Däckstryckets betydelse

Däckstryckets betydelse
Jag vill helst inte göra vetenskap av något som däcktryck. Jag kör på känsla. I bakdäcket brukar jag ha så mycket tryck som möjlig. Detta betyder att jag pumpar upp till 3,5 kg och hojjar till skogen. Om bakhjulen är i luft hälften av tiden så sänker jag trycket lite grann tills baken är kontrollbar igen. Alttså en kompromiss mellan fjädring och rullmotstånd med trycket på så litet rullmotstånd som möjligt. allt beror på terrängen också (hur mycket rötter, stenar osv.) Jag vill ändå att däcken rullar bra och man får inga punkteringar eller pajar fälgen vid stora smällar. I framdäcket brukar jag ha lite mera än i bakdäcket eftersom gaffeln tar hand om fjädringen.

Hoppas ni förstår vad jag menar. För mina behov är Nokian NBX Lite 2.2 optimalt p.g.a den höga profilen d.v.s luftutrymmet och mycket lågt rullmotstånd. Jag har provat med låga tryck (2,0-2,5) men det är inte min grej. Det känns som om man cyklade i tjära eller med alltför stor växel. Nu har jag kört 1,5 år (även på vintern) med samma par NBX Lite 2.2 och har haft 0 punkteringar. Köpte alldeles nyss ett nyt däck bak, eftersom det gamla var så slitet.

Däckstryckets betydelse
Offtopic: Registrerade mig precis... Skrev med namnet Lirar'n men nu bytte jag till Liraren. Har tidigare följat bara finska cykelforum men här finns också många intressanta diskussioner. Tummen upp!

Senast redigerad av en moderator:
Däckstryckets betydelse
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, det var ditt fel att vi fick lyssna på Pelle
> Hås lastbilstutor. ;)

Hähä, du är bara avis för att jag hade roligare än ni som stog där nere och tittade på punkalagning. ;-)
Nästa gång ska jag ta droppet också om jag är på rätt humör, fegade ur nu.

Däckstryckets betydelse
mytomspunnen: Jajajaja, skyller på "yrkesskada" eller eg. skolskada då jag läser alla ämnen (utom svenska och franska) på engelska.

Däckstryckets betydelse
fattar inte varför folk kör med högre tryck fram än bak. har jag missat nåt där eller? själv kör jag som kevlar = lägre tryck fram/högre tryck bak med anledning av den sneda viktfördelningen och för att jag vill ha bättre grepp fram (jag gillar inte att få sladd fram.. de e liksom lite obehagligt)
men har jag missat nåt väsäntligt då?

Däckstryckets betydelse
Pelle Hå skrev:

> Hähä, du är bara avis för att jag hade roligare än
> ni som stog där nere och tittade på punkalagning.
> ;-)

Nänä! Det var ingen som lagade min punka åt mig, måste bli lite smoothare, eller skaffa större framgaffel :)

Däckstryckets betydelse
Välkommen, Liraren! Du ser själv; man startar en tråd som man tänker kan vara "halvintressant" för den stora massan och får en halv doktorsavhandling som respons! Tack för alla initierade utläggningar på mina däckstrycksfuneringar. Jag är själv mycket dålig på matematik och fysik och kör enbart på vad jag känner och vilka rekommendationer jag får. Det är tydligen så att mina "däckstryckskänslor" verkar stämma ganska bra med vad seriösa test samt uträkningar visar. Kul.

Däckstryckets betydelse
Muerto skrev:
> kevlar: Större framgaffel är lösningen.

Får komma senare, har precis dragit iväg 270 euros till tüskland

Däckstryckets betydelse
Oskar skrev:
> Går det bra att köra med Nokian NBX Lite 2.2 på
> Mavic XC717, eller behövs det bredare fälgar?

Det går utmärkt. Kör själv NBX Lite 2.2 på XR4.1 (som väl motsvarar XC717) med tubelesskit. Kör med 2-2.5 bar lufttryck. NBX-däcken funkar kanonfint, enda invändningen är vikten som ligger på drygt 550g styck.

/dag

Däckstryckets betydelse
Johan S skrev:
> man startar en tråd som man tänker kan vara "halvintressant" för den stora massan

Att skriva ett inlägg om däcktryck på ett cykelforum ska absolut inte tyckas bara vara "halvintressant".

Däcken och däcktrycket är, enligt min åsikt, bland de viktigaste parametrarna på cykeln. Ingen annan del har så stor inverkan på hur cykeln beter sig i terrängen.

Oavsett vilken typ av cyklist man är, XC-svetto som söker minsta motstånd eller FR-fetto som söker bästa greppet, så borde däcktryck intressera.

Det behöver dock inte betyda att man måste sväva iväg i fysikens och formlernas värld utan egna observationer är minst lika viktiga och intressanta.

Men numera på Happy verkar det som om det är viktigare att skriva inlägg om sk*tsaker och på fjortisaktigt vis räkna inlägg. :-(

/Anders

Däckstryckets betydelse
AJ skrev:
> Det behöver dock inte betyda att man måste sväva
> iväg i fysikens och formlernas värld utan egna
> observationer är minst lika viktiga och
> intressanta.
>
> Men numera på Happy verkar det som om det är
> viktigare att skriva inlägg om sk*tsaker och på
> fjortisaktigt vis räkna inlägg. :-(

Aj, det sved, båda styckena...

Däckstryckets betydelse
1 Clim8 - Bremszugsatz MTB Niro
1 Cane Creek - Steuersatz S-2 Silber
1 Shimano - Schaltwerk Deore XT Md. 04
1 Clim8 - Schaltzugset MTB/Race
2 Shimano - Kette HG 9-fach CN-7701
1 Shimano - Kettenradgarnitur Deore LX ´05
1 Ritchey - Sattelstütze Pro MTB, Ø 27,2 mm

262,84 €

Däckstryckets betydelse
Tänkte lägga in min icke teoretiska erfarenhet. Kör med tioga 2,0" däck, väger själv 64kg, och började med 2,4kg tryck som var det lägsta rek. tryck.
Efter att ha cyklat ett bra tag nu så har trycket sänkts mer o mer och nu känns det otroligt bra och kontrollerat i stöket. Mätte därför nu och visade sig att jag är nere på 2,0kg. Tycker inte det rullar tungt utan allt känns bara lättare o bekvämare utan genomslag.
Är dock lite orolig över att jag ligger så långt under rek. tryck.

Däckstryckets betydelse
AJ skrev:

> Däcken och däcktrycket är, enligt min åsikt, bland
> de viktigaste parametrarna på cykeln. Ingen annan
> del har så stor inverkan på hur cykeln beter sig i
> terrängen.

Om inget annat en ytterst billig sak att göra nåt åt och gör stor skillnad. Studsa runt med fel däckstryck gör ju ingen glad.

Däckstryckets betydelse
dag skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Går det bra att köra med Nokian NBX Lite 2.2
> på
> > Mavic XC717, eller behövs det bredare
> fälgar?
>
> Det går utmärkt. Kör själv NBX Lite 2.2 på XR4.1