast är att jämföra med att ngn går snett bakom dig & armbågar dig i njuren om du gör ngt fel.

Till stora delar går hans "metoder" ut på sk negativ förstärkning (gör rätt annars jävlar).
Bestraffningen uteblir bara om hunden gör rätt.

Vill man ha en positiv relation med sin hund (att hunden ska vilja göra rätt) ska man bygga på positiv förstärkning, dvs belöningen kommer när hunden gör rätt men uteblir när hunden gör fel...

Däremot är han en jävel på detta med flockdynamik hundar imellan... Där är han mkt duktig...

Senast ändrad:
Cykla med hund?
Vernersson skrev:
> Arsozath skrev:
> -----
> > Vernersson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Cesar Millan är i mångt & mycket en
> klåpare
> > som
> > > man gör bäst i att ta med en hel jävla
> säck
> > > salt!
> >
> >
> > Hört det förr men aldrig riktigt förstått
> > varför, frånsett då att det hela är en show
> > och det förmodligen fuskas en del. Skulle du
> > kunna vara så vänlig att förklara vad det
> är
> > som gör honom till en klåpare?
>
>
> Hans metoder bygger till stora delar på att få
> hunden att lyda för annars gör det väldigt ont
> (tex tunt koppel som är uppdraget tight bakom
> öronen)... Eller att han faktiskt sparkar hunden
> med hälen strax framför ljumsken, vilket
> närmast är att jämföra med att ngn går snett
> bakom dig & armbågar dig i njuren om du gör ngt
> fel.
>
> Till stora delar går hans "metoder" ut på sk
> negativ förstärkning (gör rätt annars
> jävlar).
> Bestraffningen uteblir bara om hunden gör rätt.
>
> Vill man ha en positiv relation med sin hund (att
> hunden ska vilja göra rätt) ska man bygga på
> positiv förstärkning, dvs belöningen kommer
> när hunden gör rätt men uteblir när hunden
> gör fel...
>
> Däremot är han en jävel på detta med
> flockdynamik hundar imellan... Där är han mkt
> duktig...

+1

Hans metoder med negativ förstärkning fungerar bra på tv eftersom det snabbt ger effekt på en hund i obalans men det är knappast en hållbar lösning..
Det tar tid att bygga upp en "bra" hund, vilket många hundägare har svårt att förstå.

Cykla med hund?
Vernersson skrev:
>
> Vill man ha en positiv relation med sin hund (att
> hunden ska vilja göra rätt) ska man bygga på
> positiv förstärkning, dvs belöningen kommer
> när hunden gör rätt men uteblir när hunden
> gör fel...
>

Hur gör man för att bryta ett fixerat och aggressivt beteende med enbart positiv förstärknig?

Cykla med hund?
TBone skrev:
> Hur gör man för att bryta ett fixerat och
> aggressivt beteende med enbart positiv
> förstärknig?

Genom att ignorera hunden när den gör fel, och belöna när den gör rätt:

Om du t.ex. har en hund som är aggressiv vid hundmöten så ska du inte ge hunden någon uppmärksamhet när hunden börjar skälla på en annan hund (slita i kopplet, skrika åt hunden mm) utan bara ha kort koppel, blicken långt fram och bara passera.
Däremot om hunden är lugn vid ett hundmöte så är det toppen att komma med glada tillrop, klappa och ev. ge hundgodis.

Hemligheten är att när du själv ser (innan hunden) att det är ett hundmöte på gång, så är det bra att förekomma hunden och ta hundens uppmärksammhet med lek, godis mm så att hunden är upptagen med att rikta uppmärksammheten mot dig istället för den andra hunden.
När den väl har upptäckt den andra hunden är det ofta försent.

Men det tar lång tid och kräver mycket målmedvetenhet.

Själv har jag en Wheaten-terrier som har en hjärna stor som en ärta, det är ett evighetsarbete ;-)

Cykla med hund?
Stewe skrev:
> TBone skrev:
> > Hur gör man för att bryta ett fixerat och
> > aggressivt beteende med enbart positiv
> > förstärknig?
>
> Genom att ignorera hunden när den gör fel, och
> belöna när den gör rätt:
>
> Om du t.ex. har en hund som är aggressiv vid
> hundmöten så ska du inte ge hunden någon
> uppmärksamhet när hunden börjar skälla på en
> annan hund (slita i kopplet, skrika åt hunden mm)
> utan bara ha kort koppel, blicken långt fram och
> bara passera.
> Däremot om hunden är lugn vid ett hundmöte så
> är det toppen att komma med glada tillrop, klappa
> och ev. ge hundgodis.
>
> Hemligheten är att när du själv ser (innan
> hunden) att det är ett hundmöte på gång, så
> är det bra att förekomma hunden och ta hundens
> uppmärksammhet med lek, godis mm så att hunden
> är upptagen med att rikta uppmärksammheten mot
> dig istället för den andra hunden.
> När den väl har upptäckt den andra hunden är
> det ofta försent.
>
> Men det tar lång tid och kräver mycket
> målmedvetenhet.
>
> Själv har jag en Wheaten-terrier som har en
> hjärna stor som en ärta, det är ett
> evighetsarbete ;-)

+1!!!

Liknande läge här... Har en boxer med koncentrationsförmåga likt Homer Simpson ;-)

Enligt MIG nu då va! ;)
Enklaste sättet att motverka aggressiva felbeteenden är att från start ha ett målmedvetet arbete att bygga förtroende.

Ex. Min hund har aldrig någonsin behövt vara den som har fått "ta hand om situationen" vid tex hundmöten.
Jag har från början sett till att jag är den som tar hand om detta och på så vis har han lärt sig att han inte behöver tagga till för husse fixar, han behöver bara ev agera backup.

Lätt att som förstagångsägare missa den detaljen & det räcker med ETT negativt hundmöte för att en hund ska bära med sig detta för resten av livet tyvär.

Förekomma hellre än att förekommas brukar vara att föredra :)

Cykla med hund?
Ja, men i det fallet med det aggressiva beteendet vid hundmötet så används faktiskt fysisk styrka/kraft för att förhindra hunden att slutföra sin attack. Man ignorerar hunden mentalt, men fysiskt så gör man det inte. Jag håller definitivt med om att det är positiv förstärkning som är the way to go. Men min fråga var inte för att säga att det är fel, frågan är hur man faktiskt ska bryta ett beteende som är av karaktären att det är på g att skicka hunden en enkelresa till veterinären.

Det var tex någon liten bjäbbhund, kanske en yorkshireterrier, som anföll husse direkt om husse närmade sig matte i tv-soffan. Eller en golden som var "helt normal" när den inte åt men högg direkt om någon kom i närheten då den åt. Familjen var lite orolig för vad som skulle kunna hända då deras bebis snart skulle börja gå. Rörande yorkien så var det pinsamt uppenbart att ägarna inte alls kunde hantera hunden för fem öre, vilken oftast är fallet i hans tv- program, men ibland som med goldenen så är det inte uppenbart, åtminstone inte av det som framkommer i programmet.

Cykla med hund?
TBone skrev:
> Ja, men i det fallet med det aggressiva beteendet
> vid hundmötet så används faktiskt fysisk
> styrka/kraft för att förhindra hunden att
> slutföra sin attack.

Självklart ska man fysiskt förhindra hunden från att attackera!
Sedan gäller det även att träna med "baby steps"... Inte servera hunn mer än den fixar.
Var ggn den får lyckas slutar man träningsmomentet för att bära med sig en positiv minnesbild.
Hundar är enna jävlar på minnesbilder!!! ;)

> frågan är hur man faktiskt ska bryta ett
> beteende som är av karaktären att det är på g
> att skicka hunden en enkelresa till veterinären.

Om jag hade svaret på detta skulle jag ägna dagarna åt att mot ekonomisk ersättning förmedla det till drabbade hundägare istället för att "slava" som tekniker ;)

> Det var tex någon liten bjäbbhund, kanske en
> yorkshireterrier, som anföll husse direkt om
> husse närmade sig matte i tv-soffan.

Helt klart ett resultat av att hunden hade blivit belönad vid detta felbeteende (minns att jag såg det inslaget).
Var ggn hunden "markerade" mot husse skapade matte en belöning och därfirån accelererade skiten.

> Eller en
> golden som var "helt normal" när den inte åt men
> högg direkt om någon kom i närheten då den
> åt.
> Familjen var lite orolig för vad som skulle
> kunna hända då deras bebis snart skulle börja
> gå.

Resursbevakning är alltid knivigt :-/
Och jag kan inte tillräckligt mkt för att jag skulle ens kunna tänka mig att ta mig an detta på egen hand, definitivt hade jag valt att anlita ngn problemutredare.
Många fall av resursbevakning skapas tyvärr genom att man, i sin iver att lära hunden att inte bevaka sin mat / sina prylar, helt enkelt tar saker / mat / godis ifrån den helt i onödan.

En hund som äter ska man helt enkelt lämna ifred.

Vissa hundar har ingen form av resursbevakning alls, som vår... Han bryr sig inte.
Men jag skulle ändå aldrig någonsin tillåta att ett barn går i närheten av honom när han äter.
Hans mat är hans & ingen annans.

Oftast är det ju ändå till syvene & sist som så att olika problembeteenden bottnar i att vovvsegull är saftigt understimulerad och att folk inte fattar vad det är för hund de har i snöret (framavlade/naturliga egenskaper som tex jakt, drag etc).

Har en bekant som har en schäfermix, den hunden har hon inte styr på för fem öre!
Men jisses vad motion jycken får..... Mer fysiskt motionerad hund får man fan leta efter... Men mentalt får hon aldrig någonsin jobba....
Matte klagar & gnäller över jyckens vilda beteende men väljer att fullkomligt ignorera de råd hon får om mental stimulans... *suck*

Vill bara till sist tillägga att detta är enbart MINA tankar kring detta och att jag mkt väl kan ha fel, således påstår jag inte att detta är den enarådande sanningen :-D

Senast ändrad:
Cykla med hund?
Skickar en liten film på hur det hela såg ut för vår del när vi fick hem vår
Schapendoes som tjejen tränar lydnad med hela hela tiden.Hon kan t.o.m glömma bort att det står grejer på spisen som kräver lite tillsyn för att det skall tränas nån fotposition el dyl.

Iom att Kitchi till större delen skall användas i lydnadssammanhang så är han drillad i positiv
anda med mkt lek som belöning,och aldrig nån belöning när han gör fel.

Han har heller aldrig fått springa fram för att hälsa på andra hundar (som många hundägare tycker är så gulligt) utan han har några speciellt utvalda kompisar som han får leka med
inga andra får han heller ens inte hälsa på, börjar man med det så skall det till slut fram och hälsas på allt och alla som kommer förbi (så det vill vi inte).

All den tiden som dom lägger ihop på träning märker jag att även jag har nytta av tex när
han få följa med ut i skogen på en cykeltur.

Så på filmen är han precis hemkommen till oss och klickerträningen började direkt.
helt otroligt vad klok han var redan som så liten och snappade klickern direkt.

Mikael

Cykla med hund?
Jag har haft hund i några år via ett ex. Hundbranschen och även häst är ganska rolig. Det kryllar av människor som tänker svart eller vitt angående hundträning (t.ex. att Ceasar är kass och kör med elkoppel är rätt spritt). Ena sättet är i regel skit och det andra, som man själv lärt sig av någon tränare som också tänker i svart och vitt, är helt suveränt.

Jag/vi hade en Gordon Setter som det jagades lite fågel med och var även på jaktkurser och jakthundsdressyr. Jag är personligen rejält skeptisk till klicker och godis i mängder. Det är inget som man kan hålla på med när man jagar uppe i fjällen till exempel. Man kan visa vem som bestämmer och vad som är önskvärt beteende utan våld och utan att kasta till hunden godis hela tiden. Fredrik Steen tyckte jag var rätt bra och hade vettiga åsikter.

Cykla med hund?
Finns ju annan belöning än godis. Min kompis har en känslig mage så vi tränar mestadels med lek som belöning, det tycker jag är absolut bäst för oss.

"Man kan visa vem som bestämmer och vad som är önskvärt beteende utan våld och utan att kasta till hunden godis hela tiden."
Belönar du inte hunden när han förstår vad ditt önskvärda betéende är?
El koppel eller stackel koppel?

Cykla med hund?
Jag har inte hund numer och orkar inte ge mig in i "debatten" för det går inte att vinna mot de som tror att hunden dör av ett hårt koppelryck (för att slippa göra 1000-tals lösa koppelryck framöver). Självklart berömmer man när hunden gör något bra och visar genom att ignorera eller kroppsspråk och tonfall om något inte var bra beteende. Jag hann möta rätt många hundar och hundägare på kurser (som mest både fältträning och jakthundsdressyr med ~10 samtidiga "ekipage") och känslan är att många fler med jakthund har bra ordning på sina hundar jämfört med de som har dem som sällskap endast.

PS. Var det minsta insinuation om att jag skulle ha använt el- eller sånt där schackel så lägg ner. Kan ha missförstått men det är så låg nivån brukar vara på hundforum. De som kör med supermjuka metoder känns som militanta veganer.

PS2. Belöning är inte likställt med godis för mig. Vad gör man den dag man råkar glömma godiset hemma?

PS3. Nu råkade jag debattera lite ändå :)

Senast ändrad:
Cykla med hund?
42Hz skrev:
> Hur vanligt är positiv belöning i en vargflock?
> ;)

Nu är det väl ifs så att uppfostran av vargvalpar syftar till att de ska bli självständiga och att de ska överleva. Inte komma på inkallning, inte bita sönder saker, inte attackera främlingar osv.

Ja, jag såg din ;).

Cykla med hund?
42Hz skrev:
> Hur vanligt är positiv belöning i en vargflock?
> ;)

Miss Lycka-klass på den kommentaren. Synd på smileyn bara. Den förstörde liknelsen.

Cykla med hund?
Kan vi inte släppa hund-dressyr-diskussionen och återgå till trevliga filmer och bilder på cyklande hundar?

676434d1330114339-training-dog-mountain-bike-you-dog-bike.jpg

Senast ändrad:
Cykla med hund?
nikasp skrev:
> Jag har inte hund numer och orkar inte ge mig in i
> "debatten" för det går inte att vinna mot de som
> tror att hunden dör av ett hårt koppelryck (för
> att slippa göra 1000-tals lösa koppelryck
> framöver). Självklart berömmer man när hunden
> gör något bra och visar genom att ignorera eller
> kroppsspråk och tonfall om något inte var bra
> beteende. Jag hann möta rätt många hundar och
> hundägare på kurser (som mest både
> fältträning och jakthundsdressyr med ~10
> samtidiga "ekipage") och känslan är att många
> fler med jakthund har bra ordning på sina hundar
> jämfört med de som har dem som sällskap
> endast.
>
> PS. Var det minsta insinuation om att jag skulle
> ha använt el- eller sånt där schackel så lägg
> ner. Kan ha missförstått men det är så låg
> nivån brukar vara på hundforum. De som kör med
> supermjuka metoder känns som militanta veganer.
>
> PS2. Belöning är inte likställt med godis för
> mig. Vad gör man den dag man råkar glömma
> godiset hemma?
>
> PS3. Nu råkade jag debattera lite ändå :)

Sorry, var nog jag som läste fel om Cesargrajen du skrev :)
Hårda koppelryck är där emot inte så bra för hundens nacke när den inte är beredd men det förstår du säkert.

Cykla med hund?
Du kör den något mer klemande skolan förstår jag. Hundratals lösa koppelryck när hunden är beredd eller ve och fasa sele på promenad tror jag är väldigt mycket sämre än ett distinkt ryck åt sidan. Det finns olika skolor men jag tycker att det funkade bra. När hunden slutat dra i kopplet kan man fokusera på andra roligare saker tillsammans.

Klabbapan
> Hårda koppelryck är där emot inte så bra för
> hundens nacke när den inte är beredd men det
> förstår du säkert.

Senast ändrad:
Cykla med hund?
Lite historiska cykla med hund tillbehör:

1. Hundplatta för militärcykel
2. Platta monterad på civil cykel
3. Klipp ur en fransk cykeltillbehörskatalog från 1913

Bilagor

• mili.jpg
    mili.jpg
    28.3 KB · Besök: 215
  • hundvelo.jpg
    hundvelo.jpg
    48.4 KB · Besök: 173
  •  fransk tillbehörskatalog för cyklar 1913.jpg
    fransk tillbehörskatalog för cyklar 1913.jpg
    72.5 KB · Besök: 146
Cykla med hund?
nikasp skrev:
> Du kör den något mer klemande skolan förstår
> jag. Hundratals lösa koppelryck när hunden är
> beredd eller ve och fasa sele på promenad tror
> jag är väldigt mycket sämre än ett distinkt
> ryck åt sidan. Det finns olika skolor men jag
> tycker att det funkade bra. När hunden slutat dra
> i kopplet kan man fokusera på andra roligare
> saker tillsammans.
>
> Klabbapan
> > Hårda koppelryck är där emot inte så bra
> för
> > hundens nacke när den inte är beredd men det
> > förstår du säkert.

Ett par små knyck och att vänta ut hunden har räckt för min del, jag skulle inte vilja riskera att paja nacken på min hund för att jag är för lat för att träna den mer än en gång. jaja, kul att du fick din hund att sluta dra i kopplet, blir jobbigt för kroppen i längden :). nej jag använder inte sele om jag inte måste. gg. :)

Cykla med hund?
Jag skrev ju att det är extremt svart eller vitt i den här branschen och du verkar tro att hundar som kör järnet i fjällterräng är väldigt spröda, utan att veta vad jag menar med koppelryck. Och dessutom stämplad som lat också fast jag både cyklade, sprang och gick med den hunden (stående fågelhund som vi jagade ripa med i fjällen). Var det något som inte saknades så var det motion för den hunden. Han fick vara ute flera timmar om dagen även på vardagar, exet gick eller cyklade alltid till jobbet på djurklinik. Använder du sele annat än till drag i skidspåret så blir jag klart tveksam.

Klabbapan skrev:
> Ett par små knyck och att vänta ut hunden har
> räckt för min del, jag skulle inte vilja riskera
> att paja nacken på min hund för att jag är för
> lat för att träna den mer än en gång. jaja,
> kul att du fick din hund att sluta dra i kopplet,
> blir jobbigt för kroppen i längden :). nej jag
> använder inte sele om jag inte måste. gg. :)

Senast ändrad:
Cykla med hund?
Provade dom så kallade skoterspåren idag. Vi har aldrig haft så lite snö som nu så skoterklubben har inte dragit upp spåren i år. Det är några skotrar som har kört lederna så jag provcyklade dessa idag. Tog med mig hundarna och passade att motionera dom. Lyckades med att krocka med unghunden när han kom rusandes förbi leden... Han sprang rakt in i mitt framhjul så att styret blev vridet och jag for i backen..... Jag hade provmonterat Drift Ghost kameran på hjälmen och hade den påslagen så jag fick det på film.

Cykla med hund?
Setter skrev:
> Provade dom så kallade skoterspåren idag. Vi har
> aldrig haft så lite snö som nu så skoterklubben
> har inte dragit upp spåren i år. Det är några
> skotrar som har kört lederna så jag provcyklade
> dessa idag. Tog med mig hundarna och passade att
> motionera dom. Lyckades med att krocka med
> unghunden när han kom rusandes förbi leden...
> Han sprang rakt in i mitt framhjul så att styret
> blev vridet och jag for i backen..... Jag hade
> provmonterat Drift Ghost kameran på hjälmen och
> hade den påslagen så jag fick det på film.
>
>

Galet med fart i den där hunden :) Tur att det gick bra. Känner annars igen beteendet, där för varje avverkad cykelkilometer har hunden avverkat 3 kilometer :)

Cykla med hund?
H. skrev:
> Nu har jag varit på landet igen och Leija har
> fått springa av sig lite.

Härligt!
Vad långsam du var. Hon var ju tvungen att stanna flera gånger och kolla så att du hängde med :)

/johan

Cykla med hund?
JojjeM skrev:
> Härligt!
> Vad långsam du var. Hon var ju tvungen att stanna
> flera gånger och kolla så att du hängde med :)

Ja, och hon stannar ju alltid mitt i anledningen till att jag sänker farten. Vilket inte direkt gör min framfart snabbare och enklare...

Cykla med hund?
Har hon licens och egen startplats i Flottsbrorallyt? Hon lär ju spöa de flesta menar jag. Och i reglerna står ju inget om att man måste cykla, bara att man måste ha hjälm. Hon har väl redan kört en chainlesstävling så hon har ju erfarenhet.

Cykla med hund?
sjodell skrev:
> Men du har inte lyckats få henne att hålla till
> bakom hojen i spåret istället för framför?

Hon sprang bakom när jag började cykla med henne, men nu åker jag mest i skogen med henne och då är hon kopplad, så då måste hon springa framför mig. Där går det dock oftast bättre eftersom det är mer jämnt tempo.

Luthman Photography skrev:
> Har hon licens och egen startplats i
> Flottsbrorallyt? Hon lär ju spöa de flesta menar
> jag. Och i reglerna står ju inget om att man
> måste cykla, bara att man måste ha hjälm.

Nja, jag tror att det kan bli lite rörigt, det är så många andra cyklister och så ute samtidigt där...

> Hon har väl redan kört en chainlesstävling så hon
> har ju erfarenhet.

Jo, om jag inte minns fel kom hon 3:a på den tävlingen, en sekund före mig.

Cykla med hund?
H. skrev:
> Nu har jag varit på landet igen och Leija har
> fått springa av sig lite.

Fantastiskt, den där entusiasmen smittar av sig :)

Cykla med hund?
Mina två ören, men jag cyklar ibland med min pälskling (korthårig spansk podenco) och då är hon kopplad med flexikoppel som jag har i ett bälte kring midjan.

På så vis har jag möjlighet att låta henne springa "lös" samtidigt som jag har kontroll ifall något händer.

Det tog inte många gånger innan hon hittade sin plats ungefär i höjd med vevparti/framhjul och ungefär en meter - 1,5 från cyckeln.

Vi cyklar nästan enbart på väg, grusväg och undantagsvis på bra stigar och hunden har stenkoll på att springa på rätt sida om fasta hinder och springer upp på trottoaren (eller dikeskanten) med kommandot "Upp på kant!".
..jag vill ju inte ha ut henne i trafiken... :)

Men det är hunden som avgör hastigheten, i början vill hon uppåt 30-35 knyck, sen när hon fått sträcka på benen så gör hon ca 12-16 km/h så länge som trampdynorna klarar det (ca 1 - 1,5 mil)

Jag tänker köpa skor till hunden som skyddar dynorna mot asfalt och grus och jag är helt övertygad om att hon skulle klara många mil om hon inte fick ont i tassarna.

Men det är 2 saker som jag vill påpeka gällande hundar och cyklar.
Först, hundar mår inte bra av att springa länge, hjärtat tar visst stryk av det.
Så det gäller att få dem till att trava istället för att galoppera.
Med andra ord, anpassa hastigheten efter hunden!

Sen gäller det att få i hunden vatten!
Jag har lärt min att dricka från sportflaska, på så vis har vi alltid vatten att dela på.
Om det är varmt eller hunden flämtar mycket, så tar jag en skvätt vatten i handen och stryker det över rygg, nacke och sidor på hunden för svalka och det fungerar visst riktigt bra.

Hundar är flockdjur och älskar att få vara med flocken.
Då är det ju en självklarhet att hunden ska få vara med när husse o matte sticker ut på en tur, om det nu inte är VR-träning på schemat.. :)

Cykla med hund?
Jag väcker lite liv i den här tråden igen. Nu har vi en 15veckors Lapsk vallhundsvalp hemma som ödet har bestämt att hon ska hänga med ut och cykla. Vi har redan börjat träna henne på att tycka tt cyklar är bra skit (hon var med och hängde på rally i vallentuna bland annat och jag har ibland rullat bredvid på min SS-när vi varit ute och gått tillsammans (sambon och hunden går, jag rullar i promenadtakt på cykel). Än så länge har det bara varit positivt, cyklar är jätteskoj tycker hon.

Man ska ju inte börja träna innan hunden är äldre (jag tänker mig att korta turer under våren nästa år borde funka, då är hon kring ett år). Men det känns rätt viktigt att hon gillar att hänga med på cykelturer, jag tror visserligen inte att det är något problem då hon gillar skogen och att springa runt, men finns det något förutom vanlig grundlydnad som kan vara behjälpligt att börja träna redan nu?

Min plan är att köra en liknande setup som H. har, dvs flexikoppel i brösthöjd och en elastisk lina sista biten till hunden.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp