Dagens aktivitet

Dagens aktivitet
Ryggpass i gymmet, förstagångspass för både chins och marklyft. Jäklarns vad de tog bra.
Följde upp med 3½ timme av sånt här:
dagens.jpg

Inte så säker på att den kombinationen var särskilt lyckad... aj, min rygg...

Dagens aktivitet
Som jag upplever det (har en rygg som strular till och från) så är styrkeövningar för ryggen ett bra komplement för att jag ska må bättre under cyklingen. Men träning innebär ju nedbrytning av kroppen och jag hade själv inte dragit ut på ett distanspass efter ett ryggpass. Kan tänka mig att det kändes :)

Dagens aktivitet
Hade gått alldeles för lång tid utan att jag vårdat cykeln.
Har fixat lite smågrejer hit och dit men aldrig rört dämpare eller framgaffeln. Enligt FOX ska det göras Air Sleeve service var 40:e timma på RP23:an, inte för att jag tror att dom flesta gör det för det skulle innebära 4-5st. per år. Men, men.. Hade nu kört med hojen i ett år och tänkte att det var dags hur som helst... Fick bli lite uppfräschning av dämpare och länkage.
Började dagens mek med att montera av dämparen samt övre länkaget.

Ja.. Vad ska man säga.. Ni ser ju själva hur hojen såg ut innan, klart som fan man hade dåligt samvete...
DSC05718.JPG

Bussning "övre"
DSC05706.JPG

Bussning "nedre" Ingen av dom har nåt synligt slitage (det som ser ut som rost är bara färg som är bortskavd)
Fast jag hade beställt nya när ja ändå köpte "Linkage bearing kit" och lite andra tillbehör så jag passade på att byta dom ändå.
DSC05707.JPG

Övre länkaget, smutsigt och eländigt
DSC05721.JPG

Gamla lager bort och finputsning av Lopes Link.
Visste inte hur slitna lagrena var egentligen men hade märkt en liten tendens till glapp i länkaget.
Dom var nog lite slitna iaf för det krasade lite i dom när jag snurrade dom med fingrarna sedan jag tagit loss dom, gick även att vicka lite på dom axiellt.
DSC05726.JPG

Nya keramiska Endurolager
DSC05704.JPG

Lagrena är redan infettade när dom kommer men jag passade på att preppa lite extra. Använde Fettet rakt på, brydde mig inte om att ta bort gummitätningarna. Inte så mkt för smöjningen i sig utan mer för att fettet stöter bort vatten. Keramiska lager har inte samma behov av smörjning rena stållager, dom har lägre friktion ändå.
I själva lagerfattningen på länkaget använde jag lite FOX Float Fluid för att underlätta inpressning av nya lagrena.
DSC05727.JPG

Ville byta lager på nedre länkaget med, har redan nya lager hemma men har inte verktyg för att få bort vevpartiet hemma så det får vänta tills det är dags att lyxa upp drivlinan lite med ny kedja o lillklinga. Vidare med dämparmek i stället.

Denna hade nu gått ganska så många timmar utan service, 2-5 timmar/vecka under ett års tid. I både regn och rusk under fyra blöta, torra, leriga, kalla och dammiga årstider.
Hade förväntat mig att se olja lika smutsig som från "posta din olja-tråden" men det var förvånansvärt rent invändigt.
DSC05708.JPG

Hade redan beställt ett Air Sleeve service kit för ca. 200kr som låg och väntade http://www.bike-discount.de/shop/k1036/a14632/air-sleeve-kit.html
air-sleeve-kit.jpg

Har hört av andra att det skulle vara ganska så lätt men gjorde lite research innan ändå.
Finns manual med text och bilder på FOX's hemsida men lättare med mekvideos tycker jag.
Youtube är bra till mkt..
Så här gör man.

Nu är det redan klart, detta var min första Air Sleeve-service någonsin och jag gjorde den själv.
Inte ett dugg svårt, tog kanske 45 min eller så..
Denna lilla o-ringen är för sag setting, den andra vet jag inte, den blev över helt enkelt. Rätt störande men jag jämförde med det jag plockade ut och det fanns ingen sådan innan så... Hm..
DSC05714.JPG

Passade på att göra rent bromsbeläggen med. Spraya på lite Bräkleen, gnugga sen med lämplig tygtrasa eller nåt papper som håller och inte smular sönder, sedan bara låta lufttorka 5-10 min.
När man gör detta passar man givetvis på att rengöra skivorna också. Ingen bild på detta dock, ni får använda fantasin ;0)
DSC05716.JPG

Sprayade på Disc Brake Silencer från Swisstop. Har kört med det några månader och tycker det funkar bra rätt bra.
Brukar hålla 6-8 turer och sedan är det dags att lägga på lite mer. Burken är liten men dryg så den varar länge och den får tyst på skrikande bromsar väldigt effektivt.
DSC05722.JPG

Tror det är nåt slags grafit i sprayen, blir mörkt och silveraktigt iaf.
DSC05724.JPG

Övre länkaget uppfräschat med nya lager och tvätt
DSC05738.JPG

RP23:an servad och klar för nya tag i skogen
DSC05736.JPG

Nästan svårt att förstå att det är samma cykel som innan.
DSC05729.JPG

Ren och fin, erkänner att jag fuskade och använde både tvättmedel i slang och högtryck
DSC05734.JPG

Skrytbild 1
DSC05740.JPG

Skrytbild 2
DSC05739.JPG

Nästa projekt blir att göra service på framgaffeln men det är ja skeptisk till om jag klarar själv..
Den som lever får se... Nu kommer jag sova gott efter allt mek o happypostande.

Dagens aktivitet
Snyggt jobbat!

At serva framgaffeln är inte svårare än att serva bakgaffeln, kräver lite fler verktyg, men annars är det a piece of kaka. Det enda som kräver lite precision är när man ska sätta stoppa ner innerbenen i ytterbenen igen. Men det brukar lösa sig rätt bra.

Dagens aktivitet
Har litet glapp i min Fox framdämpare, F-series RL. Har dessutom aldrig bytt olja i den heller.
Är det någon som har koll på hur man byter oljan samt bussningarna för att bli av med glappet?
Magnus

Dagens aktivitet
Fin mekbeskrivning, ett litet tips som jag själv fick från en bilmeck på den OK mack jag inledde mitt yrkesliv på är att börja med att tvätta maskineri innan man river isär det och mekar. Det blir mycket roligare att jobba med prylarna när man inte ser ut som man grävt fram dom ur en dynghög först.

Dagens aktivitet
Det finns olika sorters olja, kolla på denna sida för vilken typ och vilka volymer du ska ha i gaffeln. Finns några instruktioner hur man gör också.
Kolla: Service ---> Oil Volumes
http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm

Ett bra tips är att söka på youtube också, där finns många mekvideos.

Förutom olja behöver du ett sånt här kit.
FOX Dust Wiper Kit.
kit-dust-wiper-skf-32-mm.jpg

Ang. glappet så vet jag inte om det är något du kan åtgärda/byta själv. Tror det behövs lite specialverktyg för att få dit nya bussningar.
Kanske nån annan kan ge ett bättre svar på det.

Dagens aktivitet
En tur i finvädret blev det idag:

Distans: 41.31 km
Tid: 1:22:30
Medelfart: 30 km/h

Brände 1224 kcal, det måste uppvägas med en öl eller två ikväll (man har ju inte semester bara för att vara nyttig).

Dagens aktivitet
Blev en tur till Norrsundet och köpt fisk av Bergmans fisk och rökeri. På väg hem blev det ett stopp vid Totrabadet så barnen fick bada lite, kallt i vattnet. Nu ska grillen tändas och oxfilen avnjutas med lite vin till, semester.

Dagens aktivitet
Förutom cykelpendling så även ett besök på Solna närakut och ja, jävlar vilket tempo:
17:49:30 släntrar in genom entrén
17:49:40 inleder dialog med ung dam i reception
17:50:40 besök inbokat i burken, nödvändiga frågor ställda, betalat och klart, "vassego och sitt, det kan ta mellan 10-40 minuter innan NI ropas upp"
17:50:50 sätter ned arslet i stolen i vänrummet, sträcker mig efter Metro på bordet..
17:51:54 "Mr Bruce vassego" ropar Dr Achmed
17:53:40 utfrågad, hostad, andad, lyssnad och topsad, "inte bra att gå med ont i halsen i två månader, dumt, mycket dumt, ta med tops och lapp och lämna i reception"
17:53:55 lämnar tops och lapp i reception, skall till labb för att leta streptokocker
17:54:10 sätter åter ned arslet i stolen i väntrummet, sträcker mig efter Metro, läser förstrött några minuter, ta fram iPhone, surfar lite Happy
17:57:10 "Mr Bruce vassego" ropar Dr Achmed ånyo
17:57:20 "tyvärr Mr Bruce, inga streptokocker i halsen, du får gå till vårdcentral på måndag, ta odling, ODLING, kolla alla bakterier, ODLING, inte bra gå med ont i halsen, hej då, hej då"
17:57:30 släntrar ut genom entrén

Vad hände med de gamla fina vårdinrättningarna där man slapp se massa läkare springa runt och där man kunde sitta länge och väl i ett trevligt väntrum och njuta av Kalle Anka och Hemmets veckotidning? Ibland flera timmars ostörd tillvaro. Hade man tur blev man sedan hänvisad in i ett undersökningsrum (undrar varför de gjorde det btw?) där man kunde sova en stund, ostört, tyst och härligt, innan läkaren kom.

Dagens aktivitet
bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> ta odling, ODLING, kolla alla bakterier, ODLING

Det görs med en låååååång pinne som körs upp i näsan tills ögat tåras (då vet de att de tagit provet på rätt ställe). Jag satt väldigt still när den fördes in.

Min aktivitet: cyklade en omväg till Trosa. Åt glass. Cyklade hem.

Dagens aktivitet
quid skrev:
> Ryggpass i gymmet, förstagångspass för både
> chins och marklyft. Jäklarns vad de tog bra.
> Följde upp med 3½ timme av sånt här:
>
>
> Inte så säker på att den kombinationen var
> särskilt lyckad... aj, min rygg...

Bilden tagen just efter sörfors??

Dagens aktivitet
7.5 mil till Mariefred och resten av familjen. Sol, medvind och lite trafik -> härligt!

(Väldigt lite cyklar, mötte ett gäng på 6-7 på gamla södertäljevägen, annats var det helt dött. Sitter alla andra hemma och binder midsommarkransar?)

Dagens aktivitet
ipv6 skrev:
> 7.5 mil till Mariefred och resten av familjen.
> Sol, medvind och lite trafik -> härligt!
>
> (Väldigt lite cyklar, mötte ett gäng på 6-7
> på gamla södertäljevägen, annats var det helt
> dött. Sitter alla andra hemma och binder
> midsommarkransar?)

Nej, vi sitter i en bil ngnstans i riktning mot midsommarregnsfirande.

Dagens aktivitet
Årlig midsommaraftonscykling runt Yngaren 65km, blåsigt, soligt i mystempo, 31km/h, första passet efter VR... Följs nog upp på söndag med en längre runda...

Dagens aktivitet
Drogs med symptom efter VR. Nu dagen efter hårt träningspass (90km, 36,8 i snitt) slog det ut i full blom. Feber och hostar som en kolsjuk 80 åring.

Dagens aktivitet
Fikasvettot skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ta odling, ODLING, kolla alla bakterier, ODLING
>
>
> Det görs med en låååååång pinne som körs
> upp i näsan tills ögat tåras

Ååhhh näsan. Luxury!!!

Dagens aktivitet
rayy skrev:
> quid skrev:
> -----
> > Ryggpass i gymmet, förstagångspass för både
> > chins och marklyft. Jäklarns vad de tog bra.
> > Följde upp med 3½ timme av sånt här:
> >
> >
> > Inte så säker på att den kombinationen var
> > särskilt lyckad... aj, min rygg...
>
> Bilden tagen just efter sörfors??

Det är vid Trehörningen på väg upp mot Tavelsjö.

Dagens aktivitet
Konstaterade besviket att det inte hjälpte att ta ur, fetta om och återmontera vevlagret för att få slut på det infernaliska knarrandet och klickandet vid varje tramptag, så nu har jag plockat loss dreven och drevbultarna, tvättat allt, inklusive på vevpartiet där dreven ligger an, med våtservetter och hushållspapper, fettat in drevbultarna och skruvat ihop igen. Tog en liten paus för att se slutminuterna av Spanien-Frankrike nyss, och nu ska jag skruva loss pedalerna, rengöra gängorna och fetta, och sen skruva åt som fan igen.

Blir det inte tyst nu så vet jag inte vad jag ska göra...

Dagens aktivitet
21km löpning. Trollbäcken-Tyresö C-Hellas-Erstavik och hem igen. Växlande molnighet och 17-20 grader. Helt perfekt väder alltså. När jag kom hem fick jag reda på att det kommit en störtskur här hemma. Själv träffades jag av kanske tio droppar under min runda.
Snart gräsklippning.

Dagens aktivitet
Hostar, räknas det som aktivitet?

@Fvettot: pinne i näsan låter ju übertrevligt :(
@ol: Öland såg fint ut, har alla berusade raggare lämnat ön? ;)
@Stumpy: satan vad du formtoppar nu, kommer bli giftig i badbyxorna på sadeln. Pinne i näsan, jo, det kan nog vara lyxigt om jag tänker efter.. ;)

Dagens aktivitet
@Bruce: Jo, de hade nog gjort det, inte överdrivet med trafik. Men jag undvek ju iofs de större vägarna och drog dessutom söderut som brukar vara lugnare än norrut. Och pinne i näsan är inte så farligt. Jag fick upptryck i min näsa en fiberoptikkamera med den extra funktionen att toppen kunde vinklas och snurras för att titta runt där uppe.

Dagens aktivitet
Egentligen var detta gårdagens aktivitet men var alldeles för upptagen med att meka, cykla och kolla på fotboll.

För en vecka sedan så bytte jag lager i övre länkaget och fixad air sleeve service på RP23:an, nu var det dags att ta tag i drivlinan och nedre länkaget.
Först skruvade jag bort vevparti, enkelt på ett tvådelat, bara att sätta i en 8mm insexnyckel, hålla emot med ena veven och sedan ta i.
DSC_0769.JPG

Drabbades en hel del av irriterande chainsuck förra sommaren/hösten, Kedjeskyddsplattan lossnade under en tävling där ja även knäckte kedjan.
Fixade en ny och lät LBS sätta på den samtidigt som drivlinan uppgraderades men dom måste limmat dåligt för den lossnade redan under första turen.
Sedan dess har jag kört utan och inte riktigt orkat ta tag i att sätta på en ny trots att jag fick hem en ny ganska så snabbt.

Riktigt dumt att vara så lat för kedjan var stundtals riktigt hungrig och har ätit sig in i kedjestaget ganska så ordentligt, syns kanske inte på bilden men det har blivit en ca. 0,5cm djup grop i staget. I mitten av gropen var det nästan helt igenom för det var mjukt där.
Ajabaja att strunta i så viktiga saker
DSC_0770.JPG

När vevpartiet var borta så kunde jag få bort nedre länkaget också. Fick ta i del men när det väl släppte i skruvarna så var det easy peasy
DSC_0771.JPG

Närbild
Efter lagrena i översta länkaget var slitna så misstänkte ja att även dom nedre skulle vara det vilket dom även var, det krasade rejält när man roterade dom med fingrarna och det kändes som om det var stora gruskorn inuti.
DSC_0773.JPG

Jag äger inga verktyg för att montera/demontera lager så det fick bli att ta det man har och improvisera. Lagrena sitter pressade utifrån och in (finns lagerstopp på insidan av länkaget)
För att få ut dom så satte jag en skruv genom kullagret och monterade en mutter på andra sidan.
Skruven placerades i ett skruvstäd och sedan kunde jag knacka loss lagret genom att slå med en gummiklubba på länkaget, för att skydda så använde jag en träbit.
DSC_0774.JPG

Detta är dom nya lagrena, keramiska kullager som ska tåla stora krafter bra.
När jag skulle göra detta för första gången så var jag rädd att ja inte skulle få i dom utan att skada dom på något sätt, funderade lite och kom på att man kan pressa i dom i skruvstädet, jag smörjde lite med vanlig kedjeolja i lagerfattningen på länkaget och sedan satte jag det i skruvstädet. Skyddade sedan med en bit papper som jag vek några gånger.

Som "pressverktyg" använde jag det gamla kullagret, det har ju exakt samma dimensioner så det kan inte skada det nya lagret på något sätt utan blir en bra mall. Man får mycket kraft i ett skruvstäd så man ska inte skruva utan att vara helt säker på att inte något ligger snett.
DSC05704.JPG

Vevpartiet. SRAM XX GXP 26/39
Inte så mycket att säga om det, gjorde rent och satte på ny smörja när jag monterade igen.
DSC_0776.JPG

Bytte kedja och lilla klingan som signalerat att det var sliten under dom senaste turerna i skogen.
DSC_0775.JPG

Var även dags att byta till nya jockey wheels efter snart ett år med samma. Dom var riktigt slitna.
DSC_0792.JPG

Nu är allt klar och provkört, fick justera vajerspänningen på bakväxeln lite efter under första ½-timman men sen rullade drivlinan tyst och fint. En härlig känsla!
Satte på nya jockey wheels, ny kedja, ny lillklinga, nytt kedjestagsskydd i neopren.
Jag satte även på det kromfärgade anti-chain suck skyddet (lilla metallplattan längst till höger på kedjestaget innan stora klingan, svår att se)
Förhoppningsvis sitter det lite bättre denna gången, jag använde rejält med 2-komponentslim och var noga med att göra rent innan jag limmade på den nya. Tar 16 timmar innan det har härdat fullt ut så säkrade med en plaststrip.
DSC_0791.JPG

När detta var klart åkte jag till LBS för att köpa ett par brillor, hade lyckats slarva bort 2:a paret solglasögon på knappt ett år. Surt.
Det blev ett par SH+ RG4600
DSC_0781.JPG

Detta är mitt 3:e par likadana glasögon. Gillade dom så pass mycket att jag körde på samma igen.
Började med ett par röda, sedan ett par vita och nu avrundar jag med ett par gun metal
DSC_0778.JPG

Följer med några utbytbara linser till dessa så nu har jag ett gäng, alla är inte med på bilden.
Är det nån som har ett par liknande och behöver en ny lins får ni säga till.
DSC_0779.JPG

Till sist avslutade jag med att förbereda för semester som börjar i helgen. Alltid gött att ha några kalla i kylen när det är fint ute och man känner för att svalka sig och släcka törsten.
Kan verkligen rekommendera Falcon Raw, klart godaste ölen jag druckit på länge. Ett riktigt sommaröl utan att vara för ljust eller blaskigt på något sätt. Testa!
DSC_0786.JPG

Dagens aktivitet
Fikasvettot skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > ta odling, ODLING, kolla alla bakterier, ODLING
>
>
> Det görs med en låååååång pinne som körs
> upp i näsan tills ögat tåras (då vet de att de
> tagit provet på rätt ställe). Jag satt väldigt
> still när den fördes in.

Dagens aktiviteter:
-hostat och snörvlat
-fått en träpinne ner i halsen
-fått en stålpinne in genom näsan, in i huvudet, "hosta nu ordentligt två gånger medan du har pinnen inuti huvudet". Tackar och bockar. Morgondagens aktivitet blir tydligen blodprov.

Dagens aktivitet
Dagens aktivitet: Att konstatera att man får vad man betalar för...
Jag som har varit så glad och stolt över mitt fina techno-limegröna nav som ja själv byggt ihop till ett hjul utan att egentligen kunna nåt om hjulbygge.

"Ultralight 299 grams with QR axle fitted. Still plenty tough enough for DH duties" står det på superstarcomponents hemsida...

DSC_0527.JPG

Yeah right! Knappt tre månader senare ser det ut så här... Okej för att jag kör i "stökiga Gbg" men så jäkla stökigt är det ändå inte... Skitgrejer! Aldrig mer billiga nav!!!
Tough enough for DH duties men håller inte för vanlig AM-åkning????

DSC05764.JPG

Nu får ja fylla i ett warranty/returns form, skicka det tillsammans med bodyn till England och vänta på svar/retur i stället för att cykla.

DSC05761.JPG

Kanske ger jag navet en chans till, det finns ett replacement freehub i stål som ska vara tåligare än orginalet i alu... Men ja tänker inte betala en krona till för det iaf.
Gahhh! Alltid nåt som ska krångla på cykeln.

DSC05763.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp