Cykla utan hjälm?

Cykla utan hjälm?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag tycker det är så tråkigt att det finns folk
> som argumenterar mot hjälm så aggressivt som
> Erik och John. Det är en sak att ha en åsikt om
> det, men att vara så militant och direkt uppmana
> folk att strunta i säkerhetshöjande saker som
> kan utgöra skillnaden mellan ett fortsatt friskt
> liv och ett liv med en hjärnskada - eller kanske
> inget liv alls.

Men du tycks ju inte ens veta hur vanligt det är. Hur många cyklister dör av sina huvudskador varje år? Hur många får bestående men av dem? Glöm inte att bara 15-20% av cyklister i Sverige har hjälm. Källa Forskning kring hjälmanvändning hos cyklister och Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988-2007.

Sen är det väl inte så att jag går på enskilda som väljer att ha hjälm. Men det finns all anledning att kritisera myndigheters hjälmkampanjer/hjälmpropaganda.

Jag kan sträcka mig till att ha polisövervakning vid rödljus, i syfte att bötfälla cyklister som uppenbarligen inte är särskilt uppmärksamma (då hade dom sett polisen). Man kunde också ta bort några trafikljus eller låta dem blinka gult vid lågtrafik. Det skulle öka deras legitimitet.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla utan hjälm?
Har vurpat ordentligt ett tjugofemtal gånger under de år (40) jag cykeltränat. Har aldrig haft hjälm dessa gånger och aldrig slagit i huvudet. De senaste gångerna jag gått i backen har jag konstaterat att armarna faktiskt helt automatiskt far upp och skyddar skallen. En ren reflex förstås.
Armarna ser ju ut därefter med stora ärr och jack från dessa vurpor. Har också vurpat under tävling ett par gånger varvid hjälmen spruckit men armarna klarat sig. En undran nu är om man omedvetet agerar på olika sätt vid hjälmanvändande kontra ickehjälm. Kort sagt, gör man reflexmässiga utfall på olika sätt beroende på vad man har på skallen när asfalten synas. Personligen kommer jag också fortsättningsvis att köra utan hjälm på mina träningar.

Cykla utan hjälm?
Hmmm, märklig pseudodebatt detta.
Min bekanting dog av sin spräckta skalle men det var nog innan Eriks inträde i happy för jag tror inte han kommenterade det då.
Själv föredrar jag hjälm då den om det osannolika händer skyddar bättre än min flint.
Fast det är ju så osannolikt.
Jag har förresten en läkarkompis som jobbade på NK på KS och han vägrade av förklarliga skäl att cykla öht då det ju var livsfarligt. (han såg ju bara de fallen förstås).
Sen ser man ju astöntig ut utan sin hjälm men det är en annan sak.

Just det Fikasvettot, det var ju Tage D jag tänkte på såklart!

Erik S m fl trollar troligen men tänk själva: om 8 miljarder människor använder hjälm 1000 miljarder timmar och det räddar 1 människoliv, var det värt det då?

Cykla utan hjälm?
Eriks argumentation faller ju på att han har svårt att visa att det finns några påtagligt negativa bieffekter med att använda hjälm. Om så skulle vara fallet så hade man ju kunnat bry sig om detta som ett problem, men så verkar ju inte vara fallet. Han har hakat upp sig på hjälmpropaganda som något hemskt utan att fråga sig om det spelar någon roll. Är det någon som drabbas av hjälmpropagandan?

Är det något påtagligt problem med att folk använder hjälm eller vafan handlar det om?

Cykla utan hjälm?
JT skrev:
> Är det någon som
> drabbas av hjälmpropagandan?

Ja, (och det har jag förklarat flera gånger) många skräms från att cykla bl a på grund av hjälmpropagandan. Om du själv tycker att hjälmar är bra när man väl ramlar, varför minskar inte antalet huvudskador bland cyklister när hjälmbärandet ökar? Jo, för att de försiktiga cyklisterna slutar cykla. Kvar finns de som cyklar aggressivt. Läs nu denna länk innan du kommentarer vidare:

Forskning.no: Ikke færre ulykker med hjelm

Detta märks också på att bara var tionde resa i Sverige sker med cykel trots att varannan bor inom fem km från jobbet och två av tre bor inom en mil från jobbet. Varannan bilresa är kortare än fem kilometer och varannan svensk är överviktig eller fet. Källhänvisningar.

Cykla utan hjälm?
Erik Sandblom skrev:
> många skräms från att cykla bl a på grund av
> hjälmpropagandan.

Jaså?
Jag antar att du har "statistik" och källhänvisningar på det?

Cykla utan hjälm?
Erik Sandblom skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jag tycker det är så tråkigt att det finns
> folk
> > som argumenterar mot hjälm så aggressivt som
> > Erik och John. Det är en sak att ha en åsikt
> om
> > det, men att vara så militant och direkt
> uppmana
> > folk att strunta i säkerhetshöjande saker som
> > kan utgöra skillnaden mellan ett fortsatt
> friskt
> > liv och ett liv med en hjärnskada - eller
> kanske
> > inget liv alls.
>
>
> Men du tycks ju inte ens veta hur vanligt det är.
> Hur många cyklister dör av sina huvudskador
> varje år? Hur många får bestående men av dem?
> Glöm inte att bara 15-20% av cyklister i Sverige
> har hjälm. Källa Forskning kring
> hjälmanvändning hos cyklister och
> Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988-2007.
>
> Sen är det väl inte så att jag går på
> enskilda som väljer att ha hjälm. Men det finns
> all anledning att kritisera myndigheters
> hjälmkampanjer/hjälmpropaganda.
>
> Jag kan sträcka mig till att ha polisövervakning
> vid rödljus, i syfte att bötfälla cyklister som
> uppenbarligen inte är särskilt uppmärksamma
> (då hade dom sett polisen). Man kunde också ta
> bort några trafikljus eller låta dem blinka gult
> vid lågtrafik. Det skulle öka deras legitimitet.

hur många dör av att inte ha säkerhetsbälte på sig när de krockar med bil, sett till hur många som åker bil varje dag? rätt få om man ska tro statistiken. troligen kommer det aldrig drabba dig, MEN OM det gör det, tycker du inte att det skulle vara surt om du dör bara för att du inte har på dig bältet pga. att statistiken säger att du risken för det ä liten. det är en jävligt klen tröst när man ligger där död, eller ännu värre som en grönsak.

det handlar inte om att avstå, det handlar om att minimera riskerna.

har sällan skådat så dåliga argument. du vet att du KAN bli påkörd även om du kör mot grönt? visst, det ä inte ditt fel, o du kanske har minimerat riskerna. men det gör lika ont ändå vetu :D

Cykla utan hjälm?
dessutom, din statistik säger ju inget om hur allvarliga skadorna är. du kommer få hjärnskakning om du kör huvudet i asfalten me hjälm. men du kanske slipper en spräckt skalle

Cykla utan hjälm?
Men det är ju inte hjälmen som är problemet isåfall, det är ju att man säger att cykling är farligt som är problemet. Hur många slutade köra bil när man införde lag på bilbälte?

Och sålänge inte huvudskadorna ökar med ökande hjälmanvändning så är det ju inte farligare att cykla med hjälm, så hade ju varit fallet om det är som du säger att de aggressiva fortsätter cykla och de försiktiga slutar. Om hjälmen inte skyddar så skulle ju isåfall huvudskadorna öka eftersom andelen aggressiva ökar. Hjälmen hjälper alltså vid olyckorna eftersom det är fler olyckor pga större andel aggressiva cyklister, men lika många huvudskador.

Jag förstår precis vad det är du försöker visa, men jag tycker du angriper problemet från fel håll och försöker visa något som inte är sant (att hjälmar inte skulle hjälpa vid olyckor) när problemet ligger någon annanstans (att försiktiga människor tror att det är farligt att cykla).
Om du inte förstår att dessa två saker inte innebär samma sak så är det inte särskilt konstigt att du har så extremt stora skygglappar.

Sen att det är en jävligt märklig metod du använder för att få fler människor att bli fysiskt aktiva, det kan vi bortse ifrån...

Cykla utan hjälm?
dabac; jo, EXAKT så menade jag. Nä, såklart de risker som vi kan påverka eftersom det är det vi pratar om, och jag funderade på ifall jag skulle skriva det men avstod tyvärr.

Dock vill jag påminna om min mening; detta är irrationell hysteri vill jag påstå då det finns annat farligare att åtgärda i sina liv. Men visst, ser du/ni inga nackdelar med hjälmen och redan nu använder den, så grattis till detta men vi andra bör se oss om efter kamelerna istället för myggorna.

Cykla utan hjälm?
En stilla undran:
När kommer hjälmförbudet att införas? Det måste ju vara det enda rätta nu när ES, Rudan mfl med sina källhänvisningar, övertygande argument och sitt tvärsäkra vetande har upplyst oss!
Detta måste ju vara känt av myndigheterna sen länge! Kan inte nån göra nåt!

(Dölj användarens inlägg) är en rätt skön funktion...

Cykla utan hjälm?
JT skrev:
>
> Och sålänge inte huvudskadorna ökar med ökande
> hjälmanvändning så är det ju inte farligare
> att cykla med hjälm, så hade ju varit fallet om
> det är som du säger att de aggressiva
> fortsätter cykla och de försiktiga slutar. Om
> hjälmen inte skyddar så skulle ju isåfall
> huvudskadorna öka eftersom andelen aggressiva
> ökar. Hjälmen hjälper alltså vid olyckorna
> eftersom det är fler olyckor pga större andel
> aggressiva cyklister, men lika många
> huvudskador.
>
> Jag förstår precis vad det är du försöker
> visa, men jag tycker du angriper problemet från
> fel håll och försöker visa något som inte är
> sant (att hjälmar inte skulle hjälpa vid
> olyckor) när problemet ligger någon annanstans
> (att försiktiga människor tror att det är
> farligt att cykla).
> Om du inte förstår att dessa två saker inte
> innebär samma sak så är det inte särskilt
> konstigt att du har så extremt stora
> skygglappar.
>
> Sen att det är en jävligt märklig metod du
> använder för att få fler människor att bli
> fysiskt aktiva, det kan vi bortse ifrån...

Är vi överens om att hjälmlagar/hjälmkampanjer inte minskar frekvensen av huvudskador bland cyklister?

> Men det är ju inte hjälmen som är problemet
> isåfall, det är ju att man säger att cykling
> är farligt som är problemet. Hur många slutade
> köra bil när man införde lag på bilbälte?

Hur många skulle sluta köra bil om det blev hjälmlag/hjälmkampanjer för bilister?

Bilbälten förstör inte frisyren och gör inte att man blir svettig. Dessutom sitter bilister inuti bilarna medan cyklisterna är utanpå. Det påverkar upplevelsen av fara.

Professor John Adams har statistik som visar att andelen omkomna fotgängare och cyklister ökade i samband med bilbälteslagen i England. Han tror att bilbälten har invaggat bilister i en falsk säkerhet som gjort att antalet kollisioner ökar, något som drabbar mjuka trafikanter hårdast.

John Adams: Seat belts: another look at the data

Cykla utan hjälm?
Det konstiga är att den här tråden mer verkar relatera till hästar än det första inlägget.

DeadHorse.jpg ht=231

Cykla utan hjälm?
Visst hjälmlag är korkat. Det tycker jag.
Fast mobilpratförbudvidbilkörning-lag är det korkat? Det tycker inte jag. Då skulle färre babbla i sin mobil/sms:a med högre trafiksäkerhet som följd.

Förresten kan vi inte diskutera mobilanvändning isället i den här tråden, det är mycket intressantare och relevantare och viktigare än en fjantig hjälmpseudodebatt!

Cykla utan hjälm?
Jag grävde på Pubmed och fann att bland bilförare som omkommit i trafikolyckor har 49% allvarliga eller mycket allvarliga skallskador. Vore det inte hög tid för Vägverket att dra igång en bilhjälmskampanj?

3.4. Injuries responsible for death
The injury description was sufficiently complete to explain the death of 287 casualties with at least one AIS 4+ injury. These injuries were 478 in number and are described in detail in Table 3. The four most frequently affected areas were the thorax (62% of casualties), the head (49%), the abdomen (10%) and the spine (9%).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19111410

Cykla utan hjälm?
Erik, har du nån statistik som inte bara talar om vad för sorts huvudskador vi pratar om. för några år sen var den en tjej här i uppsala, som cyklade och blev påkörd av bilist bakifrån (bilisten mejade ner andra o körde sen in i lycktstolpe, men det ä en annan historia), tjejen på cykeln slungades iväg, landade me huvudet i asfalten, eller om det till o med var på trotoarkanten. hon hade inte hjälm, hon spräckte skallen, men vill minnas att hon överlevde, man kan ju diskutera om det var så mycket liv hon hade efter olyckan. hade hon haft hjälm, så hade skadorna varit mindre. de hade varit allvarliga, men hon hade kanske sluppit all skit som blev till följd av olyckan. poängteras bör att hon inte gjorde nå fel själv, hon var inte oaktsam själv, hon körde inte som en dåre själv. dock kan man konstatera att din statistik var en föga tröst för henne.

med ditt resonemang, kan vi ju ta bort bilbälten stötfångare, mitträcken, trafikljus, mittlinjer, ja vi kan ta bort det mesta, det invaggar ju oss bara i en falsk trygghet, enligt dig.

men jag ger mig, vill du riskera ditt liv, så varsågod. då kan du sitta med din statistik :D "det var i alla fall en liten risk att jag skulle drabbas"

Cykla utan hjälm?
staine skrev:
> Visst hjälmlag är korkat. Det tycker jag.

Skillnaden mellan hjälmkampanjer och hjälmlag är ganska liten. Båda utmålar cykling som farligt, frisyrfientligt, och svettigt.

Och huvudskador är ganska ovanliga bland cyklister. En hjärnskakning på två miljoner cyklade kilometer i vägtrafik*. Det är ännu mer sällsynt med bestående men från huvudskada. Jag kan inte se att nyttan med hjälmkampanjer överstiger kostnaderna. Det är som att slå i en skruv med en slägga.

*) Tema Cykel – skadade cyklister. Analys baserad på sjukvårdsregistrerade skadade i STRADA tabell 1 samt Trafikskador 1998-2005 enligt patientstatistik, tabell 12a.

Cykla utan hjälm?
Jensen skrev:
> Erik, har du nån statistik som inte bara talar om
> vad för sorts huvudskador vi pratar om. för
> några år sen var den en tjej här i uppsala, som
> cyklade och blev påkörd av bilist bakifrån
> (bilisten mejade ner andra o körde sen in i
> lycktstolpe, men det ä en annan historia), tjejen
> på cykeln slungades iväg, landade me huvudet i
> asfalten, eller om det till o med var på
> trotoarkanten. hon hade inte hjälm, hon spräckte
> skallen, men vill minnas att hon överlevde, man
> kan ju diskutera om det var så mycket liv hon
> hade efter olyckan. hade hon haft hjälm, så hade
> skadorna varit mindre. de hade varit allvarliga,
> men hon hade kanske sluppit all skit som blev till
> följd av olyckan. poängteras bör att hon inte
> gjorde nå fel själv, hon var inte oaktsam
> själv, hon körde inte som en dåre själv. dock
> kan man konstatera att din statistik var en föga
> tröst för henne.

Hjälmar är gjorda för att slå i platta eller runda saker, inte trottoarkanter.

Standarder på cykelhjelme
Alle standarder skal involvere en test, hvor man bruger en flad ambolt med stød i varierende kræfter, men kun få bruger en test med en rund ambolt, selvom det kommer tættest på en ulykke i virkeligheden. Ingen standard har en test som involverer et 'rotationalt' slag.

> med ditt resonemang, kan vi ju ta bort bilbälten
> stötfångare, mitträcken, trafikljus,
> mittlinjer, ja vi kan ta bort det mesta, det
> invaggar ju oss bara i en falsk trygghet, enligt
> dig.
>
> men jag ger mig, vill du riskera ditt liv, så
> varsågod. då kan du sitta med din statistik :D
> "det var i alla fall en liten risk att jag skulle
> drabbas"

Det är modernt att ta bort mitträcken, trafikljus, mittlinjer, ja det mesta. Det har man bl a gjort i Drachten i Nederländerna och på Skallvertorget i Norrköping. Det kallas "shared space" och statistiken visar att olyckorna minskat. Det gör att folk ser sig för.

Cykla utan hjälm?
Erik Sandblom skrev:

>
> Hjälmar är gjorda för att slå i platta eller
> runda saker, inte trottoarkanter.
>

visserligen, men du kan väll inte allvarligt tro att det ä bättre att dundra in rakt me skallen, än att ha en hjälm emellan. o säger bara vad jag vill minnas att läkarna sa. o jag har fortfarande inte sett nån statistik som säger nått om hur allvarliga skador vi pratar om. skadad blir man ju som sagt även me hjälm, det ä inte det som ä grejen. utan hur allvarlig skadad man blir :D

>
>
> Det är modernt att ta bort mitträcken,
> trafikljus, mittlinjer, ja det mesta. Det har man
> bl a gjort i Drachten i Nederländerna och på
> Skallvertorget i Norrköping. Det kallas "shared
> space" och statistiken visar att olyckorna
> minskat. Det gör att folk ser sig för.

hahaha, det där är ju mitt i stan. o sånt där har vi ju i uppsala. det är ju med livet som insats som man korsar sådan, som gångtrafikant o cyklist. som bilist sitter man på hjärtat i halsgropen då gångtrafikanter inte ser sig för alls, utan kliver rakt ut. så nej, det är inte självklart att folk ser sig för. sen får din statistik säga vad som helst. dessutom är den en klen tröst den gången nått sker pga. at det just är sådan väg o nån klivit ut just för att de invaggats i falks trygghet, att där kan man gå hur man vill.

Cykla utan hjälm?
John Blaze skrev:
> Jag grävde på Pubmed och fann att bland
> bilförare som omkommit i trafikolyckor har 49%
> allvarliga eller mycket allvarliga skallskador.
> Vore det inte hög tid för Vägverket att dra
> igång en bilhjälmskampanj?
>
> 3.4. Injuries responsible for death
> The injury description was sufficiently complete
> to explain the death of 287 casualties with at
> least one AIS 4+ injury. These injuries were 478
> in number and are described in detail in Table 3.
> The four most frequently affected areas were the
> thorax (62% of casualties), the head (49%), the
> abdomen (10%) and the spine (9%).
>
> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19111410

MotoringHelmet014.jpg ht=400

Motoring Helmets for REAL High-Risk Transport

Jag bär alltid hjälm när jag kör bil. Jag har ju något innanför skallen som är värt att skydda! :-p

Cykla utan hjälm?
Erik Sandblom skrev:
>
> Skillnaden mellan hjälmkampanjer och hjälmlag
> är ganska liten. Båda utmålar cykling som
> ... frisyrfientligt, och svettigt.

That's it, jag tror jag slutar med att cykla.

Sen tycker jag att det är bra att man _äntligen_ diskuterar om det är bra eller inte att ha hjälm på sig när man cyklar.

Cykla utan hjälm?
Erik Sandblom skrev:
> Jag bär alltid hjälm när jag kör bil. Jag har
> ju något innanför skallen som är värt att
> skydda! :-p

Citat?

Cykla utan hjälm?
Varför är mobilpratande när man kör bil förbjudet i hela Europa utom Sverige (ja och så Albanien förstås)?
Vad vet vi som inte dom vet? Eller tvärtom.
Varför blir folk nermejade av pendeltåget bara för att dom är så upptagna av sin mobiltelefon (Älvsjö 2009)?
Varför går helt oskyddade fotgängare rakt över en trafikerad gata utan att se sig för bara för att dom håller i en mobil och är helt uppslukade av den?
Vaför hör inte fotgängare på cykelbana när man plingar bara för att dom har mobillurar i öronen?
Ska vi kanske förbjuda mobiltelefoner helt enkelt?

Cykla utan hjälm?
Ola skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> >
> > Skillnaden mellan hjälmkampanjer och hjälmlag
> > är ganska liten. Båda utmålar cykling som
> > ... frisyrfientligt, och svettigt.
>
> That's it, jag tror jag slutar med att cykla.
>
> Sen tycker jag att det är bra att man _äntligen_
> diskuterar om det är bra eller inte att ha hjälm
> på sig när man cyklar.

Ja, med tanke på att man statistiskt sett får en hjärnskakning på tre livstider av att cykla i vägtrafik, så är det verkligen angeläget att se hur vi kan minska detta ytterligare. Att varannan svensk är överviktig eller fet är inget problem.

Cykla utan hjälm?
erik, det ena rättfärdigar ju inte det andra :D klart att fetma ä ett problem, men bara för att man kanske fokuserar för lite på det, så motiverar det ju inte att man inte ska fokusera på nå annat.

Cykla utan hjälm?
Men det är lustigt att du länkar till en artikel med rubriken "Allt fler svenskar håller vikten". Det måste vara hjälmkampanjerna som gör folk mer fysiskt aktiva.

Cykla utan hjälm?
Ursäkta mig men jag måste ställa en kontrollfråga här:
Har Erik någonsin skrivit att hjälm inte hjälper när olyckan väl är framme? Jag trodde att det handlade om folk som väljer bort cykeln när de tvingas/skräms till att använda hjälm och därmed utsätter sig för andra hälsorisker. Om man accepterar att använda hjälm när man cyklar så skall man givetvis göra det. Tycker man inte om att använda hjälm så till den grad att man låter cykeln stå så är det värt att ställa sig frågan om det är är en bra lösning eller om det skapar andra problem.

Cykla utan hjälm?
Men hjälmen kan göra att man inte hamnar i statistiken efter en olycka.

Hursomhelst: har någon hört talas om någon som skrämts bort från cykling för att vägverket tycker man skall ha hjälm? jag var inte ens medveten om deras kampanjer.

Cykla utan hjälm?
Jensen skrev:
> erik, det ena rättfärdigar ju inte det andra :D
> klart att fetma ä ett problem, men bara för att
> man kanske fokuserar för lite på det, så
> motiverar det ju inte att man inte ska fokusera
> på nå annat.

Nej. Åttio procent av befolkningen över 30 år är otillräckligt fysiskt aktiva varav 15-30 procent är helt fysiskt inaktiva [1]. Varannan bor inom 5km från jobbet och varannan bilresa är kortare än fem kilometer [2].

Folk kommer inte röra sig tillräckligt på fritiden, den metoden har misslyckats totalt i decennier. Det behövs motion i vardagen. Har man ett stillasittande jobb så finns det bara två sätt, nämligen gå eller cykla till jobbet.

[1] Inte bilen under milen
[2] De flesta rör sig inom tio kilometer

Cykla utan hjälm?
Det är mobiltelefonanvändningen de senaste decennierna som gjort folk feta.
Jämför statistik över mobilpratande 1980-2010 med fetmaepidemin under samma period så ser ni tydligt. Statistik är bra grejer. Jag skall se om jag kan hitta några kurvor över Uruguays jordgubbsexport som jag kan jämföra med något.

Själv skall jag skippa hjälmen och randonnera runt med en basker på huvudet, en baguette i ryggfickan och en gauluise i mungipan, nynnandes på Jaques Brel-sånger. Man vill ju vara ett föredöme och visa att cykling är ofarligt.

Cykla utan hjälm?
Det är alltså såhär det ligger till:

Problem: Folk är feta.
Orsak: Folk tror att de kommer att dö om de cyklar.
Lösning: Tjata om och om igen för cyklister om att hjämpropaganda får folk att inte cykla.

Eller har jag missat något?

Cykla utan hjälm?
Fikasvettot skrev:

>
>
> Själv skall jag skippa hjälmen och randonnera
> runt med en basker på huvudet, en baguette i
> ryggfickan och en gauluise i mungipan, nynnandes
> på Jaques Brel-sånger. Man vill ju vara ett
> föredöme och visa att cykling är ofarligt.

Haha du verkar ju ha blivit helt biten av randonné!
Glöm bara inte att lämna mobilen hemma!
En mobil på sin randonnétur ökar risken för att man ska ringa efter hjälp och eventuellt t.o.m. banga om man får problem, det sa randonnéproffset till mig i lördags. Han hade visst gått en mil en gång för att slippa bryta loppet.

Cykla utan hjälm?
Vilken lång tråd med snack, fast den började med dåligt underbyggt trams alltså, så här stod det:

"Det börjar redan töa fram cyklister efter vägarna,men jag blir lite fundersam varför många utav dom inte använder hjälm.

De jag märker inte anbänder hjälm är 9 fall av 10 tävlingsåkare,som jag tycker borde ha lite mera i skallen än att cykla utan hjälm.Kanske ni som är elitåkare här inne kan säga mig varför man inte använder hjälm?"

Vad är en en "Tävlingåkare" och "elitåkare"?

Menar paramedic cyklister som tränar i cykelkläder, i så fall, är påståendet befängt. 9 av 10.

Det finns stora cykelklubbar i Borlänge och Falun. Vi använder alltid hjälm. Visst det ingår klubbarnas regler, men det är väl ingen som funderar på det, man har hjälm, det bara är så.

I Borlänge, det är två mil från Falun, och båda ingår i samma nät av vägar som vi tränar på, har jag ALDRIG sätt någon träna i cykelkläder UTAN hjälm.

Man ska ha hjälm när man tränar eller motionscyklar, det vär inget att diskutera.

Man genom att använda ordet Tävlingåkare, menar paramedic att peka ut en stor grupp cyklister.

Det finns många som inte använder hjälm, skolungdomar, gymnasielever, vanligt folk som av olika anledningar cyklar, pensionärer osv. och visst kan man tycka att dom ska ha hjälm.

Cyklar dom till bolaget kan man tycka att dom ska inte dricka alkohol,
Röker dom kan man tycka att dom inte ska röka.
Har dom inte tagit vaccin mot fästingar kan man tycka att dom ska ta det.
Har dom inte cykelhjälm kan vi tycka att dom ska ha det.

Men "so What" vi når dom inte här på Happy.

Men ge tusan att på helt felaktiga dunder peka ut "tävlingscyklister" och ännu dummare "elitåkare".

Alla klubbanslutna och alla övriga jag sett bär hjälm.

Om nu någon inte har det (som jag inte sett) så är det väl hans beslut.

Till den här Erik Sandblom, en rättshaverist som trasslar in sig i siffror. Om staten nu slirar med statistik för att rädda livet på folk eller få en bättre trafikofferststistiuk eller vad man nu kan ha för hemliga mål, så är det ju inte direkt palmeutredningen.
Om folk slipper göra illa sig eller att helt enkelt klara sig bättre än dom gjort utan hjälm, så få dom gärna frisera siffror för mig.

Jag har tänderna och näsan i behåll efter en vurpa när min hjälm tog upp stöten iställer för ansiktet, mot en berghäll. Innan dess har jag haft hjälm i många år utifallatt.

Cykla utan hjälm?
Jag mötte/passerade uppskattningsvis 25 landsvägscyklister i dag, i "full mundering", så att säga. Alla hade hjälm. Det är också så det ser ut alla andra gånger, med enstaka mycket sällsynta undantag. Förra året såg jag kanske tre landsvägscyklister utan hjälm. Det är så sällsynt att man reagerar på det när det väl sker!

Cykla utan hjälm?
Erik Sandblom skrev:
> Ja, med tanke på att man statistiskt sett får en
> hjärnskakning på tre livstider av att cykla i
> vägtrafik, så är det verkligen angeläget att
> se hur vi kan minska detta ytterligare. Att
> varannan svensk är överviktig eller fet är
> inget problem
.

Va? Är det inte?

Cykla utan hjälm?
Oskar skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > se hur vi kan minska detta ytterligare. Att
> > varannan svensk är överviktig eller fet är
> > inget problem.
>
>
> Va? Är det inte?

Tydligen inte, så länge de inte använder hjälm så är det lugnt.

Cykla utan hjälm?
Erik Sandblom skrev:
> Men du tycks ju inte ens veta hur vanligt det är.
> Hur många cyklister dör av sina huvudskador
> varje år? Hur många får bestående men av dem?

Alltså, livräddande ellet inte - jag tycker hjälm är en bra idé även om den "bara" räddar bäraren från från blåtiror, bulor och skrubbsår. Massa onödigt elände som går att undvika för en marginell kostnad, minimal komfortförlust och ett nästan helt urblekt socialt stigma numera.

Cykla utan hjälm?
staine skrev:
> Haha du verkar ju ha blivit helt biten av
> randonné!

Jag har beställt en Hermodskurs i cyklistfranska. :D

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dyrare-cyklar-nar-fler-pendlar-1.1071910

"Hjälmanvändandet fortsätter också att öka. Och det kommer hela tiden nya hjälmar med ny design.
– Det finns modeller som ser ut som vanliga hattar, säger Berit Gibbs"

(Hjälmanvändandet fortsätter att öka) + (allt fler svenskar håller vikten) = ?
Tur att jag inte är lika vårdslös med statistik och logik som vissa andra.

Men för att vara seriös för ett kort ögonblick;

Erik Sandblom: en röd tråd genom alla dina skriverier om cykelhjälm är att myndigheters kampanjer för ökat hjälmanvändande avskräcker folk från att cykla.

Vad bygger du det påståendet på?

Cykla utan hjälm?
Balans skrev:
> Jag tycker det verkar som att det finns två
> "åldergrupper" där hjälm anses lite töntigt:
> dels tonåringar dels 50+. Har jag rätt?

På vardagscyklister på stan stämmer det nog bra. Lägg till kategorin "bohemisk humaniorastudent" också, så...

Cykla utan hjälm?
Av alla de jag känner som inte cyklar har ingen sagt att hjälmkampanjerna är orsaken till att de inte cyklar.

Jag har överhuvudtaget aldrig hört någon nämna en sådan kampanj, annat än här på happy då.

Cykla utan hjälm?
Rudan skrev:
> Dock vill jag påminna om min mening; detta är
> irrationell hysteri vill jag påstå då det finns
> annat farligare att åtgärda i sina liv.

Visst kan det vara så, men man måste ta hänsyn till utdelning kontra investering.
Den vanligaste dödsorsaken totalt sett är väl olika varianter av hjärt/kärlsjukdomar, men för icke-rökare som håller sig någorlunda i form och har kolesterol och blodtryck ungefär där det borde vara finns det inte så många enkla puckar kvar med tydlig utdelning.
För egen del är antagligen andra trafikanter(bilar) en större risk än hjälm eller inte, men den risken kan jag ju inte bli av med om jag inte ger upp cykelpendlandet och den vardagsmotion som den erbjuder. Så även om hjälmen kanske inte ger så många extra procent i överlevnad är den ju så himla enkel att ta till sig, bra mycket lättare än att lägga om diet, börja käka antioxidanter och screena sig regelbundet för cancer eller vad det nu kan handla om. Hjälmanvändande vinner, inte för att det är så effektivt, utan för att det är så lättillgängligt.

Tillbaka
Topp