Cykling i Eksjö?

Cykling i Eksjö?
Långloppet Ränneslättsturen går ju i trakterna av Eksjö. Körde loppet i år och det var en mycket rolig bana. Om du söker på Eksjö ck på google så kommer du direkt till hemsidan (klicka jag har tur). Under nyheter hittar du länken Cykelstigar i Eksjö.

P.S. Lyckades inte få till en klickbar länk...förlåt;)

Senast redigerad av en moderator:
Cykling i Eksjö?
finns något litet under turtips här på happy, annars är nog bästa tipset att cykla vandringsleden österut från eksjö (badet) till skurugata. karta finns på turistinformationen./J :)

Cykling i Eksjö?
Jag har precis börjat cykla, har testat Ränneborgsspåret, Ränneslättsspåret och Bjälmenspåret.

Ränneborgsspåret (ca 6km) är nästan 100% stig. Jag tycker inte det var särskillt roligt eftersom det var en del långa och branta uppförsbackar. Slutade alltid med att jag kommer halvvägs och sen ramlar jag eftersom jag inte hinner få loss skorna. Nedförsbackarna var desto roligare. :)

Ränneslättsspåret (ca 6km) är 100% stig, roligt hela vägen. Är bara lite kortare uppförsbackar och inte särskillt svårt. Är en del kurvor med vallar som är sköna att åka i.

Bjälmenspåret (ca 20km) är kanske runt 70% grus/skogsväg, resten stig och en vädligt kort bit asfalt. Jag tycker detta spår är riktigt rolig ur min nybörjarsynvinkel. Här får jag ju upp lite fart till skillnad från i skogen. :)

Vad gäller vandringslederna så har jag inte hunnit kolla in dem, har bara cyklat lite på Höglandsleden och det var skittråkigt. Igenväxt och sten överallt!

Sen finns det ju gott om grusvägar runt omkring Eksjö om man har bra lokalsinne.

Här finns lite info http://www.eksjo.se/eksjock/

Tillbaka
Topp