Cykla med stelopererad fot

Förra veckan så stelopererade jag min högerfot, så i sidled är den helt fixerad.

Min förhoppning är att cyklingen inte ska lidande mer än att det är tre månader med gips.

Finns det någon här med erfarenhet av liknande operation?

//Anders

Fot.JPG

Hej!
Hade en patient häromåret med en i det närmaste identisk operation. Har gått utmärkt för honom att åka skidor och cykla. Låt det ta tid så borde det funka!

Thor skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
> Hade en patient häromåret med en i det närmaste
> identisk operation. Har gått utmärkt för honom
> att åka skidor och cykla. Låt det ta tid så
> borde det funka!

Det där svaret gjorde mig lättad och och fick framtiden att ljusna. Då är det inte ens min fot vi pratar om.

Efter en kvall med lite mycket alkohol och ungdomligt osarbarhet sa har jag utvecklat posttraumatisk artros i leden ovanfor dar du har gangorna till de langa skruvarna.
Kvar i leden finns typ 15% rorlighet. Nasta steg ar steloperation.

Jag hojjar pa och det funkar helt ok. Faktum ar att det ar i stort det enda typen av cardio som funkar. Musklerna i benen utvecklas av naturliga skal olika sa framforallt vaderna ser olika ut.

Ar valdigt intresserad av hur det gar for dig sa hall oss garna uppdaterade! Lycka till och folj doktorns rad...

Har en gammal cykelkompis med stelt ihoplappad fot och han har klarat sig fint även på allmountainresor till Spanien.
Men det är flatties som gäller. Och efter en hård dag gör det väl lite ont. Men det kan det göra på de flesta.

Trampedalen skrev:
> Lyckost! Du slipper cykla i vinter!
> Läk ihop ordentlig nu så rullar vi igen i vår!

haha blir ingen bra vår för mig cykelmässigt, har knappt cyklat sedan i augsti.
Får satsa mot 2014 istället.

RobinWa skrev:
> Får man lov att fråga varför det blev
> steloperation? Akut olycka eller något du dragits
> me länge?

Hade en sammanväxning av två ben i foten sedan födseln som gjorde att smärtsn i fotleden förvärrades med tiden.Har haft ont så länge jag kan minnas.

Idag så cyklade jag för första gången sedan operationen den 28/11.
Är fortfarande svullen och det kommer ta upp till ett år innan det är helt läkt,så lite ont kommer jag ha ett tag till.
Kände idag att konditionen har blivit lidande, den är helt enkelt katastrofalt dålig.

Foten känns stabil och nu går det mycket bättre att lossa lossa skon från spd:en, det var nästan omöjligt förut pga smärtan.Provade att ställa mig upp och bryta lite men det får vänta ett tag till.

Innan op så pekade min fot rätt kraftigt till höger så jag gick som en plog, men nu är det rakt och snyggt.

Kör som Friberg säger med två stelopererade fötter. Har även ett gäng andra benbrott som en lårbensfraktur, öppen sken- o vadbens fraktur och för 11 veckor sen la jag även till men en knäfraktur.. kändis på ortopeden :( men cyklingen har hjälp mig otroligt mycket att komma tbx till ett "normalt" liv.. lite surt att man få börja om igen när det väl gick så bra.

så här såg det ut för snart 10 år sen.

http://hem.bredband.net/mavvve/badabenen.jpg

Kämpa på och lyssna på din sjukgymnast!

Mavve skrev:
> Kör som Friberg säger med två stelopererade
> fötter. Har även ett gäng andra benbrott som en
> lårbensfraktur, öppen sken- o vadbens fraktur
> och för 11 veckor sen la jag även till men en
> knäfraktur.. kändis på ortopeden :( men
> cyklingen har hjälp mig otroligt mycket att komma
> tbx till ett "normalt" liv.. lite surt att man få
> börja om igen när det väl gick så bra.
>
> så här såg det ut för snart 10 år sen.
>
> http://hem.bredband.net/mavvve/badabenen.jpg
>
> Kämpa på och lyssna på din sjukgymnast!

Wow, imponerande. Vad gör du egentligen? Stuntman, legionär, basejump?
Aldrig rygg eller nacke? Tur i oturen...

Gott att du är tillbaka på banan! Konditionen kan du träna om foten funkar, foten är svår att fixa med bättre kondis, så se till att lösa foten först...

Stuvstaix skrev:

>
> Wow, imponerande. Vad gör du egentligen?
> Stuntman, legionär, basejump?
> Aldrig rygg eller nacke? Tur i oturen...

Det nämsta nacken o rygg är väl vurpan på vätternrundan förra året. Fick mig en fin ac-luxation, så nyckelbenet står rakt upp..

Spelat fotboll, kört motorcykel, cyklat och åkt skidor..

Mavve skrev:
> Stuvstaix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Wow, imponerande. Vad gör du egentligen?
> > Stuntman, legionär, basejump?
> > Aldrig rygg eller nacke? Tur i oturen...
>
> Det nämsta nacken o rygg är väl vurpan på
> vätternrundan förra året. Fick mig en fin
> ac-luxation, så nyckelbenet står rakt upp..
>
> Spelat fotboll, kört motorcykel, cyklat och åkt
> skidor..

Fyfan, du måste nästan ha diagnosen kronisk otur. : D

Hej,
Jag har exakt samma operation som genomfördes 2010. Det funkar alldeles utmärkt att cykla och jag har tävlat lite i senior och veteran efter det. Visst händer det att fotleden kan svullna upp lite men jag går mycket med stödstrumpor. Kör hårt och lycka till!

Superfettot (fd Fettot) skrev:
> RobinWa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får man lov att fråga varför det blev
> > steloperation? Akut olycka eller något du
> dragits
> > me länge?
>
>
> Hade en sammanväxning av två ben i foten sedan
> födseln som gjorde att smärtsn i fotleden
> förvärrades med tiden.Har haft ont så länge
> jag kan minnas.

min grabb på 13 mejsla loss sin "sammanväxning" från sina fötter för precis ett år sen.
ser ut att varit på samma ställe...
det har varit ett tufft år för honom men är nu i stort sett smärtfri, tur eller otur så finns det dataspel att roa sig med som pojk nu för tiden.....

EkenlowZ;
Jag har ingen aning om hur Superfettot mår nu.
Men jag fick min vänsterfot stelopererad för, 19 år sedan efter 2 års misslyckanden med att få mitt öppna benbrott och följande "benröta" att läka och ge nån som helst stabilitet i fotleden. Efter ett antal operationer hade dessutom benet blivit ca 2 cm för kort så foten blev fäst lite nedåtvinklad så att jag skulle nå ner till marken med tårna åtminstone, oftast har jag iläggssula eller uppbyggd sko. undantaget är klätterskor och lvg-cykel-skor.
Jag cyklade under hela läke/sjukskrivningstiden (drygt 2 år) och det var bättre än antibiotika för infektionsläkning och mitt bästa kondisuppehållande verktyg.
Efteråt gav jag mig även raskt tillbaks till att klättra klippa och berg så mycket jag hann, inkluderande telemarksåkning, fjällturer på skidor och vandringar i bergen (det måste man ju för att komma åt dem!).
Foten gjorde ofta ont som fan på eftermiddagarna och kvällen men brukade hämta sig till dan efter.
Efter ca 10 år så hämtade den sig inte så bra till dan efter så sen dess får jag ta det lite mer "varannan dag"...
Men foten och jag klarar fortfarande heldagar på klippa, is, telisar, Järvsö, vättern.

Så livet är inte över för dig :)

Adam K sa:
EkenlowZ;
Men jag fick min vänsterfot stelopererad för, 19 år sedan efter 2 års misslyckanden med att få mitt öppna benbrott och följande "benröta" att läka och ge nån som helst stabilitet i fotleden. Efter ett antal operationer hade dessutom benet blivit ca 2 cm för kort så foten blev fäst lite nedåtvinklad så att jag skulle nå ner till marken med tårna åtminstone, oftast har jag iläggssula eller uppbyggd sko. undantaget är klätterskor och lvg-cykel-skor.
Jag cyklade under hela läke/sjukskrivningstiden (drygt 2 år) och det var bättre än antibiotika för infektionsläkning och mitt bästa kondisuppehållande verktyg.
Efteråt gav jag mig även raskt tillbaks till att klättra klippa och berg så mycket jag hann, inkluderande telemarksåkning, fjällturer på skidor och vandringar i bergen (det måste man ju för att komma åt dem!).
Foten gjorde ofta ont som fan på eftermiddagarna och kvällen men brukade hämta sig till dan efter.
Efter ca 10 år så hämtade den sig inte så bra till dan efter så sen dess får jag ta det lite mer "varannan dag"...
Men foten och jag klarar fortfarande heldagar på klippa, is, telisar, Järvsö, vättern.

Då kan du ju köpa de där nya pedalerna, med variabel höjd om man har olika långa ben :) minns inte vem som gjorde dem bara :p

Jag har också gjort en liknande op 2011.
Dock är hela mitt talusben i höger fot ersatt av en metallbit och alla leder är således stum runt talusbenet.
Hade stor smärta under belastning första året men har hela tiden blivit bättre.
Jag har en fotledsortros (ett stöd från strax bakom tårna upp över smalbenet) på mig när det vankas hårdare mtb och DH. Landsvägscykling och mys mtb går bra utan.

Hoppas det går bra med op.

Cyklade i Idre en heldags tur på stig i fjällmiljö med en man som hade protes från knät.
Så jag tror du inte kommer få några problem.
Har själv endel titanskrot i fotområdet efter mtb vurpa, tar tid innan det känns helt ok vid påfrestande ståendes cykling som DH/Enduro

Adam K sa:
EkenlowZ;

känns som att jag inte behövt vänta spec. länge på OP när man läser hur länge vissa dragit med onda fötter, (skada 4/1-16, OP 25/10-16)
Det som gruvar mig mest är nog att jag kommer att ha gips i 3 månader...

Nää nog vet jag att livet inte är över, är ju trots allt bara 23 bast gammal, hellre stel fot än trasigt brosk/led :)

Tillbaka
Topp