L
Lirar'n
Guest
Däckstryckets betydelse
Jag vill helst inte göra vetenskap av något som däcktryck. Jag kör på känsla. I bakdäcket brukar jag ha så mycket tryck som möjlig. Detta betyder att jag pumpar upp till 3,5 kg och hojjar till skogen. Om bakhjulen är i luft hälften av tiden så sänker jag trycket lite grann tills baken är kontrollbar igen. Alttså en kompromiss mellan fjädring och rullmotstånd med trycket på så litet rullmotstånd som möjligt. allt beror på terrängen också (hur mycket rötter, stenar osv.) Jag vill ändå att däcken rullar bra och man får inga punkteringar eller pajar fälgen vid stora smällar. I framdäcket brukar jag ha lite mera än i bakdäcket eftersom gaffeln tar hand om fjädringen.
Hoppas ni förstår vad jag menar. För mina behov är Nokian NBX Lite 2.2 optimalt p.g.a den höga profilen d.v.s luftutrymmet och mycket lågt rullmotstånd. Jag har provat med låga tryck (2,0-2,5) men det är inte min grej. Det känns som om man cyklade i tjära eller med alltför stor växel. Nu har jag kört 1,5 år (även på vintern) med samma par NBX Lite 2.2 och har haft 0 punkteringar. Köpte alldeles nyss ett nyt däck bak, eftersom det gamla var så slitet.
Hoppas ni förstår vad jag menar. För mina behov är Nokian NBX Lite 2.2 optimalt p.g.a den höga profilen d.v.s luftutrymmet och mycket lågt rullmotstånd. Jag har provat med låga tryck (2,0-2,5) men det är inte min grej. Det känns som om man cyklade i tjära eller med alltför stor växel. Nu har jag kört 1,5 år (även på vintern) med samma par NBX Lite 2.2 och har haft 0 punkteringar. Köpte alldeles nyss ett nyt däck bak, eftersom det gamla var så slitet.