DA vs Record vs Force?

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag som är klen kör med 50/34 11-21 så man
> orkar komma upp för motluten i GBG.

Jag har kanske missat nåt men var inte du elit-cyklist som körde 1200 mil om året på sidan två i den här tråden?

DA vs Record vs Force?
Johan A skrev:
> Så vilken grupp tänker du köpa skaparn?

Hepp, här hittar man lite topic mitt bland alla försök till förolämpningar.

Jag kan säga att det med 90% sannolikhet blir så att jag köper Record. Klämpde på double tap, lite Record och diskuterade med en hel massa olika cyklister i helgen, och Record var vad som susade i säven. Jag hade en Velocegrupp på min första racer och fasta bromshandtag är inte så dumt alls, vilket jag blev påmind om. Att SRAM dessutom kanske inte hinner komma med RED så snart som de lovat, och det faktum att Campagnolo inte lär sitta och stirra på sina konkurrenter, gör att det lutar ännu mer åt Campa.

Som jag redan sagt biter inte argument om prisvärdhet eftersom de är subjektiva och inte tar med vad en annan individ än den som fäller omdömet känner, campa är dessutom lättare och jag kan inte tänka mig att slitaget är större än på någon annan high-end-grupp. Campa är dessutom snyggare, och ska jag bygga en ögonsten skadar varken det eller det faktum att exempelvis en Colnago blir komplett först iklädd en Recordgrupp. Har lärt mig en hel del av att följa de mindre hätska inläggen här, och jag känner att jag lite mer vet vad jag ger mig in på när jag väljer Campa.

Till sist. Italien:

DA vs Record vs Force?
Blir nog finfint det där.. Själv ska jag testa alla tre när jag byter. Har fram tills nu inte gillat det raka handtaget på Campa, får någon konstig vinkel på handleden, därav mitt shimanogillande, men det kan ju ändras. Tror att SRAM blir ett bra mellanting med mindre reglage men ängå lite böjda för min bekvämlighet!

Är det den ramen du ska bygga på?

DA vs Record vs Force?
Johan A skrev:
> Blir nog finfint det där.. Själv ska jag testa
> alla tre när jag byter. Har fram tills nu inte
> gillat det raka handtaget på Campa, får någon
> konstig vinkel på handleden, därav mitt
> shimanogillande, men det kan ju ändras. Tror att
> SRAM blir ett bra mellanting med mindre reglage
> men ängå lite böjda för min bekvämlighet!
>
> Är det den ramen du ska bygga på?

Nej, det är fortfarande en öppen fråga. Jag har satt ett pristak på typ 25-30-35 (okej, kanske 40k) för ramen och botaniserar nu bland lite olika alternativ. Jag är lätt och svag (!), så de allra styvaste ramarna kan vara att satsa på fel attribut, jag vill inte ha en tysk ram som ger "valuta för pengarna" blabla utan jag vill ha något vacker som samtidigt ska vara ultimat att cykla på. Colnago har ju inte direkt bara gjort cafécyklar som De Rosa, åtminstone av Rabobank att döma. Synd bara att ingen säljare i Sverige tar in Colnago. Jag tänkte att om någon månad starta en tråd om det här, så kan jag be om happys hjälp att ta fram det allra porrigaste kittet. Men jag är inte den som är den. Fransmännen kan också och inte skulle jag kasta ut en Time eller Look om den knackade på dörren.

vxrs_ulteam.jpg

DA vs Record vs Force?
Hushovd kör LOOK och det verkar fungera.

Styrets böjning/utformning spelar avgörande roll för hur man når handtagen. Hur man upplever övergången mellan styret och handtag är också mycket individuellt.

Jag har små händer, så jag har svårt att fatta.

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Jag har små händer, så jag har svårt att
> fatta.

Nu var du faktiskt riktigt kul. :)

Ser förövrigt fram emot att se resultatet av hojbygget senare.
/J

DA vs Record vs Force?
En sak som brukar vara det första man hör är ju bromsarnas överlägsenhet vilket ska bli kul att verkligen testa under äkta cykling (inte bara i affären eller kompisens garageuppfart), och kalla mig rubbad, men lite upphetsad blir jag.

CARE715_2.jpg

CARE715_7.jpg

Eller vad tusan, allt är sexigt som siter på en cykel när det är välputsat och fotat i bra ljus

CARE702-32_1.jpg

DA vs Record vs Force?
skaparn: Låter som du kommer bygga en grymt fin cykel. En Colnago Extreme-C kanske om du var lätt och inte kräver så jättestyv ram?

DA vs Record vs Force?
Skiljer sig lite mot min niodelade 105-grupp (som man inte ens (eller jag) kan justera in toe-in på bromsarna). Däremot blir jag inte så upphetsad av min grupp ;o)
Hoppas du skapar en tråd om bygget, fler än Mollo kommer skjuta i brallan då, jag lovar!

DA vs Record vs Force?
såg på slotsrundan idag en look 595, den såg jävligt fin ut, kanske kan vara ett alternativ oxå, vet inte va den ramen kostar, men borde hamna runt 30 typ, eller lite under det, me tanke på att man får hel sådan med LW hjul,dura ace o stronglite vevar för 58 papp typ.

DA vs Record vs Force?
>Jag har satt ett pristak på typ 25-30-35 (okej, kanske 40k) för ramen och botaniserar nu bland lite >olika alternativ.

Mulligt med 40 tkr rambudget! Kanske lite kolfiberramar från USA får finnas med som alternativ? Jag gissar att det är kolfiber som gäller för dig.

Crumpton

458014236_d8adab8f7f_b.jpg

Parlee

download.php

Ruegamer

408483591_3cbbcf72cd_b.jpg

Jo, Record är nog snyggast ändå. Om man kan få gruppen så "billigt" som Miss Lycka tipsade om (tyska eBayaffärer) så skiljer det inte så mycket mot en DA-grupp, eller ja... de pengarna spelar nog inte så stor roll om man slantar upp för en cykel vars ram kostar cirka 40 000 kr.

DA vs Record vs Force?
Calfee gör grymt vackra cyklar också. De har börjat serieproducera ramen i bambu om du vill ha något som verkligen drar till sig blickarna i startfållan.

DA vs Record vs Force?
Ok, en fråga som nästan berör topic...

Har kört Ultegra massa år nu, men efter köp av zonda hjul (brutalt prisvärda hjul IMHO) ser det ut att bli Centaur 07. Men. Jag har sett på bilderna att campa har mycket "kortare" bromshandtag. Når man dem ner från bocken då om man vill köra dem "pro" (som man ofta ser shimanos handtag, dvs pekande aningen uppåt, snarare än horisontalt)...?

Dessutom så är jag lite fundersam på hållbarheten med Ultra-Torque (inte för att det är från stora C, utan för att det är nytt för året), hur har hållbarheten med lagerskålarna varit? Tex FSA har ju haft vissa problem med sina...

DA vs Record vs Force?
Shimanos vevlager håller inte precis bra dom heller (de utväandiga speciellt DA modellen)
Men du har räatt äaven FSa och campa har hållbarhets problem. Det är speciellt för dem som tränar mycket och därmed i all slags väder. Det finns inte tillräckligt med packningar i dessa utvändiga lager och vätan sabbar dem snabbt.

DA vs Record vs Force?
Kvarnström skrev:
> Min favoritram. Tycker den är grymt snygg
> Le Roi, mmmm

Precis en sån som den där chipsätande räkodlar-Wilier från götlaborg har. ännu mer äckelpeckelsnygg i verkligheten. De där guldlinjerna är 10 cm djupa, minst.
/J

DA vs Record vs Force?
På tal om off topic, och på tal om ramar så stillade jag idag temporärt mitt köpsug genom att handla lite.

PearlWhiteWithSilver.JPG

Långt ifrån en italienare, men jag vill inte bränna allt krut på tempobågen. Väldigt fina linjer och rena färger ändå.

DA vs Record vs Force?
skaparn skrev:
> På tal om off topic, och på tal om ramar så
> stillade jag idag temporärt mitt köpsug genom
> att handla lite.
>
> http://www.planet-x-bikes.com/triathlon/files/upli
> nk/PearlWhiteWithSilver.JPG
>
> Långt ifrån en italienare, men jag vill inte
> bränna allt krut på tempobågen. Väldigt fina
> linjer och rena färger ändå.

men sluta :D:D man blir ju galen :D

för övrigt, hitta samma ram på ett annat märke oxå :D

aeroblade5.jpg

EDIT: eller fortsätt, vill ju se, men "vill ha" faktorn ökar ju hela tiden :D

Senast redigerad av en moderator:
DA vs Record vs Force?
Jensen skrev:
>
> men sluta :D:D man blir ju galen :D
>
> för övrigt, hitta samma ram på ett annat märke
> oxå :D
>
> http://pedalforce.com/online/images/aeroblade5.jpg
>
>
> EDIT: eller fortsätt, vill ju se, men "vill ha"
> faktorn ökar ju hela tiden :D

Köp! Det är bra för BNP.

Intressant bild. Det verkar vara en populär ram.

Stevens Crono:

DA vs Record vs Force?
>Långt ifrån en italienare, men jag vill inte bränna allt krut på tempobågen.

Varför nöja sig med en ram när man kan köpa två stycken för dubbla kostnaden? ;)

P2215114a.jpg ht=544

DA vs Record vs Force?
Castello: Du var intresserad av Ultra Torque konstruktionen.

Man köper några keramiklager och pressar i, så rullar det på med lite underhåll.

En tio millimeters insex och lite Loctite så är det snabbt fixat.

DA vs Record vs Force?
bugge skrev:
> Hm, vad får man ge för en sådan ram Jensen?

800 amerikanska dollarsedlar, de hade en groupbuy på dem förut, men inte nu. vet inte va planetX tar, men de säljer väll inte lösa ramar längre? planetX alltså

Tillbaka
Topp