DA vs Record vs Force?

DA vs Record vs Force?
Handtagen är dyrare och väger till och med mer på Dura-Ace än Record. Skillnaden i pris blir än större relaterat till Chorus. Frågan är om det inte snarare är Centaur man ska jämföra med.

Dura-Ace kassetter kostar 75 % av record, men är dyrare än Chorus.

Vevparti o bromsar är ganska likvärda och kostar ungefär lika om man tar Chorus.

Det enda som Dura-Ace är bättre på är bakväxeln som prismässigt är helt rätt i förhållande till Record/Chorus.

DA vs Record vs Force?
och campa kassett, av rekord modell kostar från 1700 kr o upp till nästan 3000 kr, shimano DA kassett ligger strax över 1000 kr.

dina prisjämförelser bygger hela tiden på att man går ner några steg i campa stegen för att kunna matcha DA priserna.

men åter till frågan, kör du 1200 mil per år? eftersom du tar upp det argumentet o skriver som om du verkligen vet själv, o inte bara läst dig till det.

DA vs Record vs Force?
Jensen: Var bara en tanke. Vet någon om priser på Campagnolos reservdelar så kan jag inte säga emot eftersom det enda jag vet är att delarna är utbytbara.

skaparn: Köper du Sram så kan du med gott samvete köra på Fulcrum. Gärna Zero eller Speed. (:

DA vs Record vs Force?
vet heller inte priserna, men det är inte alltid det är billigare att byta enstaka del, jämfört med att byta alt. tänkte bara lite allmänt gäller inte bara cykel.

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Handtagen är dyrare och väger till och med mer
> på Dura-Ace än Record. Skillnaden i pris blir
> än större relaterat till Chorus. Frågan är om
> det inte snarare är Centaur man ska jämföra
> med.
>
> Dura-Ace kassetter kostar 75 % av record, men är
> dyrare än Chorus.
>
> Vevparti o bromsar är ganska likvärda och kostar
> ungefär lika om man tar Chorus.
>
> Det enda som Dura-Ace är bättre på är
> bakväxeln som prismässigt är helt rätt i
> förhållande till Record/Chorus.

Vad hittar du dina prisvärda Chorus delar. I min snabbgoggling på tyskapriser (cyles4u)får jag
Record 1249 Euro
Chorus 899 Euro
Dura ace 698 Euro

Här tycker jag Dura ace verkar klart mest prisvärt.

> Dura-Ace kassetter kostar 75 % av record, men är
> dyrare än Chorus.

Chorus kasetter är väll likt Ultegra helt i stål. En ultegra kasett kostar ungefär hälften så mycket som en Chorus kasett.

Angående Ultegras hållbarhet. Jag har cyklar ingar 1200 mil per år. Jag har dem dessutom inte på en landsväg utan en CX. (landvägen har en gammal knappt fungerande budget campagrupp från sent 70-tal .D) Dock har Ultegra delarna nu tålt 7-8 månader stig, lera, grusväg och vinter. Jag har vurpat ett antal gånger och en så länge har reglagen överlevt både stötarna och smutsen. Det jag kan anmärka på är att reglagen kan ge ifrån sig något klackande ljud när man kör över steniga/stötiga partier i hög fart. Fast jag tror att de bara är bromsreglagen som slår lite av vibrationerna i dessa fall. Cantibromsarna drar rätt mycket vajer och det blir ett vist möjligt rörelseområde. Kanske skulle jag öka fjäderspänningen i Cantibromsarna?

DA vs Record vs Force?
För att repetera: -Cerro o Jensen: Med tvåsiffrigt antal dylika säsonger med Nouvo Record, Super Record, Record, Dura-Ace(mitt misstag), Chorus har jag kanske lärt mig något om de olika grupperna.

Alltså mer än tio tävlingssäsonger med 1200 mil eller mer!

Jensen:-och campa kassett, av rekord modell kostar från 1700 kr o upp till nästan 3000 kr, shimano DA kassett ligger strax över 1000 kr.

Enligt den som styr priset i Sverige, CykelCity kostar en Record Ti-Stål 2290:- o Dura Ace 1695.-.

Dura Ace har inte Heltitan kassette, så det faller som jämförelse.

Graj: Choruskassetter är som du nämner i stål, men jag kör på Recordkassetter. Senaste inköpet från utlandet var 95 Euro för en 12-25.

CykelCity styr priserna i Sverige. Javisst vi kan köpa billigare + frakt o väntan någon annanstans ifrån.

Jag köper aldrig till CC priser, men det är en annan historia.

Dina handtag verkar slitna eftersom de skramlar, men det är Shimano! Det kommer på köpet!

Du kan sätta cycleX bromshandtag på styret så fixar det nog sig.

Senast redigerad av en moderator:
DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> För att repetera: -Cerro o Jensen: Med
> tvåsiffrigt antal dylika säsonger med Nouvo
> Record, Super Record, Record, Dura-Ace(mitt
> misstag), Chorus har jag kanske lärt mig något
> om de olika grupperna.
>
> Alltså mer än tio tävlingssäsonger med 1200
> mil eller mer!

jaha, menar vi flera år, då har ja ju garanterat kört mer än 1200 mil, lätt, det blir ju inte ens 100 mil per år.

>
> Jensen:-och campa kassett, av rekord modell kostar
> från 1700 kr o upp till nästan 3000 kr, shimano
> DA kassett ligger strax över 1000 kr.
>
> Enligt den som styr priset i Sverige, CykelCity
> kostar en Record Ti-Stål 2290:- o Dura Ace
> 1695.-.
>
> Dura Ace har inte Heltitan kassette, så det
> faller som jämförelse.

nu ä väll inte den record kassett du nämner hel titan heller, då den just i titan och stål, precis som du själv skriver. så vart vill du komma? du säger ju emot dig själv.

>
> Graj: Choruskassetter är som du nämner i stål,
> men jag kör på Recordkassetter. Senaste inköpet
> från utlandet var 95 Euro för en 12-25.

vart har du köpt den om man får fråga?

>
> CykelCity styr priserna i Sverige. Javisst vi kan
> köpa billigare + frakt o väntan någon
> annanstans ifrån.
>

precis som man köpa shimano MYCKET billigare från andra länder än sverige. så där faller ju även det.

nu kör ja ju i o för sig varken campa eller shimano längre, men ditt sätt att argumentera är ju klassiskt för sånna som gillar campa, försvarar allt me näbbar o klor så att säga, oavsett vad det gäller :D

DA vs Record vs Force?
Tja ljudet är inte skrammel utan ett distinkt klapp. Eftersom det bara uppkommer i mycket skakig körning i för underlaget relativt hög fart har jag svårt att avgöra var det kommer ifrån. Ifs. borde det ju bara va att se om ljudet försvinner om man håller händerna på bromsarna. Problemet är ju att det uppkommer rätt sällan. Någon gång per tur kanske. Jag har avsiktligt spänt Cantibromsarna löst så jag lutar ändå åt att det beror på det.
Å andra sidan har ju reglagen fått en del smällar, bla senast av en stengärsgård. :D

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Dina handtag verkar slitna eftersom de skramlar,
> men det är Shimano! Det kommer på köpet!

Kör hårdare så kan dina Campagnoloreglage skramla också. De Recordreglagen satt på en cykel som gått en hel del tävlingar på elitnivå runt 2001 och senare som träningscykel och de reglage är det något som är löst eller något för de skramlar bra.

Men jag kör ändå Campagnolo för gillar de bättre än Shimano och tycker Sram är för dyrt och vill prova de innan isåfall vilket än så länge inte verkar helt lätt med tanke på hur få som kör med de.

DA vs Record vs Force?
Jensen: Du kunde inte räkna ut att det var 1200 mil eller mer per säsong!

Det var du som gjorde gällande att Record kostade närmare 3' och Dura Ace drygt 1'. Jag gjorde en jämförelse i en katalog som de flesta känner till. Shimano finns också i Biltemas katalog.

Jag har hittat erbjudande som är väldigt bra i Italien. De tycker kanske om att jag tilltaler på deras språk och inte på halvtaskig Engelska som de inte kan.

Cerro: Nu pratar du om en cykel som är 6-7 år gamla och som kanske inte ens har varit underhållen.

Det är väl bara att köpa in SRAM och testa om de är bra. Trivs du inte med dem, så sälj.

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka: Vilka egna slutsatser du drar om något du inte vet något om. Jag hade gärna provat Sram men har inte så gott om pengar som du verkar ha så har inte råd att bara köpa in och prova de så. Sen funderar jag också på varför vi diskuterar med dig som skriver att du "vet" saker men inga bevis i bakgrunden utan kanske bara lurar oss. Om du nu har provat Record och Dura-Ace så bra och tävlat och kört 1200 mil om året utan sponsor. Har du då tävlat och inte varit så bra, bott i något land med fint och bra väder som inte sliter på växlarna och fått ett måndagsex av Dura-ace eller är du duktig och provat de växlarna jättebra och presterat bra men inte vill skryta?

DA vs Record vs Force?
Så här skulle det färdiga resultatet kunna se ut

Bilagor

• look595gross.jpg
    look595gross.jpg
    98.5 KB · Besök: 20
DA vs Record vs Force?
Lite nyckelord för att alla skall hitta hit: chips, popcorn, ostbågar, jordnötsringar.

själv har jag aldrig kört landsväg men jag vidmakthåller att Dura Ace är överlägset. Lance körde ju det.

DA vs Record vs Force?
Jan Ullrich skrev:
> Så här skulle det färdiga resultatet kunna se
> ut
Men, varför har de lindat styret sådär? Ser ut som om de börjat uppe vid stammen och så räckte det inte längre...läge att plocka fram bågfilen och anpassa styret efter lindan:-)

DA vs Record vs Force?
Jan Ullrich skrev:
> ut

Vad är det för vevparti?

Ser ju häftigt, coolt och dyrt ut!

Det måste jag (nästan) ha men det är rimligen inte Shimano så då får det vara...

Debatten är lite på sparlåga ännu tycker jag men den tar sig förhoppningsvis.

/Fedde

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Jensen: Du kunde inte räkna ut att det var 1200
> mil eller mer per säsong!

med tanke på hur du skriver, som om att din smak är riktlinje på om man har dålig eller bra smak.lite överlägset så att säga, så vet man ju inte riktigt vad du menar. 1200 mil är en hel del, men det är ju knappast nå anmärkningsvärt om man slår ut det på massa år, men du hade väll hoppats på att ingen skulle fråga på hur många år.

>
> Det var du som gjorde gällande att Record kostade
> närmare 3' och Dura Ace drygt 1'. Jag gjorde en
> jämförelse i en katalog som de flesta känner
> till. Shimano finns också i Biltemas katalog.

jag skrev 2-3 gånger. sen om du tolkar det som att jag skrev att allt kostar 3 gånger så mycket, det är en annan femma. men kollar man priserna, så kostar campas kassetter mellan 2-3 gånger så mycket beroende på vilka modeller man jämför mellan, o detta gäller oavsett om man tar in priser från andra länder eller inte. i sverige är de mycket dyrare, i andra länder dyra.

>
> Jag har hittat erbjudande som är väldigt bra i
> Italien. De tycker kanske om att jag tilltaler på
> deras språk och inte på halvtaskig Engelska som
> de inte kan.
>
ja är väll så, skulle kunna gissa på att det ä samma sak som du handlar shimano från japan, eller som det är med sram, att det är billigare i usa, då det är ett amerikanskt märke.

>
> Det är väl bara att köpa in SRAM och testa om
> de är bra. Trivs du inte med dem, så sälj.

ja uppenbarligen funkar det.

jag är inte emot att man gillar campa, de gör jäkligt fina saker, men att man är så "färgblind" att tro att allt annat är skit är ju lite fel.

DA vs Record vs Force?
fedde skrev:

>
> Vad är det för vevparti?
>
> Ser ju häftigt, coolt och dyrt ut!
>
> Det måste jag (nästan) ha men det är rimligen
> inte Shimano så då får det vara...
>
>
> /Fedde

det är stronglight vevar. typ 460 gram utan vevlager, så med lätt vevlager en 560 gram, alltså 150-200 gram lättare än dura-ace, men kostar oxå mer

DA vs Record vs Force?
Jensen skrev:
> fedde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Vad är det för vevparti?
> >
> > Ser ju häftigt, coolt och dyrt ut!
> >
> > Det måste jag (nästan) ha men det är
> rimligen
> > inte Shimano så då får det vara...
> >
> >
> > /Fedde
>
>
> det är stronglight vevar. typ 460 gram utan
> vevlager, så med lätt vevlager en 560 gram,
> alltså 150-200 gram lättare än dura-ace, men
> kostar oxå mer

Finns även för integrerat tror jag

DA vs Record vs Force?
Hmm, kul att tråd där en del av dom som sågar Campa har kört Shimano senaste 7-9 åren... känns konstruktivt att racka på Campa då ;-)
Faktum är att jag både tävlar, cyklar upp mot 550-600 timmar på ett år och har en Record 2007-grupp på cykeln och det enda jag själv kan konstatera är att det funkar i alla lägen, och att jag aldrig har risat er något så mycket att jag behövt skaffa "slitdelar" annat en det sedvanliga som slits i drivlina/bromsklossar .
Recordgruppen är tillverkad i Italien och jag skulle inte byta ut den mot någon annat om jag så fick den...
Fö kör jag med Hestra lobsterhandskar på vinterpassen som ibland både blir 5 & 6 timmar långa... kallt om fingrarna blir det vår och höst när man kör kross utan handskar och temperaturen kryper ner mot nollpunkten på hemvägen ;-)
Nu till grillen :-p

DA vs Record vs Force?
Faktum är väll att de mesta komponenter hos både Campa och Shimano kan bytas ut mot rätt mycket lättare (och antagligen skörare) och dyrare alternativ. Även växlarna finns det väll kompitabla alternativ till om man känner för det. En cykel med nytillverkade delar helt utan vare sig Campa, Shimano eller Sram kanske skulle vara något. Dyrt skulle det nog bli i vart fall.

DA vs Record vs Force?
Little Stereo skrev:
> Hmm, kul att tråd där en del av dom som sågar
> Campa har kört Shimano senaste 7-9 åren...
> känns konstruktivt att racka på Campa då ;-)

Och tvärtom!
Många av de som sågar Shimano har uppenbarligen aldrig provat annat än Campa-delar.

En del gillar Campagnolo, en del gillar Shimano, en del gillar annat.
So what, om var och en är lycklig så må väl det vara så då.

/Fedde

DA vs Record vs Force?
Little Stereo: menar absolut inte att racka ner på campa, gillar man dem så gör man det. men sådan shimano är inte skit heller, vilket vissa som kör kampa verkar tycka. jag gillar inte reglagen på campa, men du gör det, smaken är som baken delad.
campa är lite dyrare i delar, vilket ja tycker ä lite synd, därmed inte sagt att det är skit för det, bara att det ä dyrare, det är ju ren fakta o va inte meningen som kritik.

bye the way, är du säker på att allt verkligen görs i italien o inte bara monteras o poleras där, för det är då vad jag läst mig till :D därmed inte sagt att de ä sämre för det.

DA vs Record vs Force?
Jag har D-A på min Colnago Pista, den funkar utmärkt... har faktiskt inget att anmärka på varken reglagen eller växlarna :-D
På min mtb kör jag XT/XTR och det funkar skitnajs och problemfritt... faktiskt känns min gamla hederliga "bakvända" XTR bakväxel lika säker som Recordguppen i växlingarna !
Kommer säkert att välja Shimano på framtida mtb-cyklar också, eventuellt med någon annan skivbroms dock :-)

DA vs Record vs Force?
Jensen: Först skriver du att Campas kassetter är 2-3 ggr dyrare än Shimano! och sedan kommer efter en kontroll i CykelCitys katalog där priserna inte är 2-3ggr högre på Campa:

Skrivet av Jensen idag 15:51 (Dölj användarens inlägg)

och campa kassett, av rekord modell kostar från 1700 kr o upp till nästan 3000 kr, shimano DA kassett ligger strax över 1000 kr.

dina prisjämförelser bygger hela tiden på att man går ner några steg i campa stegen för att kunna matcha DA priserna.

men åter till frågan, kör du 1200 mil per år? eftersom du tar upp det argumentet o skriver som om du verkligen vet själv, o inte bara läst dig till det.

Det är väl frågan du borde fundera på. Vad tror du? Det är inte alla som bara skriver som krattor.

Sedan är Kampa(i) skål på Japanska!

Little Stereo: Jag hoppas att du är nöjd med dina 2007:or. Jag är det med mina i alla fall.

DA vs Record vs Force?
du kan ju börja med att lära dug hur man citerar på forumet, innan du anklagar nån annan för stt skriva som en kratta. ditt inlägg blir extremt svårläst om man säger så. dessutom, så märker du jäkligt mycket på enstaka ord, när jag skriver 2-3 gånger, så menar jag runt dem. o att det helt beror på vilken modell amn väljer, campa har ju inte bara en rekord kassett om man säger så.

du får gärna gilla campa, har inget emot det, men snälla, inse att man kan tycka olika, du gillar inte shimano, men säg inte att det ä skit när du inte har grund för det. lyser så igenom att du älskar campa, att allt annat ä skit oavsett vad det är o hur bra det egentligen är.

skaparn: välj du vilket som helst av DA, record eller force, du kommer bli nöjd oavsett vilken du väljer. jag hade valt sram, det är jag det. miss lycka hade valt campa, utan att ens överväga de andra, nån annan hade säkert valt DA

DA vs Record vs Force?
Ska man tro mekanikerna som proffslagen har är det ingen större skillnad i funktionen eller hur lätta de är att meka mellan Shimano och Campagnolo. Jag vet fler som sagt att Shimano börjar rassla mer efter ett tag än Campa, men frågan är väl om det är funktionen som degraderas eller bara det kosmetiska. Jag gillar som sagt designen och funktionen bättre på campa, och skulle nog testa SRAM om jag skulle byta märke till lvg-hojen. Däremot har jag Shimano på mtbn och på min cross, så jag är väl ateist i det här religionskriget (också).

Förresten blir 1200 mil per år bara ca 23 mil i veckan om man slår ut det på ett år, och när det är säsong kör iaf jag uppåt ca 40 mil i veckan... Så det är inte så fantastiskt mycket att man skulle vara sponsrad för att köra så mycket. Förresten kör proffsen över 3500 mil om året...

DA vs Record vs Force?
Jag har cyklar med Dura Ace jag har med Record och jag med SRAM XO.
För att göra det kort.
Allt är bra!
Mindre , Ultegra,Chorus osv är också bra.
Ja till och med 105 och veloce är bra kvalité för pengarna. Går man längre ner tycker jag att det är mindre kul.

Det är en smakskak när man pratar high end som Dura Ace och Record. Funktionen är identiskt (där menar jag precisionen av skiftet) och oansett vad man väljer blir man inte besviken.

DA vs Record vs Force?
Jensen skrev:
> skaparn: välj du vilket som helst av DA, record
> eller force, du kommer bli nöjd oavsett vilken du
> väljer. jag hade valt sram, det är jag det. miss
> lycka hade valt campa, utan att ens överväga de
> andra, nån annan hade säkert valt DA

Ja, handlar det bara om funktion vet jag att DA tillfredställer mina behov, men de brister i det estetiska. Och om jag ska tolka diskussionen kommer jag i alla fall inte byta ner mig ifall jag väljer Campa, samtidigt som det är vansinnigt mycket snyggare. Jag är beredd att betala extra för utseendet, precis som vilken annan fåfänga som helst där folk köper dyra kostymer eller festblåsor. Har nu även kikat lite på SRAM och när RED kommer ska jag se till att få utvärdera hur det känns. Kul med uppstickare, även om det förstås väcker frågan om hur god tillgången på reservdelar kommer att vara. Finns det några kända leveransproblem från någon av tillverkarna eller är det alltid möjligt att få tag i delar?

DA vs Record vs Force?
hakanf: Alla har vi dåliga tävlingsår och då har jag bara kört 1200 mil. Andra år betydligt mer!

Sedan kör inte jag året runt utan har semester från cyklingen också.

Jensen: Jag har Shimanogrejor också, till exempel flaskor, handskar och hjul/kassetter/växlar på tempohojen. Jag har kört på både det ena o andra.

DA vs Record vs Force?
Jan Ullrich skrev:
> ut

Det där är S-TEC's bygge va? Vevpartiet var intressant, hjulen snygga och löjligt lätta och ramen underskön, men tyvärr känns en Ritchey-stam på det där extremt slakifierande. HappyMTB kommer i vilket fall vara en stor hjälpreda när jag plockar ihop drömcykeln 2008. Jag tackar för all er hjälp och inspiration

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> hakanf: Alla har vi dåliga tävlingsår och då
> har jag bara kört 1200 mil. Andra år betydligt
> mer!
>
> Sedan kör inte jag året runt utan har semester
> från cyklingen också.

Var en tråd om Campagnolo, Sram och Shimano här. Inte en skryttråd.

DA vs Record vs Force?
som alltid när folk har olika åsikter och tror sig kunna motivera dem... gärna med en lite frälsarton också, så att de andra ska kunna inse det man själv har insett och är övertygad är det enda rätta

Har tyvärr varken chips eller popcorn hemma... :(

DA vs Record vs Force?
Jag måste fördöma mig själv för att jag inte förutsåg detta. Grupp är ju den klassiska vattendelaren, och såklart kommer allsköns mer eller mindre dogmatiska personer försöka framställa sina val som de bättre.

Inte för att jag har något mot det, utan jag är bara lite förvånad över min egen naivitet.

DA vs Record vs Force?
Jag har kört med Campa hela mitt liv och är lycklig.
När SRAM Red kommer så ska jag köpa en grupp och testa om det är nåt bra.
/GurraG

DA vs Record vs Force?
Det är skönt att jag har Empella-grejer på crossen och lite SRAM och Blackspire på mtbn så jag kan få lite cred för de hojarna också, fast de har Shimano på sig... :)

DA vs Record vs Force?
Cerro: Skryttråd? 23 mil i veckan i snitt? 7*24 timmar = 168 timmar

På 168 timmar skall du avverka 23 mil! Det måste vara svårt att kunna planera och pressa in det.

DA vs Record vs Force?
Little Stereo skrev:
> Jag har D-A på min Colnago Pista, den funkar
> utmärkt... har faktiskt inget att anmärka på
> varken reglagen eller växlarna :-D
> På min mtb kör jag XT/XTR och det funkar
> skitnajs och problemfritt... faktiskt känns min
> gamla hederliga "bakvända" XTR bakväxel lika
> säker som Recordguppen i växlingarna !
> Kommer säkert att välja Shimano på framtida
> mtb-cyklar också, eventuellt med någon annan
> skivbroms dock :-)

Har du växlar på en banram? Varför???? Eller a¨r det för att du inte har några du inte har något att anmärka ;-)
Jag tycker oftast de som tycker illa om antingen Shimano eller Campa har aldrig haft den ena eller andra toppgruppen. Fånigt

DA vs Record vs Force?
Blir nästa något religiöst över det när folk argumentar för "sitt märke" - själv har jag kört cirka 10 tio hojar per år med Shimano och nästan lika många med Campa - skillnaden är inte så stor och det man mest bör ha i åtanke är; man vänjer sig vid det mesta - ibland har jag kört en testhoj med Campa på fm sedan en med Shimano på em...

Totalt har det nog blivit en 80-90 cyklar de senaste sju-åtta åren.

SRAM - likadant där, man vänjer sig... Däremot har de haft problem att skaffa fram reservdelar till vissa sponsrade lag och det sägs att man måste dra om vajrarna ganska ofta om man kör i regnväder plus att deras kedjor lätt går av. Saker som jag själv, efter cirka 150 mil på en Rivalgrupp på en Cinelli Spirit-ram inte har hunnit uppleva.

Så vad välja? Hur långt är ett snöre?

DA vs Record vs Force?
skaparn skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så här skulle det färdiga resultatet kunna
> se
> > ut
>
>
> Det där är S-TEC's bygge va? Vevpartiet var
> intressant, hjulen snygga och löjligt lätta och
> ramen underskön, men tyvärr känns en
> Ritchey-stam på det där extremt slakifierande.
> HappyMTB kommer i vilket fall vara en stor
> hjälpreda när jag plockar ihop drömcykeln 2008.
> Jag tackar för all er hjälp och inspiration

Japp jag snodde bilden ifrån S-tec.
Ja styrstammen kan man ju ha åsikter om håller jag med om. När man ändå gräver djupt i plånkan så finns det en hel del andra alternativ som är bättre men framförallt snyggare, integrerat stam/styre i kolfiber skulle kunna vara ett alternativ. På s-tec får du ju rabatt på hjul om du köper en hel grupp, spelar ingen roll Record, DA eller Force. Zipp 404 för 689euro te x till. Jag är lite sugen på en sån deal själv. Men Lightweight Zipp eller Bora tycker jag ändå du bör förära en sån fin ram med. Enda nackdelen med ISP är om du vill ta med hojen till Nice, Mallis eller nåt annat skönt cykelställe så blir det svårt att få plats med den i väskan. Därför väljer jag bort ISP på min nästa hoj. Trots att det är skitsnyggt.

DA vs Record vs Force?
Jan Ullrich skrev:
>
> Japp jag snodde bilden ifrån S-tec.
> Ja styrstammen kan man ju ha åsikter om håller
> jag med om. När man ändå gräver djupt i
> plånkan så finns det en hel del andra alternativ
> som är bättre men framförallt snyggare,
> integrerat stam/styre i kolfiber skulle kunna vara
> ett alternativ. På s-tec får du ju rabatt på
> hjul om du köper en hel grupp, spelar ingen roll
> Record, DA eller Force. Zipp 404 för 689euro te x
> till. Jag är lite sugen på en sån deal själv.
> Men Lightweight Zipp eller Bora tycker jag ändå
> du bör förära en sån fin ram med. Enda
> nackdelen med ISP är om du vill ta med hojen till
> Nice, Mallis eller nåt annat skönt cykelställe
> så blir det svårt att få plats med den i
> väskan. Därför väljer jag bort ISP på min
> nästa hoj. Trots att det är skitsnyggt.

Det har jag en lösning på: Jag behåller min nuvarande linjeram och får då leva med att på mallis åka omkring med DA-spröten på styret. Jag beställde faktiskt den från S-TEC och då funkade det bra, så det kanske blir samma sak den här gången om man som du säger får bra priser på hjul tillsammans med grupp. Jag är sugen nu, men vill nog vänta in RED och låta någon annan testa den. Sub 2kg låter lite, och jag vill veta var man kapat vikt.

DA vs Record vs Force?
Scottokig skrev : <Har du växlar på en banram? Varför???? Eller a¨r det för att du inte har några du inte har något att anmärka ;-)
Jag tycker oftast de som tycker illa om antingen Shimano eller Campa har aldrig haft den ena eller andra toppgruppen. Fånigt>
Klart jag inte har reglage eller växlar på min pista hoj, bara D-A pista-grupp... och den fungerar klanderfritt :-D
Det är min enda Shimano D-A referens jag har...
Däremot Campagnolo Record har jag, och har kört i 2,5 månader dagligen och älskar både funktion och ergonomi ! ;-)

Tillbaka
Topp