Däckdimension landsvägscykel

HampAst

Medlem
Finns det någon enighet vilken däckdimension man ska ha på landsvägscykeln? Kanske beror på en massa olika faktorer? Sitter 32 mm nu på cykeln men funderar på att gå med till 28 mm inför Vätternrundan.

Behåll 32 ell 30. Blir inte långsammare men mycket mindre tröttande, sväljer vibrationer mycket bättre.
det bygger ju på att det är snabba och inte träiga 32or som sitter på:)

är det bra däck är 32or klart njutbara. och antagligen snabbare än smalare varianter på svensk grov asfalt.

Finns det någon enighet vilken däckdimension man ska ha på landsvägscykeln?
Bredare än det var för några år sedan.
Men det allra viktigaste är att däcken är bra, oavsett bredd.
Kanske beror på en massa olika faktorer?
+1
Det gör det
Sitter 32 mm nu på cykeln men funderar på att gå med till 28 mm inför Vätternrundan.
Det beror ffa på vilka däck du har nu och vilka du byter till, det kan skilja MKT mellan olika däck även om de har samma bredd.
En annan viktig faktor är din vikt, är den tillräckligt mkt över tresiffrig så kan kanske 32mm vara i underkant.
Ytterligare en faktor är om du kommer att cykla ensam eller i en grupp. Kanske i en sub-grupp med din (cykel-)klubb?
<REDIGERAT>
Om det är din Trek Domane AL4 med 32mm Bontrager R1 Hard-Case Lite däck du funderar på att byta ut så tycker jag att du bör göra det, för även om jag inte hittar ngt test av dem utan bara korta omdömen, verkar de flesta som har skrivit omdömen om dem inte vara särskilt nöjda med däcken.

Bra däck som många gillar är Continental GP 5000
Troligen kan det samtidigt vara bra att byta slangarna till bra 60-75g med passande långa ventiler
eller
Vill du i stället ha slanglöst finns Conti GP 5000 S TR
</REDIGERAT>

Hänger mest ihop med hur breda fälgar du har, bred fälg=brett däck.
-1
Förutom extremfallen i fälgbredd och/eller extrema aerofälgar spelar det inte särskilt stor roll

Senast ändrad:
Det är inte riktigt så att dom har kommit på det. Däck har utvecklats mycket sista åren och nu är har 28 mm däck blivit så snabba att dom inte är långsammare än smalare däck.
På 80-talet hade nästan alla en cykel med bockstyre och 28-32 mm breda däck. Tunga as.

På 80-talet hade nästan alla en cykel med bockstyre och 28-32 mm breda däck. Tunga as.
Du pratar om hurtbullecyklar inte räsercyklar.

Jag fick min första riktiga resjercykel på slut av 80-talet. Hade tur att den hade 19 mm däck. Elite-cyklar hade 17 mm däck på den tiden. Och man måste köra dom med 11 bar. Otroligt okomfortabel!
?

Intressant! Hur är ungefär känslan?
Otroligt fantastisk! Det blir inte bättre än så! Så länge asfalten är hygglig iaf. Och jorå, jag har kört bredare och smalare, men tycker att det här blir bra. Och dessutom så får jag bonus rätt lufttryck både fram och bak vid samma lufttryck - bara en siffra att komma ihåg. Perfekt!

Bredare än det var för några år sedan.
Men det allra viktigaste är att däcken är bra, oavsett bredd.

+1
Det gör det

Det beror ffa på vilka däck du har nu och vilka du byter till, det kan skilja MKT mellan olika däck även om de har samma bredd.
En annan viktig faktor är din vikt, är den tillräckligt mkt över tresiffrig så kan kanske 32mm vara i underkant.
Ytterligare en faktor är om du kommer att cykla ensam eller i en grupp. Kanske i en sub-grupp med din (cykel-)klubb?
<REDIGERAT>
Om det är din Trek Domane AL4 med 32mm Bontrager R1 Hard-Case Lite däck du funderar på att byta ut så tycker jag att du bör göra det, för även om jag inte hittar ngt test av dem utan bara korta omdömen, verkar de flesta som har skrivit omdömen om dem inte vara särskilt nöjda med däcken.

Bra däck som många gillar är Continental GP 5000
Troligen kan det samtidigt vara bra att byta slangarna till bra 60-75g med passande långa ventiler
eller
Vill du i stället ha slanglöst finns Conti GP 5000 S TR
</REDIGERAT>

-1
Förutom extremfallen i fälgbredd och/eller extrema aerofälgar spelar det inte särskilt stor roll
Snyggt tack för länkarna! Ja det är Trek al 4 med bontrager R1 däck, får se till att uppgradera däcken. Kommer cykla i en sub grubb med cykelklubben, siktar på sub 12 timmar. Ska man tänka bredare/smalare däck när man kör i grupp? Väger in på cirka 90 kg

Snyggt tack för länkarna! Ja det är Trek al 4 med bontrager R1 däck, får se till att uppgradera däcken. Kommer cykla i en sub grubb med cykelklubben, siktar på sub 12 timmar. Ska man tänka bredare/smalare däck när man kör i grupp? Väger in på cirka 90 kg
verkar som de har ok rull, suboptimalt våtgrepp samt en och annan däckexplosion. klassiskt när folk överpumpar sina däck. med din kroppsvikt lägg dig hellre under än över 5 bar. själv väger jag 72 kg och rullar om de flesta med dryga 3 bar med 32mm däck.

om du i klungan du skall åka hänger med bra i de andras rull skulle jag slita vidare på de gamla däcken. det kan ju bli regn, men knappast aktuellt med serpentinvägar eller andra omständigheter som prövar våtgreppet på en vätternrunda.

blir det trots allt aktuellt med byte, skulle jag alla gånger fortsätta med 32mm, dvs om de utan problem får plats. smalare blir bara stötigare på svensk asfalt, och ett trögare rull får du på köpet.

se däremot till att kolla upp, och ha fräscha växelvajrar. ett byte när en sliten vajer passar på att gå av i handtaget mit under en vätternrunda är inte kul på något sätt.

Kommer cykla i en sub grubb med cykelklubben, siktar på sub 12 timmar. Ska man tänka bredare/smalare däck när man kör i grupp? Väger in på cirka 90 kg
I en bra klunga minskar den relativa betydelsen av luftmotståndet och det betyder ju att den relativa betydelsen av de andra motstånden, kanske ffa rullmotståndet, ökar.

Lycka till med VR oavsett vilka däck du kommer att använda.

Jag fick min första riktiga resjercykel på slut av 80-talet. Hade tur att den hade 19 mm däck. Elite-cyklar hade 17 mm däck på den tiden.
Sedan åtminstone slutet av förra årtusendet har det funnits allmänt publicerade rullmotståndstest som visar att lite bredare däck har lägre rullmotstånd jmf med 23 mm däck, åtminstone om de bredare däcken är minst lika bra som 23 mm däcken

Här finns resultatet av ett rullmotståndstest från slutet av förra årtusendet
rolres.gif

(Avocet 25C = 23mm breda och Avocet 28C = 25mm breda)
Bild från: http://bike.terrymorse.com

Problemet var att det inte tidigare har funnits särskilt många bra och breda cykeldäck.

När jag köpte min cykel var enigheten att det var breda däck som gällde. Breda var då 25 mm. Köp 37-däck så är du framtidssäkrad :)

Dubbdäcksväder? Vad är det?

// Mvh Södra Skåne ?
Dags för att lägga till det där med dubbdäck

"Bakgrunden

I århundraden har Skåne lidit av det stora komplexet av att en gång tillhört grannlandet Danmark. Något som ofrånkomligt ledat till att många invånare har spytt galla över skåningarnas existensberättigande på svensk mark, och till och med startat intresseorganisationer där medlemmarna begett sig till Skånes gränser med varsin spade i syftet att helt enkelt gräva bort Skåne från Sveriges yta. De flesta skåningar känner sig dock som en naturlig del av Sverige och skulle aldrig kunna tänka sig att överge nationen till favör för grannen. En annan aspekt som fått folk att känna avsky från detta sydliga landskap är invånarnas dialekt och tilltal av vissa ord, som har gjort det besvärligt att förstå och hålla en naturlig konversation med en skåning. Dialekten har helt enkelt tagit en del av den grötighet som så starkt förknippas med grannlandet Danmark.

Diskussioner har också förts om att skänka Skåne till Tyskland där man med hjälp av ett stort antal bogserbåtar tänkt att transportera ner landskapet över havet för att slutligen anslutas till Tysklands gränser.

Andra tankar har bland annat innefattat att bygga flertalet vindkraftverk för utvinna energi över hela landskapets yta. Men att skåningarna skulle överge sitt landskap till förmån för stora vindkraftverk får nog anses föga troligt.
Fler argument för att skänka iväg Skåne har innefattat dess alkoholproblem, där Skåne varit det landskap där flest antal personer dricker, och ungdomar lättast fått tag på sprit, som sedan spridits vidare i resten av landet."

Dags för att lägga till det där med dubbdäck

"Bakgrunden

I århundraden har Skåne lidit av det stora komplexet av att en gång tillhört grannlandet Danmark. Något som ofrånkomligt ledat till att många invånare har spytt galla över skåningarnas existensberättigande på svensk mark, och till och med startat intresseorganisationer där medlemmarna begett sig till Skånes gränser med varsin spade i syftet att helt enkelt gräva bort Skåne från Sveriges yta. De flesta skåningar känner sig dock som en naturlig del av Sverige och skulle aldrig kunna tänka sig att överge nationen till favör för grannen. En annan aspekt som fått folk att känna avsky från detta sydliga landskap är invånarnas dialekt och tilltal av vissa ord, som har gjort det besvärligt att förstå och hålla en naturlig konversation med en skåning. Dialekten har helt enkelt tagit en del av den grötighet som så starkt förknippas med grannlandet Danmark.

Diskussioner har också förts om att skänka Skåne till Tyskland där man med hjälp av ett stort antal bogserbåtar tänkt att transportera ner landskapet över havet för att slutligen anslutas till Tysklands gränser.

Andra tankar har bland annat innefattat att bygga flertalet vindkraftverk för utvinna energi över hela landskapets yta. Men att skåningarna skulle överge sitt landskap till förmån för stora vindkraftverk får nog anses föga troligt.
Fler argument för att skänka iväg Skåne har innefattat dess alkoholproblem, där Skåne varit det landskap där flest antal personer dricker, och ungdomar lättast fått tag på sprit, som sedan spridits vidare i resten av landet."

Gräset är alltid grönare på den andra sidan ?

Dubbdäcksväder? Vad är det?

// Mvh Södra Skåne ?
Det där konstiga som händer nån vecka om året då hela Skåne står still, lastbilar glider åt fanders och alla klagar på kommunens snöröjningen. Och självgoda norrlänningar (norr om småland) dyker upp som blommande flugsvampar på Österlen för att förkunna hur väl vintertrafiken fungerar där de brukade bo. Åk hem då! Nä just det, ni kan inte!

//Mellanskåne

Köp ett par lättrullade 30 eller 32 or så kommer du ha en trevlig runda. Kör på Schwalbe Pro One för slang 30 mm. Komfortabelt och snabbt.
Hittade dem här (länken) men det står maximal belastning 70kg? Kommer dem sprängas med mina 90kg +?

Hittade dem här (länken) men det står maximal belastning 70kg? Kommer dem sprängas med mina 90kg +?

Ja, om du väger 90+ / hjul.
Annars har du god marginal.
Priset i länken är dock kartellstyrt, kolla Bike24.

Per däck. Cyklar du inte enhjuling är det lugnt

Kör med 25 i fram och 28 bak,och slanglöst med vätska i bakhjulet.
Jag kör samma kombination av däcksbredd på randocykeln. Rena racern kör jag med 25 både fram och bak.

Fungerar för mig - köra med 23 idag känns lite passe. Många väljer ännu bredare, men jag vet inte - jag körde 30mm ett tag, men gick tillbaka till normalare bredder. (25-28)

Senast ändrad:
Som relativt färsk racercyklist vet jag bara att trenden går mot bredare däck. Enligt GCN youtu.be klipp jag sett är det ingen vinning med tex 23 mm däck så länge som man inte har perfekt slät asfalt på hela sträckan. På min kolfiber sitter 25mm som det gjorde när jag köpte den begagnad och sedan har jag bytt till exakt samma däck och bredd. Det ser rätt ut med 25 men skulle också kunna vara så att 28 är snabbare. På pendlaren sitter 28.

Tillbaka
Topp