Cyklisters attityder leder till olyckor

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem fan vill stå o vänta i skitväder på en
> > försenad buss, eller byta färdsätt tre
> gånger,
> > när man kan sitta i sin egen sköna bilfåtölj
> o
> > lyssna på bra musik?
>
>
> Ja, det undrar jag verkligen. Varför väljer folk
> att bo och arbeta så att de skapar en
> livssituation där det inte går att ta sig till
> jobbet på något smidigt sätt?

Det är väl hur smidigt som helst, att glida fram i en X5, medan vanligt folk står o väntar på bussen eftersom man höjt trängselavgiften så de inte har råd att ta bilen.

> Och för att komplettera din fråga? Vem fan vill
> slösa bort sitt liv i bilköer?

De som är mot trängselsavgiften. Köerna är så att säga mer egalitära. Även fattiga har råd att sitta i bilkö.

En av de mer slitna argumenten i miljödebatten måste ju vara att de nödvändiga höjningar av priset för att smutsa ner skulle drabba ensamstående mammor mest. Det är visserligen sant, men tyvärr så är det idag så att vi inte till fullo betalar vad miljöförstöringen kostar, det vill säga; det råder en marknadsimperfektion, och denna måste korrigeras genom prishöjning så att konsumtionen av varan i fråga blir optimal. Att då vissa inte kommer ha råd att köra bilar som förstör vår miljö ser jag inte som den största katastrofen sedan Pepsi slutade säljas på back.

Ingen incitament är så kraftfullt som det ekonomiska, och jag hör aldrig dessa till försvaret av den ensamstående mamman talandes komma med något mer konstruktivt än att "det borde vara de rika som betalar med sina stadsjeepar".

Med trängselavgiften är det samma sak. Bilen orsakar en miljöförstöring i form av bilar i innerstan och trängsel. Konsumtionen av denna miljövara (varan är i detta fall ren luft i staden, mindre trängsel i staden och mindre buller i staden) ska inte vara gratis eftersom det vi då hamnar i den absurda situationen att de som bor i staden subventionerar andras bilåkande - sin egen miljöförstöring. Och vad gäller de som helt plötsligt inte har råd; det är alltid så att vissa inte kommer ha råd med allt. Blir konsekvensen av att systemet tvingar alla att betala för sin miljöförstöring att vissa inte längre har råd att förstöra miljön så kan jag leva med det. Fördelningspolitik bedriver vi redan genom ett proportionellt skatteuttag (till och med ett progressivt).

Egentligen skulle man kunna sammanfatt min ståndpunkt med att det först och främst är den perfekta marknaden som skall eftersträvas. De stora problemen idag kan härledas ut imperfektioner vad gäller skillnader mellan priset på en vara och de kostnader konsumtionen av den medför om man räknar med intertemporala sådana. Enkel marknadslogik säger att på en perfekt marknad kommer konsumtionen av en vara inte överstiga det optimala givet att priset är rätt, och att ifall priset är för lågt så blir resultatet att vi konsumerar "för mycket", som i fallet med bensin. Tvärtom vad många tror så är det här en liberal ekonoms plikt att ingripa och korrigera detta marknadsmisslyckande genom en ändring av till exempel punktskatten på varan. Svårigheten ligger i att beräkna exakt hur stora de framtida kostnaderna kommer att vara. Det ingår sådant som klimatförändringar och de anåassningåtgärder vi måste vidta, eventuella sjukdomar som kommer med att folk i stadsmiljö utsätts för avgaser och en stor men bortglömd post: alternativkostnaden i form av uteblivna intäkter för det vettiga vi kunde ha gjort av oljan om 100 år istället för att elda upp den. Diskontera detta till dagens penningvärde så har du sedan en kostnad som skall bäras av våra kära koldioxidutsläppare, enligt mig genom en direkt skatt på koldioxidutsläpp och inget annat. Då slipper man fundera på olika konsumentled och liknande - det blir helt dyrare oavsett vilket led som släppte ut koldioxiden. Frö trängselskatten är det inte fullt lika svårt och jag vet att det forskas en del på att uppskatta kostnaderna av trängsel.

För att summera. Exakt vad trängselavgiften eller koldioxidskatten borde vara vet jag inte, men jag sätter min högra arm på att de båda idag är för låga. Och ingen reglering är bättre på att lösa detta än en förbättrad marknad.

Per skrev:
>
> Det är väl hur smidigt som helst, att glida fram
> i en X5, medan vanligt folk står o väntar på
> bussen eftersom man höjt trängselavgiften så de
> inte har råd att ta bilen.

Nja, jag tar hellre en Escalade om det ska vara ett stort fordon. X5 känns lite sådär halvpraktisk, ungefär som en XC90. En SUV ska inte vara praktiskt, det är liksom motsatsen till dess syfte.

skaparn skrev:

> Nja, jag tar hellre en Escalade om det ska vara
> ett stort fordon.

jo, Escalade är liksom, ska vi säga, lagom groteska ;)

Funkar till och med som golfbil

escalade_white.jpg

Men kom igen nu, det _är_ skönt att cykelpendla i -10, motvind och snöglopp och slippa trängas med hostande och nysande medresenärer på kommunala samfärdsmedel:-)
Även när det är 0-gradigt och snöblandat regn i motvinden är det trevligare att cykelpendla till jobbet.

bruse skrev:
> Skitvädret beror just på din miljöbelastning.

Om jag inte minns helt fel är sveriges total utsläpp runt 0.18% eller nått sånt av världens total utsläpp.. Känns inte som hans bilkörning spelar så stor roll då =)

Samt denna diskution om gobal uppvärming övt är ganska fjollig när (eng vissa forskare) var varmare på grönland o andra ställen 500år sen än idag.

Dessutom trodde dom att tempratur ökningen som sker nu är effekten av nått som hände flera hundra år sen, jordens klimat är för stor och långsam process för att påverkas av människan som varit här i så otroligt liten del del av tiden jorden har funnits.
Solen aktivitet och jordens avstånd till solen har tydligen större påverkan på vårat klimat.

Men visst, det finns lika många forkare som säger tvärt om.. tänk dock att denna miljö hypning inbringar sjukt mycket pengar för många, så det är inte enbart pga miljön alla skriker efter mera miljövänliga saker..

Sjukt derail ifrån orginal ämnet jag vet.. =)

Senast redigerad av en moderator:
Att "Cyklisters attityder leder till olyckor" stämmer nog fan, men i Malmö är det bilisterna som ser till att olyckorna får dödlig utgång. Här kör många som om de stulet bilen och köpt körkortet i en källarbutik på Möllan.

Skillnaden mellan en cyklist och en bilist då det gäller att leva ut ett dåligt trafikbeteende, är att cyklisten oftast endast skadar sig själv, medan bilisten ofta tar ett gäng oskyddade trafikanter med sig på vägen till helvetet.

Har man livet kärt som oskyddad trafikant i Malmö, så håller man inte så hårt på sin rätt gentemot bilisterna, utan låter istället störst gå först i alla lägen. Ungefär som trafikkulturen brukar fungera i bananrepubliker och outvecklade länder.

zarth skrev:
> bruse skrev:
> > Skitvädret beror just på din
> miljöbelastning.
>
> Om jag inte minns helt fel är sveriges total
> utsläpp runt 0.18% eller nått sånt av världens
> total utsläpp.. Känns inte som hans bilkörning
> spelar så stor roll då =)

Helt rätt. Ingen enskild människas utsläpp har en mätbar effekt. Därför borde alla släppa ut så mycket som möjligt.

> Men visst, det finns lika många forkare som
> säger tvärt om..

Helt fel. Det finns ett väldigt stort antal forskare som säger en sak, några få som säger en. Därför borde vi för säkerhets skull tro på den försvinnande lilla minoriteten för att inte riskera sluta köra bil i onödan.

Trots allt verkar ju majoriteten av väderforskarna anse att ökad växthuseffekt på grund av utsläpp är ett existerande problem. Från meteorologer har man väll hört det av och till sen 80-talet i vart fall.

Graj skrev:
> Trots allt verkar ju majoriteten av
> väderforskarna anse att ökad växthuseffekt på
> grund av utsläpp är ett existerande problem.
> Från meteorologer har man väll hört det av och
> till sen 80-talet i vart fall.

Ja, innan dess var det ffa den globala nedkylningen man oroade sig för.

Varför får bilisterna klä skott för den globala uppvärmningen när de inte står för någon större del av ökningen av utsläppen? Ser man till vägtrafiken i Sverige så släpper bilarna ut lika mycket idag som de gjorde 1990 medans den tunga lastbilstrafiken har ökat sina utsläpp med 70%. Dessutom kör många utländska lastbilar på riktigt skitbränsle som inte får säljas i Sverige.

Och sjöfarten, hur mycket har de ökat sina utsläpp? Där finns inga krav på katalysatorer. För att inte tala om svenska staten som via Vattenfall äger tre kolkraftverk i Tyskland som tillsammans släpper ut lika mycket koldioxid varje år som *alla* svenska personbilar.

Visst, vi ska köpa bränslesnålare bilar och köra mindre bil, men det är ta mig fan ingen lösning på världsproblemen om man skiter i de riktiga skurkarna. Men det är ju bra att ge gemene man dåligt samvete och sno honom på massa pengar på samma gång.

Trängelskatten fattar jag inte riktigt, varför är miljöbilar undantagna? Det är ju ingen utsläppsskatt. Dessutom borde ju de som betalar få någon valuta för pengarna, men det är precis lika mycket bilar i stan nu som när det inte var någon trängselskatt - kollektivtrafiken funkar ju lika pissigt som då.

Det är lättare och angenämare att nyckel-repa en SUV inom tullarna än att avstå sin årliga asien-självförverkligarresa eller låta bli att åka kolkraftseldriven tunnelbana.

164341428_3243f50012.jpg

Den där skorstenen i mitten är helt sjukt fett enorm.

Hur ser en sån ut i genomskärning? Är de bara liksom ett rör? Och varför så stor i så fall?

Hur ser en sån ut i genomskärning? Är de bara liksom ett rör? Och varför så stor i så fall?

castrello skrev:
> Den där skorstenen i mitten är helt sjukt fett
> enorm.
>
> Hur ser en sån ut i genomskärning? Är de bara
> liksom ett rör? Och varför så stor i så fall?

Det är ingen skorsten, det är ett kyltorn. "Röken" är kondenserad vattenånga.

Det är ingen skorsten, det är är utblåset på underjordens största bong.

castrello skrev:
> Den där skorstenen i mitten är helt sjukt fett
> enorm.
>
> Hur ser en sån ut i genomskärning? Är de bara
> liksom ett rör? Och varför så stor i så fall?

jomper skrev:
> Varför får bilisterna klä skott för den
> globala uppvärmningen

Därför att många verkar anse att just din bil är värre än kolkraftverken och exempelvis fraktbåten Emma Maersk som tydligen drar 200000 liter olja per dygn utan katalysator.

Bara hoppas att alla som inte gillar bilisterna och deras bilar pga miljön aldrig sätter sin fot i ett flygplan oavsett utsläppsrätter eller inte. Det blir ju lite som att kasta sten i glashus.

Little Stereo skrev:
> Dom höjde iaf bensinpriset rätt rejält nu i
> helgen, alltid en början :-) T

Ja, svin! Fan va dyrt det var o tanka i dag :)

Hej.

Mitt namn är Dane.

Min attityd som cyklist har orsakat problem och rädsla för andra.

Jag skäms för det.

1) För flera år sedan hade jag jättebråttom för att komma till dagis i tid för att hämta min dotter. Cyklade i minst 35 km/t på ett bred kombinerad cykelbana/gångbana och kom upp bakom en äldre herre som vinglade sig fram till fots i mitten av banan. Plingade och hejade så bra det gick, men han uppfattade mig så pass sent (dåligt hörsel?) att han blev vettskrämd när han vände runt. Han snubblade och föll efter att jag hade passerat honom. Jag missade honom med några decimeters marginal men stannade inte för att hjälpa - hade för bråttom. Jättetaskigt av mig och jag piskar mig själv mentalt varje gång jag cyklar förbi samma stället. Han kunde har brutit höften, och det skulle ha varit helt mitt fel.

2) För några veckor sedan cyklade jag på den smala cykelbanan på S:t Eriksgatan i Stockholm och cyklade om en vingeltant utan att signalera eller hör av mig. Hon vinglade lite till vänster just när jag kom förbi och det fanns lite armbågskontakt. Ingen vurpa, ingen skada, vi stannade inte ens men hon blev ordentligt rädd och det var mitt fel. Bad om förlåtelse men det skulle ha varit sååå mycket bättre om jag hade haft en ringklocka och tagit det lite lugnare. Stannade vid Alviks Cykel och köpte en Cateye Ringklocka av Rock på vägen hem. Kommer inte att hända igen pga avsaknaden av ringklocka.

Många saker kan leda till olyckor. En cyklists attityd kan leda till en olycka, men oftast är det cyklisten själv som kommer att lida minst lika mycket som alla andra inblandade. När en bilists attityd ledar till en olycka blir icke-bilister utsatta för mer risk än vad bilföraren utsätter sig själv för.

Båda situationer är onödiga och bör förbättras, men om man måste prioritera en av grupperna för riktade åtgärder det är mer logisk att hantera gruppen som har möjligheten att göra mest skada till andra.

Se också http://www.darwinawards.com/

Min attityd idag ledde till en olycka, krockade låret mot en rätt spetsig sten. Aj.

Edit: Iofs. upphörde jag vara cyklist ögonblicket innan och var flygande Tobbe istället, så det var inget.

Senast redigerad av en moderator:
Johan A skrev:
> Bara hoppas att alla som inte gillar bilisterna
> och deras bilar pga miljön aldrig sätter sin fot
> i ett flygplan oavsett utsläppsrätter eller
> inte. Det blir ju lite som att kasta sten i
> glashus.

Eller beställer prylar från USA o andra länder.. mesta går ju med fly/båt frakt.

jomper skrev:
> globala uppvärmningen när de inte står för
> någon större del av ökningen av utsläppen? Ser
> man till vägtrafiken i Sverige så släpper
> bilarna ut lika mycket idag som de gjorde 1990
> medans den tunga lastbilstrafiken har ökat sina
> utsläpp med 70%. Dessutom kör många utländska
> lastbilar på riktigt skitbränsle som inte får
> säljas i Sverige.

Anledningen till att biltrafiken inte ökar dessa utsläpp beror väl på att det säljs allt fler miljöbilar!?

>
> Och sjöfarten, hur mycket har de ökat sina
> utsläpp? Där finns inga krav på katalysatorer.
Googlade lite och hittade siffror på att sjöfarten står för 4.5% av världens koldioxidutsläpp. tydligen en oväntat stor siffra. Samtidigt så fraktas 90 procent av världens export med fartyg. katalysatorer hjälper inte för koldioxidutsläppen tyvärr. Men nån måste använda tjockoljan också, måste hettas upp till 90grader för att kuna pumpas, seg skitolja :)

> För att inte tala om svenska staten som via
> Vattenfall äger tre kolkraftverk i Tyskland som
> tillsammans släpper ut lika mycket koldioxid
> varje år som *alla* svenska personbilar.

Men jämfört med *alla* världens bilar är det inte mycket. Med statistik kan man göra som man vill :)

> Visst, vi ska köpa bränslesnålare bilar och
> köra mindre bil, men det är ta mig fan ingen
> lösning på världsproblemen om man skiter i de
> riktiga skurkarna. Men det är ju bra att ge
> gemene man dåligt samvete och sno honom på massa
> pengar på samma gång.

Visst är det krångligt, köttkonsumtionen är en större källa till koldioxidutsläpp än bilismen så det är köttätarnas fel, eller någon annan ;) Jag tycker absolut inte att man bara skyller på bilisterna i debatten. Allt är inte svart eller vitt alla måste tyvärrr hjälpa till, eller någon borde verkligen göra nått...

>
> Trängelskatten fattar jag inte riktigt, varför
> är miljöbilar undantagna? Det är ju ingen
> utsläppsskatt. Dessutom borde ju de som betalar
> få någon valuta för pengarna, men det är
> precis lika mycket bilar i stan nu som när det
> inte var någon trängselskatt - kollektivtrafiken
> funkar ju lika pissigt som då.

Beror inte det på att den nya regeringen inte ville att dessa pengar skulle gå till kollektivtrafiken som det var tänkt från början? Påminner mig om när jag gick i skolan och det byttes betygsystem varenda gång det blev en ny regering.

Timothy skrev:

> Anledningen till att biltrafiken inte ökar dessa
> utsläpp beror väl på att det säljs allt fler
> miljöbilar!?

Nja, främst renare mer effektiva motorer, förvisso släpper bilarna ut mkt kolos, men sammantaget, globalt sett står transporterna inklusive sjöfart och flyg för 18 procent av kolosutsläppen, så skallet på bilismen känns lite opåkallat. Den svenska bilismen motsvarar, som någon skrev ovan, ungefär utsläppen som förorsakas av stängningen av Barsebäck.

rikard skrev:
> Graj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trots allt verkar ju majoriteten av
> > väderforskarna anse att ökad växthuseffekt
> på
> > grund av utsläpp är ett existerande problem.
> > Från meteorologer har man väll hört det av
> och
> > till sen 80-talet i vart fall.
>
> Ja, innan dess var det ffa den globala
> nedkylningen man oroade sig för.

Fast jag tror att enligt vissa är det typ samma sak. Maskinerna som sprir ut växthusgaser sprider även ut partiklar som leder till nedkylning... Dessutom påstår väll vissa att en global uppvärmning kan leda till lokal nedkylning i östra delen av USA och Västra delen av Europa.
Om jag har fattat det rätt så vet man att när det har varit varmare på jorden så har koldioxidhalten varit högre. Det inte riktigt alla håller med om (om jag förstått det rätt) är vad som är orsak och verkan. Eftersom kolet rör sig i kretslopp och buffras av kalkhalten i havet är det hela rätt komplext. Jag fattar det som så att tidigare trodde man att denna buffringsförmåga tog ut ett ökat koldioxidutsläpp så att koldioxidhalten i luften var konstant. Sedan 70-80 -talet har allt fler forskare övergått till åsikten att denna buffertförmåga inte räcker till. Jag tror att det främst är när det gäller buffert förmågan det finns en skiljelinje.

Fast jag kan ha helt fel. Biologin i gymnasiet börjar bli avlägsen...

Svaveldioxidutsläpp ger en avkylande effekt (och försurning). När man minskar dessa utsläpp så ökas uppvärmingen. Smog och försurning eller uppvärming? Pest eller kolera?

När det gäller bensinpriset tycker jag det är fascinerande att det bara är priset på pumpen som upplevs som ett problem. För att inte tala om folk som vill ha planekonomi och att staten skall reglera priset så att det inte går över det helt godtyckliga 10 kr/liter. Ytterst fascinerande, speciellt så när man hör det från folk som i andra sammanhang skulle krevera av Kränkthet så fort nån föreslog ökad statlig inblandning. Som jämförelse kostade bensinen runt 9 kronor litern i början av 1980-talet. I dagens penningvärde alltså, inte vid pumpen. Skall man jämföra priser förr och nu så skall man ju också jämföra med lönerna.

Men det verkar som sagt som bara literpriset är ett problem, inte förbrukningen. Gör man lite observationer i Tokholm (vad det körs för bilar och vilken körstil folk har) är det lätt att tro att bensinen är gratis. Att byta bil till en som drar 30% mer bensin och sen klaga på bensinpriset när månadsräkningarna för bensinbolaget blir högre känns märkligt.

Den effektivisering av motorer som skett har i stort sett bara använts för att få högre effekt med bibehållen bränsleförbrukning, inte för att sänka förbrukningen. En jämförbar bil idag och för 20 år sen drar ungefär lika mycket.

Att bensinen är dyr är ju en ständig klagan, så jag undrar ofta varför så få gör nånting åt det verkliga problememt - bensinförbrukningen.

jomper skrev:
> globala uppvärmningen när de inte står för
> någon större del av ökningen av utsläppen?

Ja, om man på allvar är ute efter att minimera utsläppet av växthusgaser så ska man nog snarare angripa den största enskilda utsläppskällan, som slår både flygtransport och bilismen, nämligen produktionen av den mat vi äter. Där finns det på allvar rejäla förändringar att göra. Om man på allvar vill göra någonting åt det det vill säga, och inte bara göra små symbolhandlingar som att byta till energilampor och stänga av stereon hemma.

Det är jobbigt att det är både stort och smått som påverkar. Fiskpinnar som färdas flera varv runt jorden innan de finns i frysdisken på Ica för ca 1 kr/styck...

Sedan har man bilen, där man om man skall igenom 08-stan får betala trängselskatt (eller miljöavgifter som det egentligen heter). Folk klagar på att soppan blir dyr när den höjs en krona eller två. Kör smartare, kör mindre. Räkna också på vad det egentligen kostar med en kronas höjning. Inte särskilt mycket.

Sedan har man kontorskomplex där man drar sjuka mångder el bara i belysning och ventilation, dag som kvällstid. Klart allt skall vara upplyst även på kvällen...

Var skall man börja?
Två klassiska citat:
- "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något"
- "Även den längsta resa börjar med ett första steg"

För stadsmiljön (och den globala) måste det ju ändå vara bättre att cykla än att åka bil. Speciellt i stadsmiljöer (typ Stockholm) borde man ju då underlätta för folk att cykla istället för att klaga på attitydproblem hos cyklister som inte vill leka bil när dom cyklar. Så min uppmaning till landets poliser och politiker: Ta cyklismen på allvar! Den är här för att stanna och den erbjuder en långsiktig lösning på många av de problem som idag upplevs i stadstrafiken i t.ex Stockholm.

JohanA gav ett exempel i miljöfrågan: exempelvis fraktbåten Emma Maersk som tydligen drar 200000 liter olja per dygn utan katalysator.
Faktum är ju att Emma Maersk är ett av världens största containerfraktfartyg, visst drar båten 200 m3 bränsle/dygn men det får också med sig 11000 st 20-fotscontainers... Helt enkelt ett väldigt bränslesnålt och mindre miljöskadligt sätt att frakta saker på... Att fartygsdieslar sen har högst verkningsgrad av alla förbränningsmotorer gör väl inte saken sämre ? :-/ Om alla hade lite mindre bråttom och inte krävde att varor från andra kontinenter skulle vara hos oss i Sverige på så kort tid som möjligt skulle säkert bränslemängden för fraktat gods halveras... Tänk på det nästa gång ni väljer flygpost/frakt när ni e-handlar ;-) T

Appel skrev:
> För stadsmiljön (och den globala) måste det ju
> ändå vara bättre att cykla än att åka bil.
> Speciellt i stadsmiljöer (typ Stockholm) borde
> man ju då underlätta för folk att cykla
> istället för att klaga på attitydproblem hos
> cyklister som inte vill leka bil när dom cyklar.
> Så min uppmaning till landets poliser och
> politiker: Ta cyklismen på allvar! Den är här
> för att stanna och den erbjuder en långsiktig
> lösning på många av de problem som idag upplevs
> i stadstrafiken i t.ex Stockholm.

Det är ju inte direkt konstruktivt av exempelvis polisen att i tid och otid stå och gråta ut i pressen. Om de gör sitt jobb och håller efter idiotiska cyklister, bilister och gående, blir moralen och därmed trafiksäkerheten högre.

Men att göra sitt jobb ger ju inga politiska poäng, det är det att gråta ut i media.

Tillbaka
Topp