Däcktryck mtb

agassi1970

Ny medlem
Däcktryck mtb
Vad är standard att ha för däcktryck på min vanliga framdämpade mtb med 2,0-däck? Jag kör i skogen på stigar och grusvägar.
Tack på förhand
/ Agassi

Däcktryck mtb
Typ så lågt du kan ha utan att kränga av däcket elelr få genomslag och punkor.

Jag väger typ 85 kg med cykel och vill försöka ligga på 1,5 bar

Däcktryck mtb
Så lågt som möjligt utan att riskera onödigt många genomslag är en princip jag jobbar efter.

Runt 2-3 bar är typiska tryck, åtminstone för mig. Ibland kan det bli lite lägre också, men då känner jag rötter mot fälgen onödigt ofta.

Däcktryck mtb
Vikt och underlag avgör ju, jag gör som övriga...barrstigar pumpar jag rätt hårt, vått jämt undrlag ganska mjukt, stenigt är halhårt osv.
Men eftersom jag aldrig skaffat mig lyxen att ha en dedikerad skogshoj utan pendlar till vardags med honken så fick det bli dubbla uppsätningar fälgar istället med däck därefter.

Däcktryck mtb
Jag kör 1,2-1,7 bar, oftast 1,5. Lägre tryck så blir mina däck "ostabila". Har knappt haft ett genomslag...

När jag körde lida loop noterade jag att alla körde med tokhårda däck. Vad "bör" man eller vad kör ni med för däcktryck på långlopp?

Däcktryck mtb
Pillo-kun skrev:
-------------------------------------------------------
> hur kan ni köra med så lågt tryck.. fälgen
> blir ju mörbultad å det känns svampigt, jag
> kör så med max lufttryck...

Kör du med njurbälte eller bara på grusväg?

Däcktryck mtb
jag pumpade mina däck med kompressorn innan lida loop, under loppet kändes de hårda men jag stannade inte för att släppa ut någon luft. När jag kom i mål lånade jag kompisens digitala tryckmätare.
Den visade att jag hade 3,5 bar i framdäcket och 4,8 bar i bakdäcket. dessutom är jag en lättviktare på 60 kg, gissa om det var stötigt!

Däcktryck mtb
Rocky_k skrev:
> Tappar man inte väldigt mycket i kraft/fart om
> man kör med lågt tryck i däcken, speciellt i
> långlopp?

Har inte mer erfarenhet av långlopp än ett Lida, men visst, ju mer grusväg desto högre tryck hade blivit mitt val. På bekostnad av fäste och fart på rotmattor och stenigt helvete. Testa dig fram, jag kör idag med ett betydligt lägre tryck än vad jag trodde var möjligt, effektivt för några år sedan.

Var mer som ee tidigare, ju högre tryck ju snabbare ;)

Däcktryck mtb
Kör du bara grusväg och väldigt släta och hårda stigar kanske det rullar lättare (eller iallafall lika lätt) med hårda däck.

På stökiga stigar är det däremot väldigt mycket lättare att ta sig fram med lågt tryck; man kan rulla över rötter och stenar, istället för att studsa fram på dem. Dessutom greppar det betydligt bättre.

Ett hårdpumpat däck ger en mycket mindre kontaktyta mot underlaget och trycker sig därför ner i mjuka underlag. Det gör att man måste mosa undan en massa material i underlaget för att rulla framåt. Med ett mindre hårdpumpat däck sprids vikten på en mycket större yta, vilket gör att man undviker att sjunka ner i marken och istället "flyter ovanpå".

Ett belysande exempel är att försöka cykla med landsvägscykel på lösa underlag.

Däcktryck mtb
Är det tillräckligt mycket lösgrus på grusvägen,(typ första loopen på Lida), går det betydligt bättre med lägre däcktryck! Vet det av egen erfarenhet! Är visserligen nästan 20kg lättare än Bruce, men kör 1,4 fram och 1,8 bak på 2.25 däck. Tror inte vikten spelar mest roll, det gör nog tekniken!

Däcktryck mtb
Stighoj, Nobby Nic 2.25 Snakeskin:
Fram: 1.9bar UST (lägre ger snygga burps)
Bak: 2.2bar slang (lägre ger genomslag)

Dh, Minion DHF 2.5 Slow Rezay:
Fram: 1.2bar UST (lägre ger burps)
Bak 1.3bar slang (mlägre ger punka)

DH-hoj: 8.8" bak, 8" slag fram
Stighoj: 4" slag fram och bak
De däck som körs med slang nu ska UST-konverteras snarast möjligt för att tillåta lägre tryck och ta bort genomslagspunkor.

Senast redigerad av en moderator:
Däcktryck mtb
The pressure you should use depends also on the size of your tires. Small tires will require higher pressure, while large tires (2.3 and up) will require less.
In my case, I use 2,35 Maxxis High Roller with around 1,8 at the front and 2.0 at the back on my FS Commencal.
Note also that with an FS the suspension will allow you to use lower pressure in your tires.

Däcktryck mtb
fast jag vet inte tycker det har lite med däcket i sig och göra. smala michelin måste ju ha höga tryck för att inte kränga av fälgen känns det som... eller bli jävligt konstiga i sidled. beror ju lite på körstil med, är rätt van vid studsandet.

Däcktryck mtb
Ja, problemet med helstelt är ju inte studsandet, utan att man lättare fastnar på feta rötter och stora stenar! Men helstelt är ju lätt, så då kan man lägga några gram på feta däck för att få bättre fäste!

Däcktryck mtb
beror lite grann på vad för gummi du kör med. menar, kör du feta breda däck kan du ha lite hårdare pumpat men om du kommer på racer slicks kanske du ska lätta lite på trycket. jag skulle försöka köra på ett tryck där jag inte riskerar att slå igenom alls när jag kör över rötter och stenar, men ändå såpass lågt så man får så mycket grepp som möjligt. mindre tryck=bredare kontaktyta mot mark men också ökad risk att slå igenom och i värsta fall bocka fälg. övning ger färdighet, prova dig fram är mitt tips.

Däcktryck mtb
ee skrev:
> Den visade att jag hade 3,5 bar i framdäcket och
> 4,8 bar i bakdäcket. dessutom är jag en
> lättviktare på 60 kg, gissa om det var stötigt!

4.8 bar!! Det är ju som att köra direkt på fälgen. Även om inte kompressorn har tryckmätare kan man ju känna med tummen att däcket blivit lagom mjukt. Gör nu som alla rekommenderat tidigare: sänk lufttrycket successivt tills du känner att du börjar få lite genomslag på stigarna och höj sedan 0.1-0.2 bar. Då har du hittat rätt.

Däcktryck mtb
Kører med 2.25 dæk og latex slanger kører med mellem 1-2 bar alt efter terræn.

1 bar er precis grænsen for at mit fælg ikke rammer rødder og sten.

Däcktryck mtb
Det handlar mycket om att lära känna sin cykel, sina däck och sin körstil i förhållande till underlaget och farten. Experimentera gärna på träningar i olika typer av terräng och fart för att hitta rätt lufttryck. Det är ju bara att ta med sig pumpen ut och prova sig fram.

Själv kör jag allt mellan 1 och 2 bar beroende på cykel, däck, terräng och om det är tävling eller ej. Lägst tryck (drygt 1 bar) gäller framdäcket på träningscykeln när stel gaffel sitter på och på lite lugnare turer. Lägre än 1 bar riskerar däcket att krängas av och tappa luft. Högst tryck (strax under 2 bar) gäller tävlingscykeln och bakdäcket vid tävlingar typ Lida Loop där man riskerar genomslag i den höga farten och steniga terrängen. Jag kör alltid på standarddäck runt 2,2 och med endast Stans i. Hittills har jag under de 3 säsonger jag kört med denna uppsättningen aldrig haft punktering men däremot tappat luft fram vid 3-4 tillfällen p g a att framdäcket krängts vid för kraftigt vridmoment.

Däcktryck mtb
Finns ingen anledning att köra över 3 bar i normala 2.0 däck. Ju större luftkammare, ju lägre tryck. Fördelen med breda däck och stor luftkammare är: (i) lägre rullmotstånd i terrängen, (ii) bättre grepp, (iii) högre komfort. Enda nackdelen är större chans till genomslag, men det är ett miminerat problem med ex Stans tätningsvätska. Själv körde jag Lida Loop med Race King 2.2 SS och 130 gr latexslang. 1.9 bar fram, 2.1 bar bak (väger 74 kg) Inga genomslag alls.

Däcktryck mtb
shit alltså, känner mig nästan olustig, 4bar, fram å bak så man känner hur njuren hoppar ut ur käften har liksom varit standard för mig.tyckte att nobby nick däcken var hala som fan när det regnat(stadstrafik å även rötter å stenar på stigarna) så nu vet jag varför för högt tryck!! tack boys.

Däcktryck mtb
enduromannen skrev:
> Finns ingen anledning att köra över 3 bar i
> normala 2.0 däck. Ju större luftkammare, ju
> lägre tryck. Fördelen med breda däck och stor
> luftkammare är: (i) lägre rullmotstånd i
> terrängen, (ii) bättre grepp, (iii) högre
> komfort. Enda nackdelen är större chans till
> genomslag, men det är ett miminerat problem med
> ex Stans tätningsvätska. Själv körde jag Lida
> Loop med Race King 2.2 SS och 130 gr latexslang.
> 1.9 bar fram, 2.1 bar bak (väger 74 kg) Inga
> genomslag alls.

Du missade nackdelen med att man lättare kränger av däck med lågt tryck och att det inte svarar lika bra när man står upp på hårt underlag. Gäller att hitta "lagom" tryck.

Däcktryck mtb
Cerro skrev "Du missade nackdelen med att man lättare kränger av däck med lågt tryck och att det inte svarar lika bra när man står upp på hårt underlag. Gäller att hitta "lagom" tryck."

Jo men 2 bar på Race King 2.2 är inte särskilt lågt, de känns ganska hårda faktiskt och att kränga av dem har jag aldrig varit i närheten av. Möjligen om man går ner mot 1 bar men det funkar inte med slang i. Sen står jag upp väldigt lite på långloppen så det är inget problem för mig personligen.

Tillbaka
Topp