Däck för hala hällar och lera

Letar däck med bra grepp i den våta västkusthösten. Mycket lera och blöta bergshällar. Har Rocket Ron på nu och dom blir väldigt hala om man inte har extremt lågt lufttryck.

Vad är det som gäller? Magic Mary kanske?

Steget från Rocket Ron till Magic Mary är helt enormt i både grepp och rullmotstånd. I princip vilket ordentligt stigdäck som helst kommer ge dig mer grepp än RoRo, och det kanske räcker att gå upp lite istället för att ta till det klibbigaste och fetaste som finns.

Andyman: vad har du för typ av cykel?

Jag är helt med marran. MM är det stigdäck (som jag har provat) som rullar överlägset sämst.
Att gå från RR till MM är verkligen ett enormt steg. Det finns en hel drös mellanmjölkdäck, som beroende på cykelstil/terräng, passar bättre.

Cykeln är en scott spark 950. Gummiblandning vet jag inte. Däcken satt på från fabrik sas.

Där jag känner att däcken inte räcker till är framförallt i blöt lera och våta hällar.

andyman_se skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeln är en scott spark 950. Gummiblandning vet
> jag inte. Däcken satt på från fabrik sas.
>
> Där jag känner att däcken inte räcker till är
> framförallt i blöt lera och våta hällar.

Då är det troligen "Performance" gummi, dvs hockeypuck :/
Om du gillar däcket i övrigt, (vilket jag gjorde när det skulle hetsas XC) kan du välja det igen men med greppigare gummiblandning (dock osäker vad som erbjuds till detta däck...).
Om du inte vill bygga starka muskler under vinter genom köttdäcket MM, så är ju nya NobbyNic ett mellanmjölks alternativ:
TrailStar för mera grepp än livslängd: https://www.bike-components.de/en/S...Skin-TrailStar-Faltreifen-Modell-2015-p40678/
Eller PaceStar om rull o livslängd är viktigare: https://www.bike-components.de/en/S...eSkin-PaceStar-Faltreifen-Modell-2015-p40669/

Oftast kan man uppskatta ett mera lättrullat men sladdvänligare däck bak, varför det även finns en kombo med TrailStar att montera fram & PaceStar bak: https://www.bike-components.de/en/S...TrailStar-PaceStar-2er-Set-Faltreifen-p43305/

EDIT: Lagt till det där om kombo-alternativet.

Senast ändrad:
Fässberg skrev:
> Eric: sämre än nevegal med sticky-e gummi?

Nog i samma klass ungefär ;-).
Det var i.o.f.s längesen jag testade dessa, och de var med FR-casing (1000g).
Men att köra stig med MM (trailstar,snakeskin) var som att ha bromsen liggandes på därframme..

Anyways, så känns MM definitivt inte rätt till en Scott Spark.
Nobby Nic (nya) i Trailstar är lätta däck som har grövre möster och borde passa cykeln bra.
Trailstar gummi är hyggligt i väta. Vill man ha mer rull kan man sätta Pacestar bak.
Nästa stig upp är Hans Dampf eller nya Fat Albert. Men då snackar vi större volym och mindre bra rull..

Från Maxxis är det väl Ardent som skall mästra rollen som övergångsdäck mellan XC/AM-cykling.
Inte provat, men det verkar inte vara någon höjdare...

Personligen kör jag Maxxis DHR2 2,3" i Exo-casing som stigdäck numera. Tycker det rullar riktigt hyggligt och håller sig bra på hällar etc. 3C är trevlig gummiblandning att ha fram. Detta däck är också ett steg upp från NN/Ardent dock.

Ardent är ett bakdäck.

NNN låter som om det skulle kunna passa TS fint.

Vill man verkligen cykla med bromsen på är Chunky Monkey i klibbgummi också fint på hällar. Jag känner mig ännu mer otränad än jag är sen jag krängde på det istället för Ardent bak inför de blöta säsongen...

Senast ändrad:
Jag har varit nöjd med däcken under torrperioden men under dom senaste veckorna har det blivit plågsamt uppenbart att dom inte räcker till.

Ska kolla upp Nobby och Hans och se om något av dom kan vara vad jag söker

Eh, DampHasse bak och Muddy(magic) Mary fram är en finfin kombination om man kan tänka sig att trampa i nedförsbackar.. Om inte annat så får du starkare ben. Men trögt rullar det.

I brist på däcklager efter jag uppgraderat från 26 till 27,5 så har jag kört hans dampf i trailsyar gummi både fram och bak. Tycker det rullar helt ok :)
Ska nu testa ett MM fram vid race då jag upplever kantgreppet något sviktande på hans..

Sugen på att testa DHR2 med, hur är det med lerrens på ett sådant Eric?

jofahjalm skrev:
> Minion är torrvädersdäck. Det är inte i lera
> dom kommer till sin rätt.

Visst är det så, men dom funkar ändå jäkligt bra i leran och vätan tycker jag. Västkusten är ju lite blött ;-)

Fick bråttom att beställa däck så det blev racing ralph 2.35 pacegummi till både fram och bak. Verkar som att ett nobby inte skulle skada. 720g vägde dom enligt spec med snakeskin.
Jaja bikester har fri retur så vi får se :)

Fässberg skrev:
> Sugen på att testa DHR2 med, hur är det med
> lerrens på ett sådant Eric?

Har inte utsatt det för några större ler-fester änslänge så jag har inte jättemycket underlag för något uttalande här. ;) Men i vanlig sommarregn-väta/småpölar så har det presterat strålande.

Rattnalle skrev:
> Ardent är ett bakdäck.
>
> NNN låter som om det skulle kunna passa TS fint.
>
> Vill man verkligen cykla med bromsen på är
> Chunky Monkey i klibbgummi också fint på
> hällar. Jag känner mig ännu mer otränad än
> jag är sen jag krängde på det istället för
> Ardent bak inför de blöta säsongen...

CM är ju kul! Men man måste byta klinga fram om man sätter dit ett så tungt som det går. Det rullar på riktigt tyngre än dubbdäcken ....

Bengt-re skrev:
>
> CM är ju kul! Men man måste byta klinga fram om
> man sätter dit ett så tungt som det går. Det
> rullar på riktigt tyngre än dubbdäcken ....

Alltså, det här m Chunky Munky, för pengen det betingar ur pungen så är det ju bra, MEN efter att ha kört det som aggrodäck under sommaren så kan jag summera det som helt ok på blöta hällar o rötter, ok men inte mer när det pressas hårt pga lite för rund profil (fast det blev bättre när jag klippte ner transitionsdobbarna).
Under Flottsbro Trendurots ler-fest funkade det inte alls, fast det kanske gällde alla däck utom rena lerdäck. Dock funkade det lika värdelöst på regnvåta leriga alpstigarna (inkl kobajs), iof funkade knappt HighRoller heller...
Ett däck som iaf har imponerat på mig är Maxxis Shorty (främst som framdäck), verkar funka till allt utom XC eller DH i gegga :) samt det ännu lite mera aggressivare Bontrager SE5, men åtminstone det sistnämnda lär vara för köttigt för TS smak.

larsaw: Med det mönster det har så kan man ju inte gärna förvänta sig något grepp alls på lösa underlag. Mitt sitter bak nu med Baron fram så jag får lite kurvgrepp. I går fick jag faktiskt bakhjulssladd på en spång så det verkar vara rätt välmatchat gummi..

Rullar verkligen MM mycket sämre än vilket annat grovmönstrat 900g däck som helst? Är det nån annan egenskap än vikten som gör detta? Tycker man läser mycket om hur tröga dom är, men skulle tex minion 2.5, baron, CM eller Michelins tungviktare vara bättre? Många av dessa konkurrenter i samma klass är betydligt tyngre än MM enligt tabell.
Man läser också mkt om hur fel schwalbe har med uppgivna vikter. (Och jag tvivlar inte på att det stämmer) Jag måste ha haft väldigt tur. Har just fått hem ett RoRa och ett MM i 29 tum. RoRa vägde på grammet exakt de specade 740 grammen. MM låg på +5 gram 890 istället för specat 885g. Inte så farligt tungt för en 29 tummare tycker jag. Jag hade ett 26 tums damp-hasse förut som bara var 130g lättare.

Ett däck som är erkänt lättrullat och lättpunkat men som var oväntat tungt när jag la det på vågen var conti mk2. 720g i 26 tum. Bara 30g lättare än ett erkänt tungrullat däck som damp hasse. Knepigt!

Alla däck jag nämnt har varit protection eller snakeskin varianter.

Förövrigt håller jag med om att CM är odugligt i kladd. Jag körde det snöslask förra hösten och det flyter verkligen i det lösa utan kontakt med marken under.

Senast ändrad:
Så vad sägs om Maxxis Shorty fram och HR2 bak nu inför hösten/vintern? Eller vad ska man kombinera Shorty med bak?

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> Vill man verkligen cykla med bromsen på är
> Chunky Monkey i klibbgummi också fint på
> hällar. Jag känner mig ännu mer otränad än
> jag är sen jag krängde på det istället för
> Ardent bak inför de blöta säsongen...

Om du kör CM bak kanske du har rätt. Men fram rullar det bara måttligt trögt. Skulle säga att det är en gyllene kompromiss i skogen. Så fort underlaget inte är stenhårt (asfalt och hällar) så rullar det utmärkt. På mögunderlag av mjukare typ är mönstret lite för lågt, men å andra sidan är greppet herrejössesbra för det mesta.

Har kört CM fram under hela året och är sjukt nöjd med det. Funkar till allt, om man står ut med lite trögt rull på transportsträckorna:-)

Eric W skrev:
> Nobby Nic (nya) i Trailstar är lätta däck som
> har grövre möster och borde passa cykeln bra.
> Trailstar gummi är hyggligt i väta. Vill man ha
> mer rull kan man sätta Pacestar bak.

Det verkar som att Giant var rätt ute med däcksvalet till Trancen då. Skönt
att inte behöva byta däck det första man gör. :)

Ruggen skrev:
> Rullar verkligen MM mycket sämre än vilket annat
> grovmönstrat 900g däck som helst? Är det nån
> annan egenskap än vikten som gör detta? Tycker
> man läser mycket om hur tröga dom är, men
> skulle tex minion 2.5, baron, CM eller Michelins
> tungviktare vara bättre? Många av dessa
> konkurrenter i samma klass är betydligt tyngre
> än MM enligt tabell.
> Man läser också mkt om hur fel schwalbe har med
> uppgivna vikter. (Och jag tvivlar inte på att det
> stämmer) Jag måste ha haft väldigt tur. Har
> just fått hem ett RoRa och ett MM i 29 tum. RoRa
> vägde på grammet exakt de specade 740 grammen.
> MM låg på +5 gram 890 istället för specat
> 885g. Inte så farligt tungt för en 29 tummare
> tycker jag. Jag hade ett 26 tums damp-hasse förut
> som bara var 130g lättare.
>
> Ett däck som är erkänt lättrullat och
> lättpunkat men som var oväntat tungt när jag la
> det på vågen var conti mk2. 720g i 26 tum. Bara
> 30g lättare än ett erkänt tungrullat däck som
> damp hasse. Knepigt!
>
> Alla däck jag nämnt har varit protection eller
> snakeskin varianter.
>
> Förövrigt håller jag med om att CM är odugligt
> i kladd. Jag körde det snöslask förra hösten
> och det flyter verkligen i det lösa utan kontakt
> med marken under.

Nu har jag inte provat just MM pga kronisk Schwalbe-fobi, men generellt sett gäller väl att mönster + gummi + stomme ger hur trögt däcket är.

MM har höga, orampade dobbar med stora mellanrum, ganska klibbigt gummi och i gravity-varianten hård stomme. Snakeskin är nog betydligt mer lättrullad.

Minion 2,5 exo skulle inte jag köra som stigdäck, men det rullar ändå skapligt och ger mer grepp även i lera som framdäck än vad som behövs för stigcykling.

Att tuffa runt på vanlig plattstig på Shorty känns ganska överdrivet tycker jag. Det är såklart sjukt trenduro-korrekt, men för de dagar man inte är i Ainsa/Finale/Val d'Allos ganska overkill. Jag håller fast vid att kombon Onza Ibex 2,25 fram och bak på stig är utmärkt även när det är kladdigt, eller Dhf/dhr/hr2 efter smak i 2,3" 60a bak och maxxterra fram. Eller...Mk2!

Ja alla är olika och det kan ju vara så att man har olika prio för sin cykling. Jag har kört MM SG fram som "stigdäck" när jag inte orkat byta mellan raceen. Nu kanske jag är osedvanligt trubbig men jag märker ingen större skillnad mot andra däck "i rull", på stigen alltså.

Nu åkte Shorty på fram till återkomsten i skogen, när den nu blir. Tycker att det är ett riktigt trevligt däck! Sen är det ju inte fel att vara förberedd OM jag skulle behöva panikåka till Finale nån dag. ;)

För min del handlar det även om att jag kör sönder däck, alla sorters. Eftersom jag hellre hojar än står i skogen och byter till slang så blir det de lite kralligare sorterna även för plattcykling hemma.

En sak som många verkar glömma är ju att man förutom att byta däck kan testa HUR man cyklar på hala hällar, oavsett däck. Att utveckla sin teknik är ju gratis och ganska kul.

Schreddan skrev:
>
> En sak som många verkar glömma är ju att man
> förutom att byta däck kan testa HUR man cyklar
> på hala hällar, oavsett däck. Att utveckla sin
> teknik är ju gratis och ganska kul.

Det var lite dit jag ville komma. Det spelar liksom ingen roll hur klibbigt gummi man köper, blöta rötter och hällar kommer ändå alltid vara halare än torra dito.

Sen är det skilland på att köpa däck för "stigcykling och endurorejs och storabergsresor" respektive bara stigcykling.

Helkama raisu skrev:
> Så vad sägs om Maxxis Shorty fram och HR2 bak nu
> inför hösten/vintern? Eller vad ska man
> kombinera Shorty med bak?

+1 Tror även att det där är nästa års trenduro-setup för många (alt. DHF bak om det ska vara lika köttigt men mera "lättrullat"), själv är jag ju motvals o kommer troligen gå på Bontrager SE5 fram o SE4 (eller SE3) bak...

Schreddan skrev:
> En sak som många verkar glömma är ju att man
> förutom att byta däck kan testa HUR man cyklar
> på hala hällar, oavsett däck. Att utveckla sin
> teknik är ju gratis och ganska kul.

+1000

Har svårt att tro att det finns något bättre för hala hällar än Hans Dampf.
Bara at cykla rakt uppför så länge benen orkar, inte ett släpp.
Nackdelen är att dom är hemskt tungtrampade på asfalt.

marran skrev:
> Sen är det skilland på att köpa däck för
> "stigcykling och endurorejs och storabergsresor"
> respektive bara stigcykling.

Sant, SG är så klart inte ett måste för "vanlig" stigcykling. :)

Det är lite spännande med däck. På min heldämpade nojar jag och byter runt då och då. På min hardtail har jag kört Onza Ibex 2,25 ovikbart fram och ett asgammalt WTB Prowler MX 2,5 med DH-casing bak. Där har jag aldrig problem med däcken, jag tänker inte ens på dem.

Luthman Photography skrev:
> Ni som inte tycker att MM rullar trögt, vad
> jämför ni med? Jag bytte från HR II till Ikon
> bak för någon vecka sen. Det var nästan som
> natt och dag.

Alla har fel.

Nämen, tror att du nästan vet bättre än jag vad jag haft för däck. Men jag tycker inte att skillnaden blir som "natt och dag", när jag byter. Men visst, några XC-däck monterar jag inte.

Jag kör ju bara fläskdäck, även för stigcyklingen (radikal no-mountain-am, det som i andra länder kallas xc). Jag gillar HR2 och Magic Mary och Hans Dampf. Jag märker ingen större skillnad när jag betyder till lättrullade grepp. För att Ardent ska vara roligt att cykla med krävs det att det är snustorrt. Så fort det kommer minska fukt är det misär. Även på sommaren är det alltså inte värt att ha ett sådant däck monterat på cykeln. Den lilla skillnad i rullmotstånd som finns när det är torrt väger inte upp en grepplösa misär som uppstår när det regnar lite.

PeterÄlvsjö skrev:
> Har svårt att tro att det finns något bättre
> för hala hällar än Hans Dampf.
> Bara at cykla rakt uppför så länge benen orkar,
> inte ett släpp.
> Nackdelen är att dom är hemskt tungtrampade på
> asfalt.

Håller med, HD i trailstar är grymt på blöta hällar. Ett tips är att testa NNN i trailstar bak så får du rull också.. Känns lite som ett Ardent fast med grepp!

Nu har jag två uppsättningar för blött och halt, DHR2+HR2 och CM x2 men inga lättrullade. Är nöjd med båda kombinationerna och enda anledningen till att jag köpte Maxxis-däcken var CM:s kurvgrepp i Järvsö vilket resulterade i ett brutet revben en gång. Har dock inte hunnit dit igen… Den här sommaren har man ju behövt grepp hela tiden men till nästa sommar blir det nog NNN x2 på ett andra hjulpar så man får uppleva att det rullar på lite ibland :-)

Tillbaka
Topp