[Däck] Ultimata "långloppsdäcket" ?

• Trådstartare Trådstartare Rog
  • Start datum Start datum
Har valt maxxis maxxlite310 bak och nobby nic fram. Vid blöta/leriga dagar nobby nic bak.
Dåligt eller ombefintligt grep bak med maxxis men det är mer en teknik grej - Rullar extremt lätt!

Kört några långlopp med denna kombi. Aldrig fått punka på maxxis däcket (weird, med tanke på dessa låga vikt 310g).

Nu tappade jag greppet lite :-)
Men ni menar alltså att man kan köra med vanligt däck(icke UST) på UST-fälg utan slang och täta med Stans gegga?

Nu har jag monterat mina SpeedKing 2,3", och jag måste säga att de bet riktigt bra i regnet ikväll. En enorm skillnad på fästet mot mina gamla Michelin A/T 2,0 som satt på innan, körde samma typ av stigar i regn i söndags och halkade runt som Bambi då. Men Michelindäcken var faktiskt bredare än Contisarna! Men omkretsen på hjulen ökade med 32mm med Speed King, så det är nog en större luftkammare iaf..

Jag fick ju såklart tag på två 440g däck, men med tyngre hjul blir man väl bara starkare ;)

SpeedKpvg.JPG ht=725

Jag vågade väga!

Speed_K.JPG ht=544

SpeedKing 2,3" 50mm

AT.JPG ht=725

Michelin A/T 2,0" 53mm

Sugar4_m_Speed_K.JPG ht=544

Ja, jag vet att jag har fula barends!

Tack för tipset om däcken Crosscar!

Senast redigerad av en moderator:
Nilsen: Så lite så,

Snart kommer jag med tips till dem som kör allmountain också... Brände loss med ett par riktigt feta 2,4or igår. De däcken är betydligt större än 2,3 speedking och har grymt mycket mer fäste, vilket hörs på asfalten =)

bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Maxxis Larsen TT? Ngn som kör på dem?

I do! Har kört med 2.0 Exception sedan Billingeracet. Är mycket nöjd, de har en rejäl luftkammare och verkar vara styktåliga mot genomslag och stickhål. Jag kan jämföra dem mot Python som jag använt mycket tidigare. En subjektiv bedömning är att Larsen rullar lättare, har bättre grepp, lite större luftkammare och jämförbar vikt. Dessutom är Larsen snyggare ;)

Är det någon som har en länk till årets däck test i Bike ?

Eller vet i vilket nummer det var ?
Jag hittar inget på deras hemsida

Jag hade precis köpt tidningen när jag skrev om resultaten i slutet av maj, så jag gissar att det var i antingen maj- eller juninumret. Jag har flyttat sedan dess och har ingen ordning på någonting så jag har tyvärr svårt att vara mer precis. De som vann bland slangdäcken var Conti Speedking 2.3 Supersonic och Scwalbe RR 2.25 Triple

Calle

Bortsett från vikt och punkteringskänslighet, är det några andra prestandaskillnader mellan Speed King supersonic och "icke-supersonic"?

Vad kör ni elitisar på när det är riktigt lerigt, typ sugande slemgrusvägar och gyttjehål. Är det smalt som gäller då?

Det är ju iof väldigt sällan det är såna förhållanden.

Har köpt mina första nya däck. Det blev ett par phyton som vissa har berömt här, men nu blev jag tveksam. Jag har köpt 2.0 bredd, jag tittade aldrig på bredden när jag köpte dom. Orutinerat:)
Är inte detta lite för smalt nu till höstens mjuka marker...???? Jag väger 78 kg.
Bockstensturen närmar sig.......
Föresten, vad är RR, FF och UST ni pratar om....?

RR=Racing Ralph FF=Fast fred eller Furious Fred det är däck från tillverkanren Schwalbe. UST är däck och fälgar gjorda för att fungera utan slang.

bjby skrev:
> Vad kör ni elitisar på när det är riktigt
> lerigt, typ sugande slemgrusvägar och gyttjehål.
> Är det smalt som gäller då?
>
> Det är ju iof väldigt sällan det är såna
> förhållanden.

så breda däck som möjligt... långlopp är inte alls som xc när det regnar. på xc är det gyttja som man vill ha grepp i, på LL är det bara blött och "torr-däck" används av de flesta, typ RR bak och NN fram, RR bak/fram, maxxis crossmark osv.

Jag har efter ungefär 20 långlopp fått mina första punkteringar på tävling.

Jag bytte från conti Twister till Furious Fred som bakdäck och fick två punkteringar på Finnmarksturen och körde sista fem kilometrarna med tomt bakdäck.
Otur, eller är FF lite väl chansartat att köra med?

Vilket bakdäck ska jag välja om jag gärna kör semislicks men inte vill ha Twister eller FF?

Rullar det lika lätt med mera mönstrade däck, tex conti Raceking som jag har ett liggande?

Furious Fred är lättare/tunnare än Twister. Kanske prova Maxxis Maxxlitedäck? lätta och borde rulla bra, hör med Öijer. Annars ett par Fast Fred kanske, lite tyngre och tjockare än Furious Fred men med bra rull.

Jag tycker mina Furious Fred rullar bättre än mina Race King 2,2" men när det är det minsta blött eller inte snustorrt väljer jag Race King.

Ja, Maxxis kan ju vara något, har kikat lite på dem, annars så hittade jag Furious Fred med Race-Guard. Fortfarande ett lätt däck men med lite bättre punkaskydd.

Michelin XCR Dry såg intressant ut också, någon som har åsikter om det?

Jaha, vad gäller till sommaren? Körde på Racing Ralph 2.25 förra året, men såg att Rocket Ron är lite lättare, nån som prövat? Kör slanglöst och vill ha UST eftersom jag kör rätt lågt tryck och behöver lite sidostabilitet. Finns det några andra nya alternativ?

Är själv också grymt sugen på Rocket Ron med tanke på vikten. Dock verkar det vara si och så med hållbarheten, som Schwalbe själv säger: Rocket Ron is an out and out competition tire, so puncture resistance and durability are limited

Hmm, jag går till tyngre däck i år för att börja med. Ifrån 2,2" Race King World Cup till 2,1 Maxxis Crossmark som ska vara ett bättre xcdäck. Är för nyfiken för att inte prova, får se om jag går tillbaks till Race King sen eller håller mig kvar vid Crossmark.

cerro skrev:
> Hmm, jag går till tyngre däck i år för att
> börja med. Ifrån 2,2" Race King World Cup till
> 2,1 Maxxis Crossmark som ska vara ett bättre
> xcdäck. Är för nyfiken för att inte prova,
> får se om jag går tillbaks till Race King sen
> eller håller mig kvar vid Crossmark.

Jag har också sneglat på Crossmark. Varit nöjd med mina Larsen som jag tyckte rullade kanon och då anses ju Crossmark rulla ännnu bättre :)
Synd att de är så tunga i 2,25.. 750 g Maxxisvägt. Gillar lite bredare..

Aldrig funderat på Ardent 2,25? 650 g Maxxisvägt.

Har kört på Race King 2,2" Supersonic de 2 långlopp jag körde 2008 och kommer fortsätta med det i år. Väldigt nöjd med hur de presterar. Överraskad över hur bra de fungerar på blöta stenar och rötter. Något lerdäck är det ju dock inte.

bruce: Aldrig att jag skulle köra så tunga däck igen, tycker Crossmark med sina 530g är tunga men alldeles för nyfiken för att inte prova de.

I senaste tyska Bike finns ett stort test på däck, där dom även seriöst testat hur bredden på däck och lufttryck påverkar rullmotståndet på olika typer av underlag...väldigt intressant.

Breda däck och lågt lufttryck is da shit, åtminstone i Deutschland.

Sungam skrev:
> Breda däck och lågt lufttryck is da shit,
> åtminstone i Deutschland.

Nu har jag inte läst testet, men i skogen stämmer det säkert, frågan är väl då vad som gäller på svensk långloppsterräng med så pass mycket grusväg som det ändå är?

Jag tror mer på smalare däck med lite högre tryck på sådan terräng.

Tycker nog att breda däck och lågt lufttryck is da shit även på grusväg! Lite lösgrus och cykeln börjar vandra i sidled om man kör för högt tryck, obehagligt, allrahelst när framhjulet börjar vandra vid hög,(nåja!), fart!

kentkreitler: Säg till om du behöver nya däck och vill köpa ett par till bra pris av mig då. :)

Ted_B: 2,2" Race King och 1,8 bar med slang i, lägre med stans, är grymt på långlopp.

cerro skrev:
> kentkreitler: Säg till om du behöver nya däck
> och vill köpa ett par till bra pris av mig då.
> :)
>
> Ted_B: 2,2" Race King och 1,8 bar med slang i,
> lägre med stans, är grymt på långlopp.

Gillade du inte Monorail!?

Ted
Det var just det som var grejen, ett brett däck med lågt lufttryck rullar bättre än ett smalare hårdare pumpat på just grus...
Dom rekommenderar ca 2.0 bar, 60/62 mm brett däck och semislicks (t ex FF) på grus.

Ted_B skrev:
> Sungam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Breda däck och lågt lufttryck is da shit,
> > åtminstone i Deutschland.
>
>
> Nu har jag inte läst testet, men i skogen
> stämmer det säkert, frågan är väl då vad som
> gäller på svensk långloppsterräng med så pass
> mycket grusväg som det ändå är?
>
> Jag tror mer på smalare däck med lite högre
> tryck på sådan terräng.

kentkreitler skrev:
> cerro skrev:
> -----
> > kentkreitler: Säg till om du behöver nya
> däck
> > och vill köpa ett par till bra pris av mig
> då.
> > :)
> >
> > Ted_B: 2,2" Race King och 1,8 bar med slang i,
> > lägre med stans, är grymt på långlopp.
>
>
> Gillade du inte Monorail!?

Inte provat och verkar inte så roliga, inte hört så gott om de heller och sälja beg däck känns ju meningslöst så bättre nya. När jag får de efter Öijers kalendertävling vill säga. :)

Ok, jag tycker att Monorail är bättre än 2008 års RR. Använt dem sedan Trans Germany då RR bara punkade hela tiden. Köpte då UST, sen när jag kom hem köpte jag vanliga "lätt"-varianten. Ingen punka på hela sommaren och resten är oxå kanon. Men jag kör med lågt tryck; ca 1.8. Då flyter de sanslöst bra, gärna på småskak och rötter. Kanondäck.

Jag har fått för mig (antagligen felaktigt) att smalare däck suger fast mindre, plöjer mindre mängd gegga och därmed är mer lättrullade. På slaskträningar känns det som mtbarna får det tungt jämfört med de på CX. Men det kanske beror mer på benen än matrialet, alternativt ren inbillning.

Micke S skrev:
> bjby skrev:
> -----
> > Vad kör ni elitisar på när det är riktigt
> > lerigt, typ sugande slemgrusvägar och
> gyttjehål.
> > Är det smalt som gäller då?
> >
> > Det är ju iof väldigt sällan det är såna
> > förhållanden.
>
>
> så breda däck som möjligt... långlopp är inte
> alls som xc när det regnar. på xc är det gyttja
> som man vill ha grepp i, på LL är det bara
> blött och "torr-däck" används av de flesta, typ
> RR bak och NN fram, RR bak/fram, maxxis crossmark
> osv.

smala däck sjunker i leran och greppar bättre i botten är breda ja men tror Micke S menar att det inte är så tekniska stigar på LL som på XC så bättre att prioritera annat. Ett däck som glider ovanpå är ju snabbare än ett som sjunker ner och greppar tag med. :)

jag menar att på långlopp cyklar man på stigar där endast några hjul passerat tidigare. på xc-tävlingar är det mer nyplöjd leråker ibland. det finns en skillnad i hur mycket grepp man behöver då.

Haha, för mej brukar det se ut som nyplöjd åker på långloppen med. Men sen är jag ju ganska långsam med! ;)

Kör med NN/RR 2,25 eller NN/NN 2,25. Tycker det fungerar fint.

Dags att ge den här tråden sin årliga bump.

Vad är det som gäller för 2010? Några nya smaskiga tyska test som omkullkastar gällande teorier?

Tillbaka
Topp