Cykla Sidenvägen?

Markus F

Aktiv medlem
Cykla Sidenvägen?
Om jag hade jättemycket pengar skulle jag göra det här. Tur att jag inte har 10 000 dollar.

http://www.istanbultobeijing.com/silkroute/

silkRoute_thumb.jpg

Cykla Sidenvägen?
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag hade jättemycket pengar skulle jag göra
> det här. Tur att jag inte har 10 000 dollar.

Synd att loppet inte går åt andra hållet, då skulle man kunna betala för resan genom att ta med lite av det som alltid kommigt den vägen(det är inte siden jag pratar om). Jobbigt med några extra kilo dock ;-) Skämt åsido klart kul sak att göra, lite hippiretro över det hela.

Cykla Sidenvägen?
Svår väg att cykla... Inte det lättaste att korsa Kaspiska havet med cykel och sedan är det alltid problem med visum till Turkmenistan... Har man redan en cykel och planera att leva billigt så räcker 5000 USD för att göra trippen.

Sidenväger går bland annat genom Samarkand och där finns det lite snygga moskéer att kolla på.

uzb_2003_02.jpg ht=384

Några bergpass längs sidenvägen under vintertid...

kyg_2003_03.jpg ht=390

Kirgistan

kaz_2003_02.jpg ht=380

Kazakhstan

Jag kommer nog att dra dit nästa år så om du är sugen på att hänga med så skicka ett mail

/Stellan
http://sandstorm.se

Cykla Sidenvägen?
Stellan: Det vore kul att höra hur du resonerar kring vad som krävs av/på en cykel för din typ av extrema långturer?

*en med funderingar innan man blir för gammal*

Cykla Sidenvägen?
Pata2 skrev:
> Stellan: Det vore kul att höra hur du resonerar
> kring vad som krävs av/på en cykel för din typ
> av extrema långturer?
>
> *en med funderingar innan man blir för gammal*

Inte det lättaste att skriva vad som krävs av en cykel för långtur. Den cykel som jag hade på min första cykeltur (Melbourne-Perth 520 mil) kostade ungefär 1200 SEK när den var ny. Kvaliten på den cykeln låg på ungefär samma nivå som en av de billiga modellerna från BILTEMA. Den fungerade men jag knäckte axeln till baknavet några gånger när man tog i. Hade även ganska mycket problem med att hjulen blev sneda och fick riktas några gånger varje vecka. Jag lärde mig ganska snabbt att reperera en cykel och det har jag haft nytta av under de andra turer som jag har gjort.

Min nästa cykel som jag köpte blev en Tunturi H300 och den hade jag på turen mellan Estland och Hong Kong (1700 mil). Den höll betydligt bättre men jag lyckades knäcka båda fäljarna på den och även båda naven fick jag byta. Jag kom inte fram till Hong Kong på den cykeln för jag lyckades knäcka ramen när det inte var så långt kvar. Det var bara att dumpa den och ta tåget.

Den cykel som jag har nu är en Kona - Lava Dome och den har jag använt från Nordkap - Etiopien (1500 mil), Casa Blanca, Marocko - Ouagadougou, Burkina Faso (1300 mil) och Casa Blanca - Spanien (120 mil). Denna cykel har hållit betydligt bättre men det är ändå de vanliga problemen, fäljarna bryts, vevpartiet rasar, växelsystemet slutar fungerar osv.

Jag tycker det har inte så stor betydelse vilken cykel man har för det kommer alltid problem under längre turer. Det som är viktigt är att man känner sin cykel och att man själv vet hur man ska laga den när något rasar. För all del lär man sig det efter ett tag när man inte kan få någon hjälp. Det gäller att ha en cykel som man kan få reservdelar till när man är iväg så en enkel modell är att föredra om man lämnar Väst. Jag föredrar även en cykel men stålram som går att svetsa när något bryts på den. Jag har lyckats bryta fästena för pakethållaren på min nuvarande cykel så det var bara att svetsa fast pakethållarna direkt i ramen istället för att skruva dem. Ska man göra en längre tur så är det en stor fördel att kolla upp i förväg vad för reservdelar som kan finnas efter vägen man planera att cykla och därefter packa de reservdelar som man kan tänkas behövas. Visst går det att laga det som går sönder men det är betdligt roligare att bara byta ut den dåliga delen till en ny. Jag satt två dagar i Kazakhstan med en svets och en rundfil för att bygga nya kuggar på klingorna till min cykel. Inte det roligaste nöjet men det fungerade när man inte kan få tag i några nya delar. Jag hade ca 30 mil till närmaste cykelbutik. Jag tog tåget dit men de hade inga nya klingor och från den butiken var det drygt 150 mil till nästa butik...

Vilken utrustning man behöver har väldigt stor betydelse var man ska och vilken årstid man planera att åka. Svårast är när vädret variera väldigt så man får ta med sig kläder för alla förhållande. När jag cyklade från Estland till Hongkong hade jag en temperaturskillnad på 112 grader, från -57 till +55. Om du planerar något så är det bara att skicka ett mail eller ringa så kan jag ge fler tips.

/Stellan

Cykla Sidenvägen?
Tackar för visdomsorden nu ångrar jag ännu mer att jag inte nappade på ett erbjudande om en lavadome i våras.
KONALavaDomeRaceLightstl22.jpg ht=480

Hur är det med andra långfärdscyklister du möter, är det några som använder typ touringcyklar(av stål då)?

Cykla Sidenvägen?
Pata2 skrev:
> Tackar för visdomsorden nu ångrar jag ännu mer
> att jag inte nappade på ett erbjudande om en
> lavadome i våras.
>
> Hur är det med andra långfärdscyklister du
> möter, är det några som använder typ
> touringcyklar(av stål då)?

Jag brukar faktiskt inte träffa så många andra långfärdscyklister på min turer. Jag cyklar antagligen på ställen som andra idioter undviker. De jag träffar och som har varit iväg ett tag brukar köra på mågon ombyggd MTB eller touringcyklar. Av de jag möter har de flesta en ram av stål men det förekommer även andra ramar. Mycket handlar om hur länge man är iväg och om man planerar att köra slut på cykeln eller om man tar det lugnare. Jag brukar använda min cykel till relativt påfrestande cykling och det märks för allt slits snabbt.

När tjälen släpper i Kazakhstan slits kedjan ganska snabbt pga sand

kaz_2003_07.jpg ht=391

Kazakhstan 2003

Bergscykling sliter mycket på fäljar och hjul

chi_2003_22.jpg ht=383

Kina 2003
223.jpg ht=399

Niger 2006

Vid ökencykling kommer sanden in överallt i nav och olika lager och det blir glapp snabbt.

maur_2005_03.jpg ht=398

Mauritanien 2005
446.jpg ht=399

Niger 2006

/Stellan

Cykla Sidenvägen?
Tack Stellan, men efter ditt inlägg blir jag ännu mer övertygad om att jag aldrig ska cykla på ställen där det är mer än 20 km till närmsta cappuccino/ölpump/cykelaffär och där frukosten består av något mer än en näve kallt grus. Jag håller mig nog till Europa.

Stellan skrev:
> Jag hade ca 30 mil
> till närmaste cykelbutik. Jag tog tåget dit men
> de hade inga nya klingor och från den butiken var
> det drygt 150 mil till nästa butik...

Senast redigerad av en moderator:
Cykla Sidenvägen?
När jag var liten pratade jag och min pappa ofta om att på något sätt ta sidenvägen till Kina. Om det är på allvar så är jag kanske med på att faktiskt försöka göra det.

J.

Cykla Sidenvägen?
Shit stellan det var inga dåliga turer du har tagit
(med stor avundsjuka sitter jag och tittar på bilderna)
Undrar hur du får råd med detta men inser att det bara är att spara ihop o dra.
Jag är nog tvungen att ha en öl pump i närheten jag också tyvärr =)

Cykla Sidenvägen?
Hmm!

Jag tar studenten till våren, sen ska jag jobba ett år (siktar jag på) på irland för att få ihop pengar, sen har resande varit den stora planen..

Och GUD va sugen jag blir på att cykla nånstanns!

Cykla Sidenvägen?
Markus F skrev:
> jag [ska] aldrig ska cykla på ställen där det är mer än 20 km till
> närmsta cappuccino/ölpump/cykelaffär ... Jag håller mig nog till Europa.

LOL ;) Kan rekommendera USA, som numer har förträfflig cappucino o suveräna cykelaffärer. Kan också rekommendera Sydost Asien, Malaysia, Thailand, Lao, Kambodia o Viet Nam. Det är löjligt lätt att hoja där, man behöver varken tält eller kök. I vissa Thailändska provinser kan hundarna vara småjobbiga, i Viet Nam åker de i grytan.

Ram o komponenter betingas naturligtvis av vart man ska hoja och tillgången på reservdelar. Vi har långcyklat två somrar på aluminiumramar i USA, väl medvetna om att det vore lätt att byta en sprucken ram. Ger man sig ut i länder om Stellan far till är det stålram o tubus räcken som gäller.

Cykla Sidenvägen?
Stellan,

Tack först för att du delar med oss dina erfarenheter - de är både intressant och värdefulla!

Många som tar långturer har skrivit att det är inte särskilt viktigt vad man har för utrustning, bara man vet hur man kan laga så mycket som möjligt i fältet, men jag undrar hur mycket mindre mektid det skulle bli om man hade kvalitetskomponenter från början? Du har cyklat otroligt mycket med grejer av tveksam kvalitet, och mycket mer till med medelmåttiga komponenter. Du skriver att det är allt som krävs, men du har inte skrivit att du har provat riktigt starka hjul, skivbroms, internväxlade nav osv. Om du har inte provat, hur kan du vet att de är inte bättre än det som du har erfarenhet av?

Cykla Sidenvägen?
Daner skrev:
> jag undrar hur mycket mindre mektid det skulle bli om man hade
> kvalitetskomponenter från början?

Ja, väl beprövade kvalitetskompenter, som är gjorda för att tåla en förskräcklig massa stryk i skogen, inga komponeter under XT, ett par extra kedjor och en kassett eller två i reserv kan man komma långt med. När vi hojat i Indien och i Sydost Asien har vi haft en kombination av XT och XTR, ceramicfälgar, och FSA-styrlager. Nästa långfärdshoj blir sannolikt i Titan, kanske med skivbroms. Materialvalet beror i hög grad på var vi tror att vi kommer att hoja och hur länge. På vissa ställen är det fortfarande stål o tubusräcken som gäller. Naven blir absolut XTR. De går hur långt som helst.

Men då ska det i rättvisans namn sägas att vi är ute mycket kortare tid, inga halvårsresor, och att vi varken hojat i Kazakstan eller Övre Volta. Vissa u-länder har enorma strafftullar på cyklar, för att skydda inhemsk cykelindustri, varför det finns en del verkligt udda dimensioner och system t ex i Indien, Viet Nam, Kambodia och Lao. Men ska man ha glädje av denna tillgång till komponenter gäller det att de passar hojen man har och det är ingen lätt beställning att tillgodose. De passar inte bättre på en billig än på en dyr hoj som är byggd efter "internationell standard".

Det borde göras en "prickkarta" som visar utbredningen av vissa komponentsystem. En databank med svar på frågor som: I vilka länder kan man utan problem köpa delar till Shimanos niodelade drivlinor?

Cykla Sidenvägen?
Per,

XTR nav placerar högt bland mina favoriter, och jag tror inte att du, jag eller din fru kommer någonsin att uppleva dem som något annat än pålitliga, men jag känner en sällsynt tung och stark cyklist som kan döda en XTR nav med rå trampkraft inom en vecka. Phil Wood, Hadley och framförallt Chris King håller betydligt längre för honom.

Cykla Sidenvägen?
Per skrev:
> Nästa långfärdshoj blir sannolikt i Titan,
> kanske med skivbroms.

Det blir ju rejält dyra cyklar det där, som kanske är värda årslöner för folk i de områden ni passerar.. Iofs lär de inte veta hur mycket de egentligen är värda, men är ändå inte stöldrisken ett rätt stort orosmoment när man har långfärdshojjar som är värda så mycket pengar?

Jag har bara varit ute några dagar upp till en vecka med mycket billigare cyklar, i Europa, men är då ändå lite nojjig för stöldrisken. Skönt då att ha utrustning som inte kostar mer än att jag har råd att ersätta den och kan fortsätta resan om allt eller delar av den försvinner.

Kör ni med massa lås, bra försäkringar och hårdbevakning av cyklar? Kanske stöldrisken av cyklar och utrustning är mycket större i västeuropa än i uländer, jag vet inte..

Cykla Sidenvägen?
Nackdelen med XTR för touring är väl att axlarna är i titan (07 är väl tom i alu?). Skall man lasta tungt (eller är tung själv från början) är det en chanstagning att inte köra med stålaxlar.

Cykla Sidenvägen?
snalla gor mig inte nervos med ert snack om att "inget annat an xtr duger".. ok om man har en veckas semester for en lange planerad cykeltour, men da ska man ju mest ha otur om grejer pajjar eller sa har man inte kollat dom ordentligt innan. har man langre tid pa sig sa gar det allra mesta att laga, om an temporart om man bara har lite vettiga reservdelar med sig. slapa med extra kasetter och extra kedjor ar inget man vill pa en langre tripp (jag ar inte sa erfaren som stellan, men tror att han haller med).
denna cyklar jag pa for tillfallet. marin bear valley i plat med deore-grejer. investerat i en skon sadel, lattrullade dack och lojligt dyra pakethallare. framvaskan ar skit och ska bytas mot en shoppingkorg + en liten drybag

P1040793.JPG ht=384

dessutom, markus f varfor betala nagon 10000 dollars for nagonting man kan gora sa mycket billigare sjalv..?

om du ar pa vag mot orienten nasta ar stellan sa ses vi kanske halvvags =)

Cykla Sidenvägen?
Själv tycker jag varken komponentgrupp eller ytbehandling på fälgarna (ceramic!) är särskilt viktiga. De flesta långcyklare verkar köra med Deorekomponenter. I alla fall de jag och brorsan träffade på när vi cyklade från Sverige via östeuropa, Turkiet, Iran över centralasien till Stilla havet. XTR är ju tävlingskomponenter där tillverkaren också måste trimma vikten. Det är ofta detta man betalar för. Inte för hållbarhet när man långfärdscyklar med tung packning. De som är intresserade kan läsa mer om hur jag och brorsan resonerade kring cykelprylar på www.utsidan.se/ddb/cykel/artiklar/1059.htm. Däremot är det viktigt att ha en strategi för drivlinan. Vi valde XT-kassett, Stronglight Zicral-drev och 3 st SRAM PC 99 kedjor. Kedjorna kördes växelvis vart 80:de mil. Välbyggda hjul anpassade för ändamålet samt bra pakethållare och väskor är andra viktiga saker.

Mange

Cykla Sidenvägen?
Nackdelen med att ha högkvalitativa delar som har en överlägsen teknisk funktion jämfört med "billigt skit", är att när det bättre Rohloffnavet pajjar (klarar de 17000km utan service?) så blir du stående. Det kommer inte att finnas nåt ställe utanför större städer i Europa och USA som kan reparera det snabbt och enkelt. Även dyra och bra delar kommer att gå sönder efter en sandstorm.. Det kanske är den vetskapen som gör att långcyklisterna väljer skrot att cykla på, det är enklare att reparera NÄR det går sönder. En av de få "nymodigheter" som jag kan tänka mig vara bra är mekaniska skivbromsar, mest för att spara på fälgarna.

Cykla Sidenvägen?
spännande att se så många som långcyklar och höra om era äventyr. Kan ni inte lägga upp lite lämkar till era sidor. Himla skön vinterläsning.

Tack

Patrik

Cykla Sidenvägen?
Tobe skrev:
> när det bättre
> Rohloffnavet pajjar (klarar de 17000km utan
> service?) så blir du stående.

Ja, om du byter olja regelbundet.

> Det kommer inte
> att finnas nåt ställe utanför större städer i
> Europa och USA som kan reparera det snabbt och
> enkelt.

Kan man komma åt ett fedexkontor (eller liknande) och kan vänta ett par dar så kan man få ett nytt hjul levererat till sig ganska snabbt från sin favvohjulbyggare. Inte nödvändigtvis billigt, men många "highend"-tillverkare verkar ha väldigt generösa policys när det gäller sånt. Just när det gäller rohloff så är det i princip bara rohloff i tyskland som fixxar sånt ändå så man hade fått skicka hjulet även om det gått sönder i Hellas.

Nu har vi inte touringcyklat längre ut på vishan än forna östtyskland, men för oss har plan B alltid varit att låta nån bekant hyra en minbuss och hämta oss. Sånt går på några lök men det är en rätt billig lösning. Skall man korsa Mongoliet så kan det ju hända betydligt allvarligare saker än att man knäcker en fälg och har man inte nån plan B för sånt så är man ju rätt rökt. man bör nog alltid ha en liten buffer för att göra en "airlift" om man sticker hemifrån helt enkelt.

Cykla Sidenvägen?
Vi kör 1000 mil långfärdscykling på varje pc99-kedja på beskrivet sätt. Jag skulle tro att Stronglight-dreven är betydligt mer långlivade än xtr. När det gäller naven tycker jag att lagerbanorna verkar likvärdiga på deore och xt. Xtr har jag ingen erfarenhet av (min fattiga stackare). Man får vara noga med att serva dem vid behov och ha rätt kontryck. Annars är frihjulet en svag länk. Det verkar heller inte skilja mellan Deore och xt. Eftersom jag tar isär naven då och då har jag redan bytt ut navlagerkulorna till xtr rostfria kulor.

Mange

Cykla Sidenvägen?
pettter skrev:
> dessutom, markus f varfor betala nagon 10000
> dollars for nagonting man kan gora sa mycket
> billigare sjalv..?
>

Jag håller med dig i princip. Det finns ingen anledning att betala någon stora summor pengar när man kan göra saker själv. Men jag är väldigt bekväm av mig, så det finns några faktorer med den här organiserade trippen jag gillar. Att någon lagar käket till exempel..
Jag citerar arrangörens FAQ:

"Q:Where do we sleep?
On the Silk Route we will be sleeping in a combination of camping and budget hotels. Camping will be at times in organized campgrounds, but often will be a bush camp alongside the route. These bush camps will likely not have any facilities for washing, and so water will be carefully rationed to riders on these days. The campgrounds will typically be on the outskirts of cities on our route. On rest days we are often camped in or near larger cities where water, tourist attractions and shops are more readily available.

Q:What will we eat?
On biking days there are four meals a day. You will start with a breakfast of porridge, bread, jams, honey, fresh fruit when available, etc. Just past the halfway mark of most cycling days, there will be a lunch awaiting you with a sandwich, energy bars, energy drinks, and water. When you arrive to camp there will be warm soup, bread and other snacks. Supper is a hearty, nutritious meal usually pasta or rice based. No supper is served on the night coming into a rest day. Likewise, no food is served on the rest days – riders are expected to find their own food in local shops and markets... ...You may go to sleep exhausted, but never hungry."

Jag har inga planer på att åka den här trippen, men tyckte det var en kul notis.
Om jag hade 100 000:- spänn att göra av med på cykelresor så hade jag som sagt bränt stålarna i en världsdel där det finns ölpumpar, mjuka sängar, espressomaskiner, vattnet är drickbart och det största problemet när bakväxeln går sönder är om man ska köpa LX eller XT .
Äventyr lockar mig inte, och organiserade äventyr är hur trist som helst.

Cykla Sidenvägen?
XTR (950 och antagligen 952, vet inte hur 960 är) är också känsligt för köld. Inte kul när det bara "snurrar" vilket jag fått erfara mer än en gång när jag hade sådana nav.

Antagligen blir det så på alla nav om det kommit in vatten, är fel fett, för mycket fett eller annat vajsing.

Stellan har väl ganska vettiga grejer. Huvudsaken är att han kan laga dem och känner sig trygg med dem.

Titanramar, delar är kul men frågan är om inte stål är lämpligare för sådana där extrema resor. Det är nog lättare att hitta någon som kan svetsa, reparera något i stål än titan i utkanterna av Gobiöknen eller något annat mer udda ställe man kan cykla vid. :)

Cykla Sidenvägen?
Kom hem från jobbet nu så jag har inte kunnat följa denna tråd tidigare idag...

Daner skrev:
> Många som tar långturer har skrivit att det är
> inte särskilt viktigt vad man har för
> utrustning, bara man vet hur man kan laga så
> mycket som möjligt i fältet, men jag undrar hur
> mycket mindre mektid det skulle bli om man hade
> kvalitetskomponenter från början? Du har cyklat
> otroligt mycket med grejer av tveksam kvalitet,
> och mycket mer till med medelmåttiga komponenter.
> Du skriver att det är allt som krävs, men du har
> inte skrivit att du har provat riktigt starka
> hjul, skivbroms, internväxlade nav osv. Om du har
> inte provat, hur kan du vet att de är inte
> bättre än det som du har erfarenhet av?

Jag har inte haft möjlighet att testa allt ännu ok min ekonomi tillåter inte det. Jag brukar försöka välja komponenter som har en ganska hög kvalitet men ändå enkelt uppbyggda. Jag vet hur det är när man har det "nyaste" från Väst och det bryter samman på en leråker i ett utland. Jag föredrar då att ha komponenter som jag kan fixa själv och som jag har en möjlig chans att kunna hitta reservdelar till. När jag är ute på en långtur så är det ofta mer än 500 mil mellan ställena där jag har en rimlig möjlighet att kunna få fram reservdelar till så moderna komponenter är kanske inte det bästa att ha i sådana förutsättningar. Kanske skulle mektiden minska ordentligt om man hade kvalitetskomponenter från början men om det blir fel på dem så kommer väntetiden på nya komponenter öka ordentligt. Jag föredrar att ha mer mektid och på så sätt få mindre väntetid när grejorna går sönder.
Har du något tips om ett riktigt starkt hjul som håller? Jag är sugen på att köpa två nya för de gamla är ganska slitna.

Per skrev:
> Ja, väl beprövade kvalitetskompenter, som är
> gjorda för att tåla en förskräcklig massa
> stryk i skogen, inga komponeter under XT, ett par
> extra kedjor och en kassett eller två i reserv
> kan man komma långt med. När vi hojat i Indien
> och i Sydost Asien har vi haft en kombination av
> XT och XTR, ceramicfälgar, och FSA-styrlager.
> Nästa långfärdshoj blir sannolikt i Titan,
> kanske med skivbroms. Materialvalet beror i hög
> grad på var vi tror att vi kommer att hoja och
> hur länge. På vissa ställen är det fortfarande
> stål o tubusräcken som gäller. Naven blir
> absolut XTR. De går hur långt som helst.
>
> Det borde göras en "prickkarta" som visar
> utbredningen av vissa komponentsystem. En databank
> med svar på frågor som: I vilka länder kan man
> utan problem köpa delar till Shimanos niodelade
> drivlinor?

Jag brukar hålla mig till XT när det gäller nav och växling och det brukar fungera ett tag. En hoj i titan skulle jag har undvikit om man ska till u-länder utan någon större cykelmarknad. Jag föredrar en stålram och tubusräcken verkar vara bra grejor även om jag har sett några brutna under mina turer.

Visst skulle det vara skönt med en "prickkarta" över länder där man kan se var man kan hitta reservdelar och av vilken modell. Jag tycker att man har lite för höga förväntningar när man frågar efter delar till Shimanos niodelade system. I många länder kan man bara hitta deras 5 eller 6 delade system om det finns några Shimano delar... De senaste länderna som jag har cyklat i har det bara funnits Heros eller Phenix 5 delade system ofta med 4 klingor fram dvs 20 växlar.

pettter skrev:
> snalla gor mig inte nervos med ert snack om att
> "inget annat an xtr duger".. ok om man har en
> veckas semester for en lange planerad cykeltour,
> men da ska man ju mest ha otur om grejer pajjar
> eller sa har man inte kollat dom ordentligt innan.
> har man langre tid pa sig sa gar det allra mesta
> att laga, om an temporart om man bara har lite
> vettiga reservdelar med sig. slapa med extra
> kasetter och extra kedjor ar inget man vill pa en
> langre tripp (jag ar inte sa erfaren som stellan,
> men tror att han haller med).
> om du ar pa vag mot orienten nasta ar stellan sa ses vi kanske halvvags =)

Jag har kört med Shimano komponenter från följande system Deore XT, Deore LX, Deore, Alivio, Altus, Nexave, SIS 7 så det är mer än XTR som duger. Men vill du vara tuff så är det bara XTR som duger...

Jag kommer antagligen dra igen i början av nästa år. Jag är redan trött på regnet här... Så håll en koll på min hemsida så du vet var jag är.

rikard skrev:
> Tobe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > när det bättre
> > Rohloffnavet pajjar (klarar de 17000km utan
> > service?) så blir du stående.
>
> Ja, om du byter olja regelbundet.
>
>
> > Det kommer inte
> > att finnas nåt ställe utanför större städer
> i
> > Europa och USA som kan reparera det snabbt och
> > enkelt.
>
> Kan man komma åt ett fedexkontor (eller liknande)
> och kan vänta ett par dar så kan man få ett
> nytt hjul levererat till sig ganska snabbt från
> sin favvohjulbyggare. Inte nödvändigtvis
> billigt, men många "highend"-tillverkare verkar
> ha väldigt generösa policys när det gäller
> sånt. Just när det gäller rohloff så är det i
> princip bara rohloff i tyskland som fixxar sånt
> ändå så man hade fått skicka hjulet även om
> det gått sönder i Hellas.
>
> Nu har vi inte touringcyklat längre ut på vishan
> än forna östtyskland, men för oss har plan B
> alltid varit att låta nån bekant hyra en minbuss
> och hämta oss. Sånt går på några lök men det
> är en rätt billig lösning. Skall man korsa
> Mongoliet så kan det ju hända betydligt
> allvarligare saker än att man knäcker en fälg
> och har man inte nån plan B för sånt så är
> man ju rätt rökt. man bör nog alltid ha en
> liten buffer för att göra en "airlift" om man
> sticker hemifrån helt enkelt.

Ok, jag fattar... Jag köper ett Rohloffnav och när eller om det går sönder så är det inga problem att få fram grejor. Fy vad skönt det låter... Har inget imot att testa ett om jag var på ett ställe där jag vet att det går att skicka saker till utan att det försvinner och tar bara några dagar att få dit det. Jag brukar räkna med veckor när jag vill få tag i något om det går. Det finns ganska många länder där det inte finns något fedex kontor eller något liknade. Dessa saknas för inget transport företag kan garantera att sakerna kommer fram. Visst kan man ha en buffert hemma och ordna en Airlift men kravet är att man är ett land där det fungera. Kan för all del skicka någon person från Sverige med grejorna men ofta är det stora problem med visumen.
Träffade några långfärdcyklister med ceramicfälgar i Sudan som hade lyckats knäcka ett par av dem och kontaktade tillverkare av dem. Fick svaret att de inte skickade till Afrika och även att Sudan USA:s blockad av landet stoppar all transport dit.

/Stellan

Cykla Sidenvägen?
Stellan,

För maximal pålitlighet skulle jag välja en stål ram och gaffel med fästen för både skivbroms och canti- eller V-broms. Fälgerna ska också fungera med både skivbroms och fälgbroms. Bygg cykeln med Avid BB7 skivbroms men ta med dig flera uppsättningar bromspads, ett par extra skivor och ett par extra kablar i bagaget. Ersättningskablar, fälgbroms och/eller handtag lär inte bli omöjliga att hitta på resans gång.

När det gäller baknav skulle jag fundera på ett SS skivbroms baknav från Hadley eller DT, med bultar istället för snabbkopplingar. Själva drivmekanism är tillräckligt stark och påliltlig för att säljas som standard på tandem cyklar, och det är lätt att ta med en extra axle och reservlager och delar till navet för att bygga om det vid behov. Kassettebodyn är kort, men kan byggas med 4 Shimano kuggar (12-32) på kassetten. Iom att hjulet blir symmetriskt så har man samma ekerlängd, vinkel och spänning så det blir betydligt pålitligare. Ekrar ska bli äntigan Sapim Strong eller DT Alpine III. Att ta med eller skaffa fram ersättningskuggar lär inte vara omöjligt, och man kan även ta med en Boone Titanium Cog som kan bultas fast på skivbroms-sidan så man kan vända om hjulet, ta bort bakväxeln, korta ned kedjan och köra i fixie-mode om man misslyckas ordentligt med kassetten och reparationen.

Om man väljer 622mm hjul så rekommenderar jag Kris Holm XC700 fälger för maximum styrka och pålitlighet. Om det blir mer klassiska 26" hjul så finns det flera bra fälger att välja bland.

Med denna uppsättning får du maximalt med inbyggd pålitlighet utan att offra möjligheten att bygga om med medtagna reservdelar eller att (vid behov) skaffa fram funktionsdugliga reservdelar på vägen, oavsett var du befinner dig.

Stellan skrev:

> Jag har inte haft möjlighet att testa allt ännu
> ok min ekonomi tillåter inte det. Jag brukar
> försöka välja komponenter som har en ganska
> hög kvalitet men ändå enkelt uppbyggda. Jag vet
> hur det är när man har det "nyaste" från Väst
> och det bryter samman på en leråker i ett
> utland. Jag föredrar då att ha komponenter som
> jag kan fixa själv och som jag har en möjlig
> chans att kunna hitta reservdelar till. När jag
> är ute på en långtur så är det ofta mer än
> 500 mil mellan ställena där jag har en rimlig
> möjlighet att kunna få fram reservdelar till så
> moderna komponenter är kanske inte det bästa att
> ha i sådana förutsättningar. Kanske skulle
> mektiden minska ordentligt om man hade
> kvalitetskomponenter från början men om det blir
> fel på dem så kommer väntetiden på nya
> komponenter öka ordentligt. Jag föredrar att ha
> mer mektid och på så sätt få mindre väntetid
> när grejorna går sönder.
> Har du något tips om ett riktigt starkt hjul som
> håller? Jag är sugen på att köpa två nya för
> de gamla är ganska slitna.> /Stellan
>
> http://sandstorm.se

Cykla Sidenvägen?
Härliga bilder Stellan!

Jag har en vän som cyklade till Pakistan på en gammal DBS offroad (stålram!). Dom var två stycken som inte var speciellt intresserade eller kunniga om cyklar. Han bytte det viktigaste (typ däck,bromsklossar och kedja), skaffade bra packväskor och stack iväg. Tror inte dom hade några allvarliga problem på vägen, har för mig att dom bytte några ekrar och fick hjälp att svetsa en packethållare. Det går mao att komma långt och få med sig stora upplevelser utan att i detalj välja varenda komponent på cykeln.

(Se nu inte det här inlägget som en kritik mot tekniksnacket. Jag skulle själv aldrig ge mig iväg på en sån cykel, jag är intresserad av tekniken och är ganska nojig när det gäller att ha "rätt" grejer, jag bara nämner det som en motvikt. Bevisligen MÅSTE det inte vara så himla noga med att välja rätt grejer.)

Cykla Sidenvägen?
Stellan skrev:

> Ok, jag fattar... Jag köper ett Rohloffnav och
> när eller om det går sönder så är det inga
> problem att få fram grejor.

nja, snarare så att det är samma problem med att få fram reservdelar oavsett var du är någonstans. Cyklar man på de ställen du nämner så spelar det ingen roll om man har rohloff, deore eller XTR eftersom det kommer vara omöjligt att få fram delar till något av systemen.

Rohloff har iaf fördelen att det är extremt pålitligt och bygger mycket starka hjul. Som jag skrev så är det inga problem att få fram reservdelar OM man är i närheten av någon form av postkontor. Är man inte det så är man ju rökt oavsett vad man har. iofs är det så med rohloffnavet att det enda man kan och kommer behöva göra själv är att byta olja, och det är lätt.

Men om du vill ha ett bra nav, med lång förväntad livslängd och som du kan serva själv under en filt i nepal med bara två insexnycklar och en kokosnöt sä är det Phil Wood som du skall titta efter. Frihjulet funkar även för tandemtouring och man behöver inga specialverktyg för att riva isär och göra rent det.

För egen del håller jag mig lite närmare svedala, det är jobbigt nog att få tag på reservdelar på Gotland.

Cykla Sidenvägen?
Per:

På vilket sätt är konstruktionen av xtr-naven överlägsna de andra shimanonaven?
Då menar jag rent konstruktionsmässigt och inte något försäljarsnacksgoja....
och du, keramiska fälgar är kända för att kunna spricka sönder långt långt innan de skulle varit förbrukade. Det är alltså själva bromsbanan (den i keramik) som spricker loss från själva fälgen om man har otur. Det var förmodligen det som hade hänt de nämnda personerna....

och till allmänheten:

Skulle jag cykla ett extremt äventyr likt stellans skulle jag köra ett recept liknande daners.
Starta med mekaniska skivbromsar men med hjul som hade fälgbromsfälg. Då kan man ha med ett par v-hejdare i packningen och byta till dem om skivbromsarna skulle gå sönder bortom räddning. Man skulle dock kunna köra med samma handtag, vajrar och höljen som till den mekaniska skivbromsen.

Cykla Sidenvägen?
skivbromsar och BRA pakethallare ar en svarlost ekvation. finns ramar med skivbromsfastet pa chainstayen men vill man ha pakethallare fram och skivbromsar vetefan om det finns nagon bra losning.

Cykla Sidenvägen?
http://www.oldmanmountain.com

Inte Tubus, och inte stål, men de funkar bra och är skivbroms- och fjädrings-kompatibla.

petttter skrev:
> skivbromsar och BRA pakethallare ar en svarlost
> ekvation. finns ramar med skivbromsfastet pa
> chainstayen men vill man ha pakethallare fram och
> skivbromsar vetefan om det finns nagon bra
> losning.

Cykla Sidenvägen?
Per:

En till grej. Jag har ett gammalt tange-styrlager som har hållt precis hur länge som helst. Betyder det att de är de bästa stryrlagret som någonsin gjorts?

Tillbaka
Topp