DA vs Record vs Force?

skaparn

Aktiv medlem
DA vs Record vs Force?
Jag sitter redan nu och drömmer lite om nästa års nya racer, och har nu börjat fundera på att byta från Shimano av den enkla anledningen att det ser för taskigt ut med kablar från styret likt den mest muterade ekoxe. Att det är fåfängt vet jag redan, men funderar på ifall det kan finnas några praktiska invändningar mot att köra exempelvis SRAM Force, är det någon som kör det här på brädan? Vad är bättre/sämre med Record?
Råkar SRAM förresten vara kompatibelt med någon av de andra två tillverkarna på något sätt?

Jag sneglar lite på Look 595 i team-vit. Den absolut snyggaste ramen jag sett. Återstår bara att prova hur den känns då kanske... Men i vilket fall så förstår ni väl mitt dilemma? På en sådan stilren och smäcker ram kan man inte annat än vilja ha en diskret vajerdragning på styret. Och eftersom jag inte är religiös då det kommer till komponentval kan jag ju lika gärna byta.

DA vs Record vs Force?
Tänkte jag skulle hitta en fin bild på styren med de tre olika tillverkarna representerade, men fann inget. Ni vet nog vad jag menar ändå, men jag ville dessutom ha det att dregla över själv. Man får ju inte stirra på klubbkompisarnas cyklar alltför länge. Det är ohövligt.

DA vs Record vs Force?
Finns inget alternativ till campagnolo record, grymt säkra växlingar -ljusår bättre ergonomi på reglagen och lätt som bara kolfiber kan bli...
Jag är så himla nöjd med min satsning på komponentgruppernas finaste utrustning, värt varende krona jag la ner på Campagnolo ! :-D
Ps, 595-ramen är sjukt snygg -har kollat massor på min klubbkompis och det är mycket "bang for the bucks" ;-)

Senast redigerad av en moderator:
DA vs Record vs Force?
SRAM e ju roligast då dom e nyast. Shimano gillar jag eftersom jag tycker att reglagen är bekväma men Campa e snyggast.
Sen kommer vissa komma med "campa sliter man in, shimano sliter man ut, blablablabla".. Och alla andra anledningar till varför man ska välja det ena eller andra. Fiske brukar ofta vara ett populärt ord från alla campafreaks ;o)

Personligen skulle jag som sagt ha valt SRAM, och det kommer jag att göra när jag köper nytt.

DA vs Record vs Force?
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> Personligen skulle jag som sagt ha valt SRAM, och
> det kommer jag att göra när jag köper nytt.

Och det kommer du ju att göra inom ett par månader om jag känner dig rätt... ; )

DA vs Record vs Force?
Ja, det är ju lite av att cyklingen är uppdelat mellan Shimano- och DA-folk där de senare hånas för avsaknad av klass, och jag är nästan benägen att hålla med. Det som ibland har avskräckt mig är att jag hör somliga prata om hur "just den här Campa-prylen hade 37,85 trekvartsmillimeters lagerbana eftersom den tillverkades i Toscana till skillnad från vanliga campa som görs i Rom, och således passar den inte till min cykel".
SRAM har ju byggt upp ett rykte om att vara vettigt i MTB-världen (har jag fått för mig iaf) och bjuder ju på en del kolfiber. Samtidigt måste det ju innebära något att man talar så varmt om sina växlar som Little Stereo gör, och de har ju viss rutin på landsväg.

Och när jag ändå sitter och väger estetik så undgår man inte att fundera över vevpartiet. Där kan man ju välja lite utanför "sin grupp" om man behagar. Några exempel:

REC__Crankset-bis.jpg

SRFORCE-HCT9-170_1.jpg

TRUV730-170_1.jpg

FSA122-170_1.jpg

DA vs Record vs Force?
Fredrik Larsson skrev:
> SRAM släpper väl snart en RED grupp, bättre än
> Force med mer kolfiber, keramiska lager etc...

Aahh! Det klassiska IT-dilemmat. "Snart kommer det något häftigare, så vänta ett tag". Jag blev väldigt nyfiken på denna RED faktiskt.

DA vs Record vs Force?
Har en fin officiell inofficiell pdf med lite info om den gruppen, skicka ett pm med mail så mailar jag över den... Ska komma i år sägs det så det passar ju dig rätt bra.

Jag tycker Shimano ligger ett steg efter när det gäller estetik, framförallt reglagen som ser ut som dildosar. Däremot är det silkeslena växlingar (Ultegra iallafall) och skönare reglage jämfört med de sju år gammla Campagnoloreglagen jag har provat. SRAM står högt upp önskelistan att prova...

Vill du ha ett trevligt och lätt vevparti så finns Clavicula... http://www.thm-carbones.de/english/Produkte/Carbonkurbel_Clavicula/index.php
Kurbel_Hauptgrafik2.jpg

DA vs Record vs Force?
skaparn skrev:
> Det som ibland har
> avskräckt mig är att jag hör somliga prata om
> hur "just den här Campa-prylen hade 37,85
> trekvartsmillimeters lagerbana eftersom den
> tillverkades i Toscana till skillnad från vanliga
> campa som görs i Rom, och således passar den
> inte till min cykel

Haha, känner igen detta precis eftersom jag ägt (har inga kvar - promise) ett antal alfa romeo.
"Jaha, var den byggt i Arese på en onsdag så är det nog Girlingbromsar och inte Dunlop, men beroende vad som fanns på hyllan den dan så kan det antingen vara en Marelli eller en Bosch-fördelare. Du får ta isär och kolla helt enkelt."

DA vs Record vs Force?
Prova alla tre reglagen och köp med hjärtat efteråt. Jag hade valt Record bara för att det är bäst, snyggast, lätt och med riktigt sköna reglage.

DA vs Record vs Force?
cerro: en vacker dag står det en silver GTV-6 '86 med 3-litersmotor och svart läder i garaget. Eller en 1750 GTV '71. Eller en Montreal '73. Problemet är att jag bara haft bilar i behov av vård.

DA vs Record vs Force?
skaparn skrev:
> Ja, det är ju lite av att cyklingen är uppdelat
> mellan Shimano- och DA-folk där de senare hånas
> för avsaknad av klass, och jag är nästan

Menar du Shimano- och Campa-folk?

Och du menar alltså att Campa-folk saknar klass?

Hoppsan, tala om freudiansk felskrivning.....

Jag har hitills alltid använt Shimanao-delar på mina cyklar
och har varit och är nöjd med det.

Om andra är nöjda med Campa eller Sram eller något annat är det väl bra (för dem).

"religionskrigen" mellan Campa- respektive Shimano-falangerna är ju bara otroligt
löjliga enligt min uppfattning.

Kan det kanske vara så att Campa-anhängarnas ständiga tjat om klass och känsla och
fiskeutrustning m m beror på deras vetskap om att Campa-sekten minskar i storlek?

/Fedde (Kan vi få lite rolig "debatt" nu?)

DA vs Record vs Force?
Fulcrum-vevarna är väl bara omlackade campa ultra torque?

jag tycker campas reglage passar min händer bättre än shimanos reglage och har bättre bromskänsla, men jag tror också att sram skulle funka fint då de verkar genomtänkta med hela ergonomin. En fördel med Sram är också att de har samma body som Shimano så det kan vara enklare att hitta hjul eller behålla gamla hjul om man nu har det.

Sen är det en smaksak om man gillar att den växlar när man trycker ner spaken (Campa) eller när man släpper den (Shimano). En del tycker det är lite rå känsla att växeln smäller i på campa, men jag gillar det iaf...

DA vs Record vs Force?
Bara jag som tycker kolfiberbromshandtagen (och delvis även växelreglagen) på record reglagen känns... plastiga. :D Har dock bara provat dem i affär. De är säkert bra i övrigt. Men jag gillade faktist bättre känslan i mina i jämmförelse väldigt billiga ultegra reglage. Ergonomin i det långa loppet har jag ingen åsikt om, jag har inte provat dem tillräckligt.

DA vs Record vs Force?
Patrick E skrev:
> DREGEL....

Jag säger ju det!!! Tänkt er då vilket avbräck med ett par DA-handtag på det där styret.

DA vs Record vs Force?
fedde skrev:
> skaparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, det är ju lite av att cyklingen är
> uppdelat
> > mellan Shimano- och DA-folk där de senare
> hånas
> > för avsaknad av klass, och jag är nästan
>
> Menar du Shimano- och Campa-folk?
>
> Och du menar alltså att Campa-folk saknar klass?
>
> Hoppsan, tala om freudiansk felskrivning.....
>

Ha! Jag ber att få rätta mig. Campa ska det naturligtvis vara, men det kanske var som du säger freudanskt, även om jag ju faktiskt sitter här och steg för steg konverterar från Shimanoism, om jag nu hade någon från början.

Fick en beskrivning av SRAM RED just, och det verkar bli ett val mellan Campa och SRAM, så inte helt otroligt att jag kanske kör SRAM om det visar sig vara enklare att meka med - både vad gäller reservdelar och lösningar. Ska tilläggas att jag är dålig på att skruva, så ju enklare desto bättre.

DA vs Record vs Force?
Patrik E: Det är riktigt fint, skulle även fungera på en Sramutrustad cykel. Angående Looken du visade har jag faktiskt aldrig sett en racer bättre komponerad enligt mitt tycke än den. Verkar helt perfekt på exakt alla sätt.

skaparn: Varför skulle Sram vara lättare att meka med? Campagnolo sägs ha alla delar till sina reglage med mera att sälja löst som reservdelar så om något går sönder kan man bara byta den delen istället för hela komponenten. Vet inte hur Sram är med de men på Shimano kan man de inte.

DA vs Record vs Force?
Det finns ingen plastig känsla i Recordreglage, fö är det väldigt skönt med carbon i bromshandtagen när det är kallt ute... alu handtagen kyler ner fingrarna men carbon direkt får samma temperatur-faktiskt jätteskönt :-)
Har klämt lite på Sram Force-gruppen och bara hört positiv kritik om dom från mina klubbkompisar... bla redaktör L som testkör grupen för Kadens !
FSA finaste carbonvevparti köre jag på min DeRosa dual förra säsongen och tycker det fungerade helt flexfritt och utan att behöva serva/efterdra/no-nothing på 1100mil ;-)

DA vs Record vs Force?
efter att ha kört shimano i massa år på racern, bytte jag inför årets säsong till sram rival, i grunden samma som force, fast lite tyngre bara (fortfarande 200 gram lättare än ultegra :D). mycket nöjd med bytet. mer distingta växligar än på shimano, tror det är lite åt det hållet som campa brukar beskrivas, lite mer mekanisk känsla, även om jag inte kört nå längre tur på campa. växlingarna känns exakta o det funkar riktigt bra.
sram reglagen är mer anatomiska än shimano eller vad man kallar det, alltså mer formade efter kroppens former så att säga.

sram vs. campa, smaksak skulle jag säga, båda har nog sina fördelar, båda är nog lika lätta att mecka, dock är väll sram lite billigare i reservdelar, tänker då på kassetter osv. som är riktigt dyra på campa.

växlingfunktionen på sram gillar jag skarpt, låter som ett konstigt sätt att växla, men det känns naturligt efter bara en liten stund med det och det funkar riktigt bra. inovativt helt klart. och det är ingen risk för felväxlingar, man känner verkligen skillnad på när reglaget växlar ner eller upp.

står en del om sram red här: http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2007/features/sram_red

och

http://www.velonews.com/news/fea/12268.0.html

lite om RED http://willyoumaketheleap.com/seered/index.html under 2000 gram för hela gruppen och tillgänglig i oktober.

PDF manualen på RED :D http://tales.phrasewise.com/NewTechSpecifications_RoadMTB_MY08_RevA.pdf

ska sägas att eftersom den inte är släpt, så säger sram att viktuppgifterna i manualen kan ändras på färdig produkt,

DA vs Record vs Force?
Little Stereo: Inte bra du nämnde det med alu vs. kolfiber i kyla, därför jag tänkte köpa kolfiberreglage till min cx men sparade lite pengar och köpte alu istället. Får väl byta till en Chorusgrupp sen eller något då.

DA vs Record vs Force?
Faktisk något jag saknar på min cx som går oktober-mars som vintercykel och som cx på sommaren.
Jag hade kunnat valt Velocegrupp med Chorusreglage för att slippa få kalla alu-handtag i händerna :-/

DA vs Record vs Force?
Centaur har kolfiber nu 2007 också så behöver egentligen inte gå upp till Chorus om man inte vill. (: Jag kör Veloce på allt förutom en miragekassett.

DA vs Record vs Force?
Little Stereo skrev:
> Jag hade kunnat valt Velocegrupp med Chorusreglage
> för att slippa få kalla alu-handtag i händerna
> :-/

Är ni män eller möss???

Om ni inte klarar de "fruktansvärt" kalla alu-handtagen under vinterhalvåret
så kanske ni skulle stanna inomhus istället.....

/Fedde

DA vs Record vs Force?
De e' mycke nu!

De som startar med Shimano har svårt att byta upp sig till Campa.

Det kostar att hela tiden köpa nya billiga Shimanoprylar eftersom grejorna inte håller.
Det blir liksom inte råd att spara ihop till dyra Campa.

Av vilken anledning fungerar inte Shimano/Campa hantag ihop med konkurrentens kassetter?

10 drev och 1/10-dels millimeters på kassettebredden!

Någon nämnde att Campas hantag av karbon känndes plastiga! ? ? ? ? ?

De är gjorda av kolfiberväv och polymerer som bakas samman under värme. Vad är polymerer? ? PLAST! ! !

Hur länge sitter ni och håller i handtagen under vintern? Det är väl fötterna man fryser om.

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> De e' mycke nu!
>
> De som startar med Shimano har svårt att byta upp
> sig till Campa.
>
> Det kostar att hela tiden köpa nya billiga
> Shimanoprylar eftersom grejorna inte håller.

Går sönder??? Kom igen nu, så dålig kvalite är det inte. Det där argumentet är ju bara löjligt.

DA vs Record vs Force?
Patrick E: det är inget att bry sig om, är klassiska argument från dem som avgudar campa. på nått sätt måste de ju motivera det höre priset :D även om det inte ligger nån sanning i att de håller bättre

DA vs Record vs Force?
Jensen skrev:
> Patrick E: det är inget att bry sig om, är
> klassiska argument från dem som avgudar campa.
> på nått sätt måste de ju motivera det höre
> priset :D även om det inte ligger nån sanning i
> att de håller bättre

Argumentet med "fiskeutrustning" är ju också lite att fälla krokben på sig själv, man antyder ju bara att campa inte lyckas konkurera ut en fiskeutrustningstillverkare :)

DA vs Record vs Force?
sen är ju sanningen att campa likväl som shimano tillverkar sina grejjer i asien, med skillnaden att de tar hit sina grejjer i delar, putsar på dem i italien, o monterar ihop dem, o kallar dem därmed "made in italy", när sanningen är att de flesta campa delarna är lika mycket "made in taiwan" som shimano. men det är en annan femma.

till trådskaparen, våga pröva nått nytt, pröva sram

DA vs Record vs Force?
På tal om Campagnolo och Shimano. Vet någon om man kan byta ut en Shimanobody på ett Mavichjul emot en Campabody på mtbhjulen. Eftersom det egentligen är samma på både mtb och lvg så borde det väl gå att byta på mtb också eller olika bodys för lvg och mtbhjulen?

(ska sluta med OT i denna tråd nu)

Ska jag vara lite mer objektiv i denna diskussion så tycker jag faktiskt att Shimanos handtag är lite skönare att hålla i uppe på. Men känns inte lika bra att växla med bromsen och riskera att bromsa samtidigt. Tycker Campagnolos handtag är skönare att bromsa med när man håller där uppe också.

DA vs Record vs Force?
Cerro:
Har du kört/tävlat mycket på LVG med Shimano och Campagmolo? I så fall vilka grupper relaterar du till?

En säsong Shimano med minimum 1200 mil sen hörs det när man kommer med skramlande handtag o missade växlar.

Empirisk erfarenhet är önskvärd i dessa diskussioner.

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Cerro:
> Har du kört/tävlat mycket på LVG med Shimano
> och Campagmolo? I så fall vilka grupper relaterar
> du till?
>

har du?

> En säsong Shimano med minimum 1200 mil sen hörs
> det när man kommer med skramlande handtag o
> missade växlar.

har inte själv kört nå 1200 mil på ett år, men vet en del som kör riktigt mycket och tävlar mycket, som kör shimano, o de har då inget problem. så snälla, va lite objektiv. det är i 9 fall av 10 "campa folk" som talar fanatiskt om sina saker utan nån antydan till objektivitet.

DA vs Record vs Force?
Jag tycker campa har en råare mekanisk känsla. En skön känsla. Shimano är lite sladdrigare och fulare men väldigt ergonomiska och smidiga. Sram är ett kul tillskott som jag inte provat.

Har du inget pristak så varför inte köra Campa Record eller Sram Force, känns ändå lite exklusivare än Shimano. Komplettera 595:an med ett par Bora hjul oxå till Record gruppen.

Min erfarenhet är att campa har lite längre livslängd på drivpaketet men är lite kärvare än Shimano. Har haft Ultegra och Chorus att jämföra med.

Men skillnderna är hårfina och du kommer inte bli besviken med nånting, allt är bra grejer och alla "läger" favoriserar sin favorit.

Jag ska nog själv prova Dura Ace, de är ju faktiskt lite billigare än de två andra.

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Cerro:
> Har du kört/tävlat mycket på LVG med Shimano
> och Campagmolo? I så fall vilka grupper relaterar
> du till?

Nej, tyvärr inte. Relaterar till nya Shimano 105, Campagnolo Xenon 2005 och Record (2001 tror jag)

> En säsong Shimano med minimum 1200 mil sen hörs
> det när man kommer med skramlande handtag o
> missade växlar.
>
> Empirisk erfarenhet är önskvärd i dessa
> diskussioner.

Känner däremot en som tävlat med både Campagnolo och Shimano. Lovprisade först Record och sen när han fick Dura-Ace istället så var de mycket bättre på alla sätt, förutom att man inte kunde växla lika många steg med ett tryck.

Också nyfiken på svaret till Jensens fråga.

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Det kostar att hela tiden köpa nya billiga
> Shimanoprylar eftersom grejorna inte håller.
> Det blir liksom inte råd att spara ihop till dyra
> Campa.

Mina två cyklar med 105- respektive Ultegra-delar har rullat i vardera
i 9 och 7 år utan byte av annat än normala slitage-delar.

Alltså däck, slang, kedja, krans, kedjedrev och bromsbelägg.

Resten av delarna fungerar alldeles utmärkt.

Ett alternativt sätt att utrycka det skulle kunna vara att Shimano-delarna
är så överkomliga i pris att vi har råd att använda dessa
utan att vara rädd för slitage, då vi har råd att köpa nya
slitage-delar.

Vi har också råd att krascha, priset på delar som ev går sönder
är överkomligt jämfört med pris på Campa-delarna.

Det ovanstående måste ju vara anledningen till att så få
Campa-utrustade cyklar ses ute på vägarna?

Om man har råd att köpa Campa-utrustade cyklar så har man inte
råd att använda dessa!

Alternativt så har Campa-fanatikerna inte ens råd att köpa cyklar
med Campa-utrustning p g a de höga priserna!?

> Någon nämnde att Campas hantag av karbon
> känndes plastiga! ? ? ? ? ?
>
> De är gjorda av kolfiberväv och polymerer som
> bakas samman under värme. Vad är polymerer? ?
> PLAST! ! !

Just det och därför känns de plastiga!

Tacka vet jag den fina metallkänslan i Ultegra- eller DuraAce-handtagen.....

> Hur länge sitter ni och håller i handtagen under
> vintern? Det är väl fötterna man fryser om.

Det var ju några Campa-fanatiker som nämnde detta som en
nackdel med Shimano-handtagen.

Herregud, du får ju inte byta sida mitt i debatten och låta bli att
påtala denna stora nackdel med Shimano-handtagen!

F-n, den här debatten verkar inte ta riktig fart, jag är rätt så besviken.

"religionskrig" är alltid kul.....

Det kanske blir bättre senare idag och imorgon när en del Campa-fanatiker
kommit hem från Motala?

/Fedde

DA vs Record vs Force?
fedde: Shimano har både 9-delade och 8-delade grupper kvar som Tiagra, Sora och 2200 kvar. Inte konstigt det blir billigt med sådana gamla grejjer och de flesta racercyklar som rullar i vårt land är just billiga tror jag.

Vurpar du med en Campagnoloutrustad cykel kan du byta just den delen som gått sönder om nu något gått sönder på t.ex. reglagen. Vurpar du med din Shimanoutrustade cykel och reglagen går sönder tvingas du byta ut hela alltet. Vilket blir billigast då?

DA vs Record vs Force?
cerro skrev:
> Vurpar du med en Campagnoloutrustad cykel kan du
> byta just den delen som gått sönder om nu något
> gått sönder på t.ex. reglagen. Vurpar du med
> din Shimanoutrustade cykel och reglagen går
> sönder tvingas du byta ut hela alltet. Vilket
> blir billigast då?

Jag vurpar aldrig!
Det verkar onödigt och så gör det ont, det har jag hört alltså.....

Är det alltså vanligt att ni med Campa-delar på cykeln vurpar ofta?
Är det någon egenskap som Campa-delarna har?! Det verkar jobbigt!
Det skulle ju förklara varför Campa-delarna är konstruerade för att
enkelt kunna repareras!

Mer debatt, mer debatt, mer debatt...

/Fedde

DA vs Record vs Force?
fedde skrev:

> "religionskrig" är alltid kul.....

<andas djupt>
Mac är bättre än windows, Saab snabbare än Volvo, Pepsi är godare än Coca Cola, ME109 är ett bättre stridsplan än Spitfire, Ferrari spöar Porsche, Ali var bättre än Tyson, impressionism är tuffare än kubism, Nokia har bättre menysystem än Sony Ericsson, Garmin är exaktare än Magellan, Granny Smith är saftigare än Gravensteiner, Solaris är stabilare än Linux, Eriksson var före Vespucci, ninjor är coolare än pirater, och [idrottslag_jag_håller_på] är naturligtvis bättre än [idrottslag_du_håller_på].
Och min pappa kan spöa din pappa.
Tror du att det blir bättre fart på debatten nu, eller kan det kanske vara så att smak och användningsområden varierar från person till person? :-)

/s-o

DA vs Record vs Force?
Cerro o Jensen: Med tvåsiffrigt antal dylika säsonger med Nouvo Record, Super Record, Record, Dura-Ace(mitt misstag), Chorus har jag kanske lärt mig något om de olika grupperna.

Det är säkert ok med Shimano om man inte tävlar eller tränar särskilt mycket.

De som sponsras och säljer av sin kompletta cykel efter varje säsong har nog endast intresse av att någon köper den till ett bra pris.

Vi fattiglappar måste försöka få mest möjlig kvalitet för pengarna i relation till hur många mil man kör. Vi mekar säkert också oftare. Vi är rädda om våra cyklar och har inte köpt dem på Biltema!

Bakväxeln är en del som jag kan tänka mig att köra med Dura-Ace, på grund av priset och för att den har elvakugg.

Fedde: Behöver du byta kedjedrev? Jag byter kedjan ofta istället. Kassetterna byts vart tredje år då de hamnar på vintercykeln.

DA vs Record vs Force?
cerro skrev:

>
> Vurpar du med en Campagnoloutrustad cykel kan du
> byta just den delen som gått sönder om nu något
> gått sönder på t.ex. reglagen. Vurpar du med
> din Shimanoutrustade cykel och reglagen går
> sönder tvingas du byta ut hela alltet. Vilket
> blir billigast då?

beror väll på vad delarna kostar. men angående slitdelar, även om en campa kassett skulel hålla 15% längre, så äre ju inte motiverat prismässigt då priset är 2-3 gånger så högt för motsvarande kassetter.

sen så att vurpa sönder ett par reglage, visst kan hända, emn känns inte som nått man gör varje dag, väldigt svagt argument, speciellt när delarna vi pratar om är dyrare från början på campa.

DA vs Record vs Force?
Jan Ullrich skrev:
> Jag tycker campa har en råare mekanisk känsla.
> En skön känsla. Shimano är lite sladdrigare och
> fulare men väldigt ergonomiska och smidiga. Sram
> är ett kul tillskott som jag inte provat.
>
> Har du inget pristak så varför inte köra Campa
> Record eller Sram Force, känns ändå lite
> exklusivare än Shimano. Komplettera 595:an med
> ett par Bora hjul oxå till Record gruppen.
>
> Min erfarenhet är att campa har lite längre
> livslängd på drivpaketet men är lite kärvare
> än Shimano. Har haft Ultegra och Chorus att
> jämföra med.
>
> Men skillnderna är hårfina och du kommer inte
> bli besviken med nånting, allt är bra grejer och
> alla "läger" favoriserar sin favorit.
>
> Jag ska nog själv prova Dura Ace, de är ju
> faktiskt lite billigare än de två andra.

Först vill jag bara säga att jag inte alls är missnöjd med funktionaliteten hos DA. Skulle Record fungera lika bra, eller till och med bättre som vissa påstår, är jag bara glad. Att jag ska byta beror på att Campa och SRAM är snyggare. Och med risk för att inte komma in i himlen med tanke på hur mycket världsfred man skulle kunna köpa för pengarna istället: priset spelar ingen roll. Min nästa linjehoj kommer nog kosta exakt hur mycket som helst, men skit samma, jag gillar cykling och har inget bättre att lägga pengarna på. Lika bra att passa på innan man skaffar barn.

Och ja, jag har nog spanat in lite av Campagnolos hjulsortiment, speciellt ifall jag skulle köra på gruppen så man med gott samvete kan köra på Bora. Lightweight Obermayer är iofs inte så dumma de heller.

Tillbaka
Topp