Cyklist racear med bil, bil vinner.

en traktor tycks få ta upp hur mycket plats som helst och köra i princip hur långsamt som helst. på platsen där bilden är tagen råder knappast minimihastighet och dessutom är det på platsen olämpligt att passera även en ensam cyklist.

jonja sa:
PKJoacim sa:
När en person avsiktligt kör in i en grupp för hen okända människor som hen anser representerar en åsikt/livsföring/politik som hen inte tycker om så brukar det väl kallas terrorbrott? Eller gäller det bara om föraren verkar ha påbrå från mellanöstern?

Terrorbrott kanske är att ta i, men hatbrott kanske man kan rubricera det som? Lappen borde ryka om juridiken vill skicka en signal till bilistens kolleger, men det saknas nog politisk vilja för att frågan anses som en bagatell. Är ju så få "sportfånar" som drabbas, och än har ingen dött, så antar att det är det vi väntar på, att någon dör i en sån här incident.
Du måste hålla isär rättssystemet och myndighetsutövning. Domstol dömer ut straff för lagbrott i form av böter, samhällstjänst eller fängelse. Transportverket återkallar körkort som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd. Det senare är inget straff, även om den drabbade uppfattar det så. I det här fallet borde föraren dömas för grov vårdslöshet i trafik, möjligen något mer. Det kan knappast vara något annat än "grov" i och med att han med uppsåt försöker skada cyklisten. Transportstyrelsen borde återkalla körkortet i minst 12 månader, vilket betyder att föraren måste göra ett nytt förarprov för att få tillbaka körkortet.
www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse5.htm

sdx sa:
gerrardsdobbar sa:
sdx sa:
Ådt 867 dyngnet skymda kurvor .Påbjuden hastighet 70km 6m vägbredd.

Jag förstår inte vad du menar.
Ådt =dyngstrafiken.
Jag har fler bilder som visar hur cyklister uppför sig i allmänhet på landsväg dom borde läsa trafikförordningen vad som gäller för fordon.
Men det verkar vara vedertaget att cyklister får uppföra sig hur som helst i trafiken.

Nåja - bilister bär sig illa åt, cyklister bär sig illa åt, mcförare bär sig illa åt, gående bär sig illa åt...
Dock finns det det några avgörande skillnader- när bilister bär sig illa åt då riskerar andra trafikanter livet.
När cyklister bär sig illa åt då skadar dem sig själv. (möjligen kan en och annan bilist förlora några sekunder på att de inte kan kör 20 km/tim över högsta tillåtna hastighet.
När en bilist missköter sig då skakar man på huvudet och anpassar sig efter situationen för att inte skada sig själv eller sin egen dyra bil.
När en cyklist bär sig illa åt då fotar man tar fram statistik, skriver arga inlägg, sprutar spolarvätska och försöker ta livet av den elaka cyklisten.

...och nej, cyklister får heller inte bete sig hursomhelst i trafiken. Det får inte bilister/mc/gående /taxi/lastbil heller göra...

sdx sa:
Och?, att du i bilen har skymd sikt är inget cyklisterna behöver ta hänsyn till. Har de sikt framåt hindrar inget att de kör om en annan cyklist. Det är du i bilen som ska sänka hastigheten om du har skymd sikt. Kanske kan du inte köra om cyklisterna längre fram direkt, utan måste ligga bakom tills du har god sikt för att kunna köra om.

Påbjuden hastighet? Högsta tillåtna är det väl ändå frågan om? Och hastigheten skall anpassas efter rådande trafikförhållande. Eller?

sdx sa:
Möjligen han som åkte på stryk av PostNord chuffören om man ser på bilen samma märke samma färg eller en ren tillfällighet.

Trodde först att det här var ett litet försök till skämt, men med tanke på dina övriga bravader så undrar jag om det inte är ett försök att hjälteförklara PN-chauffören.

-****- sa:
sdx sa:
Och?, att du i bilen har skymd sikt är inget cyklisterna behöver ta hänsyn till. Har de sikt framåt hindrar inget att de kör om en annan cyklist. Det är du i bilen som ska sänka hastigheten om du har skymd sikt. Kanske kan du inte köra om cyklisterna längre fram direkt, utan måste ligga bakom tills du har god sikt för att kunna köra om.
Bilden är tagen i från en CYKEL.

sdx sa:
gerrardsdobbar sa:
sdx sa:

Jag förstår inte vad du menar.
Ådt =dyngstrafiken.
Jag har fler bilder som visar hur cyklister uppför sig i allmänhet på landsväg dom borde läsa trafikförordningen vad som gäller för fordon.
Men det verkar vara vedertaget att cyklister får uppföra sig hur som helst i trafiken.

Vad är det dom gör fel? Jag förmodar att dom cyklat om dig, är det det som är problemet?

-****- sa:
sdx sa:

Jag har som bilist råkat ut för det där några gånger, och krypkört i ett par kilometer innan jag kunnat göra en säker omkörning. Ibland är det, på samma väg, en traktor, och det blir ju samma sak där?
Det enda problemet är möjligen de bilar som ligger bakom mej och verkar ha väldigt bråttom någonstans...

Fast idag råkade jag ut för en cyklist som hade bråttom att komma ut framför mej på en 80-sträcka som han skulle korsa, trots att det finns en GC-väg som går i tunnel under 80-vägen...

sdx sa:
-****- sa:
sdx sa:
Oops, ser det nu. Tror jag tog för givet att det var tagit från en bil, i och med att du skrev att påbjuden (högsta tillåtna?) hastighet var 70 km/h. Men, min argumentation gäller oavsett.

-****- sa:
sdx sa:
-****- sa:
sdx sa:
Oops, ser det nu. Tror jag tog för givet att det var tagit från en bil, i och med att du skrev att påbjuden (högsta tillåtna?) hastighet var 70 km/h. Men, min argumentation gäller oavsett.
Det finns mötande trafik med inte bara bakomvarande trafik dom ser cyklisterna i god tid på den aktuella sträckan men dom mötande där kommer problemet med skymda kurvor.

sdx sa:
Det är ju inga problem att åtminstone köra om det första paret cyklister om man vill, utan att sänka farten. Sikten är där god.
Man får ju förutsätta att det inte kommer en MC i 200+ från andra hållet.
Cyklisterna längre bort är det lite svårare att avgöra vad de håller på med, och dessutom ett backkrön.

me.I.am sa:
Fältprästen sa:
me.I.am sa:
Hur får du Akoas reaktion till att hen tycker det är bättre att fria?
Det var inget påstående, utan en fråga. Därav frågetecknet på slutet.

Märklig fråga i sammanhanget när Akoa endast reagerar på ditt lite omogna uttalande om skottpengar.
Tja, du får ju tycka vad du vill. Skottpengar är mer ett uttryck än att skjuta ihjäl folk med luftvärnskanon i bästa Kim Jon-un-stil.

Jag vet inte vilken planet du bor på, den jag bor på dyker polisen upp i bästa fall samma dag om man ringer dem.
Och pekar man ut brottslingarna för dem, så måste polisen i första hand skriva en rapport på brottsplatsen, vilket ju självklart gör att brottslingarna sedan inte är kvar där man sist såg dem. Och skulle de trots allt hamna inför skranket, så är de ute fortare än man hinner säga "hoppsan".
Jag (och många med mig) har tyvärr tappat tron på rättssamhället. Jag önskar att det inte var så.

Fältprästen sa:
me.I.am sa:
Fältprästen sa:
me.I.am sa:
Hur får du Akoas reaktion till att hen tycker det är bättre att fria?
Det var inget påstående, utan en fråga. Därav frågetecknet på slutet.

Märklig fråga i sammanhanget när Akoa endast reagerar på ditt lite omogna uttalande om skottpengar.
Tja, du får ju tycka vad du vill. Skottpengar är mer ett uttryck än att skjuta ihjäl folk med luftvärnskanon i bästa Kim Jon-un-stil.

Jag vet inte vilken planet du bor på, den jag bor på dyker polisen upp i bästa fall samma dag om man ringer dem.
Och pekar man ut brottslingarna för dem, så måste polisen i första hand skriva en rapport på brottsplatsen, vilket ju självklart gör att brottslingarna sedan inte är kvar där man sist såg dem. Och skulle de trots allt hamna inför skranket, så är de ute fortare än man hinner säga "hoppsan".
Jag (och många med mig) har tyvärr tappat tron på rättssamhället. Jag önskar att det inte var så.

Du vill ha ett drömsamhälle där alla tar lagen i egna händer? Det kanske funkar om alla är så intelligenta och godhjärtade som du, men tyvärr är det inte så.

sdx sa:
-****- sa:
sdx sa:

Körde du i påbjuden hastighet?

Tillbaka
Topp