Erik Sandblom
Aktiv medlem
Cykla utan hjälm?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag tycker det är så tråkigt att det finns folk
> som argumenterar mot hjälm så aggressivt som
> Erik och John. Det är en sak att ha en åsikt om
> det, men att vara så militant och direkt uppmana
> folk att strunta i säkerhetshöjande saker som
> kan utgöra skillnaden mellan ett fortsatt friskt
> liv och ett liv med en hjärnskada - eller kanske
> inget liv alls.
Men du tycks ju inte ens veta hur vanligt det är. Hur många cyklister dör av sina huvudskador varje år? Hur många får bestående men av dem? Glöm inte att bara 15-20% av cyklister i Sverige har hjälm. Källa Forskning kring hjälmanvändning hos cyklister och Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988-2007.
Sen är det väl inte så att jag går på enskilda som väljer att ha hjälm. Men det finns all anledning att kritisera myndigheters hjälmkampanjer/hjälmpropaganda.
Jag kan sträcka mig till att ha polisövervakning vid rödljus, i syfte att bötfälla cyklister som uppenbarligen inte är särskilt uppmärksamma (då hade dom sett polisen). Man kunde också ta bort några trafikljus eller låta dem blinka gult vid lågtrafik. Det skulle öka deras legitimitet.
-------------------------------------------------------
>
> Jag tycker det är så tråkigt att det finns folk
> som argumenterar mot hjälm så aggressivt som
> Erik och John. Det är en sak att ha en åsikt om
> det, men att vara så militant och direkt uppmana
> folk att strunta i säkerhetshöjande saker som
> kan utgöra skillnaden mellan ett fortsatt friskt
> liv och ett liv med en hjärnskada - eller kanske
> inget liv alls.
Men du tycks ju inte ens veta hur vanligt det är. Hur många cyklister dör av sina huvudskador varje år? Hur många får bestående men av dem? Glöm inte att bara 15-20% av cyklister i Sverige har hjälm. Källa Forskning kring hjälmanvändning hos cyklister och Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988-2007.
Sen är det väl inte så att jag går på enskilda som väljer att ha hjälm. Men det finns all anledning att kritisera myndigheters hjälmkampanjer/hjälmpropaganda.
Jag kan sträcka mig till att ha polisövervakning vid rödljus, i syfte att bötfälla cyklister som uppenbarligen inte är särskilt uppmärksamma (då hade dom sett polisen). Man kunde också ta bort några trafikljus eller låta dem blinka gult vid lågtrafik. Det skulle öka deras legitimitet.
Senast redigerad av en moderator: