Cykla utan hjälm?

Cykla utan hjälm?
Ok, det är 100 % olyckor. 78 % var på fina vägar/bra underlag. Resten på vägar med hål, grus mm.

Men det är ju inte så många som använder hjälm enligt statistiken.

bicycle_accident1.jpg ht=325

Cykla utan hjälm?
Jag förstår inte problemet. Jag kan inte minnas att jag sett en enda hjälmkampanj, varken på tv, i nån tidning eller på stan.

Finns det någon statistik på hur många som faktiskt avstår från att cykla ENBART PÅ GRUND AV hjälmkampanjer eller typ skrämselpropaganda? Personligen tror jag inte att folk påverkas så mycket utan folk är som dom är. Vissa är väldigt rädda av sig och väljer att inte cykla, oavsett kampanjer.

Cykla utan hjälm?
K ristian skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förstår inte problemet. Jag kan inte minnas
> att jag sett en enda hjälmkampanj, varken på tv,
> i nån tidning eller på stan.
>
> Finns det någon statistik på hur många som
> faktiskt avstår från att cykla ENBART PÅ GRUND
> AV hjälmkampanjer eller typ skrämselpropaganda?
> Personligen tror jag inte att folk påverkas så
> mycket utan folk är som dom är. Vissa är
> väldigt rädda av sig och väljer att inte cykla,
> oavsett kampanjer.

Har har du tre aktuella hjälmkampanjer:

Vägverket: Cykelhjälm
Varje dag skadas nära hundra cyklister i Sverige. De flesta av dem skadas när de kör omkull utan att någon annan är inblandad. Några få krockar med bilar eller andra trafikanter. Så kom ihåg hjälmen – för hjärnan kan inte gipsas.

Notera att de inte nämner hur många som får allvarliga huvudskador. En studie från Skaraborg visar att mindre än en procent av cyklisternas huvudskador är "allvarliga intrakraniella skador". Resten är mindre skador som återställs helt. Till och med dessa mindre skador är ovanliga.
Cykelolyckor i Skaraborg 1999-2003

P1 Studio Ett: Skåningar utan cykelhjälm
Det gamla vanliga. En hjärnkirurg målar upp läskiga bilder av vad som kan hända. Inte ett knyst om hur (o)vanligt såna läskiga skador är.

Vårt Göteborg: Dåliga ursäkter efterlyses i årets cykelkampanj
En annan man är orolig för att förstöra sin frisyr. Lösningen är en hjälm med afroperuk, den ger ingen ful hjälmfrisyr eftersom frisyren sitter utanpå.

Cykla utan hjälm?
mytomspunnen skrev:
> Jag har knappt happysurfat alls på ett halvår
> eller så. Sedan sitter man här och slösurfar
> lite happy och vipps tror man att man förts
> tillbaks tre år i tiden. Hade vi inte EXAKT den
> här tråden för typ tre år sen? Och sedan två
> till likadana för två år sen och en i höstas
> och...

Nej då, jag tror att det här är första gången det tas upp. Verkligen jättespännande.
Välkommen tillbaka!

Cykla utan hjälm?
K ristian skrev:
> Okej. Nu vill jag veta hur många som blivit
> avskräckta från att cykla PÅ GRUND AV dessa
> kampanjer.

Jag har inga siffror på det, men en antydan att något är fel finns i resmönstrena. Hälften av bilresorna är kortare än fem kilometer och hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från jobbet. Ändå sker bara var tionde resa med cykel och hjärt-kärlsjukdomar tar 40 000 liv om året. Något är alltså fel.

De flesta rör sig inom tio kilometer
Socialstyrelsen: Dödsorsaker 2004
Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik

Cykla utan hjälm?
mzi skrev:
> TACK VARE Mårtens bild kommer jag alltid har
> hjälm på mig när jag attackerar väderkvarnar.

Men, statistiskt sett är det ju nästan ingen som dör av skallskador när de attackerar väderkvarnar. Jag tror du gör bättre i att bära propellerkeps!

Cykla utan hjälm?
Att folk avstår cykel på grund av kampanj, säger ju mer om de personer som väljer att inte cykla än om själva kampanjen.

Att sedan skylla cykelhjälms-kampanjer på att folk tar bilen istället för cykeln är ju helt befängt. Det handlar ju BARA om lathet, vi är för bekväma att cykla till och från jobbet. Om man verkligen vill cykla så skiter man väl i vilket.

Folk får säga vad dom vill, men så länge de inte cyklar så är dom LAT och inget annat.

Cykla utan hjälm?
JT skrev:
> Men pizzan blir ju kall om jag hämtar den med
> cykeln! Jag måste ju ta bilen då fattar du väl.

Ja men du får la cykla hem efter jobbet o ta bilen för att hämta pizzan då :)

Cykla utan hjälm?
patten skrev:
> Att sedan skylla cykelhjälms-kampanjer på att
> folk tar bilen istället för cykeln är ju helt
> befängt.

Varför det? Om "samhället" framställer något som farligt så är det väl inte så långsökt att folk faktiskt uppfattar det som farligt?

Och i svenska hjälmkampanjer så är ju ofta associationen mellan "cykling" och "spräckt skalle" rätt tydlig.

Cykla utan hjälm?
dr7 skrev:
> patten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att sedan skylla cykelhjälms-kampanjer på att
> > folk tar bilen istället för cykeln är ju
> helt
> > befängt.
>
> Varför det? Om "samhället" framställer något
> som farligt så är det väl inte så långsökt
> att folk faktiskt uppfattar det som farligt?
>
> Och i svenska hjälmkampanjer så är ju ofta
> associationen mellan "cykling" och "spräckt
> skalle" rätt tydlig.

Men snälla nån, då skulle ju ingen göra något då det vart kampanjer om att allt man gör är farligt. Så jag vidhåller att de som skyller på kampanjerna är LAT.

Cykla utan hjälm?
patten: det kan du ju göra, det är så klart bekvämt att förklara saker med individers dåliga egenskaper snarare än systemfel. Fast det förklarar inte varför danskar skulle vara så mycket sportigare än svenskar.

Fast det är väl inte så att folk skyller på kampanjer, utan att de inte upplever cykling som ett seriöst transportalternativ, bland annat för att det upplevs som farligt.

Självklart blir ingen inbiten cyklist, med eller utan hjälm, avskräckt från att cykla av hjälmkampanjerna. Enda risken här är att inte hinna cykla eftersom hjälmkampanjen måste debatteras på internet...

Cykla utan hjälm?
dr7: nu gör jag ett uttalande som kanske inte stämmer. Men jag tror att danskarna cyklar mer än oss på grund av tradition.

Men jag vidhåller fortfarande att en kampanj inte stoppar människor. Se på tobakskampanjer, visst går rökningen ner då kampanjen är, men inte över tid.

Bilkörning, alla vet att det är farligt för miljön och sin egen hälsa. Har väl gjorts en del kampanjer att folk ska åka bil i mindre utsträckning. Men har bilåkandet minskat?

Så varför skulle en cykelhjälms-kampanj få människan att cykla i mindre utsträckning? Vad har den kampanjen som alla andra kampanjer saknar i så fall?

Att säga att det är ett systemfel är ju också ett tecken på LATHET. Det är väl ändå upp till var och en som individ att se till att man mår bra, vissa behöver mer och vissa mindre stöd från samhället.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla utan hjälm?
patten: Jag tror ungefär så här: att cykla är redan mindre bekvämt än att åka bil (för de flesta, oss träningsnarkomaner och nördar oräknade). Om det dessutom upplevs som farligare kanske tröskeln blir för hög för att folk ska ta steget att börja cykla till jobbet.

Om cykling istället framställdes som hälsosamt kanske fler skulle ta sig omaket att välja cykeln framför bilen?

Cykla utan hjälm?
dr7 skrev:

> Om cykling istället framställdes som hälsosamt
> kanske fler skulle ta sig omaket att välja cykeln
> framför bilen?

Utan att låta spydig, men vem är inte medveten om att det är hälsosamt att cykla?

Cykla utan hjälm?
patten: Du nöjer dig med att folk som inte cyklar är lata (trots att de är medvetna om att det är hälsosamt att cykla).

Jag prövar tesen att folk visserligen vet att det är nyttigt att motionera, men eftersom det är så farligt att cykla i trafiken tar de hellre bilen till gymmet och kör spinning. Om detta stämmer är det en dålig idé med kampanjer som framställer cykling som farligt.

Cykla utan hjälm?
dr7: klart jag inte är nöjd med att människan är bekväm, men jag tror inte det kommer bli fler som cyklar bara för att man slutar med hjälm-kampanjen. Tror det behövs andra kampanjer för att folk ska cykla!! Mer riktade kampanjer som visar det positiva med att cykla istället för att lägga energi på att motverka kampanjer som visar på varför vi ska ha hjälm.

Cykla utan hjälm?
JT skrev:
> Om man vill att fler ska cykla så bör man nog
> istället satsa på att höja medeltemperaturen i
> landet.

Ja alla gillar att svettas, det är en av cyklingens största attraktioner.

Cykla utan hjälm?
JT skrev:
> Om man vill att fler ska cykla så bör man nog
> istället satsa på att höja medeltemperaturen i
> landet.

Det är därför så många åker bil nu.....

Cykla utan hjälm?
patten skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Men pizzan blir ju kall om jag hämtar den med
> > cykeln! Jag måste ju ta bilen då fattar du
> väl.
>
>
> Ja men du får la cykla hem efter jobbet o ta
> bilen för att hämta pizzan då :)

Men hallå eller! Då tar ju nån parkeringsplatsen man kämpat sig till. Otänkbart liksom :)

Cykla utan hjälm?
Gambler skrev:
> patten skrev:
> -----
> > JT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men pizzan blir ju kall om jag hämtar den
> med
> > > cykeln! Jag måste ju ta bilen då fattar du
> > väl.
> >
> >
> > Ja men du får la cykla hem efter jobbet o ta
> > bilen för att hämta pizzan då :)
>
> Men hallå eller! Då tar ju nån
> parkeringsplatsen man kämpat sig till. Otänkbart
> liksom :)

Ja jag tycker vi ska bygga garage till alla så är det löst ;)

Cykla utan hjälm?
patten skrev:
> dr7: klart jag inte är nöjd med att människan
> är bekväm,
Jag menade som förklaring.

> Tror det behövs andra kampanjer
> för att folk ska cykla!! Mer riktade kampanjer
> som visar det positiva med att cykla
Precis!

> istället för att lägga energi på att motverka kampanjer
> som visar på varför vi ska ha hjälm.

Om du stryker "att motverka" så är vi helt överens, men det där är väl nära nog för Internet :-)

Fast själv gör jag så klart inga kampanjer alls, jag sitter bara och tjatar på ett forum...

Cykla utan hjälm?
dr7 skrev:
> patten skrev:
> -----
> > dr7: klart jag inte är nöjd med att
> människan
> > är bekväm,
> Jag menade som förklaring.
>
> > Tror det behövs andra kampanjer
> > för att folk ska cykla!! Mer riktade kampanjer
> > som visar det positiva med att cykla
> Precis!
>
> > istället för att lägga energi på att
> motverka kampanjer
> > som visar på varför vi ska ha hjälm.
>
> Om du stryker "att motverka" så är vi helt
> överens, men det där är väl nära nog för
> Internet :-)
>
> Fast själv gör jag så klart inga kampanjer
> alls, jag sitter bara och tjatar på ett forum...

Ja det låter ju bra att man kan vara överens här på happy :)
Själv har jag kampanjat i väldigt liten skala, då jag tog med några elever ut i skogen på en mtb-tur :). Men då kampanjade jag även för hjälm, kanske lite dumt av mig :P

Cykla utan hjälm?
Erik Sandblom skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Om man vill att fler ska cykla så bör man nog
> > istället satsa på att höja medeltemperaturen
> i
> > landet.
>
>
> Ja alla gillar att svettas, det är en av
> cyklingens största attraktioner.

Man behöver ju inte cykla så fort.

Cykla utan hjälm?
Totteman skrev:
> Det är ganska larvigt att inte cykla med hjälm.
> Lika löjligt som att röka. En del gör det bara.
> Väl medvetna om det.

Majoriteten av all cykling i Sverige sker utan hjälm. Är det att jämföra med rökning menar du? Herregud, NTF, Vägverket m.fl. har verkligen lyckats med sitt kampanjande...

Cykla utan hjälm?
patten skrev:
> Själv har jag kampanjat i väldigt liten skala,
> då jag tog med några elever ut i skogen på en
> mtb-tur :).

Det, däremot, är helt lysande. Alla vet ju att okynnescykling är inkörsporten till tyngre missbruk, som randonné och reflexvästpendling...

> Men då kampanjade jag även för hjälm, kanske lite dumt av mig :P

Heh... nej, det var nog bra. Själv vet jag att sannolikheten att jag ska vurpa på ett MTB-pass är rätt nära 100%, så därför har jag hjälm i skogen.

I kväll har jag cyklat i sju minuter utan hjälm (hem genom stan), och 64 minuter med (kort lvg-runda). Det gör mig alltså till 9,8% genomkorkad. Och trött.

Cykla utan hjälm?
Jag cyklar aldrig i skogen eller på landsväg och skulle aldrig komma på tanken att använda cykelhjälm. Följande är mina anledningar:

1. Det förstör min frisyr.
2. Passar inte till min kostym.
3. Det är en bit frigolit som man fäster på huvudet med ett nylonband.

Cykla utan hjälm?
Erik, du har inte kommenterat det som forskningen visat, nämligen att fler cyklar per person => kortare cyklad sträcka. Står omnämnt i Tolleys bok "The Greening of Urban Transport: Planning for Walking and Cycling in Western Cities". Men det är förstås inte lika intressant att nämna som att hjälmlag i Australien minskat cyklandet där?

Väntar fortfarande på svaret kring det här, eller är det en anomali som uppstår på andra platser?

Cykla utan hjälm?
Den här tråden har varit väldigt förvirrande för mig. Men nu förstår jag varför. Jag har läst fel, har läst hjälp istället för hjälm. Det förklarar en del....

Tillbaka
Topp