Däckbredd fundering

• Trådstartare Trådstartare Ringh
  • Start datum Start datum
R

Ringh

Guest
Däckbredd fundering
Nån som har koll på hur pass breda däck man kan ha på en -15 Scott spark 950?
Setat o sneglat på Maxxis Forecaster 2,35 men osäker på om det passar. Nån som kan hjälpa mig ?

Däckbredd fundering
Jo jag har den cykeln, sitter 2,25 original på den och ville mest veta om nån visste om dom passa. O mäta är lite svårt då jag är ca 70 mil ifrån min cykel nu.

Däckbredd fundering
Skillnaden mellan däcken är ju iallafall teoretiskt bara 2.5 mm, så har du inte supertajt nu kan det ju funka. Jag kör med 2.35 på min XC HT från 2014, fälginnerbredd 23 mm. Enda problemet med det var att de blev för brett för de 18 mm smala fälgar som cykeln levererades med.

Däckbredd fundering
Sälj landsvägshjulen till någon glad pendlare för användning med 32 mm däck, Conti GP 4-Season t.ex.
Köp nya mtb-hjul 30 mm breda (inre bredd) så får du tillbaka 0,15" av däcket.
Ett 2.35" däck går från att vara 2,25" på gamla pendlarhjulen till att vara 2.40" på ett mtb-hjul.

Senast ändrad:
Däckbredd fundering
Sixten Fors sa:
Sälj landsvägshjulen till någon glad pendlare för användning med 32 mm däck, Conti GP 4-Season t.ex.
Köp nya mtb-hjul 30 mm breda (inre bredd) så får du tillbaka 0,15" av däcket.
Ett 2.35" däck går från att vara 2,25" på gamla pendlarhjulen till att vara 2.40" på ett mtb-hjul.

Landsvägshjul?

Däckbredd fundering
Ja, 19 mm för däck typiskt 25-35 mm bredd.

Att byta från 19 till 30 mm fälg/hjul för 55-65 mm däck är nog den bästa uppgradering du kan göra. Så var det för mig, min Scale 29er kom också med 19 mm lvhhjul från fabrik.

Däckbredd fundering
Sixten Fors sa:
Ja, 19 mm för däck typiskt 25-35 mm bredd.

Att byta från 19 till 30 mm fälg/hjul för 55-65 mm däck är nog den bästa uppgradering du kan göra. Så var det för mig, min Scale 29er kom också med 19 mm lvhhjul från fabrik.

Ok, jag ytte till Shimano XT hjul direkt innan jag plocka ut cykeln då jag ej tycker Scotts syncross höll måttet. Men nu va min fundering om man kan ha 2.3 breda däck på mina fälgar jag har. Så byte av hjul kommer ej att ske. Bästa hjul jag haft kvalitetsmässigt.

Däckbredd fundering
Du kan, men varför? Däcken funkar dåligt då fälgen är 11 mm för smal. Behåll gamla 2.25" däcken och byt hjul är mitt tips. Det är ok att tacka mig när du kört nya hjulen ett tag och upplever skillnaden.

Däckbredd fundering
Däckbredd fundering
Vet inte hur gamla dina XT-hjul är, om du köpte dem 2015 eller nyligen.
Om WH-M785 och nyligen, och dessutom för 3500 kr eller mer, har antingen Du gjort ett olyckligt val, eller blivit pålurad gammal skit från din lokala cykelhandlare (för övrigt en egenskap som LBSer är extremt bra). Om det senare skulle Jag gå tillbaka och slå hjulen i huvudet på LBS-nasaren och be om pengarna tillbaka.

Om du har WH-M8020 hjulen är det helt ok (24 mm, 1900 gram, 3700 kr) men knappast upphetsande. Fortfarande för smala och för tunga för att kvala in som moderna bra hjul. http://singletrackworld.com/reviews/review-shimano-deore-xt-trail-m8020-27-5in-wheelset/

Tips på däck? Jag använder bara tyska premiumdäck så det blir något Conti (BlackChili) eller Schwalbe (EVO). Alla deras premiumdäck är jättebra, grepp, rull, vikt, punkatålighet, alla begrepp är relativa så det är omöjligt att ge ETT svar på din fråga. Det är alltid en fråga om prio mellan de olika egenskaperna. Köp alltid premium för bästa gummiblandning och konstruktion, snåla inte på däcken!

Senast ändrad:
Däckbredd fundering
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
Ett tips är att du förklarar varför det är så. :-)
Det står i länkade artiklar.
Exakt alla egenskaper blir avsevärt sämre med 19 mm fälgar och 55-60 mm däck, jämför med om fälgen vore 30 mm.
- Bredare och därmed tyngre däck behövs för samma luftvolym, det är volymen som är intressant för komfort/grepp/punkatålighet.
- Vid normalt tryck (1,5-2,0 bar i ett 57x622 mm däck) viker sig däcken runt den smala fälgen och ger sämre komfort, stabilitet, grepp, styregenskaper, etc. punkar betydligt lättare vid användning med slang, betydligt större risk att burpa eller kränga av fälgen vid slanglös användning.

Varför cykeltillverkare fortfarande skickar med gamla/omoderna/smala/billiga lvg-hjul med nya lågpris/mellanklass mtb's? För att de är snåla och vill tjäna mer pengar såklart!

Senast ändrad:
Däckbredd fundering
Jaså, exakt alla egenskaper?
Från länkad artikel! :)

"That said, there are many current mountain bike tyres that don’t enjoy sitting on a super wide rim, and funny things can happen to their overall profile. As an example, I setup a Maxxis Ikon 2.35” wide tyre on the 31mm wide Bouwmeester Tammar wheels, and it was horrible. The casing bulged out so far on the wider rim that hard cornering regularly left me with zero traction as the bald casing came into contact with the trail."

frid!

Däckbredd fundering
Det är förstås bra att vissa däcktillverkare tillhandahåller speciella mtb-däck anpassade för lvg-hjul då det fortfarande finns ganska många cyklister som har lvg-hjul på sina mtb's. En quick-fix / ett fulhack för de som ännu inte hunnit byta hjul. Nu vet jag inte om det var så Maxxis tänkte när de designade Ikon 2.35", eller om det helt enkelt var ett olycksfall i arbetet.

Alla andra negativa egenskaper kvarstår dock med 19 mm fälgen och Ikon 2.35" (squirm, vikt, genomslagspunka, burp etc.).

Däckbredd fundering
Ok. Då borde det, i princip, gälla alla däck från Continental å de flesta från Schwalbe.
För de är ju byggda för 19C, om jag fattat rätt.

Kan ju va bra att veta! :)

frid!

Senast ändrad:
Däckbredd fundering
Sixten Fors sa:
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
Ett tips är att du förklarar varför det är så. :-)
Det står i länkade artiklar.
Exakt alla egenskaper blir avsevärt sämre med 19 mm fälgar och 55-60 mm däck, jämför med om fälgen vore 30 mm.
- Bredare och därmed tyngre däck behövs för samma luftvolym, det är volymen som är intressant för komfort/grepp/punkatålighet.
- Vid normalt tryck (1,5-2,0 bar i ett 57x622 mm däck) viker sig däcken runt den smala fälgen och ger sämre komfort, stabilitet, grepp, styregenskaper, etc. punkar betydligt lättare vid användning med slang, betydligt större risk att burpa eller kränga av fälgen vid slanglös användning.

Varför cykeltillverkare fortfarande skickar med gamla/omoderna/smala/billiga lvg-hjul med nya lågpris/mellanklass mtb's? För att de är snåla och vill tjäna mer pengar såklart!

Så här resonerar ju Stan's:

wideright.PNG

Enligt detta skulle alltså en innerbredd om 26 mm (Arch mk3) vara optimal för 60 mm/2.35" och 29 mm innerbred (Flow mk3) vara snudd på i bredaste laget.

Däckbredd fundering
Oskar sa:
Enligt detta skulle alltså en innerbredd om 26 mm (Arch mk3) vara optimal för 60 mm/2.35" och 29 mm innerbred (Flow mk3) vara snudd på i bredaste laget.

Stans's marknadsföring går ju ut på att hitta argument som funkar för att sälja just deras aktuella sortiment. Texten säger:
Crest 23 mm, för däck där fälgen är 40-45% av däcksbredd.
Arch 26 mm, för däck där fälgen är 41-45% av däcksbredd.
Flow 29 mm, för däck där fälgen är 41-49% av däcksbredd.

...men WideRight bilden visar en 26 mm fälg med ett 38 mm däck, alltså 68% av däcksbredd :)
WR2.png

För MTB tycker jag att 50% är vettigt, alltså 30 mm fälg till 60 mm däck, eller 25 mm fälg till 50 mm däck.

Senast ändrad:
Däckbredd fundering
Sixten Fors sa:
Oskar sa:

Stans's marknadsföring går ju ut på att hitta argument som funkar för att sälja just deras aktuella sortiment.

Du menar alltså att Stan's tillverkar fälgar med lite på måfå valda fälginnerbredder och sen får deras marknadsföringsavdelning kränga fälgarna bäst fan dom kan?

Däckbredd fundering
Ah, jag visste det fanns en anledning till att jag behöver ännu ett hjulpar till min MTB. Ska man gå upp en 1/10" i storkel så kostar det (mer än bara däcken)!

Däckbredd fundering
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
Oskar sa:

Stans's marknadsföring går ju ut på att hitta argument som funkar för att sälja just deras aktuella sortiment.

Du menar alltså att Stan's tillverkar fälgar med lite på måfå valda fälginnerbredder och sen får deras marknadsföringsavdelning kränga fälgarna bäst fan dom kan?
Ungefär så. För några år sedan hette deras fälgar samma sak men var lite smalare. Om ytterligare några år kommer Crest Mk4 att vara 25 mm osv. som då helt plötsligt passa bäst till samma däck som nuvarande Mk3 gör. Redan 2018?

Däckbredd fundering
Många i långloppen kör med smala 622/20 fälgar och 57mm däck och det verkar funka. Det som Sixten nämner är en teori men sanningen är mer komplex.
Precis som med allt annat så är det en kompromiss där det finns för och nackdelar med allt, men att helt döma ut smala lätta fälgar är fel där du kan vinna vikt till en låg kostnad.

Däckbredd fundering
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Beror lite på cykel, vilka däck, användning och prio mellan olika egenskaper. Samma hjul till båda däcken, eller olika hjul.

Olika hjul.
Fortfarande för lite data

Konstigt, varenda gång det nämns ett hjul eller en cykel är du där.
Vad är det som är konstigt?
Jag vet betydligt mer om TS cykel, hjul, däck och och användningsområde än vad du har presenterat i denna tråd. Du har hasplat ur dig två däcksbredder, inget annat. Troligtvis har du även mer erfarenhet och kunskap och är inte i lika stort behov av "hjälp". Troligtvis söker du bara konflikt, vad vet jag? Vill du verkligen ha en 2nd opinion ang Dina hjul får du helt enkelt anstränga dig lite mer och formulera din fråga bättre.

Däckbredd fundering
Sixten Fors sa:
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
Oskar sa:

Ungefär så. För några år sedan hette deras fälgar samma sak men var lite smalare.

För några år sedan var även däcken smalare, du minns säkert när ett vanligt XC-däck var 1.95"? Under senare år har däckbredderna ökat, och vi har även fått en bredare flora av däckbredder med ganska många varianter mellan de smalaste XC-däcken och de fetaste fatbikedäcken. Det vore konstigt om inte Stan's som en av de ledande fälgtillverkarna anpassade sitt produktutbud till detta.

Däckbredd fundering
Känns som det börjat spåra ur i denna tråd. Allt ja ville veta va om nån hade kunskap eller rent av VISSTE om det passa det jag undra över. Dock vet ja inte om ja fick den hjälpen utan kändes mer som man vart sågad för man inte är världsmästare och åker på hjul som andra gillar. Inte undra på man drar sig från att posta frågor här.

Däckbredd fundering
Körde Panaracer Dart / Smoke för 25 år sedan, har för mig att de var 1.95" resp 2.1" breda. Samt Ritchey Z-Max, var inte de 2.15 eller 2.2"? Fälgar var nog 17 mm?
Minnet sviktar :)

Däckbredd fundering
konscious sa:
Många i långloppen kör med smala 622/20 fälgar och 57mm däck och det verkar funka. Det som Sixten nämner är en teori men sanningen är mer komplex.
Precis som med allt annat så är det en kompromiss där det finns för och nackdelar med allt, men att helt döma ut smala lätta fälgar är fel där du kan vinna vikt till en låg kostnad.
XR331 @ 380 g är förstås vanligt, fälgen har väl funnits i några år nu. Kan förstå att inte alla vill köra Crest Mk3, som är lite nyare, dyrare, lättare, 23 mm men lite klenare. Nya 25 mm Atmosphere XL som bara är 60 gram tyngre än XR331 borde vara ett vettigt XC-alternativ https://www.actionsports.de/en/fun-...25-xl-aerolite-wheelset-29er-1600g-4274?c=401 med 57 eller 55 mm däck. Samma däck borde bli nästan 2 mm bredare på dessa hjul jmf. med XR331. Dessutom är 25XL billigare.

Däckbredd fundering
Ringh sa:
Känns som det börjat spåra ur i denna tråd. Allt ja ville veta va om nån hade kunskap eller rent av VISSTE om det passa det jag undra över. Dock vet ja inte om ja fick den hjälpen utan kändes mer som man vart sågad för man inte är världsmästare och åker på hjul som andra gillar. Inte undra på man drar sig från att posta frågor här.

Ja tyvärr blir det så ibland när vissa kommer med sina sanningar, däcken fungerar bra på dina fälgar och borde passa i ramen men det är bäst att mäta.

Däckbredd fundering
Allt behöver inte vara bäst och perfekt hela tiden, ibland räcker det med att det fungerar bättre än det gjorde innan.

Sen blir det lite väl invecklat för nybörjare som knappt har någon koll alls på terminologin så det blir bara snurrigt.

Däckbredd fundering
Även om TS ogillade läget tror jag att han lärt sig en del, som kanske kommer till nytta någon annan gång. T.ex. att snygga dekaler kamske inte är den viktigaste egenskapen vid val av nya hjul.

Tillbaka
Topp