Cykla Sidenvägen?

Cykla Sidenvägen?
Per skrev:
-------------------------------------------------------

> Låter jättespännande med sidenvägen. Hur
> långt kom ni? För oss framstår det som en
> drömresa.

De kom ganska långt...

http://www.utsidan.se/ddb/cykel/artiklar/1059.htm

4493c077315be.jpg ht=286

"Framme vid havet och dags att ta ett dopp i havet öster om Asien-29 september"

Fjärdebrunn skrev:
> Vad kul det är när alla som drömmer om att
> cykla riktigt långt talar om för den som
> verkligen har gjort hur han egentligen borde göra
> :)
>
> När jag läser om hur Janne Corax resonerar kring
> sitt utrustningsval hittar jag klara paraleller
> till Stellans. Det kanske ligger något i det här
> med enkla pryttlar iaf...
> /Oscar

Visst är det kul att läsa vad andra tycker och tror sig veta om långfärdcykling. Jag brukar inte bry mig så mycket själv utan testar ganska friskt. Jag har lärt mig vad som fungerar för mig och vad som inte fungera men är ganska öppen för att testa nya saker. Det har en väldig stor betydelse var man cyklar och hur stor skillnad det är i klimatet under en tur. Ofta går det inte att få utrustning som klarar allt utan det gäller att avväga när man vill att cykeln ska fungera som bäst. Ska man satsa på moderna komponenter som har högre kvalite eller ska man satsa på enklare grejor som man själv kan laga och hitta reservdelar till. Allt handlar om var man cyklar och hur länge man är i väg. Jag kan inte säga vilken utrustning som alltid är bäst i alla lägen utan för mig är det viktigare att hitta utrustnig som fungerar bra i de förhållanden som jag utsätter den för. För all del så fungerar ingen utrustning så värst bra utan den slits snabbt men jag vet inte om det beror på dålig kvalite eller på hög påfrestning.
Att en cykel slits snabbare i skog än på landsväg håller jag med om men hur snabbt slits en cykel under bergscykling med drygt 60 kg packning och mat? Kan man då jämnföra påfrestningar på hjulen egentligen och kunna säga att en speciellt nav och fälj är bäst för långfärdcykling bara för det håller perfekt när man hoppar runt med cykeln i skogen.
Jag cyklade över 1000 mil innan jag kollade in andras reseskilldringar och utrustningslistor och därför kanske inte mina åsikter överensstämmer med vad man ska tycka. För att kolla in en bra genomgång om vad som behövs för långfärdcykling så kan jag tipsa om http://www.stormkorp.se som är Coraxs hemsida.

Kommer ni att bli glada om jag köper detta nav?

FH-M970-popup_v1_m56577569830587614.jpg ht=400

Kan ge en utvärdering om ett år...

/Stellan

http://www.sandstorm.se

Cykla Sidenvägen?
Nu är det längsta jag har cyklat 10 mil på ungefär 10 timmar men endå...:

Saker som man skall hålla sig långt ifrån:
Integrerade vevlager
Shimanoklingor
Det mesta gjort av aluminium

Bra grejjer:
Heldragna höljen
Thomsonstolpar
Thomsonstyrstammar
Bash
Både fästen för skivbroms och v-broms

Titanramar - visst, svårt för många att svetsa men de rostar inte, de har en högre sträckgräns[dvs hur mycket man kan belasta och materialet återgår till sin startutseende] än stål (rätta mig om jag har fel), mycket reptåliga, bara 56% av ståls densitet, inte långt ifrån ståls styrka. De flesta titanramstillverkare har livstids garanti på sina ramar, provkör lite och är svetsarna bra så håller ramen. Kör oreducerade rör för att spara lite pengar, tjäna lite i styrka och tåligare mot bucklor på bekostnad av lite vikt.

När det kommer till nav så skulle jag hållt mig ifrån Shimano, bodys som pajar och tätningar som är nliga. Hope känns intressant då bodyn går att serva liksom lagrena. Stål eller titanbody rekomenderas.
Däck: Continental kan nog vara bra, hårt gummi som har dåligt fäste i väta men håller länge, dessutom rätt billiga däck. Beror naturligtvis väldigt mycket på var man skall cykla...

Fälgar: satsa på en fälg som tar både skivbroms och v-broms.

Ekrar: Försök att få till symetriska hjul så att alla ekrar är lika långa.

Nipplar: Glöm alu-nipplar, kör på mässing.

Bromsar: Mekaniska skivbromsar är inte så dumt, skivor tål mycket mer bromsning än fälgar, dessutom effektivare i väta än v-broms. Bromsvajer och hölje bör vara tillgängligt på många ställen i världen om du skulle behöva det. Om jag inte har helt fel så funkar v-broms reglage till mekaniska skivbromsar bromsar (kan vara cantibroms-reglage också). Undvik dock Shimanos billiga mekaniska bromsar, de suger stenhårt. Skall du göra hydraliska bromsar så för guds skull, kör med Goodridgeslangar.

Cykla Sidenvägen?
Fredrik Larsson skrev:
> Nu är det längsta jag har cyklat 10 mil på
> ungefär 10 timmar men endå...:

happy i ett nötskal.

Cykla Sidenvägen?
Stellan skrev:
> Kommer ni att bli glada om jag köper detta nav?

Per kommer bli glad i alla fall.
Det hade inte varit mitt val.

Cykla Sidenvägen?
Varken Per eller mytis är några direkta tungviktare. För dem som är det så skulle jag rekommendera ett nav med stålaxel. Men oavsett vilket shimanonav man väljer så kommer väl samtliga nav vara kompatibla med varandra i form av reservdelar? Vilka shimanonav har inte kompatibla bodys, axlar, konor etc? (utom saint då förståss).

Cykla Sidenvägen?
Stellan: Underbar reseskildring på utsidan!

Jag börjar ha friska tankar ang touring, men det lär dröja ett tag innan jag har pengar att ens bygga cykeln.

Var hittar man en stålram, med fästen för skivbroms, med rammonterade växelreglage, fästen för rack, med utbytbart växelöra och en bra geometri för touring?
Och vad kör man för däck på en tur runt jorden på varierande underlag? nått cross-däck?

Kanske ska bygga ramen själv, men då kanske jag ska be pappa lära mig svetsa först :D

Cykla Sidenvägen?
fredrikw skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är det längsta jag har cyklat 10 mil på
> > ungefär 10 timmar men endå...:
>
> happy i ett nötskal.

he he så sant! Inte ens när folk med erfarenhet presenterar sina tankar och erfarenheter så kan de låta bli att tycka och tänka och förklara hur det är.

10 mil på tio timmar, jämför det med Stellan. Tänk sedan efter.

Synd att denna intressanta tråd om lång cykling utvecklats till pryl onani.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla Sidenvägen?
Själv väljer jag gärna vanliga Shimanoprylar till cykeln eftersom det brukar finnas i varenda cykelaffär hela Europa. Typ den där lilla butiken i byn som sponsrar ortens cykelklubb och har foton från senaste juniormästerskapet bakom disken och lappar om onsdagsträningen på anslagstavlan vid dörren.

Ja, just den där butiken som ligger mellan espressobaren och glasskiosken, 50 meter från torget. I och för sig har dom lunchstängt mellan 14:00 och 16:00, men då kan man ju passa på att äta glass.

Cykla Sidenvägen?
Markus F skrev:
> Själv väljer jag gärna vanliga Shimanoprylar
> till cykeln eftersom det brukar finnas i varenda
> cykelaffär hela Europa. Typ den där lilla
> butiken i byn som sponsrar ortens cykelklubb och
> har foton från senaste juniormästerskapet bakom
> disken och lappar om onsdagsträningen på
> anslagstavlan vid dörren.

Kanske inte i varje cykelbutik i Europa... Det var glest på Shimanoprylar i Vitryssland och Moldavien när jag var där. De använder en rysk modell som är ganska lik Shimano. Axlar och koner till naven är ungefär av samma storlek med kuggarna passar inte men med en järnfil och en svets kan man få det att passa. Men för all del så går inte sidenvägen genom dessa länder.

Fredrik Larsson skrev:
> När det kommer till nav så skulle jag hållt mig
> ifrån Shimano, bodys som pajar och tätningar som
> är nliga. Hope känns intressant då bodyn går
> att serva liksom lagrena. Stål eller titanbody
> rekomenderas.
> Däck: Continental kan nog vara bra, hårt gummi
> som har dåligt fäste i väta men håller länge,
> dessutom rätt billiga däck. Beror naturligtvis
> väldigt mycket på var man skall cykla...

Av egen erfarenhet så tycker jag att Continental är rent skit. Visst fungerar de ett tag men med tanke på priset så är de inte värda att köpa. Ska du ut på någon längre tur i tuffa förhållanden så fungerar Schalbe bättre speciellt "Evolution, Marathon XR". Dyra däck men är hyfsat punkteringsäkra. För all del så fick jag en punktering var 10:de mil när jag använde dem i Afrika. Är du ute efter billiga däck som håller länge så är Cheng Shin Tire perfekta. Kostar ofta runt 30 kr och håller betydligt längre än de däck som jag har testat från Continental. Cheng Shin Tire har även helt perfekta slangar som även går att köpa i Sverige men då under annat namn.

Fredrik Larsson skrev:
>
> Ekrar: Försök att få till symetriska hjul så
> att alla ekrar är lika långa.
>
> Nipplar: Glöm alu-nipplar, kör på mässing.

Ska du bygga hjulen själv så är det betydligt roligare att bygga hjul när man har flera olika längder på ekrarna och olika antal hål i fäljen och i navet. Men ett symetriskt hjul håller bättre men är ingen större utmaning att bygga.

rikard skrev:
> Men oavsett
> vilket shimanonav man väljer så kommer väl
> samtliga nav vara kompatibla med varandra i form
> av reservdelar? Vilka shimanonav har inte
> kompatibla bodys, axlar, konor etc? (utom saint
> då förståss).

Jag har inte haft några större problem att bygga ihop ett fungerande nav genom att använda delar från olika Shimano nav och de är även kompatibla med rysk och kinesisk standard nav. Kanske inte helt men tillräckligt bra för att det ska fungerar.

Jilster skrev:
> fredrikw skrev:
> > Fredrik Larsson skrev:
> > > Nu är det längsta jag har cyklat 10 mil på
> > > ungefär 10 timmar men endå...:
> >
> > happy i ett nötskal.
>
>
> he he så sant! Inte ens när folk med erfarenhet
> presenterar sina tankar och erfarenheter så kan
> de låta bli att tycka och tänka och förklara
> hur det är.
>
> 10 mil på tio timmar, jämför det med Stellan.
> Tänk sedan efter.
>

Vilken slutsats ska man dra av detta? Att det finns personer som cyklar världen runt på dålig utrustning för de inte har tid att följa utveckligen. Sedan finns det andra som inte cyklar världen runt och har tid att följa utveckligen och vet exakt vad som är bäst vid varje tillfälle. Jag tycker det är bra att Happy finns så både grupperna kan mötas så att färre personer i framtiden cyklar runt på skit...

/Stellan

http;//www.sandstorm.se

Cykla Sidenvägen?
-Stellan, jag är grymt imponerad!

Jag hittar alltid minst 347 anledningar till att inte göra något liknande.

Men f:n vad avundsjuk jag blir.

Roligt med alla "wannabees" som dyker upp som flugor i denna tråd.

Cykla Sidenvägen?
Turnpike skrev:
>
> Roligt med alla "wannabees" som dyker upp som
> flugor i denna tråd.

bzzzzzzz

Cykla Sidenvägen?
Detta var den roligaste tråden på länge. En härlig blandning av äventyr och teknik. Jag är grymt imponerad av er som ger er ut på dessa fantastiska äventyr.
/Peter

Cykla Sidenvägen?
> Av egen erfarenhet så tycker jag att Continental
> är rent skit. Visst fungerar de ett tag men med
> tanke på priset så är de inte värda att köpa.
> Ska du ut på någon längre tur i tuffa
> förhållanden så fungerar Schalbe bättre
> speciellt "Evolution, Marathon XR". Dyra däck men
> är hyfsat punkteringsäkra. För all del så fick
> jag en punktering var 10:de mil när jag använde
> dem i Afrika. Är du ute efter billiga däck som
> håller länge så är Cheng Shin Tire perfekta.
> Kostar ofta runt 30 kr och håller betydligt
> längre än de däck som jag har testat från
> Continental. Cheng Shin Tire har även helt
> perfekta slangar som även går att köpa i
> Sverige men då under annat namn.
>

Har en annan erfarenhet av Continental. Ett par continental slicks höll utan punktering, 6000km norrköping~marrocko. Däremot har jag fått punktering på andra turer med sådana slicks, men det stör mig inte speciellt mycket eftersom det händer tillräckligt sällan..Marathon XR är lite väl tunga för min smak, men extremt bra om man vill vara säker!

ps. under vilket namn säljs Cheng Shin här? ds.

Cykla Sidenvägen?
mirxck skrev:
> ps. under vilket namn säljs Cheng Shin här? ds.

Biltema bl.a.

Cykla Sidenvägen?
Maxxis är Cheng Shins premium märke, och de tillverkar vissa däck för WTB också.

oxr skrev:
> mirxck skrev:
> > ps. under vilket namn säljs Cheng Shin här?
> ds.
>
> Biltema bl.a.

Cykla Sidenvägen?
Staffan is tha man.

Jag tyckte att min långtur (som jag fortfarande inte skrivit en RR som utlovat på...) i somras på 50+ mil var lång, men att cykla som Staffan.

Ojojoj.

Lleberg: Ska vi inte styra upp en get togetherlångtur och dra vartän Staffan finns? (Altenativt vartän fultyska cyklar finns att inhandla..? :)

Cykla Sidenvägen?
rayy skrev:
> Staffan is tha man.
>
> Jag tyckte att min långtur (som jag fortfarande
> inte skrivit en RR som utlovat på...) i somras
> på 50+ mil var lång, men att cykla som Staffan.
>
> Ojojoj.
>
> Lleberg: Ska vi inte styra upp en get
> togetherlångtur och dra vartän Staffan finns?
> (Altenativt vartän fultyska cyklar finns att
> inhandla..? :)

Vem fan är Staffan?

Cykla Sidenvägen?
Per skrev:
> Mytomspunnen, jag antar att du är en oerhört
> erfaren långfärdscyklist, som ligger ute o
> kämpar i mongoliets motvind när du inte drar
> hojen genom något träsk i Kongo eller plöjer
> genom snön i Alaska, så frågan inställer sig:
> vad skulle vi ha haft istället för XTR-nav och
> ceramic fälgar? Vad hade tjänat oss bättre? Vad
> skulle du i all din vishet välja för nav och
> fälgar? Som vore bättre? Mer funktionellt? Mer
> pålitligt? Vad anser du att vi ska köpa nästa
> gång som är bättre? Ge oss råd!

Ha ha, nej jag är verkligen inte erfaren långcyklist, jag anser bara att det kanske finns bättre val än xtr-nav om man skall bort på ställen där man i princip måste kunna bygga ihop sakerna från scratch själv om de pajjar.
Det finns två stora nackdelar med att använda shimanonav enligt mitt sätt att se saken:

1. Frihjulskonstruktionen är oerhört komplicerad och svårservad. De innehåller oerhört många små delar som är väldigt svårt att bygga egna ersättningsdelar till. Det finns en anledning till att shimano själva tycker att man skall byta hela bodyn om frihjulet pajjar. De klassar produkten som oservicebar även om oxr visat att det går...

2. Shimanos nav har jämförelsevis dåliga tätningar.

Såhär tänker jag:
Det ideala expeditionsnavet vore ett nav med en simplistisk frihjulskonstruktion typ white eller hope alltså precis väsensskillt mot de oerhört komplicerade shimanofrihjulen. Dessutom skall navet gärna ha lösa kulor istället för "maskinlager" och så skall det ha skivbromsfäste. Vidare skall det ha så bra tätningar som möjligt, typ som hopes tätningar.
Det ante mig om jag kanske skulle välja hopenav. Alla delar, förutom just dess maskinlager, är väldigt enkla. Man skulle i princip kunna fila till alla (förutom lagrena. Man får väl ha några extra sådana med sig) delarna av skrot till tillräcklig precision för att ta sig fram bara man hade några dagar över.
Dock är de ju redan från början av väldigt hög kvalite (läskigt bra tätningar t.ex.) vilket höjer chanserna för att man slipper göra något alls. Står man däremot med en krashad shimanobody i bortre mongoliet vete sjutton vad man gör...
Skivbromsfästet möjliggör ju dessutom en fulfixielösning om allt annat skulle falera...

Fast jag har inte gjort någon produktstudie efter det optimala expeditionsnavet. Jag skulle nog läsa in mig lite mer i t.ex. tandemvärlden innan jag bestämde mig.

Cykla Sidenvägen?
Per skrev:
> Saint är byggda för att tåla
> stryk så det är kanske en variant värd att
> fundera på. Dock är det tveksamt om man kan
> hänga en BOB på Saint.

saint plus Bob går inte utan seriös moddning. det samma gäller för de flesta navmonterade kärror.

Cykla Sidenvägen?
Oops, slarvigt av mig. Jag menar naturligtvis Europeiska Unionen.
Smäll på fingrarna med linjal..

Stellan skrev:

> Kanske inte i varje cykelbutik i Europa... Det var
> glest på Shimanoprylar i Vitryssland och
> Moldavien när jag var där.

Cykla Sidenvägen?
Per skrev:

> Dessutom kan BOBar vara jobbiga. Vi har diskuterat
> att eventuellt någon gång hoja i Asien med
> BOBarna. Men de är jobbiga att få dit. Väl på
> vägen föredrar jag en BOB mot packväskor. Det
> är skönt att inte ha någon vikt på ramen.

isf kan jag rekommendera weber monoporter. den kärran är hopfällbar så flygtransporten är enkel. Vi har iofs aldrig flugit med vår men är nöjda med den ändå.

Cykla Sidenvägen?
Vi har överlastat vår monoporter några gånger utan problem. Den blir lite vinglig om man går och leder cykeln men när man cyklar så är den hur stabil som helst. Hjulet (20") följer bakhjulet på cykeln exakt så det är inga problem med smala stigar.

På våra sommarturer så hade vi monoportern fullpackad och två små packväskor på cykeln plus en styrväska. Då fick vi med oss tält, sovsäckar, mat, vatten etc etc till två pers.

Cykla Sidenvägen?
När jag stod och meckade min morgonkaffe på jobbet så läste jag i ett reklamblad att Illycaffé numera finns i Mongoliet, så jag kanske kan tänka mig Sidenvägen i allafall.
Jag tar och mailar Mr Tsevedgorj Ganbold och ber om en lista på hans kunder innan jag sticker.

MONGOLIA
Khair Tokhoi LLC
Chinggis Avenue 10/1
« Khair Tokhoi» Building
Sukhbaatar District Khoroo I
P.O.B. 46/5
ULAANBAATAR
Mongolia
General director: Mr. Tsevedgorj Ganbold
Tel: + 976 11 312211
Fax: + 976 11 315914
Mobile: +976 9908 0355
+976 9911 8913
Email: tsganbold@gmail.com

Cykla Sidenvägen?
Markus F skrev:
> När jag stod och meckade min morgonkaffe på
> jobbet så läste jag i ett reklamblad att
> Illycaffé numera finns i Mongoliet, så jag
> kanske kan tänka mig Sidenvägen i allafall.
> Jag tar och mailar Mr Tsevedgorj Ganbold och ber
> om en lista på hans kunder innan jag sticker.
>
> MONGOLIA
> Khair Tokhoi LLC
> Chinggis Avenue 10/1
> « Khair Tokhoi» Building
> Sukhbaatar District Khoroo I
> P.O.B. 46/5
> ULAANBAATAR
> Mongolia
> General director: Mr. Tsevedgorj Ganbold
> Tel: + 976 11 312211
> Fax: + 976 11 315914
> Mobile: +976 9908 0355
> +976 9911 8913
> Email: tsganbold@gmail.com

Går sidenvägen genom Mongoliet? Har själv suttit och kollat in vägen och vilka visum som krävs. Allt verkar vara lungt förutom Turkmenistan och att presidenten dog där innan jul gör det inte lättare...

Cykla Sidenvägen?
Nej fan, det gör den ju inte.. Okej, kolla med dom här istället.

KAZAKHSTAN
North Winds Asia
37A, Zheltoksan Str.
Office 211
480004 211 Almaty
Kazakhstan
Tel: +732 727 92525/92526
Fax: +732 727 80160
e-mail: north-winds@nets.kz

Cykla Sidenvägen?
Jag skulle ringa Djamolidine för att ordna saker i Uzbekistan och Vino för att fixa Kazakhstan.

Eller Borat, han kan säkert ordna något.

Cykla Sidenvägen?
Sidenvägen lockar fortfarande... Jag flyger till Egypten på tisdag den 13 feb med cykel och från där blir det att ta sig norrut. Första målet är att ta sig genom Mellanöstern till Armenien. Denna sträcka får max ta 2 månader för jag planerat träffa några svenskar där. Från Armenien har jag tänkt cykla österut mot Iran om inte USA ha börjat bomba. Från Iran blir det vidare mot Kina fram till Peking där jag hoppas att kunna vara i början av november.

Jag kommer att försöka skriva lite om min resa på http://www.sandstorm.se under året. Det är bara att kolla in sidan och se vad som händer mig under året. Är det någon som vill veta när det finns något nytt att läsa är det bara att skicka ett mail till j_stellan@yahoo.se Jag skickar sedan mail varje gång sidan uppdateras.

/Stellan

Tillbaka
Topp