Däck till CX

EMATLAR

Ny medlem
Däck till CX
Planerar att byta däck på crossen eftersom de som sitter är för skogskörning. Har ni några tips på bra "semislicks" som funkar bra på asfalt både sommar o vinter.

// MA

Däck till CX
Little Stereo: Är Speed King ett däck du skulle rekommendera? Väger de verkligen 450g/st? Vilka Challenge kör du? Jag är lite sugen på Challenge kanttråd men vet inte om det är värt pengarna. Sen så handlade frågan inte om crossdäck utan mer asfalt året om.

Ett par punkasäkra lvgdäck kanske, typ Continental GP 4-Season, Vittoria har en del Randonneurdäck som också kanske passar.

Däck till CX
Har ett par gamla Schwalbe Blizzard Sport eller liknande pa crossen nar jag kor asfalt - otroligt slitstarka. Skulle rekommendera ett par billiga, ej vikbara 25mm-dack - bra kompromiss och man sparar pengar

Däck till CX
Racing Ralph (35 mm) just nu, men annars kör jag gärna mindre crossmässiga Schwalbe Marathon Supreme (32 mm, finns även 37 mm). Det är komfortabla slicks med supergrepp på asfalt och även gick mycket bra på finsk grusväg i somras. Har aldrig punkterat på Marathon Supreme under de totalt 400+ mil jag har kört på dessa däck.

(jodå, jag har dumpat mini-V junket till förmån för cantisar nu.)

Däck till CX
Jag är också inne på att byta till lite mindre mönstrade/crossmässiga däck (det måste ju vara därför "vanliga" fyramilaren på asfalt/grus gick så tungt igår kväll...). Nya crossen (Merida CC4) kom med Maxxis Larsen Mimo CX 35 som säkert trivs jättebra på leriga stigar (och cykeln med), men där trivs inte jag lika bra tyvärr.

bng skrev:
-------------------------------------------------------
> Racing Ralph (35 mm) just nu, men annars kör jag
> gärna mindre crossmässiga Schwalbe Marathon
> Supreme (32 mm, finns även 37 mm). Det är
> komfortabla slicks med supergrepp på asfalt och
> även gick mycket bra på finsk grusväg i somras.
> Har aldrig punkterat på Marathon Supreme under de
> totalt 400+ mil jag har kört på dessa däck.

När jag söker på Schwalbe Marathon Supreme hittar jag tre storlekar: 28x2.0", 37-622 och 42-622. Om jag fattat däcksdimensioner rätt är de två senare 37 resp. 42 mm breda. Finns det 32 mm också, eller är det 37 mm som du har?

Har någon erfarenhet av Continental SportContact (finns i 28, 32 och 35mm)? Eller är det mest pendlardäck?

/Pelle

Tillbaka
Topp