DA vs Record vs Force?

DA vs Record vs Force?
tror inte det ska vara nå problem att få tag i sram saker, visst kanske de har lite svårt o leverera till lite team, men det säger nog inte så mycket om tillgången på "vanliga" marknaden.

DA vs Record vs Force?
Man behöver väl inte köra med srams kassetter eller kedjor heller, om jag fattat det korrekt. Vevarna har inte heller något annorlunda hålmönster, så slitdelarna kan man ju lika gärna köpa shimano i så fall (och då är tillgången mycket god)

DA vs Record vs Force?
ja, vill man köra med simano kassett, kedja osv så äre fritt fram, likaså med framväxeln. det är väll bara bakväxeln som kräver ett sram reglage. annars äre fritt fram att blanda

DA vs Record vs Force?
Det talar ju lite till SRAMs fördel. Kan man vid haveri, åtminstone tillfälligt, lappa ihop allt enligt Kajsa Warg-metoden (eftersom jag har två andra cyklar hemma med Shimano) så är det optimalt.

DA vs Record vs Force?
Hela diskussionen är ganska löjlig tycker jag, för köper man toppgruppen från shimano, campa eller sram så är den förbannat bra. Och alla så lika bra att vilken som skulle uppfylla det krav man kan ställa, inte helt omöjligt att de är bättre än man behöver till och med.

Så att tjafsa om vad som är bäst är löjligt, däremot förstår jag till 100% de som hellre betalar mer pengar pga utseende, och vikt. Det(utseende) är nog det viktigaste skälet, och att man gillar det laget bättre. Den här tråden låter typ som en diskussion mellan aik-dif-hammarby fans.

Jag är nog värst av alla, för jag är sugen på ett campa vevparti på en shimanocykel, om det ens fungerar ihop? Kan inte se ett skäl att det inte skulle fungera? (Shimanos vevpartier är fula)

DA vs Record vs Force?
Albion skrev:
-------------------------------------------------------
> Hela diskussionen är ganska löjlig tycker jag,
> för köper man toppgruppen från shimano, campa
> eller sram så är den förbannat bra. Och alla
> så lika bra att vilken som skulle uppfylla det
> krav man kan ställa, inte helt omöjligt att de
> är bättre än man behöver till och med.
>

kan bara hålla med om det.

>
> Jag är nog värst av alla, för jag är sugen
> på ett campa vevparti på en shimanocykel, om det
> ens fungerar ihop? Kan inte se ett skäl att det
> inte skulle fungera? (Shimanos vevpartier är
> fula)

borde ju egentligen funka, vet att de har lite oliak kedjebredd, men det är ju väldigt lite om jag förstått, så borde ju funka

DA vs Record vs Force?
Little Stereo skrev:
> Jag har D-A på min Colnago Pista, den funkar
> utmärkt... har faktiskt inget att anmärka på
> varken reglagen eller växlarna :-D

Men Little Stereo då.. det är ju OLAGLIGT att ha någonting annat än Campa på den Colnago!!!
:-)

DA vs Record vs Force?
Albion: I'm back!

Du kan blanda hur du vill mellan Campagnolo och Shimano. Även handtag och kassetter. Det du bör göra är att köpa bättre kedjor än deras egna till exempel Mavic. Det brukar löna sig i längden.

Håller varken på Aik-Djurgården-Hammarby.

Sedan kör jag blandat på linjecykeln mellan olika grupper och även märke. Blandat Record, Mavic, Chorus och Shimano.

Har Dura-Ace växel på tempohojen. Den har klarat säkert 100 mil utan att rasa, men trissorna är bytade.

DA vs Record vs Force?
En fråga - kan man växla flera växlar upp/ner på en gång med Shimano/SRAM som man kan med Campa?
På MTB-sidan var det en orsak till att jag valde SRAM före Shimano för nått år sedan...

DA vs Record vs Force?
MickeS skrev:
> På MTB-sidan var det en orsak till att jag valde
> SRAM före Shimano för nått år sedan...

Då kan du snart gå tillbaka. Multirelease heter den nya featuren från shimano.

/rikard

DA vs Record vs Force?
Albion skrev:
> Jag är nog värst av alla, för jag är sugen
> på ett campa vevparti på en shimanocykel, om det
> ens fungerar ihop? Kan inte se ett skäl att det
> inte skulle fungera? (Shimanos vevpartier är
> fula)

Blanda Shimano och Campagnolo på samma cykel?!
Vad f-n, det är ett otroligt grovt brott mot allt vad
stil och etikett heter.....
Det är nästan lika allvarligt som doping.

Fast det är klart, vissa vevpartier från Shimano är inte snygga.
DuraAce och 105 är fasansfulla, Ultegra däremot är väl rätt ok.

Fast Shimano är bäst ändå, jo, jag är säker på det. Nästan, typ.

/Fedde (kan vi inte få igång debatten igen? den verkar ha stannat av...)

DA vs Record vs Force?
MickeS skrev:
> En fråga - kan man växla flera växlar upp/ner
> på en gång med Shimano/SRAM som man kan med
> Campa?
> På MTB-sidan var det en orsak till att jag valde
> SRAM före Shimano för nått år sedan...

ner kan man bara växla en gång per rörelse på relgaget så att säga, upp kan man växla tre åt gången.

alltså när man för upp "växelspaken" så kommer först lite kraftigare "klick" som man både hör o känner, släpper man spaken då, så växlar den ner en växel. men fortsätter man att trycka upp det, kommer efter en liten bit ett lite svagare "klick", släpper man den där, så växlar den upp en växel, fortsätter man en bit till, så kommer ett andra lite svagare "klick", släps den där, växlar den två växlar upp, fortsätter man dock en liten bit, kommer ett tredje "klick", släpper man den där, växlar den tre växlar upp.

DA vs Record vs Force?
Se där, fler skäl att inte köpa Shimano!

Sedan kan det tilläggas att Shimano har betydligt större steg som framväxeln rör sig. Det är inte ovanligt att kedjan går i sidplåtarna på framväxeln.

Det är nog skälet till att behålla sidplåtarna i metall. Det blir dyrt med nya framväxlar!

Nej Shimano! Gör som med golfklubborna, Lägg ner o satsa på fisket!

DA vs Record vs Force?
Miss Lycka skrev:
> Det blir dyrt med nya framväxlar!

Måste vara en Campaväxel isf ;o) <-- Roligt sagt!!

Min grumma 105-grupp (niodelad) kostar nada och rasslar inte och har (helt otroligt tydligen) inte
pajjat ännu... Men jag vill iaf ha SRAM eftersom dom e tuffare!

Var är flaggan där denna tråd står som [osämja i tråden]

DA vs Record vs Force?
Tja, jag är en glad motionär, och för mig går Shimano helt fetbort, på grund av två saker.
En racer ska vara "clean", helt omöjligt med shimanos vajerdragning. Sen känns handtagen skumma, fladdriga, gillar campas klart bättre. Men det är jag det. Gillar andra shimanos handtag och tål vajerdragningen, köp shimano.

Behöver inte vara så svårt.

DA vs Record vs Force?
ja just det, Campas framväxlar kan finjusteras i småsteg. Läste att det inte gick med SRAM-LVG utan att de hade bredare korg istället. Shimano går väl inte heller att finjustera fram;-)

Campas nya UltraTorque vevparti/-lager känns oxå bättre att meka med än Shimanos med sina små insexor.
På Campa är det en fet M10:a som håller ihop allt - gillas av oss utan momentnycklar...

F.ö. kör jag med Veloceregalage som hängt med sen 2000 (>4000mil), de bara klonkar och fungerar lika bra som när de var nya.

DA vs Record vs Force?
MickeS skrev:
> ja just det, Campas framväxlar kan finjusteras i
> småsteg. Läste att det inte gick med SRAM-LVG
> utan att de hade bredare korg istället. Shimano
> går väl inte heller att finjustera fram;-)

Så sådan beror inte på reglagen då? Sugen på Record istället för Dura-Ace på mtbn.

Bigmollo: Record är lättare än Dura-Ace tror jag. Vet inte hur det är med Sram men när jag kollade lite på de så såg det bra ut för Srams del.

DA vs Record vs Force?
cerro skrev:
> Bigmollo: Record är lättare än Dura-Ace tror
> jag. Vet inte hur det är med Sram men när jag
> kollade lite på de så såg det bra ut för Srams
> del.

Jag såg det, tack. Man kanske skulle testa Record på Pedalforcehojen? Satt och räknade lite vikter. Med mina hjul, pedalforceramen och full Record skulle den väga 6.6 kilo. Nu saknas bara pengarna. :)
/J

DA vs Record vs Force?
Johan A skrev:
> Mollo, köp min 105-grupp, du får den för 5000:-
> Säkert halva priset mot en Record!

Grymt bra pris! Får jag med växlar och bromsar då?

DA vs Record vs Force?
om ja inte minns fel så vägar sram force mindre än dura ace, men lite mer än redord i carbon utförande. RED kommer troligen väga mindre än record.

DA vs Record vs Force?
Record är ju dubbelt så dyr som Dura Ace. 749 euro för DA och 1399 för Record. Här får nog stålarna välja. Mellanskillnaden är en Mallisresa.
/J

DA vs Record vs Force?
pers skrev:
> Hos S-tec får du Record för endast 1239...

Då blir det en mallisresa utan taxfree i mellanskilnad, stackars mollo.

DA vs Record vs Force?
Ok. skit i pris och håll er enbart till FAKTA! Numrera (racer) växlarna i ordning vilka som ÄR bäst. vi kan börja med Tiagra som längst ner;

1.
2.
3.
........

DA vs Record vs Force?
Mycket snack om att Sram red kommer bli lättare än Campagnolo Record... var är det som säger att inte Record-gruppen är ännu lättare då ? -den har ju minskat konstant i vikt för varje nytt tillverkningsår sen den första gruppen släppdes och man kan ju knappast jämnföra nästa års grupp från Sram med förra säsongens Campagnolo... :-)

DA vs Record vs Force?
nu har jag precis varit ute och testat min nya Fopce-grupp. det tog ungefär 5 minuter att lära sig växla rätt utan att behöva tänka efter hur man gör. lite finjusteringar när grejerna blir inkörda, och känslan i växelfingrarna infinner sig helt, sen fungerar det nog mycket bra.

varför Force? för att det är så få som har det helt enkelt.

DA vs Record vs Force?
Jag gillar shimano reglagen. Rejäla saker till skillnad från campa (kanske passar lite mindre händer)

Ja, ni vet vad man brukar säga: Små händer liten...

Tillbaka
Topp