Dagens fulmek-tråden

rallychrille

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
roligt att man satte ribban högt, men main-hojjen blir det lite seriösare på, jag är inte helt vårdslös
20221217_173420.jpg

Eveningstar

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Låt mig presentera denna mackapär!
1676651365385.png

Nu undrar ni säkert vad en bräda och en skruv har med cykelfulmek att göra, men kombinera denna århundradets-innovation med tre dricksglas så har man hux flux skapat ett hjul-dishing-verktyg.

1676651472019.png

Lägg hjulet på, justera skruven tills den i princip rör navet, vänd hjulet och jämför hur mycket avståndet skiljer sig på denna sidan.
Justera ekerspänningen tills avståndet är lika på båda sidor.

1676651567353.png

Eveningstar

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Det är inte risk att hjulet blir skevt, eller riktar du det i ett ställ sen?
All riktning och harpmusik sker i riktställ. Det är bara kontrollen om det är rätt dishat som jag kör med ovanstående setup. =)

Edit:
Verktyg som man köper borde ha samma eller värre (pga bara 2 kontaktpunkter) problem om hjulet är skevt när man mäter?

Eveningstar

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Har du provat att vara vända hjulet i riktstället istället...?😊
Man kan ju göra så, men det är inte rätt. :P

I mitt fall behövde jag faktiskt ett annat sätt att mäta då jag var tvungen att ta bort end caps för att få plats med navet i riktstället, och de var typ 15 mm på ena sidan och 5 mm på andra sidan, så hjulet var inte centrerat i riktstället.

NickPick

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Gravelhjul med sapim cx ray där en eker gick av då den var vriden och jag såklart skulle försöka få tillbaks vridningen med en polygrip bland annat. Resultat var en eker som small av. Drygt!
Dygnet senare ungefär kom jag på att jag ju hade en(!) lös eker tänkt till en 26” marvil som blev stulen som tur var. Den var lite kort men passade. Känns lite fattigt men tror den får sitta kvar… givetvis med en matchande silvrig nippel!

Bilagor

• 4591584E-13F6-4022-AFCF-F4A0B1048D21.jpeg
    4591584E-13F6-4022-AFCF-F4A0B1048D21.jpeg
    510 KB · Besök: 97

Jodavi

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Fick kraschad ram till skänks här på happy. Tidigare ägare hade slipat väl runt skadorna så när jag råkade blanda för mycket epoxy till annat projekt så räckte det till att slabba dit lite kol på kedjestag, sadelstag och runt vevlager. Ville gärna provcykla men saknade växelreglage. Filade bort stoppet så det gamla reglaget tar 10-delat och fixade dit det på styrröret. Allt funkar!
Flyttade gamla friktionsväxelreglaget till bromshandtaget.
20230315_083607.jpg

simson

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Halvt OT , ingår i rehabiliteringen för att man tydligen behöve/kan träna annat 🤪medans knät ska bli bättre , letade fram mina 20 år gamla hantlar , gummit på låsringarna var lite trötta . Ht2 vevlager distanser passade nästan perfekt klippte bort två mm så passade de bra, gummit är torrt men hålls vikterna iallafall på plats..
569755D8-563E-417A-B622-8EAE0CC1E1EC.jpeg
4B900E55-ABEE-4E33-8FE0-11B4A2693F95.jpeg

GuruX

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Med tanke på den halvhjärtade slipningen av svetsarna och färgvalet, klassar jag detta som fulmeck.
Vad gör man när man slitit ut fälgen på pendarlhojen med V-bromsarna? Ekrar om? Nääää! Uppgraderar!

Ett gammalt plattjärn modell tjock tillsammans med några timmar vinkelslip och svets blev fästen för skivbromsok och nya fästen till pakethållaren fram. Kronan på verkar var naturligtvis Biltemas rostskyddsfärg.

PXL_20230323_170857059.MP.jpg PXL_20230323_171912168.jpg

PS. Låt er inte förvillas av Lifebike-loggan på pakethållare. Det är typ pakethållare, skärmar och kvar av orignalet. Ramen hände det en grej med... DS.

n3wton

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag hade funderat ett litet varv på hur fulsvetsning påverkar hållfastheten. Speciellt om jag nyss varit med om det där sjuka rambrottet du visade upp på din andra cykel...

GuruX

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag hade funderat ett litet varv på hur fulsvetsning påverkar hållfastheten. Speciellt om jag nyss varit med om det där sjuka rambrottet du visade upp på din andra cykel...
Det är absolut relevant. Svetsningen kan har nog påverkat gaffeln, speciellt eftersom att det är mig och kallnar rätt snabbt. Jag funderar på att temperera området lite med map-gasbrännaren. Jag kommer hålla ett noga öga på gaffeln iaf.
Denna gaffel hör till den nya ramen jag bytte till efter rambrottet. Den gamla var en Lifebike i alu av tveksam kvalitet. Nuvarande gaffel är en Crescent och i stål. Förhoppningsvis är det bättre kvalitet på den.

darkforce

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Med tanke på den halvhjärtade slipningen av svetsarna och färgvalet, klassar jag detta som fulmeck.
Vad gör man när man slitit ut fälgen på pendarlhojen med V-bromsarna? Ekrar om? Nääää! Uppgraderar!

Ett gammalt plattjärn modell tjock tillsammans med några timmar vinkelslip och svets blev fästen för skivbromsok och nya fästen till pakethållaren fram. Kronan på verkar var naturligtvis Biltemas rostskyddsfärg.

Visa bilaga 615240 Visa bilaga 615239

PS. Låt er inte förvillas av Lifebike-loggan på pakethållare. Det är typ pakethållare, skärmar och kvar av orignalet. Ramen hände det en grej med... DS.
ehhhm med dom där svets pluttarna skulle jag inte ens våga sätta mej på cykeln du har noll genombränning de där är bara "ytsvetsat" med kanske en tiondels hållfasthet

du kör heeeelt åt helvete för lite ström dvs du kallsvetsar på ytan o inte sammanfogar materialet så att säga

GuruX

Medlem
Dagens fulmek-tråden
ehhhm med dom där svets pluttarna skulle jag inte ens våga sätta mej på cykeln du har noll genombränning de där är bara "ytsvetsat" med kanske en tiondels hållfasthet

du kör heeeelt åt helvete för lite ström dvs du kallsvetsar på ytan o inte sammanfogar materialet så att säga
Det kan se ut så på profilen, men det är tillräckligt inbränt. Jag är inte novis svetsare, men inte heller expert. Det är så stor skillnad i tjocklek på materialen, så jag var lite försiktig. Jag testade inställningen på lite rester av den tjocka biten ensam innan jag sköt fast det i gaffeln.

weldion

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Det kan se ut så på profilen, men det är tillräckligt inbränt. Jag är inte novis svetsare, men inte heller expert. Det är så stor skillnad i tjocklek på materialen, så jag var lite försiktig. Jag testade inställningen på lite rester av den tjocka biten ensam innan jag sköt fast det i gaffeln.
Fast det ser inte i närheten av bra ut, men du har postat ditt verk i helt rätt tråd. Kör hårt!

skier

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Smart! Kan du berätta mer om hur du gjort?
Jag bara skar till en bit med brytbladskniv (skar flera gånger och sen bröt av), slipade lite med sandpapper. Sen tejpade jag ramen med värmereflekterande tejp (vet inte om det behövs men det kändes bra), värmde plastbiten med värmepistol på arbetsbänken, la den varma plastbiten på ramen och höll den på plats med arbetshandskar medan den stelnade.

Jag ska sätta lite dubbelhäftande tejp under den så den sitter på plats, ska bara klä in ramen med ridewrap först.

simson

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Ska hämta grabbarna från skola/förskola (med bil ,sorry) .
De står och väntar med ett par kompisar som cyklar till och från skolan . Stora grabben säger direkt när jag kliver ur att kompisens kedja har hoppat och fastnat, mycket riktigt kedjan sitter fast som berget mellan ram och krans, självklart ingen snabbkoppling heller…
Vaktmästaren har gått hem å jag har bara bilens ”eminenta” verktyg att tillgå ,
en kombiskruvmejsel , en 10-13 fast nyckel och 19mm till hjulmuttrarna , försöker bända(försiktigt) men kedjan har pressats under skruvarna som håller stänkskärmen 😕
en pappa till ansluter sig
(landsvägsnörd😃👍) två händer till perfekt, men inte heller hans bil har några verktyg men vi hittar en plastbit att shimsa med bankar ditt nyckeln med hjälp av en sten, jag trycker neråt, han vrider , muttern släpper, tjoho.
Nu var det lätt att fixa kedjan . Vi lyckas dra fast muttern hjälpligt,
skruvade in ställskruven lite och sa till grabben att cykla försiktigt hemåt.
Måste komma ihåg att fylla på verktyg i bilen.
Bild på nytvättad hand , sjukt mycket skitig olja på kedjan…
IMG_0665.jpeg

wukkaN

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Har inte riktigt momentet i armvecket så råkade, trots att jag knappt tog i, dra sönder gängorna där bromshöljet går in på min magura mt5. Se rödmarkerat.
1683720479067.png

Bara att se det som en läropeng och beställa nytt. Tänkte att det måste gå att använda momentnyckeln för att dra åt den där muttern. Så jag funderade och funderade och såg att det fanns ett specialverktyg för det där!
Magura-Torque-Control-Sleeve-Nut-Bit-adapter-brake-hose-nut-torque-wrench3-800x533.jpg

Men 1500:- är lite väl saftigt... Lyckades dock hitta slitsade hylsor på amazon för 140kr men det var 2-3 veckors leverans och aint nobody got time fo dat.

"Det där borde jag kunna slipa till själv av en 8mm hylsa!" tänkte jag.

Sagt och gjort!
IMG_6202.JPG IMG_6214.JPG
Funkade ju smutt!
IMG_6216.JPG

Sen insåg jag att det här förmodligen också hade gått lika bra...
Edit: verkar som att det var bra att jag inte insåg det, för det hade nog inte alls gått lika bra. Tack!
IMG_6219.JPG

Senast ändrad:

Barometer

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Har inte riktigt momentet i armvecket så råkade, trots att jag knappt tog i, dra sönder gängorna där bromshöljet går in på min magura mt5. Se rödmarkerat.
Visa bilaga 624769

Bara att se det som en läropeng och beställa nytt. Tänkte att det måste gå att använda momentnyckeln för att dra åt den där muttern. Så jag funderade och funderade och såg att det fanns ett specialverktyg för det där!
Magura-Torque-Control-Sleeve-Nut-Bit-adapter-brake-hose-nut-torque-wrench3-800x533.jpg

Men 1500:- är lite väl saftigt... Lyckades dock hitta slitsade hylsor på amazon för 140kr men det var 2-3 veckors leverans och aint nobody got time fo dat.

"Det där borde jag kunna slipa till själv av en 8mm hylsa!" tänkte jag.

Sagt och gjort!
Visa bilaga 624770 Visa bilaga 624771
Funkade ju smutt!
Visa bilaga 624772

Sen insåg jag att det här förmodligen också hade gått lika bra...
Visa bilaga 624773
Sista bilden där är kanske inte att rekommendera i och med att du lägger till ca 10 cm hävarm på momentdragningen. Så även om momentnyckeln säger ett visst moment så är det inte det som blir applicerat på förbandet. Om du vill/behöver dra så, så är det bättre att du sätter momentnyckeln i 90 graders vinkel mot förlängningen.

Topp