Cykla på fastande mage.

Cykla på fastande mage.
laasesku sa:
krull sa:
Någon som testat att cykla längre rundor på tom mage?
Tänkte prova detta pga övervikt men är lite osäker på vad som händer efter typ 2 timmar.

/Micke

Tycker ditt tankesätt är lite skevt :)

Bättre äta sig smalare genom att äta rätt istället för att äta mycket mindre eller som i detta fall inget alls

Tror inte du skulle ”tjäna” jättemycket på o cykla på tom mage.

Cykla långpass i allmänhet är ju bästa sättet att hålla/gå ner i vikt, ju!

Cykla på fastande mage.
Ingen övervikt på mig, men provade att cykla CV öppet spår 90 km med det uttalade målet att aldrig stanna. Ganska säker på att sista 30km hade gått bättre med stopp för påfyllning. Några som stannade och fyllde på, kom ikapp och drog ifrån trots att vi var jämna innan. Min tid 4.36 tror jag. Kör Siljan-Orsasjön 160 km utan att stanna och utan att äta något. Även här finns det nog möjlighet att vara smartare. Min tid senast 4.54.

Cykla på fastande mage.
Om man inte är väldigt rutinerad och kan sin kropp så är det lite som att träna utan reservslang att träna utan någon nödraket i ryggfickan enligt mig. Man kan gå hem med punka, och man kan ta sig hem i knapp styrfart om man tvärdör, men hur mycket gav passet då?

Finns så många variabler, varianter samt hur man svarar så bästa är att prova sig fram vad som passar kropp och psyke bäst.
För min del går det superbra att gå ner i vikt trots någon bar på långrundorna, samtidigt som jag känner att jag får ut bra av passen, och det tror jag gäller de allra flesta. Bara logiskt att bränner man 2000kcal och trycker i sig ett par hundra kcal under passet så går det åt rätt håll.

Sen kan man ju såklart vänja kroppen till mycket, men om det är nödvändigt att ta det till det mer extrema för att nå sina mål eller om det är något man faktiskt vill är en annan femma.

Cykla på fastande mage.
Kan tipsa om att vissa träningsappar visar hur mycket kalorier man förbrukat under rundan. Hur bra det stämmer har jag ingen susning om dock. Då får man ju en fingervisning om hur mycket man kan äta. Sedan är jag lite tveksam till alla rön om hur, var, när osv man ska äta. Tror mer man blir förvirrad av det och ledsnar när man hör olika från alla håll. Men du skrev ju att du har koll på kosten så du har en bra grund att stå på.
Uppdatera oss gärna hur det går för dej så hejar vi på.

Cykla på fastande mage.
Bama sa:
Tänk på att ha bra mat färdig när du kommer hem för annars är det lätt att trycka i sig något kaloririkt och överäta istället.

Jag sätter in matlådan med mycket grönsaker i micron innan jag tar av mig skorna oavsett om jag har kört på tom mage eller inte.

Det här är personen man skall lyssna på och läsa. Här har det hänt grejer som gör de flestas uppgift relativt enkel.

Cykla på fastande mage.
Enligt Reck så har "fat adaptation"-konceptet som effektiv prestationsförmågehöjande metod inget stöd i forskning, men vad vet väl han jämfört med happy?

Cykla på fastande mage.
Bullabus sa:
Kan tipsa om att vissa träningsappar visar hur mycket kalorier man förbrukat under rundan. Hur bra det stämmer har jag ingen susning om dock. Då får man ju en fingervisning om hur mycket man kan äta. Sedan är jag lite tveksam till alla rön om hur, var, när osv man ska äta. Tror mer man blir förvirrad av det och ledsnar när man hör olika från alla håll. Men du skrev ju att du har koll på kosten så du har en bra grund att stå på.
Uppdatera oss gärna hur det går för dej så hejar vi på.

Hittade inte programmet ifråga, bara en artikel: http://www.dailymail.co.uk/health/a...-eating-women-burn-fat-scientists-reveal.html

Jag misstänker att man testat detta på mer högintensiva motionsformer, inte cykling.

Jag ger mig ut på en lugn 7-milsrunda med en vansinnigt äcklig bar i ryggfickan så får vi se vad som händer...

Cykla på fastande mage.
Medicin med Mosley ska INTE tas som sanning utan i ska ses som roliga anekdoter.

Normalt kan de flesta ta i hårdare under passet med hyfsat fyllda energidepåer och på så sätt göra av med mer energi totalt under passet, än om det utförts med låga energidepåer.
För att gå ner i vikt måste en se till att inte kompensera när en inte tränar.

//Ola

Cykla på fastande mage.
Henrik_E sa:
Enligt Reck så har "fat adaptation"-konceptet som effektiv prestationsförmågehöjande metod inget stöd i forskning, men vad vet väl han jämfört med happy?

Fast nu råkar Happy ha forskningsreferenser från Daily Mail... :-)

(den mest tendentiösa tidningen i hela västvärlden, men men)

Cykla på fastande mage.
NLC sa:
Henrik_E sa:

Prestationshöjande för vad? Och hur svarar det på TS frågeställning?

Som sagt, vad är det för prestation det är tal om och hur mäter man den?
Det centrala är att skilja på hunger och energibehov- att känna sin kropp. Inte huruvida man väljer att kalla det fat adaption eller något annat.

Jag har cyklat många breveter med folk som i princip börjar trycka i sig gels och coca-cola till frukost för att de tror att de behöver energi. Det är mer regel än undantag att folk med denna taktik drabbas av sviktande mage långt innan man hunnit 30 mil (för att inte tala om längre distanser) med obehag, nedsatt prestation och eventuellt extra pauser som följd.

Så, är min teknik prestationshöjande eller deras prestationshämmande? Det kan man filosofera kring...

Cykla på fastande mage.
Hur mycket energi som behövs måste väl bero på vilken intensitet man utövar sin aktivitet. Att klarar sig på en flaska vatten på 30 mil brevet fungerar kanske om man håller en IF 0,50-0,60 men på IF 0,70-0,75 tror jag nog du behöver peta i dig något emellanåt för att inte trilla omkull.

Cykla på fastande mage.
krull sa:
Jag ger mig ut på en lugn 7-milsrunda med en vansinnigt äcklig bar i ryggfickan så får vi se vad som händer...
Välkommen till Happy!

Som du märker får man sålla lite bland råden, många har lite svårt att se utanför sin egen verklighet. Och de andra älskar att tjafsa om studier som nog inte heller har relevans till vad du frågade om. :-)

Jag är glad att du trots detta verkar landat i en rimlig plan. Ha det så roligt!

Cykla på fastande mage.
Nu sa jag ju inte att noll energiintag är det bästa sättet att cykla 300km, jag sa att det att överdosera socker innan man ens blivit varm i kläderna definitvt INTE är det.

Jag slutade med pulsband 2011 eftersom informationen var helt oanvändbar och någon effektmätare ar jag aldrig investerat i så vilken intensitet jag egentligen håller är en rent subjektiv bedömning...

Cykla på fastande mage.
Vad gäller träning på fastande mage för att gå ned i vikt så har jag lite erfarenheter av det. Visserligen inte 2 timmars pass utan jogging en mil eller cykling ca 3 mil, mer eller mindre rakt upp från sängen. Sen jag började med det gick viktminskningen märkbart bättre. Nu får man ju glömma allt som heter prestation, tiderna blir ju riktigt kassa i jämnförelse mot välgödd, men jag gjorde detta i viktminskningssifte, inte träningsyfte, tiderna brydde jag mig inget om.

Hur nyttigt det är att göra så var inte av betydelse för mig. Sen att det inte finns forskningsstöd för denna motod bryr jag mig heller inte om, det funkar för mig, vare sig det är ökad motivation eller omedveten ändring i kosten efter att ha börjat med detta, eller rent av placebo effekten. Jag skiter i vilket, vågen gick snabbare neddåt, anledningen är ointressant för min del. Precis som med allt annat så kan det funka bra för en men inte alls för någon annan. Bara att testa och se.

Cykla på fastande mage.
ohellstrom sa:
Nu sa jag ju inte att noll energiintag är det bästa sättet att cykla 300km, jag sa att det att överdosera socker innan man ens blivit varm i kläderna definitvt INTE är det.

Jag slutade med pulsband 2011 eftersom informationen var helt oanvändbar och någon effektmätare ar jag aldrig investerat i så vilken intensitet jag egentligen håller är en rent subjektiv bedömning...

Men....? Du cyklar ju både fort och långt. Måste vara omöjligt!

Cykla på fastande mage.
krull sa:
Någon som testat att cykla längre rundor på tom mage?
Tänkte prova detta pga övervikt men är lite osäker på vad som händer efter typ 2 timmar.
/Micke

Jag cyklar alla mina distansrundor på morgonen utan frukost och med bara vatten i flaskorna. Det finns mycket forskning som tyder på att det ger bra effekt, förutom viktminskning (bättre muskeluppbyggnad i benen t.ex.). Jag har vant min kropp vid det under flera år och kan nu ta 5-6 timmar i skogen utan frukost. Mitt tips är att börja med kortare rundor och att i början ha en banan i bakfickan ifall det krisar. Observera att det här fungerar bättre med lågintensiv cykling än med högintensiv. Dock så kör jag även mina Monarkintervaller utan frukost i magen så...

Cykla på fastande mage.
Med tanke på att jag gör huvuddelen av min träning (eller snarare mitt motionerande) på kvällen så gör jag det också utan frukost i magen. ;-)

Cykla på fastande mage.
Fördelen med att cykla på morgonen innan frukost är ju att man förlänger tiden man inte ätit och därmed äter frukosten senare och då antagligen är lite mindre hungrig till lunchen och på så sätt minskar energiintaget över dagen.

För vissa funkar det och för andra funkar det inte.

Cykla på fastande mage.
McOla sa:
Fördelen med att cykla på morgonen innan frukost är ju att man förlänger tiden man inte ätit och därmed äter frukosten senare och då antagligen är lite mindre hungrig till lunchen och på så sätt minskar energiintaget över dagen.

Ett antagande som stämmer väl överens med det som lyfts fram i en artikel i New York Times. Har själv provat det och hoppar över frukost för att dra ut på tiden jag fastar. Till lunch, det första målet på dagen, äter jag mig proppmätt om jag kan. Sen mindre och mindre allt eftersom dagen går. Enligt modellen som presenteras i artikeln ska en begränsa tidsperiod som en äter under dagen för att ha en så lång fasta som möjligt innan det är dags att äta igen. https://mobile.nytimes.com/2017/08/...subid2=manual&referer=https://m.facebook.com/

Cykla på fastande mage.
Mike C sa:
Vad gäller träning på fastande mage för att gå ned i vikt så har jag lite erfarenheter av det. Visserligen inte 2 timmars pass utan jogging en mil eller cykling ca 3 mil, mer eller mindre rakt upp från sängen. Sen jag började med det gick viktminskningen märkbart bättre.

...

Hur nyttigt det är att göra så var inte av betydelse för mig.

...

Viktig mening där. En bra metod för att gå ner i vikt behöver inte vara nyttig för kroppen. Atkins och 5-2-dieterna t.ex.

Cykla på fastande mage.
Att cykla på tom mage är en jätte bra strategi att tappa vikt. Frågan är vill du också tappa muskelmassa, mineraler och annat... generellt är det dumt. Det finns inga bra genvägar till att tappa vikt.

Första grejen som jag rekommenderar är att ha kol på din kalori intag och förbränning. Appar som My Fitness Pal är jätte bra. Det tar mellan 1-3veckor att vänja sig att använda appen. Problemen är att de flesta tror att det är något konstigt att räkna kalorier (typ jag två års sen), de uttrycker sig som om någon har erbjudit de kokain eller EPO. Det låter som en extremism till de flesta, men det är super enkelt och vanligt, kan bara göra nytta.

Du vill INTE gå under -500kcal per dygn för flera veckor annars ska du fucka upp din metabolism. Det är en av huvud anledningar varför de flesta fejlar. De börjar må dåligt, kroppen blir svagt, orkar mindre och cyklar långsammare och långsammare. Börja med att äta ca 2200-2400 per dygn och sen läg till allt som cykling/ träning förbrinner. Typ mellan lagom cykling förbrinner 8kcal per 1min. Bra runda med lite press kan gå upp till 10/1.

Det finns strategier att varva upp metabolism: lyft jävla tungt typ 3x reps (men förebygga till det först), kör sprints tills du vill kräkas, ta kall bad/dusch (minst 3 min med vatten under +12C, lite svårt på sommarn). Annars Time Restricted Eating - ät inom 9 timmar. 15 timmar utan mat varje dag. Du kan börja med 12/12. Du kan drycka svart kaffe, det ska inte påverka "fasting" MEN nästan allt annat ska bryta den, inklusive tuggummi!

Slutligen rekommenderar jag magsjuka eller en annan form av PURGE. Du vill rensa din "gut-flora" så att du har inte sockersuget. Naturligtvisst ska du undvika socker så mycket du kan. Minska intåg av pasta och andra komplexa kolhydrater att undvika större insulin drop efter mat som startar suget, särskilt socker suget. Tänk på att alkohol, särskilt Öl är en perfekt logistik firma som transporterar mycket av det du äter rakt till kroppsfett.

Du kan äta ALLT du vill, skit i idiotiska diets som Paleo, Vegan, Keto, eller Warrior Diet (bara en måltid per dygn - 3000kcal på träningsdagen? fuck that) etc. Åtminstone nu. Börja enkelt: Ät inte mer än du förbrinner.

Oh.. du kan ha 2 cheat days per vecka. så länge det är inte en efter andra - nästan glömde det :D

Cykla på fastande mage.
NLC sa:
Henrik_E sa:

Tror inte han svarade TS utan kommenterade övriga kommentarer av typen "det är jättebra att träna på tom mage för att lära kroppen att vara effektiv"....det den typen av kommentarer avser är "fat adaptation"-konceptet och som Henrik skrev så finns inget stöd i forskning för att det skulle ha den effekten folk som kör med metoden tror att den har.

Det är väl ingen som svarat på TS frågeställning, det var ju en enkel JA- eller NEJ-fråga :-)

Mitt svar till TS:

JA.

Cykla på fastande mage.
Jocke77 sa:
NLC sa:
Henrik_E sa:

Tror inte han svarade TS utan kommenterade övriga kommentarer av typen "det är jättebra att träna på tom mage för att lära kroppen att vara effektiv"....det den typen av kommentarer avser är "fat adaptation"-konceptet och som Henrik skrev så finns inget stöd i forskning för att det skulle ha den effekten folk som kör med metoden tror att den har.

Det är väl ingen som svarat på TS frågeställning, det var ju en enkel JA- eller NEJ-fråga :-)

Mitt svar till TS:

JA.

Om jag har 15 mil hem och slut på mat så vet jag att jag klarar det. Det är en effekt.

Uthållighetssport handlar väldigt mycket om mental styrka. Svårforskat...

Cykla på fastande mage.
ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
NLC sa:
Henrik_E sa:

Mitt svar till TS:

JA.

Om jag har 15 mil hem och slut på mat så vet jag att jag klarar det. Det är en effekt.

15 mil, slut på mat. Sånt händer knappast av misstag för en rutinerad cyklist. Så, bad planning eller vill man helt enkelt inte stanna och skaffa käk?
Att man vill träna sin mentala styrka, det är en annan sak, och förståeligt.

Cykla på fastande mage.
staine sa:
ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
NLC sa:
Henrik_E sa:

Mitt svar till TS:

JA.

15 mil, slut på mat. Sånt händer knappast av misstag för en rutinerad cyklist. Så, bad planning eller vill man helt enkelt inte stanna och skaffa käk?
Att man vill träna sin mentala styrka, det är en annan sak, och förståeligt.

Ja, givetvis har du rätt i sak - om man hade tänkt äta men räknar fel på 150km så har man klantat sig.

Jag ser mental styrka som helt centralt i ultraidrott. 2 chokladkakor och en liter sportdryck på en 2-timmarsrunda är alldeles för mycket snuttefilt och leder alltför ofta till att folk blandar ihop trötthet, hunger och energibrist i kroppen. Man kan känna de två första, men det är långt till de två sista. Konsekvensen blir ofta att folk proppar i sig en massa skit och blir dåliga i magen eller liknande.

Man måste träna på att första kroppen och jag påstår att man kan främja denna förståelse genom att provocera fram lite extra obehag även på kortare rundor. Eventuell avsaknad av belägg inom forskningen tar jag inte så hårt. Ultraidrott är inget det forskas speciellt mycket på, mig veterligen, så att hänvisa till att det inte finns bevis när i princip ingen ens försökt bevisa det bevisar inte så mycket.

Cykla på fastande mage.
WAKIdesigns sa:
Naturligtvisst ska du undvika Tänk på att alkohol, särskilt Öl är en perfekt logistik firma som transporterar mycket av det du äter rakt till kroppsfett.

Känner igen det du skriver om och de är bra tips. Men ovanstående har jag aldrig hört, att just öl skulle fungera på något annat sätt än andra kolhydrater. På vilket sätt är öl sämre kolhydratkälla än gurka och hur gör det att energi än mer lagras in som kroppsfett?

Cykla på fastande mage.
Jag är mkt långt ifrån någon ultraidrottare men såklart man tilltalas av att testa på misär. Och måste erkänna att jag mer än en gång kommit fram med den mosiga bananen kvar i ryggfickan. Fick dessutom en reklam-gel för ett par år sen som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.
Å andra sidan minns jag den underbara lunchen i Järlåsa för ett par år sen (4 mazariner).
Nåja, man blir kanske klokare med åren.

Cykla på fastande mage.
Jag tycker om hur tråden gick från "cykla lite utan frukost" till "ultraidrott". Kan det inte bli sida tre så jag får lägga in en bild på Rune Larsson?

Cykla på fastande mage.
lundatok sa:
Jag tycker om hur tråden gick från "cykla lite utan frukost" till "ultraidrott". Kan det inte bli sida tre så jag får lägga in en bild på Rune Larsson?

Snart, snart!

Men visst är det charmigt att det bara är antingen eller - om man hävdar att det inte är nödvändigt att äta precis innan och under ett (kortare) träningspass blir man automatiskt för "train low/race high", "fat adaptated athlete", "ketogenic diet" etc istället för att inse att köra en Timma eller två innan frukost och träna med avsiktligt tömda glykogendepårer är två vitt skilda saker.

Cykla på fastande mage.
McOla sa:

Precis så tänker jag med min pendling. Cyklar 17 km till jobbet på fastande mage och trycker på rätt bra. Sedan käkar jag frukost på jobbet. Hade jag käkat innan cyklingen hade jag garanterat blivit sugen på något litet innan lunch. Har också märkt att om jag stoppar i mig något sött till eftermiddagsfikat vid 14:30 så känner jag mig ofta tom och nästan väggad redan innan jag sätter mig på cykeln på vägen hem vid 16. Fenomenet blir tydligare desto sämre jag sovit.

On topic så tror jag det är bra att ha med en nödraket i form av bar eller gel på längre pass. Hungern när man kommer hem efter en total väggning går inte att jämföra med något annat, skulle i princip kunna äta upp barnen. Lätt att överkompensera i det läget.

Cykla på fastande mage.
Jag fattar inte skillnaden. Trodde det var ett slags minu-ultra-idrott att gå upp, cykla 3 (eller 5) mil till jobbet, jobba 8 timmar, sen hem igen SEN ev äta lite?
;p

Cykla på fastande mage.
staine sa:
Jag fattar inte skillnaden. Trodde det var ett slags minu-ultra-idrott att gå upp, cykla 3 (eller 5) mil till jobbet, jobba 8 timmar, sen hem igen SEN ev äta lite?
;p

Det är det jag kallar "måndag". Men det är ju bara min subjektiva värdering att det ger positiva resultat för det jag håller på med.

Cykla på fastande mage.
Jag upplever (skriver mest så för att slippa citera källor) att en runda på 2 timmar är inga som helst problem att köra med enbart vatten. Ska jag däremot bomba i 2 timmar så vill jag ha någon form av energi att käka. Det räcker med en snickers för att fylla på när reserverna inte längre räcker (det är väl ändå att anse som en sanning att kolhydratreserver räcker 45 min - 1.5 timmar beroende på hur hårt du kör?). Om du sen kör lågintensivt så kan man ha kvar kolhydraterna till största del och då kan man bomba den sista timmen om man så vill.

Det jag egentligen vill säga (såklart endast självupplevt) är att om du inte äter så har du den mängd glykogen som fanns från början + det du lyckas omvandla från fett (beroende på förmåga). Det kan du gott och väl köra en 300 km runda på om du kör i en sådan intensitet (om inte jag missminner mig så körde ohellström just den 300 km rundan som åsyftas med sin fru och då kanske i ett lugnare tempo?) att du inte gör av med reserverna. Om du däremot ska köra på maxkapacitet så behöver du (jag) lägga till lite snabb energi.

Att bonka är väl helt enkelt att man tar slut på den snabba energin, och då orkar man ingenting tills man har kommit ifatt. Då kan man "linka hem" på fettförbränning (otränat är det upp till kanske 60% av maxpuls, av egen erfarenhet).

Som långdistanscyklist är det ju klockrent att lära sig köra på sina fettreserver och inte behöva klämma i sig mat hela tiden, du drar ju ner på antalet stopp vilket är väldigt positivt när du ska cykla länge.

Tillbaka
Topp