Dagens fulmek-tråden

wukkaN

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Sista bilden där är kanske inte att rekommendera i och med att du lägger till ca 10 cm hävarm på momentdragningen. Så även om momentnyckeln säger ett visst moment så är det inte det som blir applicerat på förbandet. Om du vill/behöver dra så, så är det bättre att du sätter momentnyckeln i 90 graders vinkel mot förlängningen.
Ah, tack! Typ såhär?

1683721281457.png

qma

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Har inte riktigt momentet i armvecket så råkade, trots att jag knappt tog i, dra sönder gängorna där bromshöljet går in på min magura mt5. Se rödmarkerat.
Visa bilaga 624769

Bara att se det som en läropeng och beställa nytt. Tänkte att det måste gå att använda momentnyckeln för att dra åt den där muttern. Så jag funderade och funderade och såg att det fanns ett specialverktyg för det där!
Magura-Torque-Control-Sleeve-Nut-Bit-adapter-brake-hose-nut-torque-wrench3-800x533.jpg

Men 1500:- är lite väl saftigt... Lyckades dock hitta slitsade hylsor på amazon för 140kr men det var 2-3 veckors leverans och aint nobody got time fo dat.
Vafan, drogs gängorna av där enbart pga. för högt moment? Åtdragningen ska ju pressa+deformera ihop mässings-oliven runt slang och nippel vilket kräver att man drar åt ganska ordentligt. Kanske Magura är känsligare än t.ex. Shimano och SRAM - på såna drar jag åt riktigt hårt utan problem.

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Vafan, drogs gängorna av där enbart pga. för högt moment? Åtdragningen ska ju pressa+deformera ihop mässings-oliven runt slang och nippel vilket kräver att man drar åt ganska ordentligt. Kanske Magura är känsligare än t.ex. Shimano och SRAM - på såna drar jag åt riktigt hårt utan problem.

Tror att det inte finns en förstärkning i handtaget och gängorna är i kolfiberförstärkt plast.

Jag skulle aldrig stå åt den hårt (som tillverkaren också säger), behöver bara hålla tät, och är plast.

Fransosen

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Sista bilden där är kanske inte att rekommendera i och med att du lägger till ca 10 cm hävarm på momentdragningen. Så även om momentnyckeln säger ett visst moment så är det inte det som blir applicerat på förbandet. Om du vill/behöver dra så, så är det bättre att du sätter momentnyckeln i 90 graders vinkel mot förlängningen.
Då måste det väll ändå vara bättre att dra på känsla?

n3wton

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Problemet är ofta inte att gängorna går utan att reglaget spricker som jag förstått det. Dra försiktigt!

johnnyh

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Tänker det är lika bra att fråga om råd bland likasinnade:
Mitt tidigare fulmek att borra ur nitarna från en 3x crankset för att köra en 1x gick som väntat mindre bra då kedjan inte vill va på alla växlar (kul experiment ändå, är du nyfiken finns den någonstans i denna tråd).
--
Hittade annat vevparti för fyrkantsaxel i fyndlådan, ett NW köptes på amazon (129 med frakt, inte illa), passformen finemang på utsidan av armarna där den troligtvis vill va under normala förhållanden. Kedjelinjen helt åt fanders, passar inte på insidan, dremel (det är nu vi återvänder till där vi känner oss trygga, fulmeket), toppen nu passar dom.
Men ändå, kedjelinjen är riktigt hemsk.
IMG_0941.JPG
*Kedjelinjen va så hemsk så den ville inte va med på bild, men här har ni amazon-fyndet(återstår att se om det är ett fynd men ändå)
--
Då är frågan, ska man satsa på hemma-mekade chainring spacers? Eller kan man/bör man se om man kan grejja lite med det riktigt dåliga vevlagret som sitter på:
bb.jpeg

Det är ett sådant, kan/ska man ge sig på att flytta lagerbanorna på axeln på drivsidan för att flytta veven närmare? Om det ens går, undra vilket verktyg i lådan klarar av att flytta runt den.
--
Fulmekare assemble!

n3wton

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Mitt tidigare fulmek att borra ur nitarna från en 3x crankset för att köra en 1x gick som väntat mindre bra då kedjan inte vill va på alla växlar (kul experiment ändå, är du nyfiken finns den någonstans i denna tråd).
--
Hittade annat vevparti för fyrkantsaxel i fyndlådan, ett NW köptes på amazon (129 med frakt, inte illa), passformen finemang på utsidan av armarna där den troligtvis vill va under normala förhållanden. Kedjelinjen helt åt fanders, passar inte på insidan, dremel (det är nu vi återvänder till där vi känner oss trygga, fulmeket), toppen nu passar dom.
Men ändå, kedjelinjen är riktigt hemsk. Visa bilaga 625886 *Kedjelinjen va så hemsk så den ville inte va med på bild, men här har ni amazon-fyndet(återstår att se om det är ett fynd men ändå)
--
Då är frågan, ska man satsa på hemma-mekade chainring spacers? Eller kan man/bör man se om man kan grejja lite med det riktigt dåliga vevlagret som sitter på:
Visa bilaga 625887
Det är ett sådant, kan/ska man ge sig på att flytta lagerbanorna på axeln på drivsidan för att flytta veven närmare? Om det ens går, undra vilket verktyg i lådan klarar av att flytta runt den.
--
Fulmekare assemble!
Du har bara fel vevlager tror jag. Byt till ett med rätt längd så löser sig resten av sig självt.

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
--
Men ändå, kedjelinjen är riktigt hemsk. Visa bilaga 625886 *Kedjelinjen va så hemsk så den ville inte va med på bild, men här har ni amazon-fyndet(återstår att se om det är ett fynd men ändå)
--
Visa bilaga 625887
--
Fulmekare assemble!
Du har bara fel vevlager tror jag. Byt till ett med rätt längd så löser sig resten av sig självt.

Jag skulle tänka att man behöver ett vevlager med "fel" längd. Innerdrevet sitter ofta längre högre från mitten än ytterdrevet sitter vänster från mitten.

I vilken riktning är det fel? Antar att drevet måste flyttas lite inåt. Fyrkantsvevlager finns i många olika längd och också med olika utstick på vänster och höger. Utstick kan vara lika långa eller längre på vänster eller höger. Det måste finnas ett vevlager som ger önskad kedjelinjen.

EDIT: förväxlade vänster och höger

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag skulle tänka att man behöver ett vevlager med "fel" längd. Innerdrevet sitter ofta längre högre från mitten än ytterdrevet sitter vänster från mitten.

I vilken riktning är det fel? Antar att drevet måste flyttas lite inåt. Fyrkantsvevlager finns i många olika längd och också med olika utstick på vänster och höger. Utstick kan vara lika långa eller längre på vänster eller höger. Det måste finnas ett vevlager som ger önskad kedjelinjen.
Precis. Om det inte är jätteudda vevar eller ram så kommer det finnas ett vevlager som kommer passa. Vilken längd det sen ska ha kan vara lite värre att fundera ut.

Hur bra det sen faktiskt funkar med singelklinga fram tillsammans med gammal bakväxel osv kan man fundera vidare om.😊

johnnyh

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Tack @Berk och @n3wton !
Funderade över det också då vevlagret är inte topp till att börja med. Dock så misstänker jag att skålarna är pressade tråkigt nog (inte hittat några hål för att skruva ut skålarna, ska ta en kik till) vilket limiterar budgetvänliga lösningar(?). Men jag håller med, lösningen bör sitta i att göra något åt vevlagret – OM man inte fortsätter fulmekandet med än mindre optimal lösning, vilket givetvis lockar såklart.
--
Fyi: Vill få in drevet närmare ramen. Det andra vevpartiet hade bättre kedjelinje (men som sagt nitade klingor) så antar att det är en annan offset mellan dom 2, det andra lite modernare detta har troligtvis några år på nacken.

MrBike

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag får skav av nedersta biten av cykelbyxorna, en silicon(?)-kant
77E5ECDD-E3BE-4A49-BA51-776DCC88D275.jpeg

Nu tröttnade jag på det, tog fram saxen och klippte av den
8404243C-2E37-4292-8F59-65AE68853EFC.jpeg

Funkar fint, skavet försvann, det fransar inte upp sig i tvätten, 2 tvättar in, enda nackdelen är att det inte blev helt rakt… men det kan jag leva med!

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Behövde skrapa och fila lite plast och stål för att får kedjestyraren går fri från vevarmen som sitter på mindre än en cm från drevet.

2023-05-28-22-21-36-450.jpg

Topp