Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns inget annat sätt att lära sej än att stå och skapa spånor i svarven....skit i vad andra säger om hur det ser ut!Jag och svarven behöver bli kompisar. Stor lucka i de mekaniska färdigheterna att inte kunna svarva. Börjar lite lätt!
Ville ha en käck stående axel att sätta hjul på vid däck-, kassett- eller skivbyte. Har en Sjöberg-hyvelbänk med runda hål för bänkhakar, där jag tänkte att nämnda axel skulle kunna sitta fast.
Tillverkade en slät bult med skalle på som "bas", vilken jag sedan gängade ett hål för en vanlig qr-axel i.
Visa bilaga 532383
Visa bilaga 532384
Visa bilaga 532385
Skulle egentligen gjort två versioner till för 12- och 15-axlar, men vid test fungerade det näst intill perfekt att bara trä på en vanlig thru-axel på qr-axeln, så jag tror att fullgod funktion är uppnådd!
Visa bilaga 532387
Med hjul på plats.
Visa bilaga 532388
Jag och svarven pratade någorlunda samma språk. Finnishen på den här grejen får förmodligen en riktig svarvare att gapskratta, men funktionen är iallafall fullgod! När tid finnes ska det svarvas mer!
Kvällens köksbordspyssel - att tillverka en stänklapp till min Salsa Mukluk-framgaffel av flexibel skärbräda med Spöket Laban-mall hehe, hoho... ??
Visa bilaga 534712
Edit: En stund senare, Laban har fått en ny kompis. Tjo hoo!
Visa bilaga 534732
Bara håltagning kvar.
Edit 2: Hålad och klar för montering.
Visa bilaga 534750
Tack! Jo jag kom på det sen. Så när det blir den slutgiltiga monteringen så kommer det vara lindat ett/två varv eltejp under varje band.Väl snidat!?
Men, skavmärkena efter de där buntbanden kommer inte gå att skoja bort.![]()
Det där skulle ju kunna vara ngt! Slet mitt hår häromdagen när jag "bara" skulle ut och justera växlarna på dotterns cykel. Efter en timme konstaterade jag att växelörat måste vara snett. För inte kan jag vara så kass på att justera växlar. Eller nått...Växelöra-riktare signerad don LWB, efter inspiration från RJ the Bike Guy.
Visa bilaga 535851
M10x1.0
Visa bilaga 535852
Tjusig!Växelöra-riktare signerad don LWB, efter inspiration från RJ the Bike Guy.
Visa bilaga 535851
M10x1.0
Visa bilaga 535852
Finns inga begränsningar med en bra svarv! ??Ny svarv inhandlad, måste ju prova att skära gängor eftersom min gamla unimat inte fixade sådant.
Gängade en gammal sadelstolpsstump (det är väl det som inte gör detta inlägg OT tänker jag). M26,5 x 1,0 vänstergänga, varför inte. ?
Man blir ju inte strandad sen om man behöver en ny länkagebult som inte går att beställa.
Visa bilaga 536928
Och betydligt mindre begränsningar med en enkel kinasvarv än en unimat SL.Finns inga begränsningar med en bra svarv! ??
Vad kostar underverket?Och betydligt mindre begränsningar med en enkel kinasvarv än en unimat.
Köpte mig en sån här, mest för att det var det enda jag orkar kånka i trappor:
Visa bilaga 536939
Gick väl på ca 10 lakan. Finns på ebay, amazon osv för mindre pengar men köpte från svensk firma för att underlätta vid ev problem med den.Vad kostar underverket?
Ja, jag behöver bara info för att drömma inte för inköp....Gick väl på ca 10 lakan. Finns på ebay, amazon osv för mindre pengar men köpte från svensk firma för att underlätta vid ev problem med den.
Med linjal/stålskala/skjutmått mot fälgen. Jag har inte hunnit testa än, jag återkommer!Tjusig!
Skruven i örat, men vad riktar du den mot? Går det på feeling så måste det ju bytas tråd till dagens fulmeck...??
Funkar väl alldeles utmärkt?Och betydligt mindre begränsningar med en enkel kinasvarv än en unimat SL.
Köpte mig en sån här, mest för att det var det enda jag orkar kånka i trappor. Klart mer kapabel än min förmåga, även om den är rätt enkel och bitvis halvtaffligt byggd.
Visa bilaga 536939
Ja hittills är jag mäkta imponerad över hur bra den funkar. För mig kommer den funka riktigt bra.Funkar väl alldeles utmärkt?
Man får ju skaffa maskiner efter budget,utrymme och behov.
Och vet man om begränsningarna får man anpassa jobben efter det....t.ex ta flera mindre skär istället för ett rejält!
Håll den ren och olja gejder ofta bara,att sköta om maskinerna är viktigt! ?
Kan svara ingående ikväll när jag sitter vid datorn.?Ja hittills är jag mäkta imponerad över hur bra den funkar. För mig kommer den funka riktigt bra.
Apropå svarvning, visst gjorde du en sån "DSD runt" någon gång? Har du någon mer info, bilder eller rent av någon servettskiss på den? Hur fick du till ytan invändigt så det tätar bra osv?
Så...hemma i soffan och datorn i knät!Ja hittills är jag mäkta imponerad över hur bra den funkar. För mig kommer den funka riktigt bra.
Apropå svarvning, visst gjorde du en sån "DSD runt" någon gång? Har du någon mer info, bilder eller rent av någon servettskiss på den? Hur fick du till ytan invändigt så det tätar bra osv?

Finmeck? Yepp!Så...hemma i soffan och datorn i knät!
Jo,gjorde en kopia på typ DSD-Runt till min Fox 34:a för att se om den gjorde underverk för gaffeln.
Blev skillnad,blev ju i princip en jäkligt stor token i gaffeln,som var progressiv....behövde inte ladda på så mycket i grundtryck,och justerade sen in trycket i kammaren för att få lagomt progressivt motstånd för att bottna.
Nu han jag inte labba så mycket,strax efter den monterats dök det upp en Fox 36:a här på K&S med en Grip2 dämpare som sattes på och sitter fortfarande kvar,fullt nöjd med den!
Men tillverkningen då....har inga "ritningar" då jag mäter/skissar/kladdar under tillverkning....blir mest kladdlappar som slängs sen tyvärr...
Började med att mäta toppmuttern,och i princip förlänga den med en "cylinder" som hade utvändig volym/längd som motsvarade max antal token som var rekomenderat.
Sen göra en invändig kammare med så stor volym jag kunde få plats med,(fegade lite och gjorde kanske onödigt kraftig godstjocklek på väggarna...)
Den svarvades först med ett invändigt svarvstål för alu,lämnade någon tiondel för att brotcha upp det sista,ger snäppet bättre yta.
Sen polerades den invändigt till så hög glans jag kunde få.
Svarvade en kolv i POM-C,(acetalplast) med några hundradelars frigång,ett spår för oring svarvades.
(X-ring är bättre att ha än oring,men hade ingen då...)
Fräste sen toppmutterns form,och borrade/gängade för lufthål och luftnipplar,(tog dom från en gammal motocrossgaffel jag hade liggandes)
Lite trångt att få plats med nipplar och få rätt placering på hålen,men lite mätande så gick det få plats med allt.
Sen eloxera den och pilla ihop och montera. Klart!!
Visa bilaga 537040Visa bilaga 537041Visa bilaga 537042Visa bilaga 537043Visa bilaga 537044
Imponerande!Så...hemma i soffan och datorn i knät!
Jo,gjorde en kopia på typ DSD-Runt till min Fox 34:a för att se om den gjorde underverk för gaffeln.
Blev skillnad,blev ju i princip en jäkligt stor token i gaffeln,som var progressiv....behövde inte ladda på så mycket i grundtryck,och justerade sen in trycket i kammaren för att få lagomt progressivt motstånd för att bottna.
Nu han jag inte labba så mycket,strax efter den monterats dök det upp en Fox 36:a här på K&S med en Grip2 dämpare som sattes på och sitter fortfarande kvar,fullt nöjd med den!
Men tillverkningen då....har inga "ritningar" då jag mäter/skissar/kladdar under tillverkning....blir mest kladdlappar som slängs sen tyvärr...
Började med att mäta toppmuttern,och i princip förlänga den med en "cylinder" som hade utvändig volym/längd som motsvarade max antal token som var rekomenderat.
Sen göra en invändig kammare med så stor volym jag kunde få plats med,(fegade lite och gjorde kanske onödigt kraftig godstjocklek på väggarna...)
Den svarvades först med ett invändigt svarvstål för alu,lämnade någon tiondel för att brotcha upp det sista,ger snäppet bättre yta.
Sen polerades den invändigt till så hög glans jag kunde få.
Svarvade en kolv i POM-C,(acetalplast) med några hundradelars frigång,ett spår för oring svarvades.
(X-ring är bättre att ha än oring,men hade ingen då...)
Fräste sen toppmutterns form,och borrade/gängade för lufthål och luftnipplar,(tog dom från en gammal motocrossgaffel jag hade liggandes)
Lite trångt att få plats med nipplar och få rätt placering på hålen,men lite mätande så gick det få plats med allt.
Sen eloxera den och pilla ihop och montera. Klart!!
Visa bilaga 537040Visa bilaga 537041Visa bilaga 537042Visa bilaga 537043Visa bilaga 537044
Du har sett super Deluxe adaptorn han gjorde?Imponerande!
Creepy det här, min hemmagjorda (på jobbet) ser väldigt snarlik ut. ?
Great minds…Creepy det här, min hemmagjorda (på jobbet) ser väldigt snarlik ut. ?
Vi måste tänkt rätt. ??
Ja det där var bra gjortDu har sett super Deluxe adaptorn han gjorde?
Mycket prydligt!??När man vill ha pakethållare men ändå inte...
Visa bilaga 543847
..så gör man den till ett stag för skärmen, som man kan hänga pendlarväskan i.
Visa bilaga 543848
Det gör det visst, om man inte vet hur man ska använda den (jag tex)?Finns inga begränsningar med en bra svarv! ??

Fiskade upp en XX1 kassett som var trasig. Tog min gamla kassett som donator för den inre hylsan! :-)
Visa bilaga 559062Visa bilaga 559063Visa bilaga 559064Visa bilaga 559065
Hur lösnar och fastnar man alu-drevet?
Visa bilaga 559068
Jag värme lite försiktigt och sen är det bara att knacka bort det från baksidan. Knacka på dreven i stål försiktig och gå varv efter varv. Var noga med att drevet i aluminium ligger emot med en så stor yta som möjligt mot underlaget. :-)
Nej det är den inte. Däremot är det lite värre på de andra kassetterna som har ”nitade” drev. Det går uppenbart att få isär eftersom jag också gjorde det, men jag upplevde att de satt mycket hårdare. Då kan det också hända att något stift åker med drever i aluminium medan resterande sitter kvar i resterande drev…Ah, det är alltså inte nitat eller limmat?