Cykloteket sthlm

Cykloteket sthlm
Hej alla, lite ny här. Funderar iaf på att köpa en ny lite mer MTB-aktig cykel (har en Cannondale BadBoy nu, MTB-stads-racer typ) och hörde nån säga att Cykloteket vore bra, vad tycker ni? Nån som har personlig erfarenhet av dom?

Tack!

Cykloteket sthlm
det finns många bra cykelbutiker i stockholm. Cykloteket är störst, på gott och ont. De har många nöjda förstagångsköpare och stort sortiment.

Cykloteket sthlm
Cykloteket är lite som åhlens, brukar en god vän till mig säga.
Stort sortiment, lite halvdyrt sådär, väldigt opersonligt och lite halvdan men ok service.

Cykloteket sthlm
Har själv lyckats köpa två sprillans hojjar däe på dryga halvåret .
Jag tycker service e ok men kunde varit bättre ... Väntat på min e13 kjedjestyrare i 3 v tex.
Senast fick jag hjälp av en pontus om jag inte missminner mig , snacka med honom ! Sympatisk samt kunnig .

Cykloteket sthlm
Tack Axel, missade att det fanns en sådan!

Men jag tror att jag får en rätt bra bild här, tack alla för det, som Åhlens haha. :)
Har dom speiella tider på året då dom brukar rea, jag kanske ska vänta lite?

Cykloteket sthlm
Speedygirlsalez skrev:
-------------------------------------------------------
> Har dom speiella tider på året då dom brukar rea, jag kanske ska vänta lite?

De flesta cykelbutiker rear ut "fjolårsmodeller" med start på hösten. Kanske har de några hyllvärmare kvar.

Cykloteket sthlm
bigmollo skrev:
> De har grumt mycket grejer och hojar. Men på helgerna är det så stressigt så man måste
> droga ordentligt innan man åker dit.

Det är därför man försöker dra dit någon vardagseftermiddag. Då går det fyra säljare och en och en halv mekaniker på varje kund.

Cykloteket sthlm
Ah, ne september är lite långt bort tycker jag, att ha den nya fina till i sommar vore ju bra :).

Titanracer låter ju lite som en våt dröm, men en stadsracer (ungefär iaf) är redan det jag har och skulle nu vela ha något som man kan svänga rakt ut i skogen med, har lite killkompisar boende runt järvafältet som säger att det finns ett och annat kul där.

För MTBs, jag tänker främst halvdämpad, kan ni rekommendera något speciellt märke? Har som sagt en Cannondale sen innan som jag är mycket nöjd med, köra vidare på det eller vad tror ni?

Cykloteket sthlm
Märke på ramen är så klart viktigt, men det är dessto viktigare att titta vilken framgaffel (dämpare) och hjul som sitter på cykeln. De flesta skryter med en "dyr" bakväxel och har snålat in på dämparen.

Olika fabrikat ger olika bra prylar (som hjul och dämpare) för samma pris, Cannondale hör till de lite dyrare medan en del tyska märken ger bra prylar och ett "okänt" namn på ramen.

Personligen tycker jag delarna är viktigare än ramen, speciellt på en hardtail (halvdämpad). Men en tung ram av gamla avloppsrör vill man ju förstås inte ha. :)

Cykloteket sthlm
ville bara säga att jag ska själv dit kanske nu på fredag (imorrn 23 mars) :D

ska ha en dirt cukel till sommaren, eller jag tänker på den saken i alla fall, och då vill man ju ha lite schyssta freeride kläder till sommarrn ;P och cykloteket har ju en hel del fina kläder där i alla fall, dock lite dyra :/, men men

kolla också gärna in deras hemsida: http://cykloteket.jetshop.se/
sedan måste du bara kolla in: www.tcmcykel.se den affären ligger ca 5-10 min gående från Tyresö centrum så jag vet ju inte om det blir nåt besvär, en bra affär i alla fall är det. har köpt lite grejjer därifrån också :)

// mtbistheshit (:

Cykloteket sthlm
Cykloteket är helt ok. Som sagts, du kommer inte få det bästa priset men allt funkar o köpet känns tryggt. Håller med om att Pontus är bra att snacka med rent generellt. Ingen har pushat för Pedalogerna så då gör väl jag det. Lite personligare - lite bättre ;-) Oj, nästan smygreklam va?

Cykloteket sthlm
Det jag hört av den servicegarantin är att man får lämna in cykeln några gånger innan det blir bra, de har även en tendens att anse saker är normalt slitage och då får man betala dyrt för reservdelar.

Är man helt rudis på att meka kan det dock vara bra, men det är både billigare och roligare att meka själv. Även om en del mekmisstag kan kosta en del...

Cykloteket sthlm
De gånger jag har anlitat deras service har det funkat bra. Det som gjorde att jag började göra det själv istället var att de efter 400 mil sa att nu var det dags att byta drivlina istället för att rekommendera kedjebyte efter halva tiden.

Cykloteket sthlm
Säger som såhär - att köpa sin första hoj på Cykloteket är ett alldeles utmärkt val (Gjorde så själv när jag på höstrean norpade en Scott Team Racing hösten år 2000, sen har det väl blivit en och annan hoj där mest för att jag är en otålig fan som inte kan handskas med leverans/väntetider). Största bidragande orsaken till detta är möjligheten att kunna provcykla många hojar samtidigt, klämma och känna på det mesta, kompetent personal (nu jämför jag med ANNAN cykelbutikspersonal och inte med erfarna cyklister. Då kan dom flesta som arbetar där inte ett dyft.) och framförallt Livstids Service-garantin som är guld värd första året eller två.

Nu talar jag förstås om första hoj köparen, och utgår ifrån att denne då inte lärt sig mecka själv ännu (hjulriktning, t.ex...) vilket spar ett par slantar på att det är gratis på Cykloteket.

Senast redigerad av en moderator:
Cykloteket sthlm
the_TnT skrev:
> Det jag hört av den servicegarantin är att man
> får lämna in cykeln några gånger innan det
> blir bra, de har även en tendens att anse saker
> är normalt slitage och då får man betala dyrt
> för reservdelar.
>
>

Servicen man får begränsar sig oftast till väldigt enkla grepp och ett konstaterande att delen är slut/behöver bytas ut vilket självfallet kostar både för delen respektive arbetet.
Växeljustering lär man sig snabbt själv och har man skivbromsar brukar det ju krävas luftning om något är galet vilket givetvis kostar extra.

Riktning ingår endast om riktningen görs direkt på cykeln utan att man sätter hjulet i rikställ. Måste det ställas i riktställ kostar det extra. Detta innebär att riktningar görs rätt grovt och att man 5 mil senare måste rikta om. Mitt gamla bakhjul var där på riktning säkert 3 ggr på en vecka varpå de sa att fälgen var slut. Så var dock inte fallet utan det enda som krävdes var en ordentlig spänning av ekrarna för att det skulle funka toppen igen.

Också extrem skillnad beroende på vem man pratar med och när man är där. En kompis som hade en likadan hoj, årsmodell äldre, var där för att en eker gått. Han betalade priset av ekern sen satte de in den nya och riktade hjulet.
Råkade ut för samma sak, då skulle jag betala eker plus arbetstiden för att sätta tillbaka den. Löste det på annat håll istället.

Så visst, det kan finnas vissa fördelar men generellt sett är servicegarantin grymt överskattad och innefattar betydligt mycket mindre än man vid en första anblick kan tro.

/C

Cykloteket sthlm
Jo, kanske ska tilläggas att sist jag hade in någonting på nån direkt form av service på Cykloteket var på tiden när Phil arbetade där och det låg på Torsgatan istället för som nu på Norra Stationsgatan.

Så som ni säger, det kanske var bättre förr. Mer glimten i ögat och "visst bjuder vi kostnaden av en eker, du köpte ju trots allt en hoj hos oss ett par tusen kronor dyrare än hos konkurrenten..."

Trist om dom själva glömt varför dom är dyra. Då faller ju meningen med att betala lite extra.

Cykloteket sthlm
Roxy skrev:
> Cykloteket har väl det mesta av det bästa..?
> Klart du ska gå dit och kolla i alla fall!

HAHAHAHA!!!!

Satt på sig kostymen hör jag...;-)

Cykloteket sthlm
Speedygirlsalez skrev:
> Oki, tack alla för alla svar, nu så vet jag nog
> allt jag behöver om cykloteket! ;)

Så är det när man startar en tråd på happy. Man har ingen egentlig makt över när tråden skall ta slut eller ens vad tråden skall handla om. Precis som med konversationer i verkliga livet med andra ord fast med jättemånga människor på en gång...

Cykloteket sthlm
Mr Handley skrev:
> Mytis, det är väl trevligt att trådstartaren tackade för inläggen?

Har han påstått något annat?

Cykloteket sthlm
Mr Handley skrev:
> Varför ens replikera när någon tackar? Känns
> lite drygt och väldigt "o-mytis"

Var ser du drygheten? Jag tror det handlar om betoning när man läser, ack så svårt att få till rätt i textform... (tolka hur ni vill.)

;-)

Tillbaka
Topp