Är det inte O/T att komma med förslag på icke-fulmekslösningar i fulmektråden?
Halva happy: "Hold my beer..."Ja lite vågat utropa en vinnare redan kanske, men oddsen är nog höga på att något ska överträffa detta
All riktning och harpmusik sker i riktställ. Det är bara kontrollen om det är rätt dishat som jag kör med ovanstående setup. =)Det är inte risk att hjulet blir skevt, eller riktar du det i ett ställ sen?
Har du provat att vara vända hjulet i riktstället istället...?😊All riktning och harpmusik sker i riktställ. Det är bara kontrollen om det är rätt dishat som jag kör med ovanstående setup. =)
Edit:
Verktyg som man köper borde ha samma eller värre (pga bara 2 kontaktpunkter) problem om hjulet är skevt när man mäter?
Man kan ju göra så, men det är inte rätt. :PHar du provat att vara vända hjulet i riktstället istället...?😊
måste hittat en av dem bra! man kan ju se färgen på kaklet!Lyckades låsa dörren på den här toan på krog på Södermalm 😁 Visa bilaga 609291
Punx . 😁måste hittat en av dem bra! man kan ju se färgen på kaklet!
Far & Son, korsningen Götgatan/Ringvägen?Nej det är inte Carmen ....🙃
Japp... Men dom har inte haft öppet på ett tag vad jag vet... med 29 spänn för en bärs kan få en o stå ut med mycket 🤣Far & Son, korsningen Götgatan/Ringvägen?
Ses på akutenVisa bilaga 609501
Finn två ”fel”. bromsvajrar å höljen bytta men till växelvajerhöljen , fel färger men mycket bättre drag i bromsarna nu…
Flyttade gamla friktionsväxelreglaget till bromshandtaget.Fick kraschad ram till skänks här på happy. Tidigare ägare hade slipat väl runt skadorna så när jag råkade blanda för mycket epoxy till annat projekt så räckte det till att slabba dit lite kol på kedjestag, sadelstag och runt vevlager. Ville gärna provcykla men saknade växelreglage. Filade bort stoppet så det gamla reglaget tar 10-delat och fixade dit det på styrröret. Allt funkar!
Flyttade gamla friktionsväxelreglaget till bromshandtaget. Visa bilaga 613698
Visa bilaga 608490 Visa bilaga 608488
Har lyckats förstöra däckavtagarna på mitt 20 år gamla multiverktyg, men en billig däckavtagare och en bit gammal innerslang löste det 😃
Det är absolut relevant. Svetsningen kan har nog påverkat gaffeln, speciellt eftersom att det är mig och kallnar rätt snabbt. Jag funderar på att temperera området lite med map-gasbrännaren. Jag kommer hålla ett noga öga på gaffeln iaf.Jag hade funderat ett litet varv på hur fulsvetsning påverkar hållfastheten. Speciellt om jag nyss varit med om det där sjuka rambrottet du visade upp på din andra cykel...
ehhhm med dom där svets pluttarna skulle jag inte ens våga sätta mej på cykeln du har noll genombränning de där är bara "ytsvetsat" med kanske en tiondels hållfasthetMed tanke på den halvhjärtade slipningen av svetsarna och färgvalet, klassar jag detta som fulmeck.
Vad gör man när man slitit ut fälgen på pendarlhojen med V-bromsarna? Ekrar om? Nääää! Uppgraderar!
Ett gammalt plattjärn modell tjock tillsammans med några timmar vinkelslip och svets blev fästen för skivbromsok och nya fästen till pakethållaren fram. Kronan på verkar var naturligtvis Biltemas rostskyddsfärg.
Visa bilaga 615240 Visa bilaga 615239
PS. Låt er inte förvillas av Lifebike-loggan på pakethållare. Det är typ pakethållare, skärmar och kvar av orignalet. Ramen hände det en grej med... DS.
Det kan se ut så på profilen, men det är tillräckligt inbränt. Jag är inte novis svetsare, men inte heller expert. Det är så stor skillnad i tjocklek på materialen, så jag var lite försiktig. Jag testade inställningen på lite rester av den tjocka biten ensam innan jag sköt fast det i gaffeln.ehhhm med dom där svets pluttarna skulle jag inte ens våga sätta mej på cykeln du har noll genombränning de där är bara "ytsvetsat" med kanske en tiondels hållfasthet
du kör heeeelt åt helvete för lite ström dvs du kallsvetsar på ytan o inte sammanfogar materialet så att säga
Fast det ser inte i närheten av bra ut, men du har postat ditt verk i helt rätt tråd. Kör hårt!Det kan se ut så på profilen, men det är tillräckligt inbränt. Jag är inte novis svetsare, men inte heller expert. Det är så stor skillnad i tjocklek på materialen, så jag var lite försiktig. Jag testade inställningen på lite rester av den tjocka biten ensam innan jag sköt fast det i gaffeln.
Smart! Kan du berätta mer om hur du gjort?Visa bilaga 615548 Visa bilaga 615549
Överrörsskydd av Kydex så jag kan sänka styret lite mer. Väldigt enkelt att forma.
Jag bara skar till en bit med brytbladskniv (skar flera gånger och sen bröt av), slipade lite med sandpapper. Sen tejpade jag ramen med värmereflekterande tejp (vet inte om det behövs men det kändes bra), värmde plastbiten med värmepistol på arbetsbänken, la den varma plastbiten på ramen och höll den på plats med arbetshandskar medan den stelnade.Smart! Kan du berätta mer om hur du gjort?
Sista bilden där är kanske inte att rekommendera i och med att du lägger till ca 10 cm hävarm på momentdragningen. Så även om momentnyckeln säger ett visst moment så är det inte det som blir applicerat på förbandet. Om du vill/behöver dra så, så är det bättre att du sätter momentnyckeln i 90 graders vinkel mot förlängningen.Har inte riktigt momentet i armvecket så råkade, trots att jag knappt tog i, dra sönder gängorna där bromshöljet går in på min magura mt5. Se rödmarkerat.
Visa bilaga 624769
Bara att se det som en läropeng och beställa nytt. Tänkte att det måste gå att använda momentnyckeln för att dra åt den där muttern. Så jag funderade och funderade och såg att det fanns ett specialverktyg för det där!
![]()
Men 1500:- är lite väl saftigt... Lyckades dock hitta slitsade hylsor på amazon för 140kr men det var 2-3 veckors leverans och aint nobody got time fo dat.
"Det där borde jag kunna slipa till själv av en 8mm hylsa!" tänkte jag.
Sagt och gjort!
Visa bilaga 624770 Visa bilaga 624771
Funkade ju smutt!
Visa bilaga 624772
Sen insåg jag att det här förmodligen också hade gått lika bra...
Visa bilaga 624773