Däcktråden

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Däcktråden
Vilka däck för långloppscuplopp, vasan med mera för:

1. Varm och solig dag.

2. Blöt, regnig och kall dag:

Vilken bredd på däcket: 2.0, 2.1, 2.2, 2.25, 2.3?

Däcktråden
Standarduppsättningen för långlopp för mig är:
Fram: Rocket Ron 2.25"
Bak: Thunder Burt 2.25"

Är det lite blött/lerigt byter jag till Racing Ralph 2.25" bak.

Är det total misär ställer jag in och äter pizza istället. :P

Däcktråden
Dr_Rydell sa:
Hur är Specialized däck, Renegade, Fast Track jmf med Schwalbe och Continental? Maxxis 2.1 körde Nino på i OS utan punka. Är det bra däck?
Maxxis Ikon är förhållandevis väldigt trögrullade om man ska tro bicyclerollingresistance.com. De som Nino körde (Maxxis Aspen?) är troligen bättre på den punkten.
Fast Trak är ett helt OK däck. Körde det hela första tävlingssäsongen och det höll för mycket stryk.

Däcktråden
Jag funderar över kombinationen RaRa eller RoRo fram och TB bak, samtliga 2.25. Men är det blött går det nog inte med TB bak utan grövre mönster. RoRo/RaRa är nog bra då. Just nu sitter TB bak och RaRa fram. Har dock svårt att hitta däck från Schwalbe som inte vobblar. Går byta ut men drygt är det.

Däcktråden
Dr_Rydell sa:
Att det ser ut som däcket är skevt. Jag har preliminärt bestämt, men är inte på länga vägar säker.

Ok. inget jag har varit med om dock.

Nya fast trak kanske vore något?
Gamla fast trak är trevligt.
Racing ralph är ännu mer trevligt.
Nya spec renegade ser ut att vara lite grövre.Kanske fungerar både fram och bak?
Jag gillar även thunder burt.

Däcktråden
Dr_Rydell sa:
Har bara kört ett märke på MTB-däck.

Vilka är alternativen till Schwalbes däck enl nedan i andra fabrikat?

Rocket ron:

Racing Ralph:

Thunder Burt:

Översatt till Continental skulle jag säga ungefär:

X-King

Race King (fast Ralph har ju lite mer kantdobbar)

Speed King

Senast ändrad:
Däcktråden
Kunde letat mer men den här tråden får duga!! När en fälg är "tubless-ready", innebär det då att även den måste tejpas eller betyder det att den inte behöver tejpas? De fälgar jag kör på idag är ett par DT Swiss Spline e1700 (2015 års modell)?

Tack för hjälpen!! :)

Däcktråden
Enduro Fredrik sa:
Kunde letat mer men den här tråden får duga!! När en fälg är "tubless-ready", innebär det då att även den måste tejpas eller betyder det att den inte behöver tejpas? De fälgar jag kör på idag är ett par DT Swiss Spline e1700 (2015 års modell)?

Du behöver väl alltid tejpa för ekerhålen?

Däcktråden
evirob sa:
Enduro Fredrik sa:

Dom två par DT Swisss systemhjul jag har var färdigtejpade redo för slanglöst. Endast ventil och gucka behövdes utöver ett TLR-däck.

Senast ändrad:
Däcktråden
Dr_Rydell sa:
Har dock svårt att hitta däck från Schwalbe som inte vobblar.

Får det fenomenet om jag inte pumpar upp däcket till max vid montering, så det sätter sig ordentligt och ploppar på plast. Sedan sänker jag trycket till det jag cyklar på.
Har själv aldrig varit med om att det är fel på ett Schwalbe däck, hade 8 stycken monterade på cykeln förra året, och alla var kanon.

Men min uppsättning 2017 i Långloppscuppen kommer nog vara Racing Ralf bak, och Rocker Ron fram genom hela Cupen tror jag. Och slanglöst förstås. Tycker den kombon funkar bäst och är väldigt allround. Körde den kombon på Långa Lugnet som var misär, och på Lida Loop som var ett solskenslopp, och jag tyckre det funkade lika bra på båda. :-)

Däcktråden
BjornR sa:
evirob sa:
Enduro Fredrik sa:

Dom två par DT Swisss systemhjul jag har var färdigtejpade redo för slanglöst. Endast ventil och gucka behövdes utöver ett TLR-däck.

Okej, bra! Får gå ut och kolla upp det då. Tack för era svar :)

Däcktråden
Är det någon som lyckats få ett Schwalbedäck i samma vikt som det specificeras som? Senaste inköpet handlar om 17 % övervikt och även Schwalbe tyckte det var mycket. Onlinebutiken erbjöd 10 % rabatt jag nu tackat nej till.

Är det lika illa hos andra märken, att alla däck väger mer än spec?

Däcktråden
Dr_Rydell sa:
Är det någon som lyckats få ett Schwalbedäck i samma vikt som det specificeras som? Senaste inköpet handlar om 17 % övervikt och även Schwalbe tyckte det var mycket. Onlinebutiken erbjöd 10 % rabatt jag nu tackat nej till.

Är det lika illa hos andra märken, att alla däck väger mer än spec?

Har haft Schwalbe TB som vägt mellan 437- 464gram och Conti RK som vägt mellan 528-534gram + även massa Conti GP 4000S II som nästan håller exakt det angivna! Så jag tycker Conti´s uppgifter är ok men inte Schwalbe´s

Däcktråden
Vad för däck rekommenderas till min "solskens cykel"? 26" ht som används till familjecykling med ca 50/50% grus/asfalt.
Skall ej vara dyra eller tunga.

Däcktråden
Däcktråden
Internetbutiken visade god service, står för frakten a 250 kr tillbaka och vad det verkar returen av de nya däcken. Byter till Conti Race King 2.2 Protection. Tror det kan bli bra allround för tävling och enl bicyclerollingresistance.com så ska de ha bättre punkaskydd än motsvarande från Scwalbe med bra rullmotstånd. Kommer välja mellan dessa och RaRa/RoRo fram och TB bak på tävlingarna i sommar. Lidingöloppet MTB och Vasan kanske man kan köra på TB enbart iofs.

Däcktråden
Låg och funderade igår när jag skulle somna om jag inte skulle köra liteskin eller motsvarande på Lidingö ändå. Hur mkt extra punkaskydd ala snakeskin/protection enl Schwalbe resp. Conti behöver man på det loppet? Sidoskydden behövs väl när man riskerar bli riven av stenar på sidorna och är det så mkt sådant där?

Om lättare däck blir alternativet har jag också hört att smalare är att föredra på det loppet pga att det är lös grus. Fler synpunkter mottages tacksamt.

Däcktråden
Köpte 2 för 1 på cykloteket.
Spec Renegade 29x2,3, uppgiven vikt 630 gram, vägde det ena, 708 gram.
Tycker inte det känns ok så vet inte om jag vill slänga på dem, originaldäcken Rocket Ron 2,25 rullar oväntat lätt ändå så kanske fortsätter köra på dem.
Rullar Renegade så mycket lättare så det är värt det ändå?

Däcktråden
En fundering: Jag har tidigare kört Continental Mountain King 2,2 både fram och bak på min Nerve 8.0 från 2015. Bytte till det som fanns hemma hos LBS (Nobby Nic Snakeskin 2,35) och upplever att det går väl trögt. Vad göra? Byta båda och spara NN till höst och vintercykling? Räcker det att byta bak för att få upp rullet? Vad ska jag ha isf? Är ingen xc-raket utan gillar stöket mest men det är heller inte kul att bli avhängd av mina HT-kompisar så fort det blir snabb cykling. Tacksam för lite rådgivning!

Däcktråden
Jag kör precis den uppsättningen, trail fram och pace bak. Efter ett antal rundor så är jag beredd att omvärdera, tror inte jag är nämnvärt långsammare än tidigare. Kan köra lite högre tryck nu utan att cykeln känns "nervös". Kanske är formen som gör att jag blir frånåkt på platten :)

Däcktråden
DÄCKTIPS!

Dags för nya däck till våren och jag är för kluven på vad jag ska köra med. Kör som jag förklarar det platt men tufft, gillar stök och bök men har Järvafältet och Nickspåret som hemmaplan.
Har kört med Maxxis Ardent Race på ena cykeln och dessa gillade jag under vår/sommar/tidig höst, på den andra cykeln så har jag Maxxis Forecaster, dessa tycker jag är lite grovmönstrade för dessa hårda stigar.
Nu vill jag testa nytt och har kikat lite på Michelin Force AM/XC.
Hojen jag ska använda mig av är en Scott Spark 910 -17.

Kom med tips, lättrullat men inte för sköra?

Däcktråden
Michelin blir väl bra. Eller Schwalbe som rullar lättast. Eller MAXXIS om du är under 25 och dricker red-bull till frukost.
Test_XC.jpg

Bilagor

• Test_AM.jpg
    Test_AM.jpg
    385.6 KB · Besök: 123
Däcktråden
Jag är 1/4 tysk men min tyska är inte riktigt lika vass, men det är lätt att se att tyskarna gillar tyskt och när det kommer till bilar så är jag helt med dem. :)

Jag är trots 32 höstar och bristfälligt Red Bull-intag ganska nöjd med Maxxis men det skulle vara roligt att testa något annat.

Senast ändrad:
Däcktråden
Någon som har möjlighet att mäta vidden på nya Conti 2.2 Crossking? Den finns även i 2.3 i år. X-king 2.2 är ju smalare än specifikation.

Senast ändrad:
Däcktråden
Lånar tråden lite då jag känner att jag börjar krokna. Sitter och kollar vilka däck jag ska ersätta originaldäcken (Bontrager XR3 Expert) med.

Vill nu gärna ha något som levlar upp hojen till minimal viktökning. Måste jag välja vill jag vara lite tryggare utför än ha en snabb hoj på platten men det ska vara trampbart uppför utan att ha ihjäl mig... eller på svenska så cyklar jag gärna i Rörbäcksnäs men vill kunna trycka på lite i Endurospåren också :)

Kör 29" x 2,30 men har inte konverterat till tubeless. Är väl iofs bra om de är förberedda för det om jag blir sugen.

Slänger med länk till hojen också:
https://archive.trekbikes.com/se/sv/2016/Trek/fuel_ex_7_29#/se/sv/2016/Trek/fuel_ex_7_29/details

Så hjälp mig i däckdjungeln snälla.
Fram: ?
Bak: ?

Däcktråden
bluetail sa:
Lånar tråden lite då jag känner att jag börjar krokna. Sitter och kollar vilka däck jag ska ersätta originaldäcken (Bontrager XR3 Expert) med.

Vill nu gärna ha något som levlar upp hojen till minimal viktökning. Måste jag välja vill jag vara lite tryggare utför än ha en snabb hoj på platten men det ska vara trampbart uppför utan att ha ihjäl mig... eller på svenska så cyklar jag gärna i Rörbäcksnäs men vill kunna trycka på lite i Endurospåren också :)

Kör 29" x 2,30 men har inte konverterat till tubeless. Är väl iofs bra om de är förberedda för det om jag blir sugen.

Slänger med länk till hojen också:
https://archive.trekbikes.com/se/sv/2016/Trek/fuel_ex_7_29#/se/sv/2016/Trek/fuel_ex_7_29/details

Så hjälp mig i däckdjungeln snälla.
Fram: ?
Bak: ?

Jag försöker leka lite enduro men har bara kollat schwalbe. Jag vill ha ordentligt grepp fram så kör Magic Mary. Det blir nog betydligt mer än minimal viktökning.

Jag kör nobby nic bak men egentligen skulle jag vilja ha mer grepp utför men detta är en komprimis.

Jag vet inte var dina däck ligger på skalan men kanske du också kan testa att bara byta fram till nåt kralligare. I vintras hade jag hans dampf back o mm fram

Tillbaka
Topp