Egentligen var detta gårdagens aktivitet men var alldeles för upptagen med att meka, cykla och kolla på fotboll.
För en vecka sedan så bytte jag lager i övre länkaget och fixad air sleeve service på RP23:an, nu var det dags att ta tag i drivlinan och nedre länkaget.
Först skruvade jag bort vevparti, enkelt på ett tvådelat, bara att sätta i en 8mm insexnyckel, hålla emot med ena veven och sedan ta i.
Drabbades en hel del av irriterande chainsuck förra sommaren/hösten, Kedjeskyddsplattan lossnade under en tävling där ja även knäckte kedjan.
Fixade en ny och lät LBS sätta på den samtidigt som drivlinan uppgraderades men dom måste limmat dåligt för den lossnade redan under första turen.
Sedan dess har jag kört utan och inte riktigt orkat ta tag i att sätta på en ny trots att jag fick hem en ny ganska så snabbt.
Riktigt dumt att vara så lat för kedjan var stundtals riktigt hungrig och har ätit sig in i kedjestaget ganska så ordentligt, syns kanske inte på bilden men det har blivit en ca. 0,5cm djup grop i staget. I mitten av gropen var det nästan helt igenom för det var mjukt där.
Ajabaja att strunta i så viktiga saker
När vevpartiet var borta så kunde jag få bort nedre länkaget också. Fick ta i del men när det väl släppte i skruvarna så var det easy peasy
Närbild
Efter lagrena i översta länkaget var slitna så misstänkte ja att även dom nedre skulle vara det vilket dom även var, det krasade rejält när man roterade dom med fingrarna och det kändes som om det var stora gruskorn inuti.
Jag äger inga verktyg för att montera/demontera lager så det fick bli att ta det man har och improvisera. Lagrena sitter pressade utifrån och in (finns lagerstopp på insidan av länkaget)
För att få ut dom så satte jag en skruv genom kullagret och monterade en mutter på andra sidan.
Skruven placerades i ett skruvstäd och sedan kunde jag knacka loss lagret genom att slå med en gummiklubba på länkaget, för att skydda så använde jag en träbit.
Detta är dom nya lagrena, keramiska kullager som ska tåla stora krafter bra.
När jag skulle göra detta för första gången så var jag rädd att ja inte skulle få i dom utan att skada dom på något sätt, funderade lite och kom på att man kan pressa i dom i skruvstädet, jag smörjde lite med vanlig kedjeolja i lagerfattningen på länkaget och sedan satte jag det i skruvstädet. Skyddade sedan med en bit papper som jag vek några gånger.
Som "pressverktyg" använde jag det gamla kullagret, det har ju exakt samma dimensioner så det kan inte skada det nya lagret på något sätt utan blir en bra mall. Man får mycket kraft i ett skruvstäd så man ska inte skruva utan att vara helt säker på att inte något ligger snett.
Vevpartiet. SRAM XX GXP 26/39
Inte så mycket att säga om det, gjorde rent och satte på ny smörja när jag monterade igen.
Bytte kedja och lilla klingan som signalerat att det var sliten under dom senaste turerna i skogen.
Var även dags att byta till nya jockey wheels efter snart ett år med samma. Dom var riktigt slitna.
Nu är allt klar och provkört, fick justera vajerspänningen på bakväxeln lite efter under första ½-timman men sen rullade drivlinan tyst och fint. En härlig känsla!
Satte på nya jockey wheels, ny kedja, ny lillklinga, nytt kedjestagsskydd i neopren.
Jag satte även på det kromfärgade anti-chain suck skyddet (lilla metallplattan längst till höger på kedjestaget innan stora klingan, svår att se)
Förhoppningsvis sitter det lite bättre denna gången, jag använde rejält med 2-komponentslim och var noga med att göra rent innan jag limmade på den nya. Tar 16 timmar innan det har härdat fullt ut så säkrade med en plaststrip.
När detta var klart åkte jag till LBS för att köpa ett par brillor, hade lyckats slarva bort 2:a paret solglasögon på knappt ett år. Surt.
Det blev ett par SH+ RG4600
Detta är mitt 3:e par likadana glasögon. Gillade dom så pass mycket att jag körde på samma igen.
Började med ett par röda, sedan ett par vita och nu avrundar jag med ett par gun metal
Följer med några utbytbara linser till dessa så nu har jag ett gäng, alla är inte med på bilden.
Är det nån som har ett par liknande och behöver en ny lins får ni säga till.
Till sist avslutade jag med att förbereda för semester som börjar i helgen. Alltid gött att ha några kalla i kylen när det är fint ute och man känner för att svalka sig och släcka törsten.
Kan verkligen rekommendera Falcon Raw, klart godaste ölen jag druckit på länge. Ett riktigt sommaröl utan att vara för ljust eller blaskigt på något sätt. Testa!