Leffe
Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Nae blir det inte ett annat moment då?Sen insåg jag att det här förmodligen också hade gått lika bra...
Visa bilaga 624773
Nae blir det inte ett annat moment då?Sen insåg jag att det här förmodligen också hade gått lika bra...
Visa bilaga 624773
Ah, tack! Typ såhär?Sista bilden där är kanske inte att rekommendera i och med att du lägger till ca 10 cm hävarm på momentdragningen. Så även om momentnyckeln säger ett visst moment så är det inte det som blir applicerat på förbandet. Om du vill/behöver dra så, så är det bättre att du sätter momentnyckeln i 90 graders vinkel mot förlängningen.
Precis så jag menade.
Vafan, drogs gängorna av där enbart pga. för högt moment? Åtdragningen ska ju pressa+deformera ihop mässings-oliven runt slang och nippel vilket kräver att man drar åt ganska ordentligt. Kanske Magura är känsligare än t.ex. Shimano och SRAM - på såna drar jag åt riktigt hårt utan problem.Har inte riktigt momentet i armvecket så råkade, trots att jag knappt tog i, dra sönder gängorna där bromshöljet går in på min magura mt5. Se rödmarkerat.
Visa bilaga 624769
Bara att se det som en läropeng och beställa nytt. Tänkte att det måste gå att använda momentnyckeln för att dra åt den där muttern. Så jag funderade och funderade och såg att det fanns ett specialverktyg för det där!
![]()
Men 1500:- är lite väl saftigt... Lyckades dock hitta slitsade hylsor på amazon för 140kr men det var 2-3 veckors leverans och aint nobody got time fo dat.
Vafan, drogs gängorna av där enbart pga. för högt moment? Åtdragningen ska ju pressa+deformera ihop mässings-oliven runt slang och nippel vilket kräver att man drar åt ganska ordentligt. Kanske Magura är känsligare än t.ex. Shimano och SRAM - på såna drar jag åt riktigt hårt utan problem.
Då måste det väll ändå vara bättre att dra på känsla?Sista bilden där är kanske inte att rekommendera i och med att du lägger till ca 10 cm hävarm på momentdragningen. Så även om momentnyckeln säger ett visst moment så är det inte det som blir applicerat på förbandet. Om du vill/behöver dra så, så är det bättre att du sätter momentnyckeln i 90 graders vinkel mot förlängningen.
Känsla vinner alltid över förnuft. Det är sen gammalt. 👍Då måste det väll ändå vara bättre att dra på känsla?
Problemet är ofta inte att gängorna går utan att reglaget spricker som jag förstått det. Dra försiktigt!Vafan, drogs gängorna av där enbart pga. för högt moment? Åtdragningen ska ju pressa+deformera ihop mässings-oliven runt slang och nippel vilket kräver att man drar åt ganska ordentligt. Kanske Magura är känsligare än t.ex. Shimano och SRAM - på såna drar jag åt riktigt hårt utan problem.
OK. En till grej som inte lockar med Magura.Tror att det inte finns en förstärkning i handtaget och gängorna är i kolfiberförstärkt plast.
Jag skulle aldrig stå åt den hårt (som tillverkaren också säger), behöver bara hålla tät, och är plast.
Vill vara lika cool.Byggde mig en "cykelkorg" idag då jag köpte på mig alltför mycket under dagen. Blev jobbigt att tänka mig att ta det i ryggsäcken hem...
Buntband och cellplast to the rescue! 😁
Visa bilaga 625270 Visa bilaga 625271 Lol Visa bilaga 625273 Visa bilaga 625275 Visa bilaga 625276
Du har bara fel vevlager tror jag. Byt till ett med rätt längd så löser sig resten av sig självt.Tänker det är lika bra att fråga om råd bland likasinnade:
Mitt tidigare fulmek att borra ur nitarna från en 3x crankset för att köra en 1x gick som väntat mindre bra då kedjan inte vill va på alla växlar (kul experiment ändå, är du nyfiken finns den någonstans i denna tråd).
--
Hittade annat vevparti för fyrkantsaxel i fyndlådan, ett NW köptes på amazon (129 med frakt, inte illa), passformen finemang på utsidan av armarna där den troligtvis vill va under normala förhållanden. Kedjelinjen helt åt fanders, passar inte på insidan, dremel (det är nu vi återvänder till där vi känner oss trygga, fulmeket), toppen nu passar dom.
Men ändå, kedjelinjen är riktigt hemsk. Visa bilaga 625886 *Kedjelinjen va så hemsk så den ville inte va med på bild, men här har ni amazon-fyndet(återstår att se om det är ett fynd men ändå)
--
Då är frågan, ska man satsa på hemma-mekade chainring spacers? Eller kan man/bör man se om man kan grejja lite med det riktigt dåliga vevlagret som sitter på:
Visa bilaga 625887
Det är ett sådant, kan/ska man ge sig på att flytta lagerbanorna på axeln på drivsidan för att flytta veven närmare? Om det ens går, undra vilket verktyg i lådan klarar av att flytta runt den.
--
Fulmekare assemble!
Tänker det är lika bra att fråga om råd bland likasinnade:
Mitt tidigare fulmek att borra ur nitarna från en 3x crankset för att köra en 1x gick som väntat mindre bra då kedjan inte vill va på alla växlar (kul experiment ändå, är du nyfiken finns den någonstans i denna tråd).
--
Hittade annat vevparti för fyrkantsaxel i fyndlådan, ett NW köptes på amazon (129 med frakt, inte illa), passformen finemang på utsidan av armarna där den troligtvis vill va under normala förhållanden. Kedjelinjen helt åt fanders, passar inte på insidan, dremel (det är nu vi återvänder till där vi känner oss trygga, fulmeket), toppen nu passar dom.
Men ändå, kedjelinjen är riktigt hemsk. Visa bilaga 625886 *Kedjelinjen va så hemsk så den ville inte va med på bild, men här har ni amazon-fyndet(återstår att se om det är ett fynd men ändå)
--
Då är frågan, ska man satsa på hemma-mekade chainring spacers? Eller kan man/bör man se om man kan grejja lite med det riktigt dåliga vevlagret som sitter på:
Visa bilaga 625887
Det är ett sådant, kan/ska man ge sig på att flytta lagerbanorna på axeln på drivsidan för att flytta veven närmare? Om det ens går, undra vilket verktyg i lådan klarar av att flytta runt den.
--
Fulmekare assemble!
Du har bara fel vevlager tror jag. Byt till ett med rätt längd så löser sig resten av sig självt.
Precis. Om det inte är jätteudda vevar eller ram så kommer det finnas ett vevlager som kommer passa. Vilken längd det sen ska ha kan vara lite värre att fundera ut.Jag skulle tänka att man behöver ett vevlager med "fel" längd. Innerdrevet sitter ofta längre högre från mitten än ytterdrevet sitter vänster från mitten.
I vilken riktning är det fel? Antar att drevet måste flyttas lite inåt. Fyrkantsvevlager finns i många olika längd och också med olika utstick på vänster och höger. Utstick kan vara lika långa eller längre på vänster eller höger. Det måste finnas ett vevlager som ger önskad kedjelinjen.