DA vs Record vs Force?

DA vs Record vs Force?
Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> bara så det framgår, det var inte jag som
> startade tråden. jag skrev bara i den för att
> det är så få som har en force-grupp.

skulle oxå vilja ha en :D är dock ruskigt nöjd med min rival grupp o du kommer säkert bli riktigt nöjd med force gruppen.

Kaijan, ja det är sandlåda, mitt inlägg lite längre upp var mest menat som ironi, för att visa vilka argument vissa använder, rent löjliga saker och samtidigt brist på hänsyn till att alla tycker olika. i andra forum skulle det kallas fanboys :D

DA vs Record vs Force?
bigmollo skrev:
> Stoppa växelgruppsrasismen.

*ROFL* är väl äkta politisk korrekt som innehavare av alla tre märken då.

DA vs Record vs Force?
Scott tokig skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stoppa växelgruppsrasismen.
>
> *ROFL* är väl äkta politisk korrekt som
> innehavare av alla tre märken då.

Samma här.
Men för att jag ska sätta på Shimanoreglage på min lvghoj,måste de sätta en pistol i min panna

DA vs Record vs Force?
skaparn skrev:
> Jag sneglar lite på Look 595 i team-vit. Den
> absolut snyggaste ramen jag sett. Återstår bara
> att prova hur den känns då kanske...

Jag skulle inte köpa en Look 595 utan en REJÄL provrunda, åtminstone om det ex som testades av Tour är representativt.
Kolla och jämför med andra ramar här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/626990/628124#msg-628124

Om du vill lägga mycket pengar på en ram tycker jag att du bör kolla närmare på
Cérvelo R3
Scott Addict
(de finns med i testet ovan)

De är båda över 200g lättare än Look (inkl gaffel) och samtidigt stabilare.

/Håkan

DA vs Record vs Force?
Patrick E skrev:
> Jag gillar shimano reglagen. Rejäla saker till
> skillnad från campa (kanske passar lite mindre
> händer)

SRAMs handtag är oxå klart mindre än Shimanos.
normal_V%C3%A4xelhandtags-skillnad_-_Tour_9_2006.jpg

Det gäller inte bara att hitta de som passar ens händer bäst, de skall passa till styret oxå och sedan skall både handtag och styre monteras på det sätt som passar en själv bäst.

/Håkan

DA vs Record vs Force?
HåkanC skrev:
>
> Jag skulle inte köpa en Look 595 utan en REJÄL
> provrunda, åtminstone om det ex som testades av
> Tour är representativt.
> Kolla och jämför med andra ramar här:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/626990/628124
> #msg-628124
>
> Om du vill lägga mycket pengar på en ram tycker
> jag att du bör kolla närmare på
> Cérvelo R3
> Scott Addict
> (de finns med i testet ovan)
>
> De är båda över 200g lättare än Look (inkl
> gaffel) och samtidigt stabilare.
>
>
> /Håkan

Ouch! Jag hade inte kollat så noga på Addicten tidigare och erkänner att jag blev lite slagen i magen när jag kollade spec och vikt. Galet lätt, och är den lika styv eller styvare än CR1, så även galet styv. Till saken hör att jag efter en liten flirt med en Carrera med tämligen traditionell ram, alltså utan slope, blev rätt sugen på att bygga cykeln kring en liknande. Det var lite annan känsla än min Impulse, vilket iofs kan bero på så mycket annat förvisso.

Hade förvisso även ett visst krav på sexighet inför detta köp, och hade tänkt mig att det skulle gå att kombinera en klassisk italienare eller kanske franska Look med att även få det riktigt finaste att cykla på rent funktionellt. Tänk inte prisvärdigt, tänk mest - av allt.
Jag blev tvungen att bygga ihop en Time på Wrench Science bara för att drömma lite. 6,5 kilo porr blev det till slut.

Sedan slog det mig att en cykel som väger så lite är sexig på sitt sätt, och vad är inte porr när det pryds av ett par Bora, som jag kan unna mig ifall jag bantar ramen så pass.

Hmmm, är det verkligen ett halvår kvar till 2008?

DA vs Record vs Force?
Det slår mig att jag måste kämpa mot reflexen att fortsätta tävla på min gamla bara för risken att kvadda en pärla.
Jag vill understryka att det inte så mycket handlar om att ha en cykel att visa upp utan en att förutom njuta sittandes på den, njuta av att veta är i ens ägo. Och det senare är förstås avhängigt hur skön den är att cykla på. Det är därför jag funderar på ifall lättheten och kvickheten hos en Scott kompenserar för att det är en Scott. Mmmmm, irrationalitet är skönt.
När det kommer till penismätartävling på cafét, och jag är inte den som säger nej till sådant, använder jag hellre små pikanta tillbehör som fina skor, campakorkskruv eller en pizzaslicer från Park Tools.

DA vs Record vs Force?
Just ja, den här tråden handlade ju om grupper, men det beslutet får vänta till RED kommer.

När jag ser bilden från sidan så blir jag inte orolig för passformen på SRAM då jag gillar hålla i både Shimano och Campa. Då utnyttjar jag heller inte hela DA's handtag, alltså den översta "toppklumpen", annat än när jag är sjukt trött och vill hänga på styret.

DA vs Record vs Force?
Ni som kör japanskt, hur står ni ut med det meckiga framväxelreglaget? Jag har bara provat på en hyrcykel med trippel och det var inte roligt. Man hade tre klingor bak att välja på för varje klinga fram. Försöker man med en annan kombination blir det ett jävla rasslande och det går inte att göra nåt åt. Och om jag inte minns fel så hoppar man direkt från stora till lilla klingan när man bara nuddar spaken sen får man gå tillbaka till den i mitten. Heljobbigt. Ska det vara så?

DA vs Record vs Force?
Anders H: Sora-reglage eller något eller? Mina 105 jag hade innan fungerade bra med ett par steg per klinga (körde med 2) men när jag lånade en kompis cykel med Sora-reglage och 2200 framväxel var det kört, helt fruktansvärt att använda fler än 3-4 drev bak för framväxel skrapade en massa.

DA vs Record vs Force?
Min trippel funkar prima. Den du testade måste varit felinställd. Det är ganska trixigt att ställa in en trippel så den funkar bra. Jag kan använda hela kassetten på vardera framdrev.
/J

DA vs Record vs Force?
Vilken bra bild Håkan C bidrog med. :D

Där ser ni Campa reglagen ser obcena ut! Knottriga dessutom.
Annat med de rejäla Simano sakerna till höger.

Fast mest estetiskt tilltalande är nästan srams-reglage.

Bilagor

• normal_Växelhandtags-skillnad_-_Tour_9_2006.jpg
    normal_Växelhandtags-skillnad_-_Tour_9_2006.jpg
    39.7 KB · Besök: 19
DA vs Record vs Force?
o ja tycker nästan likadant, fast om campa reglagen, alltså rent utseénde mässigt, sen kanske de ä bra rent funktionsmässigt, även om ja inte gillar att växla me liten knapp på sidan av reglaget

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Det ska vara en vev på fiskerullen.

aha, det ska finnas på italienaren med, så att man kan göra pasta med dem :D

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Det var Sachs som uppfann torpedo, inte SRAM.

där har du rätt, eler i alla fall på sätt o vis, va sachs som uppfann det, men då sram har köpt sachs "cykeldivision", och han faktiskt skrev "sram/sachs" så har han ändå rätt på sitt sätt. du gillar bara att anmärka på ord och vara märkvärdig.

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Patrick: Det är ju det de är!

*host*host*Bullshit*host*host* :D:D

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Det är därför alla i Sverige kallar bilen från
> Hisingen, Ford!

För att Campa är bättre än Shimano?? Äger Ford Campa och Shimano? Coolers!! Eller äger Campa Volvo?

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Det är därför alla i Sverige kallar bilen från
> Hisingen, Ford!

Väldigt många gör det faktiskt, kanske inte i form av "Ford S80" men i form av "Ford på hissingen"

DA vs Record vs Force?
Den som TROR på påståendena om att DA inte håller 1200mil kanske skall skall fundera på att skaffa senaste utgåvan av 105 (5600) istället.
Den håller helt klart för 1200mils användning. Läs mer här:
http://www.dk-content.de/tour/pdf-archiv/tests/shimano-dauertest-1206.pdf
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=2231&nodeid=28&subnav=21
"Der Langzeittest zeigt, dass Shimano bei der Weiterentwicklung der 105- Gruppe nicht nur Funktion, sondern auch Dauerhaltbarkeit im Blick hatte.
Erfreulich: Mit der Zehnfach-105, die an Kompletträdern um 1.000 Euro verbaut wird, steht bereits in der unteren Mittelklasse eine Komponentengruppe mit Toptechnik und hoher Zuverlässigkeit zur Verfügung."

För den som inte kan, eller vill, förstå ironin:
Att den senaste utgåvan av DA(7800) som är ännu bättre lagrad och tätad inte skulle hålla för 1200mil betraktar jag som osannolikt.
Särskilt eftersom jag har över 3000mil på den tidigare Ultegragruppen(6500) utan några som helst problem.

/Håkan

DA vs Record vs Force?
Den som kör sönder en DA-grupp på 1200 mil sysslar antingen med Cyclocross och tycker det är jobbigt att tvätta sin cykel eller också går man in för det och gör det med flit. Min 9-delade DA från 2000 har åtminstone 3500 mil på nacken (året runt) och jag har endast bytt kedja när min Rohloff säger att det är dags. Den växlar fortfarande helt perfekt och gör det den ska. Den är dessutom snyggare än den nya DA-gruppen (dvs STI-reglagen) som jag nog får erkänna ser ut ganska bedrövliga ut.

DA vs Record vs Force?
Har kört en billig Campa Mirage 4000 mil utan några som helst problem.

För övrigt ser Shimanos reglage ut som ett par feta dildos.

DA vs Record vs Force?
Att Shimano "går sönder" är en definition av skramlande handtag. De säljs väl inte med inbyggt skrammel? Jag tycker inte att handtagen verkar helt ok om det skramlar om dem efter en tävlingssäsong.

Det är sannolikt att tävlingscyklister växlar oftare och under andra omständigheter än motionärer.

Det finns säkert massor av handtag oavsett fabrikat som inte rasslar o skramlar.

Växlar man inte speciellt ofta så måste vara enklare med friktionsväxlar på ramen. Då behöver inte Shimanocyklisterna ha wirejusteringar uppe vid handtagen.

DA vs Record vs Force?
Vad konstigt att man sågar ett märke för att dom inte bara gör bra cykelkomponenter, utan också bra fiskerullar, som dessutom ganska ofta verkar mer avancerade att tillverka än cykelkomponenter.
Varför gör inte Campagnolo fiskerullar förresten?
Själv är jag mest intrsserad av SRAM nästa gång jag byter. Många verkar väldigt nöjda med dom komponenterna, och dessutom passar dom handtagen mig ganska bra.

DA vs Record vs Force?
Angående mitt klapp som jag upplevde på kuperat underlag någon gång per tur med shimanoreglagen har nu felsökts till vad jag trodde det var från början. Så löst spända bromsar kombinerat med stort spel mellan fälg och broms att bromshandtaget slår en smula när man kör över stenar/rötter med lite högre fart. Det var lätt att fixa med andra ord. :D

Däremot verkar det ju uppkomma rassel i vissa reglag. Iallfall när man söker efter recentioner på internet så verkar det ju förekomma. Dock har jag bara hittat äldre recentioner och bara angående ultegra. Kan det varit någon tidig ultegra serie efter att de bytt till det nuvarande utseendet som rasslade. Fast det verkar ha uppkommit omgående och inte efter 1200 mil?

DA vs Record vs Force?
Graj skrev:
> på internet så verkar det ju förekomma. Dock
> har jag bara hittat äldre recentioner och bara
> angående ultegra. Kan det varit någon tidig
> ultegra serie efter att de bytt till det nuvarande
> utseendet som rasslade. Fast det verkar ha
> uppkommit omgående och inte efter 1200 mil?

Det var väl förra generationen av Ultegra-reglage som
hade detta problem i de första serierna?

Alltså, reglage för 9-delad krans (65xx-reglage).

/Fedde

DA vs Record vs Force?
HåkanC skrev:
> Erfreulich: Mit der Zehnfach-105, die an
> Kompletträdern um 1.000 Euro verbaut wird, steht
> bereits in der unteren Mittelklasse eine
> Komponentengruppe mit Toptechnik und hoher
> Zuverlässigkeit zur Verfügung."

Att komma dragandes med oomkullrunkeliga tyska fakta går
väl inte för sig i ett "religionskrig"?

Då kan diskussionen bli seriös och det vore ju tråkigt.

/Fedde

DA vs Record vs Force?
fedde skrev:
> Graj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > på internet så verkar det ju förekomma. Dock
> > har jag bara hittat äldre recentioner och bara
> > angående ultegra. Kan det varit någon tidig
> > ultegra serie efter att de bytt till det
> nuvarande
> > utseendet som rasslade. Fast det verkar ha
> > uppkommit omgående och inte efter 1200 mil?
>
> Det var väl förra generationen av
> Ultegra-reglage som
> hade detta problem i de första serierna?
>
> Alltså, reglage för 9-delad krans
> (65xx-reglage).
>
>
> /Fedde

Mycket möjligt. Var bara något jag la märke till när jag letade efter annat, så jag läste det inte så noga.

Förövrigt tycker jag det bästa med shimanoreglagen är det som många verkar ogilla. Den feta främre delen. Ur funktionsynpunkt då.

DA vs Record vs Force?
fedde skrev:
> Det var väl förra generationen av
> Ultegra-reglage som
> hade detta problem i de första serierna?
> Alltså, reglage för 9-delad krans
> (65xx-reglage).

Det var väl tom så att det bara var de 1a versionerna av STI-reglagen (6500) och att det fixades till de senare (6510).
Dessutom gick det enkelt att få bort 'rasslet' även på 6500-handtag mha lite silikon
ultlever5.jpg

http://www.chainreaction.com/noisystilevers.htm

/Håkan

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:

>
> Det är sannolikt att tävlingscyklister växlar
> oftare och under andra omständigheter än
> motionärer.

hehe, vilken jäkla argument :D men säg att det ä sant, men kan garantera att en montionär i alla fall växlat fler gånger efter 3000 mil, än vad du gjort som tävlingscyklist efter 1200 mil. eftersom det som sagt va en del här som kört så långt på sina grejjer. men alvarligt så tvivlar jag på att du växlar så pass mycket mer att det skulle spela nån roll. du vill bara göra dig märkvärdig.

vem är du föresten? eftersom du skriver om dig själv som om du vorre värsta elitcyklisten? får man veta det?

DA vs Record vs Force?
Little Stereo skrev:
> Ni som väntar på Sram Red, ni kan nog vänta ett
> tag till...
> Har det inte hunnit längre än så här för
> proffsen i år blir nog knappast gruppen klar till
> i vår? ;-)
> http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=/photos/200
> 7/tech/features/dauphine_libere_307/Piepoli_Red_sh
> ifter
> http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=/photos/200
> 7/tech/features/dauphine_libere_307/Piepoli_Red_sh
> ifter_under_hood

ska väll släpas i oktober? vad äre som du ser på bilderna som säger dig att de inte skulle kunna släppa den i höst? jag kan nämligen inte se vad det skulle kunna vara. aluminium ja, men dels så hare väll inte sagts att det kommer vara kolfiber, o dels så blir nog kolfiberdelarna isig rätt lika force, skillnaderna ligegr nog nån annanstans

DA vs Record vs Force?
som vanligt i bråkiga trådar så är de utmärkta för att verkligen få reda på vem som är vad. alla som blint propagerar för ett märke och totaldissar det andra ligger nu på listan över personer som det inte är någon mening att lyssna på. dogmatiska människor är sällan speciellt nyttiga.

Tillbaka
Topp