Däcktryck 29X2,60 tubeless

Vad är en bra kompromiss då? Stig med rötter/stenar samt blandat med grusväg. Jag ligger runt 2.3bar, vad kör ni andra med?

izar sa:
Vad är en bra kompromiss då? Stig med rötter/stenar samt blandat med grusväg. Jag ligger runt 2.3bar, vad kör ni andra med?

Herregud. Vad väger du?

Jag körde 0,9 fram och 1,2 bak på 2,6:or. Då väger jag 87 kilo i strumplästen och cyklar mest bökig stig.
Med 2,35-2,4" kör jag 1,2 fram och 1,6 bak ungefär.

izar sa:
Tokhögt, jag väger 79kg i mässingen, för stökig stig kör jag 1.4-1.5 bak och runt 1.0 fram, 2.4 däck, 26 tum. Fulldämpat, 160 mm fram, 140 bak. Men, då är det ingen grusväg. 2.3 är väldigt högt för stökig stig. Det är väl mer cykelvasan tryck det.

MEN, trivs du med det, har bra grepp, det blir inte stötigt, du får inte "flipperspels"effekten, när du rikoscheterar av stenar, ja då fungerar det för dig, men det låter galet högt, om du inte är rejält tung.

Stervelo sa:
Ubbe73 sa:
Stervelo sa:
Men det behövs ingen formel för det här. Snälla nån. Formeln vet inte hur DU cyklar.
Sen har väl "ALLA" med sig en pump ut i skogen? Fixa till så det är rätt i skogen, det tar några ändringar. Sen mät när du kommer hem, vad hade jag för tryck? Klart. Den formeln tar hänsyn till ALLT, utom årstid. Generellt ett par tiondels bar lägre när det är blött, det är halare, det går långsammare. Torrare, och snabbare, lite högre tryck, annars slår du igenom. Kör du DH i åre, lägg på 0,3-0.5 bar, typ.

Men, enkla formel/tumregel måste väl ändå vara ett bra utgångsläge för en mindre rutinerad? Låt oss som tacksamt tar emot enkla "formler" få göra det!!
Formeln får dig att sluta tänka själv. Dåligt.
Tumregel är väl ok, här får du.

Börja med 1.5 fram, 1.7 bak. Du vill ha så lågt tryck det går utan att slå igenom. Sänk på tills du inte gillar det, sladdrigt, eller genomslag. Det här gäller för långsam stökig stig. Jag ligger runt 1.6 bak och 1.2 fram 26 däck som väger 800 - 950 gram. Lättare däck, högre tryck. Det är inte svårt. Det ska passa dig, din hoj, din stig.

Så om jag har 26x1.9 och väger 90kg är fortfarande 1,5 fram 1,7 bak bra?
Eller skulle det kunna vara så att om jag inte har en aning är en formel kanske en bra utgångspunkt?

Har provat min Bigwig helstelt med 29x2.6 med Cushcore, funkar super, körde sist ca 0.7 bar bak och 0.6 bar fram =)

Lyfter en gammal tråd för att jag råkade hitta den nu såhär i slaskiga stigtider.

Jag väger ca 93kg, ”systemvikt” ca 115kg med pannlampor o allt.

Fulldämpat, 29x2.6” fram 29x2.25” bak.

Kör stigcykling med ca 0.8 fram och 1.3 bak

Får något enstaka mjukt genomslag bak utan att få punka (lite tur får man ha). Borde kanske egentligen köra 1.5 bak för att slippa genomslag.

Tillbaka
Topp