Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Slipa svetsa och svarva typ? Om man kan hålla den koncentrisk och rätt längd så borde det gå iallafall, kanske med ett kopparrör av rätt storlek. Men om man har tillgång till svarv skulle jag nog bara tillverka en i stålÄr det någon som kan komma med lösningsförslag på hur man finmekar den här så att den blir till en del igen istället för två?
Visa bilaga 603822
Visa bilaga 603820
Visa bilaga 603821
Ja det lär ju vara det bästa. Har man en bra svarv och vet hur man rattar den så lär det ju vara helt klart görbart.Slipa svetsa och svarva typ? Om man kan hålla den koncentrisk och rätt längd så borde det gå iallafall, kanske med ett kopparrör av rätt storlek. Men om man har tillgång till svarv skulle jag nog bara tillverka en i stål
Fundersam om inserten går att göra stark nog med så lite gods. Verkar inte vara jätteovanligt att alu axlar går av förresten, själv varit med om det på två hjulpar. Har nån uppfattning om att vissa ramar med flexiga baktrianglar kan orsaka detMen jag undrar om det skulle vara möjligt att svarva ur den 1mm på insidan ca 4cm i varje riktning, och sedan göra en insert i stål som man pressar in med cylindrisk låsning.
Fundersam om inserten går att göra stark nog med så lite gods. Verkar inte vara jätteovanligt att alu axlar går av förresten, själv varit med om det på två hjulpar. Har nån uppfattning om att vissa ramar med flexiga baktrianglar kan orsaka det
Baserat på ren känsla skulle jag tro att skarven där aluminiumaxeln går från 2 mm gods till 1 mm gods (där man fräst ur) blir den svaga länken varpå den spricker snart igen. Dessutom en dyr lösning som inte riktigt står i proportion till åtgärden eller vad man ska säga..Aha!
Den har suttit i en Santa Cruz Carbon V10 baksving.. vilket är en väldigt flexig baksving..
Man kan tycka att en 12mm genomgående Axel borde hindra att lasterna kommer fel. Jag kan inte fatta hur det händer eller hur den går av just där.
Frågan är hur mycket stål man behöver för att det skall bli lika starkt som 2mm aluminium.
Om det håller med 1mm stål så kanske man kan svarva ur 1mm och pressa in tillsvarvande med stål och cylindrisk låsning.
Men det där vet säkert någon som är duktig på verkstadssaker och metallarbeten?
Baserat på ren känsla skulle jag tro att skarven där aluminiumaxeln går från 2 mm gods till 1 mm gods (där man fräst ur) blir den svaga länken varpå den spricker snart igen. Dessutom en dyr lösning som inte riktigt står i proportion till åtgärden eller vad man ska säga..
Ny axel är förmodligen det vettigaste alternativet.Vad tror du händer om man fräser ur hela axeln motsvarande 1-1.5mm och pressar in ett stålrör inuti?
Jag tänkte att stål kanske har ungefär dubbla hållfastheten pr mm. Så om axeln är 2,5mm i godstjocklek så kanske man kan fräsa / borra ur en del av aluminiumgodset längs hela längden och bara behålla profilen av aluminiumaxeln.
Det blir ju en del konsekvenser också av att den är gängad, och att man då drar respektive del åt varsitt håll. Undrar om den cylindriska låsningen klarar att hålla allt på plats?
Ja det där med pengar/åtgärd är alltid en svår ekvation.
En ny axel kostar ca 500:-, hjulparet är över 10år gammalt och helt Ok skick.
Ett nytt begagnat hjulpar kostar kanske 1500:- - 2000:- av samma sort, då snackar vi två kompletta hjul.
En begagnad cykel med dessa hjul monterade kostar kanske 6000-7500:- för en hel hoj..
Man kan ju alltid skrota hjulparet också, och bara slänga på ett av de andra 6 paren hjul man har liggande =)
Vart drar man gränsen?
Ibland är det lite kul att fixa saker som är trasiga.. Men vad är det värt?
Om du vill meka så varför inte svarva en komplett ny axel i stål?
Den har ett antal ytor som jag antar har snäva toleranser men det lär en insert också kräva.
jag skulle inte oroa mig över det, galvanisk korrosion kommer ju hända, men det skall nog rätt lång tid av misshandel innan det sitter fast. och en liten dutt antiseize löser ju detJag undrar vad en axel i stål eller rostfritt skulle göra med muttrarna som är i aluminium? Inne i navet ligger axeln mot kullager som också är i stål så där går det väl bra.
Jag undrar vad en axel i stål eller rostfritt skulle göra med muttrarna som är i aluminium? Inne i navet ligger axeln mot kullager som också är i stål så där går det väl bra.
Har läst mycket om att man inte skall blanda aluminium och stål men det verkar fungera fint i cykelramar där kullager ligger an mot naken aluminium. Vad är det som gäller här egentligen?
Jag tror det billigaste alternativet är att skrota hjulet. Jag har så många par jag inte behöver och jag har dem ju för att ha i reserv. Men det är alltid trist att skrota ett par på grund av en del när resten av hjulet är relativt fint.. Har tillgång till svarv + svarvare ibland för ett par hudringar. Men frågan är ju vad som är görbart utan att det blir ett nytt problem.
Det är onekligen lockande att göra en helt ny axel i stål om det inte kommer att resultera i att den sitter fast efter några år eller sabbar något med aluminiumen.
//K
Tjena!
Mavicnav ser det ut som, vilket? Kan kolla om jag har en axel liggandes.

Osäker på hur bra ide det var, men gjorde offsett bushings i rostfritt stål.
När jag pressade in den första gnagde den lite av glidbussningen där inne men vi får se hur länge det håller.
Tidigare komponent var gjord i aluminium och helt slät, mina blev liiiiiiiiiite sådär räfflade som de blir när man svarvar ibland.
//K
Visa bilaga 609923Visa bilaga 609924
Jag trodde detta var finmek tråden?Fel tråd!
Jag trodde detta var finmek tråden?
Ja det har jag gjort nångång förut kom jag på nu när du skrev det. Börjar bli gammal o glömsk.Ett tips är annars att löda.
Tjena!
Mavicnav ser det ut som, vilket? Kan kolla om jag har en axel liggandes.

var det v10an den här gången också?Tjena.
Ett hjul är en olycka, två börjar bli en vana.
Visa bilaga 635865
Tänkte få någon att svarva en stålaxel men det tog så lång tid, säkert inte jätteprioriterat.
Köpte den sista Deemax axeln i landet för 600:- (!!!) till ett 10++ år gammalt hjul.
Tar nån vecka så sitter man med nästa hjul (ett annat) med precis samma fel.
Bodyn har strukit med också men det går säkert fixa, har nån XD i reserv.
Hittade du någon Axel @Kneecap ?
var det v10an den här gången också?
Äh vi i fulmekar-eliten kör krympslang eller en droppe snabblimJa det har jag gjort nångång förut kom jag på nu när du skrev det. Börjar bli gammal o glömsk.![]()
Jisses så stiligt! Är det rimligt att bli sugen på att bygga en randonneur när man aldrig cyklar längre än två kilometer i stöten?En bit rostfri stång och lite delar som fanns hemma och så en timme senare, voilà!
Visa bilaga 654656Visa bilaga 654657Visa bilaga 654658Visa bilaga 654659Visa bilaga 654660Visa bilaga 654661
Infästningen består av underdelen till en Carradice Bagman Quick release och en söndersågad sadelinfästning till en sadelstolpe.Jisses så stiligt! Är det rimligt att bli sugen på att bygga en randonneur när man aldrig cyklar längre än två kilometer i stöten?
Vill dock gärna se fler bilder på infästningen i sadeln!
Det där med att aldrig cykla längre än 2 km i stöten kan ju omöjligt vara ett hinder för att skaffa sig en randonneuse. Jag cyklar också bara korta sträckor, men jag gör det många gånger på raken. Så cykla du 2 km, men sen gör du det hundra gånger till och vips har du cyklat 20 mil!Jisses så stiligt! Är det rimligt att bli sugen på att bygga en randonneur när man aldrig cyklar längre än två kilometer i stöten?
Tänkte att det här skulle bli ett "finmek" med att fetta om lager och byta tätningar på min 3år gamla biltema hoj. MEN några tätningar finns INTE. Trodde man kommit längre tekniskt 2020?
Näe... även shimanos nav är väl tämligen öppna ända upp till Deore-nivå då det sitter en läpptätning.Tänkte att det här skulle bli ett "finmek" med att fetta om lager och byta tätningar på min 3år gamla biltema hoj. MEN några tätningar finns INTE. Trodde man kommit längre tekniskt 2020?
Närå biltemas hojar är underhållsfria. (När det behövs köper man en ny)Tänkte att det här skulle bli ett "finmek" med att fetta om lager och byta tätningar på min 3år gamla biltema hoj. MEN några tätningar finns INTE. Trodde man kommit längre tekniskt 2020?
Riktigt stiligt!En bit rostfri stång och lite delar som fanns hemma och så en timme senare, voilà!
Visa bilaga 654656Visa bilaga 654657Visa bilaga 654658Visa bilaga 654659Visa bilaga 654660Visa bilaga 654661
Nyfiken fråga, hur får man loss röret sen? Kapar det eller? För i just denna situationen så kan man ju inte trä av det igen iom böjenRiktigt stiligt!
Nästa gång, om du vill ha den raka biten rakare och tajtare och finare böjar: trä ett lite större rör över den delen som du fortfarande vill ha rak när du böjer. Det blir som ett handtag som fördelar ut trycket över hela "innerröret" som kommer förbli rakt.
Man börjar med böjen "längst in" på det man bockar. Därefter nästkommande böj, följt av sista. Efter varje bockning drar man bara ut röret.Nyfiken fråga, hur får man loss röret sen? Kapar det eller? För i just denna situationen så kan man ju inte trä av det igen iom böjen
Kom på det när jag var klar. Ska se om jag kan få till ett väskstöd till och om jag då lärt mig något av processen. Är fästet i sadelrailsen som är det knepiga att få till. Nu löste jag det med delar jag hade liggandes.Riktigt stiligt!
Nästa gång, om du vill ha den raka biten rakare och tajtare och finare böjar: trä ett lite större rör över den delen som du fortfarande vill ha rak när du böjer. Det blir som ett handtag som fördelar ut trycket över hela "innerröret" som kommer förbli rakt.
Nåja, bara för att man har en svarv hoppar inte en sån där fram av sig själv utan lite hantverksskicklighet också! Snyggt!Inget crown race till nya gaffeln? Inga problem när man har en svarv. ?
Kan bli problem även om man har svarv. Om man är dålig, eller om man saknar rätt material. Eller om svarven är dålig.Inget crown race till nya gaffeln? Inga problem när man har en svarv. ?