[Däck] Ultimata "långloppsdäcket" ?

• Trådstartare Trådstartare Rog
  • Start datum Start datum
Fram: Scwalbe Fast Fred, Light, Racing Compound
Bak: Hutchinson Python NG Air light

Bra rull, låg vikt. Stor luftkammare bak = inga genomslag.

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle nog säga Racing Ralph om det är
> torrt. Eller möjligen Racing Ralph bak och Nobby
> Nick fram.

Jag tror du har nämnt det förut. :)

lundatok skrev:
> Continental 4000s

på grusväg o i skogen? hehe

Fast Fred bak och fram om det är torrt och man vågar. Annars Speed King 2,1" Supersonic fram och Fast Fred 2,0" bak. Riktigt bra kombo tycker jag. (:

dajjen skrev:
> Fram: Scwalbe Fast Fred, Light, Racing Compound
> Bak: Hutchinson Python NG Air light
>
> Bra rull, låg vikt. Stor luftkammare bak = inga
> genomslag.

Fast Fred fram och Python bak? Är det inte bättre med tvärtom för Python har väl lite mer grepp Fast Fred inte alltid har eller?

Slint skrev:
> Alltid samma däck. Alltid Python. Aldrig några
> andra. När dom tar slut köper jag nya, likadana.

Har du tävlat på dom i lera? Tycker greppet i väta är uruselt.

Jan Ullrich skrev:
> Slint skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alltid samma däck. Alltid Python. Aldrig
> några
> > andra. När dom tar slut köper jag nya,
> likadana.
>
>
> Har du tävlat på dom i lera? Tycker greppet i
> väta är uruselt.

frågan jag ställer mig är, vad är bäst i väta, ett par "lerdäck" som gör greppet lite bättre (bra blire ju aldrig i lera, oavsett däck) men som jag är totalt ovan vid, som jag inte har en aning om vart jag har dem, när de släpper osv. eller ett par däck som ja vet är lite sämre grepp i näre är blött, men som jag vet exak när det släpper.

varför ja ställer mig denna fråga är för att här i stan där ja bor, så blire sällan sån där riktigt kläggig lera som det blir på andra ställen i sverige, alltså får ja inte ihop tillräkligt med tid på ett par "lerdäck". pythons problem i väta är ju att de sätetr igen, om det är kletig lera.

Jensen skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> -----
> > Slint skrev:
> >
>
> > -----
> > > Alltid samma däck. Alltid Python. Aldrig
> > några
> > > andra. När dom tar slut köper jag nya,
> > likadana.
> >
> >
> > Har du tävlat på dom i lera? Tycker greppet i
> > väta är uruselt.
>
>
> frågan jag ställer mig är, vad är bäst i
> väta, ett par "lerdäck" som gör greppet lite
> bättre (bra blire ju aldrig i lera, oavsett
> däck) men som jag är totalt ovan vid, som jag
> inte har en aning om vart jag har dem, när de
> släpper osv. eller ett par däck som ja vet är
> lite sämre grepp i näre är blött, men som jag
> vet exak när det släpper.
>
> varför ja ställer mig denna fråga är för att
> här i stan där ja bor, så blire sällan sån
> där riktigt kläggig lera som det blir på andra
> ställen i sverige, alltså får ja inte ihop
> tillräkligt med tid på ett par "lerdäck".
> pythons problem i väta är ju att de sätetr
> igen, om det är kletig lera.

Exakt de blir till ett "slicksdäck" när de sätter igen. Jag håller med om att ett förutsägbart beteende är viktigt, då kan man anpassa fart och teknik efter däckets förmåga. Så du kan ha rätt att det är rätt val för många.

Men man bör ha olika däck vid olika väderlekar. Ett bra grepp så man vågar släppa på och lägga ner i kurvorna tycker jag är viktigt så man inte tappar självförtroendet. Så det ultimata långloppsdäcket oavsett väderlek kan nog vara python i ditt fall. Men det bästa är om man kan välja efter vädret.

Sen kan man ju väga in om det är mycket grusväg om man kanske tjänar på det lättrullade ändå om det inte är så mycket lerhål och blöta rötter så kanske man kan leva med att det är lite halkigt om man ändå tjänar in det sen.

har ännu inte hittat nått "lerdäck" som jag tycker har bra grepp, som jag skulle våga lägga ner. men som jag skrev, kanske beror på att ja är för ovan vid dem. nästan så att ja vågar lägga ner python mer än ett par lerdäck :D:D

efter att ha kört python i herrans massa år testade ja förra året racingralph, personligen kom ja fram till att ja tycker de va sämre än python, i år så har ja slängt på maxxis crossmark, o måste säga att det verkar lovande, som det känns nu så känns de minst lika bra som python, o lite mer öppet mönster, så kanske lite bättre i väta än python

Continental speedking tycker jag funkar ganska bra vid vid blött. Men alla har olika kör stillar. Jag gillar inte phython fram för jag tycker dom känns lite "platta" på ytan men perfect med stor luftkammare. Huchington piranha fram phyton bak funkar perfect lite allround.

Utifrån det sedvanligt utförliga testet i senaste Bike skulle jag säga Schwalbe NN 2.25 om du vill ha ett UST däck och antingen Conti Speedking 2.3 Supersonic eller Scwalbe RR 2.25 Triple om du vill köra med slang.

Själv kör jag iofs med Maxxis Crossmark ej UST version slanglöst men med Stansgegga. Grepp och vikt är kanon, men problemet är att sidoväggarna är sköra så man får passa sig för vassa rötter och stenar.

Calle

Sungam skrev:
> Hur väljer man mellan 2,1" och 2,25" Racing Ralph...?

Nå?

Sungam skrev:
> Hur väljer man mellan 2,1" och 2,25" Racing Ralph...?

Om 2,25" ryms i ramen tar man dom, annars 2,1", eller?

/Magnus

Ett däck som sällan nämns är Maxxis Dy-no-mite. Det följde med orginal på min Merida och har ett riktigt trevligt rull. Tyvärr sprängde jag ett av däcken bakom avgasröret på en längre bilresa och lyckades inte få tag på ett likadant.

Har Maxxis slutat tillverkar detta däck? Jag hittar det iaf inte någonstans..

Lumber skrev:
> Sungam skrev:
> -----
> > Hur väljer man mellan 2,1" och 2,25" Racing
> Ralph...?
>
> Om 2,25" ryms i ramen tar man dom, annars 2,1",
> eller?
>
> /Magnus

är det fina grusvägar och asfalt så är 2,1 bättre. är det skog, grova grusvägar, sand, ängsmark mm så är det 2,25 som gäller.

Micke S skrev:
> Lumber skrev:
> -----
> > Sungam skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur väljer man mellan 2,1" och 2,25" Racing
> > Ralph...?
> >
> > Om 2,25" ryms i ramen tar man dom, annars 2,1",
> > eller?
> >
> > /Magnus
>
>
> är det fina grusvägar och asfalt så är 2,1
> bättre. är det skog, grova grusvägar, sand,
> ängsmark mm så är det 2,25 som gäller.

Betyder det att på MTB tävlingar är det bäst med 2,25?

Jens körde 2,1 (52 mm) Maxxis Crossmark, 2an Max körde på 2,25 (57mm) Fast Fred. jag, 6a, körde på 2,25 (57mm) RR, och åttan Oscar körde på 2,3 Continetal speedking.

resten har jag ingen exakt koll på vad de körde på. men det spelar ju ingen roll vilket däck jens körde på. han är bra på att spurta helt enkelt, och på den plana fina grusmotionsspåret som leder fram till målet hade en landsvägscykel fungerat bra.

AC- visst. om de däcken man vill ha finns i den storleken. men banorna är olika. själv ska jag köra dalaserie imorgon i rättvik på 2,4 RR.

Bra svar Micke... Lite fler frågor då. Kör man generellt bredare däck med hardtail jämfört med dubbeldämpat och är det några top tio som inte kör hardtail?

alla de namngivna ovan kör slangdäck med tätningsgegga.

ibland är det bra med ust-däck som tål mer, ibland bättre med lätta smala däck. det beror på vad för bana som ska köras. Det ultimata långloppsdäcket kommer alltid vara det däck man känner sig bekväm med. RR 2.25 med gegga i är framtestat som det bästa alternativet när det gäller rullmotstånd på vissa underlag, det är dessutom väldigt trevligt att köra på, bra luftkammare som dämpar bra, acceptabelt grepp (NN finns ju om man vill ha supergrepp). Nu när jag kört en del på 2,25-däck så ser jag inte längre någon anledning till att ha smalare däck, oavsett svensk bana.

Varken eller =) Vanligt däck med Stans dominerade

Jag körde som Micke säger Continental SpeedKing Supersonic 2,3 och då med Stans i. I och med att Conti har förstärkt sidorna på de nya Supersonicdäcken så håller de extremt tätt och är även mycket lätta.
En Nyhet är också den nya gummiblandningen Hot Chilli som är väldigt mjuk och ger mycket bättre fäste än tidigare Contidäck.

Jag kan bara tala för mig själv men jag upplever SpeedKing 2,3 som väldigt ultimat däck för både Långlopp och XC. Jag körde 2,3orna på Xc-cupen i Södertälje och hade inga som helst problem uppför de mossiga och "hala" hällarna eller i de snäva sliriga kurvorna.

Och på Billingeloppet i helgen så körde jag samma däck. De rullade ruskigt lätt och gav mig bra självförtoende i skogen när det bara var att lägga ned och satsa i kurvorna för att enkelt komma ikapp och förbi konkurenterna.

Även på ett ställe där det var djup, mjuk och kompakt lera var det grymt fäste... kanske lite väl mycket för leran sprutade åt alla håll och jag spottade lite lera efter det, men ingen lera var kvar på däcken.

Hoppsan vilket långt utlägg det blev...

surfaren: nej. breda däck har man för att få lågt rullmotstånd, den effekten får man både med fs och ht. däremot så är komfortbehovet större med en ht vilket kan ge att det kan vara bra med bredare däck då. men jag tycker inte att fs är en anledning att gå ner i bredd.

max öste kör fs och var tvåa i billingen. 9an, eller var han tia, den finske mästaren körde heldämpat, och undrar om inte daniel eriksson(7a) körde heldämpat med.

alexande wetterhall som kom 4a körde förresten 2,1 RR/NN.

Nästa sverigecup i borlänge tänkte jag köra FF 2,35.

Det stämmer att daniel körde på heldämpat (jag borde veta då jag förgäves försökte få hans rulle inför spurten).

Jag tror att jag ska köra SpeedKing 2,3 UST på Lida Loop med Stans i, då den banan lätt ger punkteringar. Kanske ska jag till och med testa mina "testrider" (mountainking) däck som är 2,4 om det är blött.

I Borlänge är det SpeedKing som gäller, lär ge ett underbart fäste i kurvorna och ett bra rull på den porösa sanden.

Micke S skrev:
> är det fina grusvägar och asfalt så är 2,1
> bättre. är det skog, grova grusvägar, sand,
> ängsmark mm så är det 2,25 som gäller.

Känns seriöst och bra att få svar från en Sveriges bästa MTB-cyklister, tack :)

Vill slå ett slag för Geax Barro Mountain. Vändbar riktning grepp/fart. Har dessa själv och tycker de är bra. Mkt bra till grusväg och stig.

Tillbaka
Topp