Cyklar på Stockholms bussar

Insiktsfullt: "Den borgerliga alliansen påpekar i en skrivelse inför dagens möte att en cykel inte är mer störande i tunnelbanan än en barnvagn, rullator eller rullstol och att det i många städer med tunnelbana – som New York – är tillåtet att ta med sig cykeln." Verkar som politikerna faktiskt varit ute i trafiken och sett hur det går till.

Mindre insiktsfullt: "SL-utredarna betonar att det kan bli någon minuts försening på exempelvis linje 639 till Hallstavik om föraren ska hänga cyklar på krokar bak på bussen och säkra dem så de inte ramlar av på motorvägen."

Duh! vad kommer härnäst? Att det tar längre tid om bussen skall stanna vid hållplatserna? Men det är väl Satans Lokaltrafik i ett nötskal; tillåt att man tar med cykeln och sen bli förvånad över att det tar nån minut extra att hantera dessa cyklar.

"På lite längre sikt ska cyklar tillåtas även i tunnelbanan. Men för det krävs att flera vagnar byggs om så att det finns särskilda platser där cykeln kan spännas fast. Att ha resenärer stående med cykeln i ena handen och mobiltelefonen i andra bedöms som en betydande säkerhetsrisk."

Men att göra samma sak i ett pendeltåg utan särskilda cykelplatser går tydligen bra.
Låter som SL försöker hitta problem och ursäkter för att slippa.

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Duh! vad kommer härnäst? Att det tar längre tid
> om bussen skall stanna vid hållplatserna? Men det
> är väl Satans Lokaltrafik i ett nötskal;
> tillåt att man tar med cykeln och sen bli
> förvånad över att det tar nån minut extra att
> hantera dessa cyklar.
>
Jag tror iofs att det skulle kunna ta rätt mycket tid om chauffören ska ut och hänga på cyklar vid varannan hållplats. Speciellt under sommaren då iaf några fler kanske vågar sig ut med cykeln... Varför inte tillåta att ta in dom istället om det finns plats. Kan knappast vara mycket farligare än att ha en barnvagn ståendes.

> Men att göra samma sak i ett pendeltåg utan
> särskilda cykelplatser går tydligen bra.
> Låter som SL försöker hitta problem och
> ursäkter för att slippa.

Pendeltågen går ju faktiskt väldigt mycket mindre ryckigt än tunnelbanan. Vilket man ju tycker att dom borde kunna lösa för tunnelbanan också isf. Det är väl kanske lite samma problem med att ta med cykeln på bussar egentligen. Men om dom fixar så det går att spänna fast cykeln (både på bussen och tunnelbanan) så borde ju problemet vara löst. Sen kan jag förstå att man inte vill ha in dom i rusningstrafik.

DN skrev:
>
> "... Att ha
> resenärer stående med cykeln i ena handen och
> mobiltelefonen i andra bedöms som en betydande
> säkerhetsrisk."

Ja, det är är ju ett jätteskillnad från alla som håller i en stor väska eller andra saker.

Räcker det inte att åka till Oslo och kolla på hur folk tar cyklar på T-Banan till Holmenkollen tex.

(ska vi lobba för T-Bana till Gesunda?)

PrinsValium skrev:
> Jag tror iofs att det skulle kunna ta rätt mycket
> tid om chauffören ska ut och hänga på cyklar
> vid varannan hållplats. Speciellt under sommaren
> då iaf några fler kanske vågar sig ut med
> cykeln...

Då anpassar man lämpligen tidtabellen istället för att stå i efterhand och konstatera att det tog längre tid. De har ju redan konstaterat att det kommer att ta längre tid, om det blir en försening eller inte beror ju på vilka tider som står i tidtabellen. Det är ju inte som att det plötsligt kommer som en total överraskning att man får ta med cyklar.

> Varför inte tillåta att ta in dom
> istället om det finns plats. Kan knappast vara
> mycket farligare än att ha en barnvagn
> ståendes.

Jag tror en cykel är för lång för att kunna ta in i en buss på ett hanterbart sätt.

Jag använder en jätte väska där man inte behöver montera loss hjulen. fungerar bra att få in den genom fram dörren i luleås bussar. en cykel borde vara ännu enklare

Senast redigerad av en moderator:
...och tänk sen den utopiska tanken om Statens Järnvägar plötsligt skulle kunna hitta på ett sätt så att man kunde ta med sej cykeln på tåget! Hittills tamejfan omöjligt...

Sprockets skrev:
>"Att ha resenärer stående med cykeln i ena handen och
> mobiltelefonen i andra bedöms som en betydande
> säkerhetsrisk."
>
> Men att göra samma sak i ett pendeltåg utan
> särskilda cykelplatser går tydligen bra.
> Låter som SL försöker hitta problem och
> ursäkter för att slippa.

Håller med ovanstående talare. Blir så trött på präktiga Sverige ibland. Att kunna ta cykeln i tunnelbanan vore toppen och jag tror inte det skulle innebära en rusning av cyklister i tunnelbanan. Inte många som skulle orka bära den tunga kärringhojen ända ner till tågen ändå. Självklart borde det inte vara tillåtet under rusningstrafiktimmarna.

Det var på tid! Hoppas dem börjar med sånt i göteborg också. Om man får mekproblem med pendelcykeln som inte går att fixa vid vägkanten är det lite irriterande att behöva åka hem på spårvagnen, hämta bilen, kör och plocka upp cykeln och sen kör till jobb/hem.

Däremot om alla chauförer tycker som denna bloggare är det nog kört :/
http://bountylady.wordpress.com/2009/02/17/bussigt-sl/

Saxat från bloggen:

"Va faaan!
Ska vi som kör bussarna nu tvingas stå och lasta på tunga cyklar på nåt slags krok samt LÅSA fast dem oxå…
Vad är det här för skitpåhitt???

Jag hoppas verkligen att det INTE blir så!
Vi blir tillräckligt försenade som det är redan med barnvagnar och alla tajta tidtabeller som INTE är gjorda för att hållas.

Jag undrar vad det är för tokskalle som har kläckt den här ide´n !?!?"

På ett sätt förstår jag reaktionen. Ibland verkar det inte helt lätt att köra buss.

Ajaj, min mage, skrattakuten nästa!

freddiesan skrev:
> Saxat från bloggen:
>
> "Va faaan!
> Ska vi som kör bussarna nu tvingas stå och lasta
> på tunga cyklar på nåt slags krok samt LÅSA
> fast dem oxå…
> Vad är det här för skitpåhitt???
>
> Jag hoppas verkligen att det INTE blir så!
> Vi blir tillräckligt försenade som det är redan
> med barnvagnar och alla tajta tidtabeller som INTE
> är gjorda för att hållas.
>
> Jag undrar vad det är för tokskalle som har
> kläckt den här ide´n !?!?"
>
>
> På ett sätt förstår jag reaktionen. Ibland
> verkar det inte helt lätt att köra buss.

Alla gånger utom en, som jag tagit med cykeln på Länstrafiks bussar i Sörmland har jag själv hängt dit den baktill. Chaffören har i något fall tittat på. Verkar jättejobbigt.

Däremot har det verkat lite svårt för chaffören att kontrollera/ta betalt av påstigande längst fram och mer eller mindre samtidigt fixa med cyklar bakom bussen. Å andra sidan kan man ju inte betala på SL-bussarna längre...

Ypperligt tillfälle för vissa former av nedsatt arbetsförmåga? Återinför bussvärd-innor/ -ar, som kan surra med alla snacksaliga fyllisar, samt kontrollera att biljett finns.
Kan få byta turer, så känns det genast mera stimulerande? Lite som en lyxig globetrotter, på aktivitetsbidrag..
Så får chaffisen komma sig ut ur bussen någon gång.

SL:s chaufförer borde kolla hur smidigt det funkar med cykel på waxholmsbåtarna. De som är rörliga nog att cykla kan väl också hänga upp sina cyklar själva. De flesta bussarna har väl redan kameror vid ingångarna, sätt en till där bak så kan chauffören vägra köra om nån idiot fått för sig att knyta fast växelvajern på avgasröret istället för att hänga ramen på cykelstället.

På listan med busslinjer saknade jag bussen från Ösmo till Muskö? Dit får man inte cykla eftersom militären (in their infinite retardation) byggde muskötunneln extremt smal och så otät att den då och då vattenfylls. Man får heller inte medföra cykel på bussen och det går ingen reguljär båttrafik till ön. Enda sättet att komma över med cykel är att ställa sig vid kiosken och försöka få lift med nån pickup. Får väl maila och påminna SL om den linjen...

Sprockets skrev:

> Då anpassar man lämpligen tidtabellen istället
> för att stå i efterhand och konstatera att det
> tog längre tid. De har ju redan konstaterat att
> det kommer att ta längre tid, om det blir en
> försening eller inte beror ju på vilka tider som
> står i tidtabellen. Det är ju inte som att det
> plötsligt kommer som en total överraskning att
> man får ta med cyklar.

Fast i egenskap av passagerare skulle jag bli rätt trött på att min resa plötsligt tar en massa extra tid varje dag. Och i egenskap av chaufför skulle jag bli rätt less på att behöva springa bak och hänga på cyklar stup i kvarten. På vintern är det kanske inte så många som cyklar men fy för att ge sig ut i kylan och stå och pilla med nån skitig låsanordning längst bak på bussen. Sedan undrar jag hur jag ska försäkra mig om att ingen helt sonika snor bussen medans jag inte sitter på förarplatsen? Man skulle kanske iofs kunna hänga cyklar fram på bussen. Då skulle chauffören iaf se att passageraren hänger på cykeln på ett korrekt sätt.

> Jag tror en cykel är för lång för att kunna ta
> in i en buss på ett hanterbart sätt.

Oftast brukar en cykel få plats på längden i barnvagnsutrymmet. Då kan det kanske bli problem att få på dagens humvee-barnvagnar men nya bussar borde ju iaf gå att designa så att det får plats både och.

Stockholm!
Tummen upp!
Det är ju ett steg i rätt riktning i alla fall.

Sen behöver vi kanske dra upp historien om sorgliga SJ och cykelhatet. Då blir jag arg.

Undrar om det verkligen blir av, politikerna tycker en sak men det är SL som ska genomföra det och de verkar inte pigga på idén. Jag har inget körkort så jag hoppas vekligen.....

PrinsValium skrev:
> Man skulle kanske iofs kunna hänga
> cyklar fram på bussen. Då skulle chauffören iaf
> se att passageraren hänger på cykeln på ett
> korrekt sätt.

Detta såg jag i Madison i Usa (Wisconsin, ca 3 h NV om Chicago). Där har alla lokalbussarna ett cykelställ för 3 elelr 4 cyklar fram som sitter framför kylaren. Chauffören sitter kvar, studenterna ställer i sin hoj i stället sm är utformat för att klara duktiga skump utan att hojarna trillar ur trots att de inte låses fast med något, när man är framme tar studenten eller vem det nu är (Madison är en studentstad typ som Uppsala) av cykeln, klart. Busschauffören behöver aldrig lämna sin stol, han har hela tiden full uppsikt över hur cyklarna placeras där, ser när någon håller på och fixar, och han kan dessutom hålla ett öga på dem om han råkade ta ett fartgupp i 70. Den snillrika konstruktionen behöver som sagt inte heller några låsanordningar då det var någon form av kanter runt om.

Jag lyckades aldrig ta kort på denna agrimang, men någon kanske kan googla upp den?

PrinsValium skrev:
> Fast i egenskap av passagerare skulle jag bli
> rätt trött på att min resa plötsligt tar en
> massa extra tid varje dag.

De får väl köra med bussar för friska och starka arier då. Sen kan långsamma, sjuka, handikappade, barn, barnvagnar, cyklister och andra oönskade element samsas på samma lastbilsflak utan att störa herrefolket.

Problemet är ju att att tidtabellerna är orealistiska. Man ser uppenbarligen ett problem med mer som skall göras, men slutsatsen att tidtabellen bör ändras verkar inte SL kunna dra. Man nöjer sig med att konstatera att tidtabellen (som inte är satt ännu) inte kommer att hållas.

Bitter Bloggande Bussförare skrev:
"Vi blir tillräckligt försenade som det är redan med barnvagnar och alla tajta tidtabeller som INTE är gjorda för att hållas."

Det är ju inte direkt dom mest centrala linjerna som det är aktuellt på men ett
bra steg i rätt riktning. Dessutom finns Värmdö bussarna med på listan kan ju lätt bli lite
kaos vid slussen där tidsschemat för bussarna är mycket tajt.

Sprockets skrev:
> De får väl köra med bussar för friska och
> starka arier då. Sen kan långsamma, sjuka,
> handikappade, barn, barnvagnar, cyklister och
> andra oönskade element samsas på samma
> lastbilsflak utan att störa herrefolket.
>
> Problemet är ju att att tidtabellerna är
> orealistiska. Man ser uppenbarligen ett problem
> med mer som skall göras, men slutsatsen att
> tidtabellen bör ändras verkar inte SL kunna dra.
> Man nöjer sig med att konstatera att tidtabellen
> (som inte är satt ännu) inte kommer att hållas.

Att tidtabellerna är orealistiska är ett helt separat problem tycker jag. Självklart ska den gå att hålla vilket den också ofta gör där jag kör iaf. Visst är det vissa turer i rusningstrafik som skiter sig ibland men det måste man nog lära sig att leva med, inte ta så allvarligt på och bara göra det bästa av situationen. Annars blir man nog inte busschaufför särskilt länge innan hjärtat ger upp.

Självklart måste gamla, sjuka, barnvagnar osv få den tid dom behöver för att kliva av och på bussen men personligen skulle jag bli irriterad om min resa från norrtälje till stockholm tar 75 minuter istället för 60 bara för att chauffören ska lasta cyklar lite här och var. Varje dag både till och från jobbet. Jag skulle skulle lacka. Ungefär som självupptaget, ouppmärksamt folk som är i vägen och går långsamt överralt. Det absolut världsmest irreterande i vardagen =)

En så enkel grej som att tillåta cyklar ombord på bussar och spårvagnar i mån av plats (tack TnT!) vore ett stort steg på vägen här i Gbg. Det är ju inte konstigare än att en nån med en barnvagn som inte får plats får vänta på nästa tur. Är det högtrafik 7.00-8.30 och 15.30-17.00, typ, så kan man ha ett mer generellt cykelförbud då.

När jag bodde i Innsbruck för 7 år sen så fick man ta med cykel på bussen. Funkade skitbra om det inte blev för mycket cyklar. En del bussar hade ett ställ längst bak ungefär som bussarna i fjällen har för skidor. Annars kunde man ställa hojen på den plats som i Stockholm används för barnvagnar. Där fanns det tom läderrämmar för att spänna fast cyklarna med.

För övrigt får man väll ta med sig hojen på vissa länstrafikbolag t ex i Örebro län. Tror inte det utnyttjas särskilt mycket.

Vi behöver inte gå ens en generation bakåt i tiden, för att se svenska bussar med cykelspjut framtill, eller bakpå. Baka lite till, och grejerna slängdes upp på taket.. Kolla ngn. svartvit journalfilm. Dessvärre, tillåts inte vassa utskjutande delar på fordonen. Skulle kunna vara användbart mot livströtta "zebror"...

Baktill borde ju vara ok dock. Liksom skidbussarna kring alperna. Där långresenärer placerar skidorna i skåp baktill. Bara se till att man är i tid. De som sedan kliver på längs vägen får hålla i brädlapparna inne i bussen.

Cyklar på bussar?!

Busstricket?!

Var det inte något EU-direktiv att all spårbunden trafik skall 2010 kunna ta cyklar eller något liknande. tror det varit upp här tidigare.

Får vi se en version av Petter snart, eller?

:)

Edit: Verkligen jättebra med cykel på buss! Hoppas det införs nationwide!

Senast redigerad av en moderator:
Åsså har man ju vant sig vid att ta bilen dit man ska cykla också ...

I Danmark brukar det finnas ett ganska stort utrymme i någon vagn i lokaltågen där man kan ställa in cyklarna - no problems.

Varför inte ha cykalvagnar på några väl valda tåg till och från Gesunda och Åre - lämpligen när det är stugbytardag. Skickar upp vagnen med tåget lastat med folk som ska till stället kopplar om det till hemvändande tåg med folk som ska hem från stället. En service sok finns tillgänglig några dagar i veckan. Sedan får ju SJ gärna ha WLAN ombord på tåget också - jag menar inte bara i första klass.

Kerberos skrev:
> ...och tänk sen den utopiska tanken om Statens
> Järnvägar plötsligt skulle kunna hitta på ett
> sätt så att man kunde ta med sej cykeln på
> tåget! Hittills tamejfan omöjligt...

När de stängde av nynäsbanan senast så satte de in en specalbuss för cyklar. Det var ju lite lurigt om man inte kände till det, men det blev bästa kommunala resan från nynäs nånsin för oss (med tandem och kärra). De hade hyrt in nån norrlänsk bussgodsbuss med tillhörande chaufför så det fanns gott om plats för cyklarna och det var totalt stressfritt. tyvärr fick vi bara åka till haninge.

Best episode evar!

Tillbaka
Topp