Dagens aktivitet

Dagens aktivitet
BOFH skrev:
-------------------------------------------------------
> Racerpremiär!

+1 Har mina barn men yngsten var på kalas och äldsten på bio med farmor och farfar. Det gav mig ett tidsfönster på 2 timmar att sprätta med vaderna. Hann en bit ut på Färingsö innan det var dags att vända, på mälaröarna var det farbart men inne i villastäderna i västerort kan man hålla sig för skratt. Dags att SOPA!!

Jävligt mycket cyklister iallafall.

Dagens aktivitet
Först med dottern på dansuppvisning sen med sonen på kalas. Har hunnit cykla ett varv runt kvarteret för att testa de nya ust-hjulen. Men imorgon är det min tur B-)

Dagens aktivitet
Körde 2 varv på Växjö runtleden. Ett åt vardera hållet och man fick som vanligt samsas med gående , hästar, lösa hundar och såklart andra cyklister :)

Bilagor

• DSC_0069[1].JPG
    DSC_0069[1].JPG
    73.4 KB · Besök: 45
Dagens aktivitet
Röjning av stormfällda träd på snapphaneturen stod på dagordningen idag. Startade tidigt för att slippa bli allt för svettiga årets hittills varmaste dag. Hann med tidig lunch i skogen med. Bra start på dagen.

Det ska vara en stig här någonstanns
984068_10200937783766043_7471435161060601267_n.jpg

Så där ja. Fint.
10273942_10200937826367108_2357496254891304789_n.jpg

Dagens aktivitet
tmalm skrev:
> Shit, Jenny, när du postar sådana bilder tror
> jag att du o _ kan bli riktigt bra kompisar! ;-)
>
> /T

Ja jag tycker nog att vi klickade när vi sågs. Fast han verkar vara den blyga typen ;)

Dagens aktivitet
55km racer i regn blev det idag. Inte många cyklister ute i regnet, mötte 5 och cyklade om 2, dv s rekordfå en lördag i maj. Var rätt nöjd under hela rundan eftersom alla bilar höll mycket god marginal...

...ända tills jag kom till Tullinge trädgårdsstad och en idiot nödvändigt skulle köra om precis vid en av de avsmalningar som finns. Han kör om med c:a 1 dm marginal från min vänstra axel i 40++. Så jag hytte lite åt honom, och eftersom han fick rött vid trafikljuset vid skolan så fick jag en pratstund, eller rättare sagt vi vi gav varandra varsin hårfön. Det jag hann uppfatta i allt han skrek var att jag minsann skulle cykla på cykelbanan och att han hade rätt att göra som han gjorde pg a detta. (Dv s riskera mitt liv för att han skulle komma fram lite snabbare.) Dessutom är detta en 30-sträcka om jag inte missminner mig, oavsett är det mkt barn i rörelse så det råder för mig inget tvivel om att jag skulle cykla på vägen och att han skulle ta det lite lugnare.

Dagens aktivitet
Barnvagnspromenad i spöregn med alldeles för mycket kläder på. Kände mig vek som inte sprang istället för att gå men det har varit sjukstuga hemma sedan slutet på mars och imorgon ska jag hoja i skogen 10-17. Eftermiddagen har ägnats åt att rensa och stoppa ned onödiga pinaler i kartonger inför fotografering av lägenhet som ska säljas.

Dagens aktivitet
thomalin skrev:
> Det jag hann uppfatta i allt han skrek
> var att jag minsann skulle cykla på cykelbanan
> och att han hade rätt att göra som han gjorde pg
> a detta.

Idioten måste ha glömt regel nr 1 "visa hänsyn"

Dagens aktivitet
Cykling idag. Munsö-Slagstafärja-Södertälje-Slagstafärja-Munsö. Första halvan var grymt skön, gjorde 20 ostörda km på 30 min. 40km/h i snitt ensam är inget jag är bortskämd med. På hemvägen kom förklaringen då samma ostörda sträcka gav ett snitt på 22 km/h. Helvete vilken misär och HTFU-motvind. Det var inte många cyklister som syntes på sträckan. Jag cyklade om tre och mötte tre andra som alla cyklade ensamma. Två av de mötande såg ut att vara riktiga fartfantomer och jag undrar om inte den ena flinade när jag vinkade. Han måste ju precis ha gjort sträckan för att nu blåsa hemåt i typ 50 km/h. Bra 10 milspass fick jag i alla fall och träffade cykelkompisar på Botkyrkasidan.

Dagens aktivitet
Tog några tekniska varv med mtbn. Är supernöjd med att köra 1x10 plus en justering så att jag sitter längre bak och mer upprätt. Mtb kan ju va kul och inte bara ett sidetrack för att alternera lvgträningen :)

Dagens aktivitet
Körde Uddevalla GP.

1.2 km varvbana på halkbana (inte hal!) strax utanför Uddevalla.
Lika kul som förra året, och jag åkte av pga feghet efter drygt ett varv i år, mot ett halvt varv förra året. 17 varv blev det totalt i vår startgrupp (H30/H40).

Körde på hårt på egen hand resten av loppet, och snittade 269 W. Det ska jämföras med gabbeon som snittade 220 W inne i klungan. Jag kan trösta mig med att jag fick ett bättre träningspass.

Sjukt kul att gasa på genom kurvorna när man inte har nån annan att ta hänsyn till! :D

Picture119.png

Dagens aktivitet
geologen skrev:
> Körde Uddevalla GP.
>
> 1.2 km varvbana på halkbana (inte hal!) strax
> utanför Uddevalla.
> Lika kul som förra året, och jag åkte av pga
> feghet efter drygt ett varv i år, mot ett halvt
> varv förra året. 17 varv blev det totalt i vår
> startgrupp (H30/H40).
>
> Körde på hårt på egen hand resten av loppet,
> och snittade 269 W. Det ska jämföras med gabbeon
> som snittade 220 W inne i klungan. Jag kan trösta
> mig med att jag fick ett bättre träningspass.
>
> Sjukt kul att gasa på genom kurvorna när man
> inte har nån annan att ta hänsyn till! :D
>
>

Du såg iallafall glad ut :) Själv svor jag över att behöva tänka på lagpoäng. Känns ju inte så meningsfyllt att trampa runt solo efter att ha fegat ur å hade hellre -just då- tagit en dnf.

Dagens aktivitet
geologen skrev:
> För det såg inte så lättsamt ut för
> dig...

Tack det var diplomatiskt uttryckt :) Det var inte min dag då jag hade varken ork eller teknik vilket gjorde det hela till en misärrunda. Bara att bryta ihop och komma igen..

Dagens aktivitet
image.jpg

Nu: tågåkning mot ofrånkomligt tentaplugg...
Jag ber om ursäkt för låset, det sitter bara där när jag förväntar mig behöva låsa fast cykeln;P
Tidigare idag: roligaste cyklingen någonsin ute i Lunsen, Uppsala. (Jag har inte så mycket att jämföra med)

Dagens aktivitet
Övade lite körning på bakhjulet. Ska det behöva vara så känsligt med gucka så att man inte kan slå i framhjulet några gånger utan att skiten åker ut? Har kört länge med slang utan problem....
(däcket blev så där när jag ledde cykeln hem)

Bilagor

• DSC_0119[1].JPG
    DSC_0119[1].JPG
    112.4 KB · Besök: 41
Dagens aktivitet
Gucka i däck har aldrig varit min favorit. Belgisk klunga Peter låter kul, konstant rotation som jag förstår det, rotationsriktning efter vindriktning?
Dagens aktivitet som dagarna innan, kort snabb lvg runda. tor 40km, fre 17km, lör 35km, idag 26km - med snittmätning från dörr blev det 31,4km/h idag.

Dagens aktivitet
Hojade till Södertälje på Sverigeleden/Mälardalsleden för att reka lite inför cykelsemester. Att följa cykelledsmarkeringar och anvisad cykelväg är alltid lika intressant. Det blev inte bättre av att en av oss körde Bullitt med lillskrutten i lådan och det var en himla massa bommar på cykelvägen och sedan väldigt skumpig grusväg. De där lederna är nog snarare tänkt för fotbromsade damcyklar med ballonghjul, glad att jag hade crossen och inte racern. På hemvägen körde vi gamla landsvägen istället, en styck bonkad Bullittförare gjorde att det blev i sakta mak.

Dagens aktivitet
Hämtat MC - Köpt Batteri till MC - Tvättat MC - Annonserat ut MC....
Så om någon är sugen på att köpa en Kawasaki Z-750 -10 så är det bara att skicka ett mess :P

Dagens aktivitet
En härlig tur med mtb på bruksleden och lite stigar, 22km på 1:40 enligt strava och 13,3 i snitt. Nu blir det soffhäng och titta på dh streamningen från redbull.

Dagens aktivitet
Försöker bota min träningsvärk i rygg, armar och ben efter gårdagens hårda pass .... TRÄDGÅRDSARBETE.
Njuter nu av den nya finare utsikten från en vilostol under ett äppelträd, en mugg kaffe, fågelkvitter. Ingen cykling alls i helgen, bara cykelspekulationer. Skulle ju upp i 30mil den här veckan var det tänkt, blev 15 pga regn, blåst och ANNAT.
Ha, vilken klen "vätternrundacyklist" man är. Jag kommer igen. 30-40mil över hela veckan är inga problem om vädret är bra, en fin och kul utmaning däremot skulle vara att köra 30mil enbart till och från jobb må-fre, skulle behövas omvägar både dit och hem 2 + 4mil istället för 1 + 1.

Dagens aktivitet
Solleröloppet. Tyvärr så hade jag strul med cykeln så jag kom ej till start. Men gladdes åt att geologen tog sig runt i seniorklassen! Han såg stark ut men tappade tydligen på andra varvet i Gesundabacken.

Dagens aktivitet
Traktormakt och snurr i Hellas. Folktomt i skogen så när som på familjen med lösgående ettriga hunda. Knäskydd visade sig ypperligt mot både stenar och hoppande hundar.

Dagens aktivitet
elason skrev:
> Traktormakt och snurr i Hellas. Folktomt i skogen
> så när som på familjen med lösgående ettriga
> hunda. Knäskydd visade sig ypperligt mot både
> stenar och hoppande hundar.

Knäskydd alltid på mtb tänker jag. Skönare så ☺

Dagens aktivitet
Bengt-re skrev:
> elason skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Traktormakt och snurr i Hellas. Folktomt i
> skogen
> > så när som på familjen med lösgående
> ettriga
> > hunda. Knäskydd visade sig ypperligt mot både
> > stenar och hoppande hundar.
>
>
> Knäskydd alltid på mtb tänker jag. Skönare så
> ☺

Ja idag behövdes de dessutom flera gånger, senaste turerna har de varit överflödiga men jag var glad att jag hade dem. Om inte annat för att hålla värmen uppe i det minst sagt bistra vädret. :)

Dagens aktivitet
Cykelnerven krävde sitt idag trots midsommar. :)

Idag skulle jag göra underhåll på naven på min Karate Monkey, och upptäckte pågående misär. Mina ganska service-intensiva nav, en variant på Deore XT M775, var i dåligt skick.

Ena konen var galet pitted både fram och bak, se bilden. Förmodligen en kombination av hårdare och oftare körning, smuts och vatten som kommit in, och antagligen att jag dragit åt dem lite för hårt förra gången. Märkligt nog hade lagerbanorna i samma lager klarat sig utan en skråma. Dessa nav är nog inte riktigt byggda för smutsig och hård stigcykling på stel cykel.

pitting.jpg

Sen hade jag enorm tur -- ett tidigare köpt axel-kit till framhjulet (efter att ha pajat alu-gängan med ett nybörjarmisstag) inkluderade tydligen exakt de två olika koner som jag kört sönder. Där låg även två nya lager redo att ersätta de som körts sönder, då jag skippat att byta lagren när jag bytte axel. Jag hade till och med en ny packningsbricka, som alltid böjs när man ska ta ut den ur baknavet, efter att ha köpt på mig några när det hände första gången.

Så efter att cykeln visade sig vara sönder, så hittade jag exakt de fem reservdelar jag behövde hemma och nu är båda naven som nya igen, känns guld!

Den är nu ganska exakt tre år gammal och har även fått nya däck, ny bakväxel, sadel, vajrar och höljen under våren, och igår bytte jag vevlager och rengjorde hela drivlinan. Se suddig mobilkamerabild.

klart.jpg

Cyklade en mil i skogen nyss och cykeln känns bättre än nånsin, ljudlös och magisk.

Jag är redo att byta ut mina WH-MT75 hjul mot något med mer rejäla nav. De har tjänat mig väl, och kan nu köras sönder med värdighet.

Tillbaka
Topp