Däck-korvar. Vad är hetast för stigcykling? Rimpact?

Pepis har ju kommit med nya Noodles:
362820-01-d-782094.jpg
362820-03-d-782096.jpg
PTN Pepi's Tire Noodle R-Evolution
Någon som har testat dessa?

Gött!
Är det kämpigt att få in korven i dina 2.3:or med 29mm inner? eller glider den in som den ska? (Pun intended ;) )
Jag fick märkligt nog en avisering om att du citerat mitt inlägg, men det syns ju inte här... Jag kan dock svara på frågan: Nej, det var inte alls kämpigt. Lite svårare än utan korv men inga problem. Då är dock Maxxisdäcken väldigt lättmonterade på mina Ibis 935-fälgar. Kanske är värre med andra däck och fälgar.

Gött!
Är det kämpigt att få in korven i dina 2.3:or med 29mm inner? eller glider den in som den ska? (Pun intended ;) )
Jag vet inte hur det är med Wolfpack men jag gav upp snabbt med Michelins 2,3or och samma korvar som zinkpasta. Den tog ju typ hela däckets volym vilket jag inte vet om jag ens vill.

Gött!
Nej, den slank i utan problem, både i Magic Mary 2.35" på 30mm-fälg, och ett Maxxis 2.5WT på 34mm-fälg. Det jag fått kämpa mest med är Bontrager XR4 2.4" på 25mm-fälg, då krävdes det att jag satte i slang och lät ena däcksidan sätta sig.

Jag vet inte hur det är med Wolfpack men jag gav upp snabbt med Michelins 2,3or och samma korvar som zinkpasta. Den tog ju typ hela däckets volym vilket jag inte vet om jag ens vill.
Det påstås dock att korvens volym minskar en hel del när den trycksätts (dvs när man pumpar). Det låter logiskt och det ska finnas videos på youtube som visar detta, men jag har inte orkat leta. Jag kan inte påstå att jag märkt av däckkorven mer än när jag punkat och (mer eller mindre) glatt kunnat cykla vidare, dock försiktigt.

Jag kör den större på just en sån setup. Går även i mitt Wolfpack Trail 2.25 på 25mm id-fälg fö, även om det kräver lite mer planering, och våld.
Nej, den slank i utan problem, både i Magic Mary 2.35" på 30mm-fälg, och ett Maxxis 2.5WT på 34mm-fälg. Det jag fått kämpa mest med är Bontrager XR4 2.4" på 25mm-fälg, då krävdes det att jag satte i slang och lät ena däcksidan sätta sig.
Så jag borde köra på den som är för 2.4-2,6 istället för den för 2.1-2.3 i mina maxxis däck med andra ord?

Pepis har ju kommit med nya Noodles:
Visa bilaga 412195Visa bilaga 412194PTN Pepi's Tire Noodle R-Evolution
Någon som har testat dessa?

Jag har monterat 29" S/M modellen bak på min Trek med 30mm fälg och 2,6" Maxxis Rekon däck, Tyckte det blev lite svårare att kränga men det känns bra när man cyklar och nu kan jag köra mindre luft :) Har dock bara varit monterat 2 veckor ännu!

94562342_332076881104256_8286216087037542400_n.jpg

93230778_2571278216450255_2460559847318355968_n.jpg

Såg ju ut som att det kommer skydda bra mot genomslag iallafall!

Jag har monterat 29" S/M modellen bak på min Trek med 30mm fälg och 2,6" Maxxis Rekon däck, Tyckte det blev lite svårare att kränga men det känns bra när man cyklar och nu kan jag köra mindre luft :) Har dock bara varit monterat 2 veckor ännu!

Visa bilaga 412317
Visa bilaga 412319

De gula och röda Pepis sög ju åt sig tätningsvätskan efter att ytskiktet spruckit. Verkar Revolution vara mindre sugbenägna?

Visa bilaga 412317
Visa bilaga 412319

En fråga till: Är du nöjd med storleken S/M? Jag har samma fälg som du men Maxxis Minion 2,4 bak 2,6 fram.

En fråga till: Är du nöjd med storleken S/M? Jag har samma fälg som du men Maxxis Minion 2,4 bak 2,6 fram.

Jag är nöjd med dom. Men sen har jag aldrig kört med däck korvar heller så lite svårt att jämföra med någon annan modell, När jag tog upp däcket för att byta tubeless ventilen som tydligen råkade spricka första gången jag skulle fylla på luft igen så tittade jag inte alls på om korven hade sugit i sig någon vätska. Däremot när man skulle få däcket att släppa från fälgkanten så kändes det inte som att jag skulle vilja haft en L korv, Tyckte det var absolut tillräckligt bökigt för att få däcket att släppa som det var nu! Men lägre tryck kan man ju absolut köra med utan genomslag :)

Jag är nöjd med dom. Men sen har jag aldrig kört med däck korvar heller så lite svårt att jämföra med någon annan modell, När jag tog upp däcket för att byta tubeless ventilen som tydligen råkade spricka första gången jag skulle fylla på luft igen så tittade jag inte alls på om korven hade sugit i sig någon vätska. Däremot när man skulle få däcket att släppa från fälgkanten så kändes det inte som att jag skulle vilja haft en L korv, Tyckte det var absolut tillräckligt bökigt för att få däcket att släppa som det var nu! Men lägre tryck kan man ju absolut köra med utan genomslag :)
Sneglar lite på Pepis R-evolution inför sommarsäsongen, hur är din upplevelse i ett längre perspektiv? Hållbarhet? Ligger de stabilt i däcket?
Ett problem jag upplevt med i princip alla (lättvikts)inlägg är att de sträcker sig och ganska snart ligger löst och skramlar i däcket...

Sneglar lite på Pepis R-evolution inför sommarsäsongen, hur är din upplevelse i ett längre perspektiv? Hållbarhet? Ligger de stabilt i däcket?
Ett problem jag upplevt med i princip alla (lättvikts)inlägg är att de sträcker sig och ganska snart ligger löst och skramlar i däcket...
Har du testat Tubolight? Körde med dessa förra säsongen, ren XC-cykling. Lätta och sitter fortfarande tight mot fälgen. Kostar en slant dock.

Har du testat Tubolight? Körde med dessa förra säsongen, ren XC-cykling. Lätta och sitter fortfarande tight mot fälgen. Kostar en slant dock.

Kommer in med lite frågor till dig Gruva. Jag har gått och funderat på Tubolight.
Vilken version har du? Vilken skillnad upplever du med Tubolight jämfört med utan? (eller andra inserts) Bytte du ventiler vid institutionen?

Kommer in med lite frågor till dig Gruva. Jag har gått och funderat på Tubolight.
Vilken version har du? Vilken skillnad upplever du med Tubolight jämfört med utan? (eller andra inserts) Bytte du ventiler vid institutionen?
Ledsen, men jag har inte erfarenhet av andra inserts. Har bara testat inserts i ett par hjul (kolfiber) men den hårdare och styvare känslan jämför mina andra hjul (alu slanglösa utan insert) är säkert pga fälgen. Mina Tubolight är de "vanliga", helt runda korvar. Använder Tubolights egna ventiler med luftöppningar åt sidorna. Går nog med vanliga ventiler också men avståndet mellan ventil och korv är rätt tajt. Troligtvis mest ett problem när man fyller på gucka genom ventilen men häller man långsamt så går det nog bra.

Jo, det var EVO jag hade i tanken.

Kanske finns någon annan här på Happyride.se som provat dem?
Jag har spanat lite på dem också. Det enda jag blir lite tveksam till är att profilen är så "komplicerad" med en extra kanal. Det blir en väldigt stor area på inlägget vilket kan försämra användningen av tätningsvätska (stor area=mycket yta för vätska att smetas ut på). Det är dock en spekulation från min sida. Jag har ställt frågan direkt till dem om det men inte fått svar. I övrigt tycker jag idén med att frångå en rund profil är intressant, framförallt om man lyckas med att få ett insert som ligger stabilare, även efter att däcket pumpats.

Utifrån bilder jag sett på "komprimerade" korvar från andra märken så är det ganska likt Tubolights EVO-profil. Så att dessa skulle ha mycket större yta har jag inte funderat på.
Har mer tänkt att formen gör att de ligger bättre i fälgen/däcket.

Men det är egentligen bara spekulationer. Vore bäst om någon som har kört med dem ett tag uttalade sig.

Fick hem ett par Pepis R-evolution igår och monterade dem med med ett visst mått av motstånd. Strl S/M, fälgbredd 28 (invändigt) och 2,4 däck. Har inte provkört än men första intrycket är att de är väldigt lika andra lättviktsalternativ med avseende på material. De har ju sin speciella profil, men hur profilen ser ut inne i däcket under tryck vore intressant att se. Positivt var iaf att de var väldigt tighta mot fälgen, hoppas de håller sig så!

Pepis R-Evolution i Large väger 120g/st o funkar super. Om de andra som väger mindre är bra vet jag inte. Rimpact Pro på 150g funkar super men punkaskyddet i vanliga Rimpact är sådär, funkar fram för trail dock.

Pepis R-Evolution i Large väger 120g/st o funkar super. Om de andra som väger mindre är bra vet jag inte. Rimpact Pro på 150g funkar super men punkaskyddet i vanliga Rimpact är sådär, funkar fram för trail dock.
?

R-evolution i L.... 29"? och till hur breda fälgar o däck?

Rimpact pro bak o vanlig Rimpact fram skyddar nog en del mer dock o är likvärdigt i sammanlagd vikt och billigare.

Update.
Stighjul newmen 25 alufälg: EXO casing, vanlig Rimpact Pro fram o bak.
Stökhjul newmen 30 alu: EXO+ casing med Rimpact Pro fram o bak, ska nog byta till Vittoria Airliner fram, tror den kan dämpa mer vibrationer.
Utförshjul o tävling newmen 30 alu: DoubleDown casing med Vittoria Airliner fram, DH casing med Rimpact Pro bak.

Känns bra! Kör en cykel o byter hjul efter behov. Har skivor o kassett likadana 350-nav på alla så det ska finnas så få möjligheter som möjligt till tjafs.
Har provat utan insert fram och slår igenom med det trycket jag vill ha när jag kör utförs iaf. På stig kanske det går men är en säkerhet att ha inserten där, går att ha superlågt tryck när det är blött och ändå inte skada fälg eller burpa.
Tror helt enkelt aldrig att jag kommer cykla mtb utan inserts i däcken om jag inte skadar mig och blir xc-cyklist eller nåt. Dock har det lika mkt eller ännu mer fördelar med tunna lätta däck så.....

Senast ändrad:
Fick hem ett par Pepis R-evolution igår och monterade dem med med ett visst mått av motstånd. Strl S/M, fälgbredd 28 (invändigt) och 2,4 däck. Har inte provkört än men första intrycket är att de är väldigt lika andra lättviktsalternativ med avseende på material. De har ju sin speciella profil, men hur profilen ser ut inne i däcket under tryck vore intressant att se. Positivt var iaf att de var väldigt tighta mot fälgen, hoppas de håller sig så!
Kört en säsong på dessa nu och tycker att det är de bästa jag testat hittills. Har hållit formen väldigt bra, vilket jag tycke varit ett genomgående problem hos övriga jag testat tidigare (och jag har testat de flesta "lättviktsalternativen"). Inget som ligger och skramlar! Körde utan luft i bakdäcken vid ett tillfälle och då blev det några märken på inlägget, men det funkade ändå.

Har nu bytt till Rimpact Pro fram och bak även på stighjulen då viktbesparingen blev minimal med R-Evolution eller Rimpact Original mendan de var rejält mkt sämre på allt, speciellt stabiliteten. De är för mjuka helt enkelt.

Hamnade på en fjälltur med galet med kattskallestenar och mindre sten. Sänkte då trycket på känsla från mina normala 1.4 bar fram och 1.6 bak. När jag kollade efteråt hade jag 0.85 bar fram (Assegai 2.5 Exo+ med Rimpact Pro) och 1.1 bar bak (Dissector 2.4 Exo med Rimpact Pro). Fungerade super så länge man var smoth och det inte svängde för tvärt, tror inte jag hade känt ens nära samma trygghet med R-Evolution eller Rimpact Original.

Kanske funkar bättre för mer XC men jag märker skillnad så överger lättviktsalternativen för gott! Rimpact Pro FTW!! ?????

Senast ändrad:
Har nu bytt till Rimpact Pro fram och bak även på stighjulen då viktbesparingen blev minimal med R-Evolution eller Rimpact Original mendan de var rejält mkt sämre på allt, speciellt stabiliteten. De är för mjuka helt enkelt.

Hamnade på en fjälltur med galet med kattskallestenar och mindre sten. Sänkte då trycket på känsla från mina normala 1.4 bar fram och 1.6 bak. När jag kollade efteråt hade jag 0.85 bar fram (Assegai 2.5 Exo+ med Rimpact Pro) och 1.1 bar bak (Dissector 2.4 Exo med Rimpact Pro). Fungerade super så länge man var smoth och det inte svängde för tvärt, tror inte jag hade känt ens nära samma trygghet med R-Evolution eller Rimpact Original.

Kanske funkar bättre för mer XC men jag märker skillnad så överger lättviktsalternativen för gott! Rimpact Pro FTW!! ?????
Jag har inte testat Rimpact Pro så den kan jag inte uttala mig om, men ”Original” tyckte jag var kass. Blev typ 5 cm längre efter 2 månader. Men som sagt, för mig är det lättare XC som gäller och då R-evolution klockrena ?

De hade tydligen problem med tidigare versioner av Rimpact Original. Allt töjs ju lite o märktes tydligt att de gjort Pro versionen väldigt mkt tajtare.
Personligen tycker jag fortfarande att jag hade mer stöd för sidewall av Rimpact Original än av R-Evolution

Senast ändrad:
Vad är hetast nu, 2022?

Jag har kört med cushcore pro en del men väger för mycket för stigåka. Har även kört tannus en del senaste året. med tannus har jag inte lyckats cykla hem med platt däck då tannusen verkar kränga av från fälgen och poppar ut ena däcksidan som sen riskerar att sabba kedjestaget. Provade en rimpakt original men fick ett gäng hål första turen med rimligt däcktryck. Skulle vilja ha något som fyller ut däcket ordentligt och som är funkis att rulla på utan luft i däcket, vad ska man ha då? Anaconda eller Pepsi? Slang?

Vad är hetast nu, 2022?

Jag har kört med cushcore pro en del men väger för mycket för stigåka. Har även kört tannus en del senaste året. med tannus har jag inte lyckats cykla hem med platt däck då tannusen verkar kränga av från fälgen och poppar ut ena däcksidan som sen riskerar att sabba kedjestaget. Provade en rimpakt original men fick ett gäng hål första turen med rimligt däcktryck. Skulle vilja ha något som fyller ut däcket ordentligt och som är funkis att rulla på utan luft i däcket, vad ska man ha då? Anaconda eller Pepsi? Slang?

Rokkline är stabilare än Anacondan

Vad är hetast nu, 2022?

Håller på att kolla runt alternativen igen just nu sen jag pensionerade mitt tubolight evo (se andra tråden). Jag tror nog jag kommer gå tillbaks till Pepis Rokkline. Håller bättre för genomslag än de andra lättare alternativen (möjligen undantaget cushcore xc, men den är tyngre) och har mer volym att rulla hem på om man får en punka som inte går att täta. Dämpar garanterat bättre i kompressionsfasen än cushcore xc också, men förmodligen sämre i returfasen.
Skärs inte heller sönder lika snabbt som de andra Pepi'na (har inte testat R-evulotion men den verkar vara mer som raceline med tubolightform) och tubolight evo.

Jag har cyklat hem på Rimpact pro utan problem men går inte snabbt ;) Kunde inte se något egentligt slitage när jag bytte däck.
Vet inte om något lättare än 150g skulle funka så bra att cykla hem på oavsett storlek.

Rosa pepi funkar att cykla ett varv runt kvarteret i alla fall, men jag har inte provat i skarpt läge än...

Hur blir det om man kör Anaconda 2.1-2.3 på 2.5” däck, inga problem eller? Jag har 2.35 bak och 2.5 fram, hittar inga fetare Anacondor i lager

Kapar tråden lite snabbt och ställer en fråga. Vill börja köra korv men har inte råd med värstingbäst, vad rekommenderar ni för "budgetalternativ"? Som med allt så får man ju betala priset någonstans men vad är bästa alternativet till en 2.4 däck på en fälg med 25mm inner?

Kapar tråden lite snabbt och ställer en fråga. Vill börja köra korv men har inte råd med värstingbäst, vad rekommenderar ni för "budgetalternativ"? Som med allt så får man ju betala priset någonstans men vad är bästa alternativet till en 2.4 däck på en fälg med 25mm inner?
Billigast och helt ok korvar är väl barberi anaconda, ingår ventiler också ?

Är det som länkas ovan någon ny version av Anaconda? Versionen jag köpte för ett par år sedan gick sönder och drog åt sig vätska. Efter det har jag inte orkat med inserts.

Nu tänkte jag dock försöka igen och är ute efter ett lätta inserts som skyddar kolfälg vid stigåka och normala tryck, har inget behov av att köra superlåga tryck. Såg Pinkbikes test och tror Panzer Evo är vad jag letar efter. Verkar inte vara lätta att få tag på dock. Någon som testat?

Tillbaka
Topp