DA vs Record vs Force?

DA vs Record vs Force?
Jensen, jag tyckte bildtexten förklarade sig själv från Cyclingnews... om det inte ens finns en färdig prototyp hos det proffslag som har Sram-sponring så är produkten långt från klar till masstillverkning.
Då är det förmodligen en 2008grupp vilken bör jämnföras med Camagnolo/Shimano 2008 i prestandasyfte :-)

DA vs Record vs Force?
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen, jag tyckte bildtexten förklarade sig
> själv från Cyclingnews... om det inte ens finns
> en färdig prototyp hos det proffslag som har
> Sram-sponring så är produkten långt från klar
> till masstillverkning.
> Då är det förmodligen en 2008grupp vilken bör
> jämnföras med Camagnolo/Shimano 2008 i
> prestandasyfte :-)

ja det är ju en tolkningsfråga, jag tycker inte alls det är självklart. dessutom kan de ju testa saker in i det sista. sen äre ju så att säg att de börjar tillverka de färdiga sakerna idag t.ex. så kommer ju inte proffsteamet ha sakerna idag, utan tidigast om en vecka så att säga, tills dess lär de ju köra med prototypen. men det är som sagt som jag ser på det. vi tror alla olika :D

sram har sagt oktober eller vad det va, o jag tror de kommer då. men USA marknaden kommer nog prioriteras så som förra gången de lanserade. men visst, saker som kommer i höst, brukar kallas för 2008 års modeller, så visst kan man jömföra gruppen med vad som kommer då, har inte påstått nått annat. men under 2000 gram för grupp är absolut inte dåligt.

Senast redigerad av en moderator:
DA vs Record vs Force?
Anders H skrev:
> Det är absolut en smaksak om man vill ha snygga
> eller fula grejer.

aha, så det finns ett facit alltså? intressant.

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Record 1991 gram inklusive vevparti 643-vevlager
> 49-ergopower 324-bromsar 279-framväxel
> 69-bakväxel 184-kedja 255-kassette 188

vart hittar du de uppgifterna?
2014 vare nån som skrev tidigare

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> I Campagnolos katalog 2007. Den som ligger mellan
> Bibeln och Koranen på nattduksbordet.

ajajajajaj, ett misstag man absolut inte ska göra, ta vikter ur katalog. :D:D
2015 gram får ja det till om man räknar ihop det på de riktiga vikterna som finns ute på nätet :D på WW t.ex. o då äre lågt räknat

DA vs Record vs Force?
Det skiljer en del mellan angivna vikter och de verkliga uppmätta vikterna

Uppmätta vikter
===========
			DA 06		Record 07		Force
Reglage			 422		 328		 302
Bakvxl			 181		 186		 178
Frvxl			  73		  69		  86
Kassett			 177		 189		 225
Kedja			 278		 254		 256
Vevparti kompl		 751		 701		 796
Bromsar			 313		 282		 279

Totalt			2195		2009		2122

WW-uppställn		 954		 837		 822	

Källa

WW-uppställn = reglage + bakvxl + frvxl + kedja (allt annat från andra tillverkare och lättare)
Här ser man att redan Force är lättast, undrar hur stor skillnaden blir med Red?

/Håkan
Edit: La till källa

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Sedan kan man ta vikter ur Cykel citys katalog.
> Vad säger att WW har de korrekta vikterna?

ha ha, detta blir ju bara roligare och roligare. snart dyker det säkert upp anklagelser om konspirationer också.

DA vs Record vs Force?
Force bakväxel, bromsar och reglage och resten Campagnolo Record kanske? Fungerar Record (06 då eftersom QS inte fungerar) med Forcereglage?

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Sedan kan man ta vikter ur Cykel citys katalog.
> Vad säger att WW har de korrekta vikterna?

men herregud, varifrån tror du cykelcity får sina vikter, samma som du, från tillverkaren. exempel säg att de skulle sälja en marzocchi gaffel, så skulle de ange vikten som marzocchi säger att den har, MEN vad de inte talar om, är att den vikten är utan styrrör, som är vitalt för att kunna använda gaffeln :D så vad som står i kataloger ska man inte alltid lita på, ja menar, inte skriver de t.ex. att några av deras produkter inte är bra, utan de skriver ju att de är super bra, fast det kanske inte alltid är sanningen. det är ju ganska självklart. ett annat exempel är rockshox som brukar anger sina vikter utan olja i gaffeln, vilket är en sak som man måste ha i gaffeln för att den ska funka, i alla fall i det långa loppet.

angående WW´s vikter, så skulle jag säga att de är bra mycket närmare sanningen än vad tillverkarna anger. varför? för att det krävs att man bevisar att vikten är vad man utger den för att vara för att få publicera sina vikter där, för att vikterna som står där är inskickade av användare och inte av den som säljer produkterna eller tillverkar dem och som är opartisk.

sen kan väll vikterna diffa några gram hit eller dit, då det kan skilja nått gram mellan olika produktionsserier, men som sagt, tillverkarnas vikter stämmer väldigt sällan.

DA vs Record vs Force?
Som bromsar kan man väll köra Zero Gravity titanium. De verkar lätta enligt WW listan. Framväxel skulle man ju kunna använda Tiso. Hittar den däremot inte på WW listan. Stronglights pulsion vevparti ska ju finnas i lätta versioner. Kasett Tiso K7 ultra. Resten Sram force. Det borde nog bli både väldigt lätt och dyrt.

DA vs Record vs Force?
fredrikw skrev:
> ha ha, detta blir ju bara roligare och roligare.
> snart dyker det säkert upp anklagelser om
> konspirationer också.

Ja, det vet ju alla att Campa-uppgifterna är helt fel, alla
italienare i cykelbranschen är dopade, så även Campa-delar.

Alla utom Campa-fundamentalisterna alltså.

Japaner däremot, de är snälla och följer alla regler och dopar
inte Shimano-delarna.

Heja Shimano!
/Fedde (inga "religiösa" skrifter på mitt nattduksbord, bara Vmware-handböcker)

DA vs Record vs Force?
Graj: Jag skulle hellre valt ett THM Clavicula vevparti, Tiso bakväxel och Recordreglage. (: Ax Lightnessbromsar också då kanske.

DA vs Record vs Force?
Fakta är väl knappast gångbart när det gäller val av komponenter.Men titta gärna in på "roadbike.de".Där hittar ni en helt ny tidning som behandlar cykelsporten på ett vettigt sätt.Ni kan där bl.a. ta del av test av schaltgruppen.

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Enligt HåkansC lista från WW har Record lägst
> vikt.

ja, om man ska ha allt från samma tillverkare ja, ska man bara ha reglage o växlar så nej. men snacka om att hoppa mellan ämnen när argumenten tryter :D nyss snackade vi om under 2000 gram :D

DA vs Record vs Force?
Okey viktexempel som utgår från Sram force, med Cerros förslag på vevparti och bromsar

Grupp...........Tillvärkare/modell......Vikt....Vikt/Uppgiftslämnare
Reglage.........Force...................302g....HåkanC inlägg
Bakväxel........Force...................178g....HåkanC inlägg
Framväxel.......Tiso....................58g.....Tillverkare/uppgif kassett stämde
Kassett.........Tiso k7 ultra...........121g....weightweenies
Kedja...........KMC X10sl...............240g....weightweenies
Vevparti/lager..THM Clavicula...........420g....Tillverkare stämmer?
Bromsar/par.....AX lightness Orion......97g.....weightweenies

Totalt 1416g

Då är vikten mest osäker på vevparti och framväxel eftersom de inte fanns med på weightweenies lista.

Hur fick HåkanC till layouten i sitt inlägg egentligen? Jag får bara en kompakt massa, därav punkterna. :D

DA vs Record vs Force?
Som en person som har haft mycket tiso måste jag säga at kvalitén på skiftet inte är lika bra som campa. Men ibland är det kul med lite speciella grejer.

Clavicula har lyckats med att ha bra rykte på WW även om de hr haft ganska stora kvalitets problem.

Själv har jag gått från en blandning av tiso,kcnc,kmc,zero gravity och btp/campa till ren record utan moddar och är mycket nöjdare med funktionen. Men det är helt klart kul med lättare och sällsyntare grejer.

DA vs Record vs Force?
för de där clavicula vevarna gäller det bara att man väger under 85 kg, för där har de en viktgräns.

men dessa vevar ä oxå rätt fina:
1456.1.jpg

238 gram för vevarna, 120 gram för vevlagret, 140 om man vill ha "heavy duty" lagret, sen klingor på det blir inte så tungt :D
20% lättare än ovan nämnda clavicula vevparti och 10% lättare :D

DA vs Record vs Force?
Jensen: Det är du som inte håller dig till samma leverantör.

Det beror på hur lång kedja du har om du kommer under 2000 gram!
Jag som är klen kör med 50/34 11-21 så man orkar komma upp för motluten i GBG.

Nu väntar vi på att Jensen köper de här jättelätta och dyra prylarna.

Synd att man själv bara har råd att köra på Campagnolo och plasthjul. Jag har faktiskt till och med sadel på mina cyklar.

Det finns heltitan kassetter som är slittåliga. De bör vara bättre än de ovan nämnda K7.

DA vs Record vs Force?
MissLyckad skrev:
> Jag som är klen kör med 50/34 11-21

Om du i ngn större utsträckning använder dig av 50/11 så bör du byta till större drev.
En klinga på 11-tänder ger onödigt stora förluster, dessutom slits den snabbare.
53/12 ger nästan samma utväxling (3% skillnad) och även med 53/13 kan den som är vältränad hålla >50km/h.

> Synd att man själv bara har råd att köra på
> Campagnolo och plasthjul. Jag har faktiskt till
> och med sadel på mina cyklar.

För den som vill spara både pengar och vikt så kan det bli både billigare och lättare att köpa Chorus istf Record och byta (tex) bromsarna mot lättviktsvarianter, om man handlar på rätt ställe åtminstone.
Det är ju ingen funktionsskillnad på växling och bromsning mellan Chrus och Record, men Record har ett annat utseendeär en aning lättare, ömtåligare och en hel del dyrare.
(Är inte det som är definitionen av Bling Bling?)

/Håkan

DA vs Record vs Force?
HåkanC: Det mer kostnadseffektivt att lägga pengarna på hjulen än bromsarna.

Det blir en rakare kedjelinje med 11-21 och mindre förluster. Det är sällan man behöver 53/12 på motionloppen.

Jag hoppades att Jensen(min kamrat) skulle lämna en tidsplan på alla uppgraderingar som han talar om.

Det är alltid trevligt med uppgraderingar, men årets budget är intecknad för min del.

Jag kunde bara köpa nya plasthjul med keramik, plastvevar o plasthandtag samt hårdmetallkassetter.

DA vs Record vs Force?
HåkanC skrev:

> Det är ju ingen funktionsskillnad på växling
> och bromsning mellan Chrus och Record, men Record
> har ett annat utseendeär en aning lättare,
> ömtåligare och en hel del dyrare.

Om man kollar Campas reservdelsskisser så ser det ut som om bara Record -07 Ergoregalage har fått en ny konstruktion. Istället för dom gamla G-fjädrarna så ser det ut att vara fjäderbelastade kulor. Chorus och neråt har samma gamla fjädrar som förut. Det funkar ju.

DA vs Record vs Force?
miss lycka, då kan du få vänta länge, för ja tänker inte köra varken shimano eller campa på bra länge. jag har hittat nått jag personligen trivs bättre med.

DA vs Record vs Force?
Jensen:
Jag trodde att Merlin, THM Clavicula, AX lightness, Tiso, Tune, Lightweight, BTP, Enduro, Zipp, Oval, Phobia, Speedplay, Dugast med flera var hovleverantörer till dig.

Att köra med Campagnolo är väl för omärkvärdigt.

Vi som inte har råd kör med Campagnolo och annat som ger valuta för pengarna.

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Att köra med Campagnolo är väl för
> omärkvärdigt.
>
> Vi som inte har råd kör med Campagnolo och annat
> som ger valuta för pengarna.

Och vi som har ännu sämre råd kör med Shimano som ger
mest valuta för pengarna.

/Fedde (heja, heja, mera chips, mera pajkastning.....)

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Jensen:
> Jag trodde att Merlin, THM Clavicula, AX
> lightness, Tiso, Tune, Lightweight, BTP, Enduro,
> Zipp, Oval, Phobia, Speedplay, Dugast med flera
> var hovleverantörer till dig.
>
> Att köra med Campagnolo är väl för
> omärkvärdigt.
>
> Vi som inte har råd kör med Campagnolo och annat
> som ger valuta för pengarna.

vet inte vad jag ska säga, i fortsättningen ska jag ta o skita i att svara på ditt skitsnack, tur att "döl denna användare" funktionen finns i detta forum, för den ska ja använda nu :D

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Det heter dölj och jag. Är det detta som skolan
> lär ut idag?

jo, tillsammans med logiskt tänkande och respekt mot medmänniskor

DA vs Record vs Force?
Miss lycka: Nej, snälla, ta inte fram chipsen än, det är ju Du och Jens som är själva underhållningen!
Och Jens slutade skolan för ganska länge sen...

DA vs Record vs Force?
Frostyfog skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det heter dölj och jag. Är det detta som
> skolan
> > lär ut idag?
>
> jo, tillsammans med logiskt tänkande och respekt
> mot medmänniskor

det vet han inte ens vad det är för nått.

DA vs Record vs Force?
Frostyfog skrev:
>
> jo, tillsammans med logiskt tänkande och respekt
> mot medmänniskor

Bra sagt

Tillbaka
Topp