Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Ett växelhaveri fick lösas idag.
DSC_3260.JPG

Lite flytta kedja och skruva in b-skruven samt ett buntband för att hålla armen från ekrarna gjorde saken klar, men endast stora stora fungerade..
DSC_3262.JPG

DSC_3263.JPG

Dagens fulmek-tråden
Tjejen har problem med att snabbkopplingen inte låser fast bakhjulet bra nog trots brutalt hård dragen snabbkoppling.
Utbudet av andra vettiga snabbkopplingar till 170 mm axel är också lite dåligt.

Vinkeljärn från Bauhaus, borra hål för att föra igenom snabbkopplingen, och för skruv att fästa i hålet för stänkskärm/pakethållare:
DSC_0755.jpg

Monterat och klart. Ska tillverka en lika dan bit för andra sidan också:
DSC_0756.jpg

Bygger ca 1.8mm per sida.

Dagens fulmek-tråden
Eveningstar sa:
Tjejen har problem med att snabbkopplingen inte låser fast bakhjulet bra nog trots brutalt hård dragen snabbkoppling.
.

Snabbkopplingar fungerar otroligt dåligt på fatbikes. Både fram och bakhjul lossnar titt som tätt på min White. (det var lika illa på Nakamurorna)
Hoppas fulmeket fungerar.

Dagens fulmek-tråden
Eveningstar sa:

Vinkeljärn från Bauhaus, borra hål för att föra igenom snabbkopplingen, och för skruv att fästa i hålet för stänkskärm/pakethållare:

Monterat och klart. Ska tillverka en lika dan bit för andra sidan också:

Bygger ca 1.8mm per sida.

Kan du inte sätta spännbrickor på vardera sida? https://www.wurth.se/produkter/fastmaterial/brickor/spannbrickor/spannbricka/spannbricka-ksb/

Dagens fulmek-tråden
Jag ville ta cykeln till affären för att köpa en rörkap och kapa mitt dumma styrrör. Det var dock lite problematiskt då jag inte kunde spänna styrlagret (pga brist på monterad starnut) och styrlagret glappade betänkligt. Lösningen visade sig vara en buntrem som kunde spännas mellan gaffel och styrstam. Fungerade alldeles utmärkt.
1458318654975-388013470.jpg

Dagens fulmek-tråden
Visa en bild på hela cykeln -bockstyre och feta däck verkar intressant, eller ser jag fel?

Dessutom, denna nyskapande lösning kan väl få behålla sitt nya namn -buntrem.

Dagens fulmek-tråden
växelknas och jävelskap idag, funkade halvbra i skogen.. Kan man köpa en ny del till en slx-växel eller köper man en komplett ny bakväxel?

Bilagor

• 2016-04-12 21.28.20.jpg
    2016-04-12 21.28.20.jpg
    219.8 KB · Besök: 144
  • 2016-04-12 21.29.45.jpg
    2016-04-12 21.29.45.jpg
    194.3 KB · Besök: 143
Dagens fulmek-tråden
Det finns nya cageplattor att köpa. Har själv köpt shortcage till XT för att byta ut longcage som satt orginal. Köpte på Cyclecomponents(Cykelkraft numera). Jämför priset med helt nya bakväxel, behöver du både innre och yttre är det nog knappt lönt på slx.

Dagens fulmek-tråden
Ett klassiskt fulmek, 30.9 -> 31.6-shim för sadelstolpe. (Viktigt att välja rätt burk.)

Shim1a.jpg
Shim2a.jpg

Funkade utmärkt under första provturen, men nu har en "riktig" shim anlänt så frågan är man ska göra ett byte ändå.. Svåra fredagskvällskval.

Dagens fulmek-tråden
Den riktiga har ju en "läpp" som gör att det inte kan försvinna ner i ramen, gör nog (åter)montering lite enklare. Sen var ju burken rätt vass på sina ställen, ser inte fram emot att behöva handskas med det i ev. fältmek..

Men burken vinner helt klart i andra grenar. Kanske får inkorporera den i ramen på annat sätt.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
zinkpasta sa:
Den riktiga har ju en "läpp" som gör att det inte kan försvinna ner i ramen, gör nog (åter)montering lite enklare. Sen var ju burken rätt vass på sina ställen, ser inte fram emot att behöva handskas med det i ev. fältmek..

Men burken vinner helt klart i andra grenar. Kanske får inkorporera den i ramen på annat sätt.

Grym burk.

Det finns ju utrett i "zen och konsten att sköta en motorcykel". Författarens mc-polare behöver ett shim och författaren filosoferar kring skillnaden mellan "rätt" BMW-shim resp läskburk; båda gör samma sak men det är inte samma sak.

Jag köpte faktist en shim, ville åt just "läppen". USE på Wiggle.

Dagens fulmek-tråden
Efter att lokaliserat det durret på morgonens tur till ett slarv från ett tidigare men, där jag glömt att fästa bromsslangen, hittade jag ett kardborrband i första hjälpen kittet.

Så slapp jag nöta sönder slangen :-)

Bilagor

• DSC_0358.JPG
    DSC_0358.JPG
    248.6 KB · Besök: 123
Dagens fulmek-tråden
Hemmagjort verktyg för att knacka ur lagerskål för styrlager.
1. Hitta en lagom tjock pinne i hårt trä. (Tror att jag kan ha råkat hitta en ekpinne.)
2. Såga till i lagom längd
3. Klyv den i ena änden
4. Tillverka en kil av en annan pinne
5. Stoppa in pinne ett i styrröret
6. Knacka in kilen i pinne ett tills pinne ett blir tjock nog
7. Knacka loss lagerskålen

(Det gick åt två uppsättningar "verktyg" innan båda skålarna var ute)

Bilagor

• 20160517_153242.jpg
    20160517_153242.jpg
    394.8 KB · Besök: 135
Dagens fulmek-tråden
Skogsgubben sa:
Hemmagjort verktyg för att knacka ur lagerskål för styrlager.
1. Hitta en lagom tjock pinne i hårt trä. (Tror att jag kan ha råkat hitta en ekpinne.)
2. Såga till i lagom längd
3. Klyv den i ena änden
4. Tillverka en kil av en annan pinne
5. Stoppa in pinne ett i styrröret
6. Knacka in kilen i pinne ett tills pinne ett blir tjock nog
7. Knacka loss lagerskålen

(Det gick åt två uppsättningar "verktyg" innan båda skålarna var ute)

Love it! :-D

Dagens fulmek-tråden
Behövde byta lager, men verktyg till ratchet systemet växer inte på träd. Och hiskeligt dyra är dom.
Hittade som tur var lite gamla kugghjul som passade.
Tiominuter kap och svetsning, sen så kom skiten loss.

Bilagor

• 14635773945701311658238.jpg
    14635773945701311658238.jpg
    205.1 KB · Besök: 143
Dagens fulmek-tråden
Inte mitt, men brorsans:
image.jpeg

Hans älskade gamla Kona har en spricka i styrröret.
Han körde länge utan ngn åtgärd.
När jag började prata om att tvångsskrota den så föreslog han buntband eller slangklämmor..
Under mina vilda protester så letade han fram en riktig rörklammer, som passar så bra att det nästan känns tillförlitligt.
image.jpeg

Dagens fulmek-tråden
dabac sa:
Inte mitt, men brorsans:

Hans älskade gamla Kona har en spricka i styrröret.
Han körde länge utan ngn åtgärd.
När jag började prata om att tvångsskrota den så föreslog han buntband eller slangklämmor..
Under mina vilda protester så letade han fram en riktig rörklammer, som passar så bra att det nästan känns tillförlitligt.

Klockrent! Bara montera lyset i klammern

Dagens fulmek-tråden
gabbeon sa:
Inte min, snott den från fejjan.

Det märkliga där är ju kombinationen.
Att svetsa tjocka stycken mot tunna stycken kan vara rätt knepigt. (Tvärtom är lättare). Så att få fast den där bulten utan att bara bränna igenom kräver en del erfarenhet.
Så hur hittar man nån som är kunnig nog att klara av det, men samtidigt omdömeslös nog att försöka?

Dagens fulmek-tråden
Min hisspinne vill inte men det löste ju sig med bmx sadel+stolpe slang och lite tejp

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    295.3 KB · Besök: 122
Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Efter en klassisk ska-bara-byta-olja-i-(bak)dämparen-för-att kunna-ta-en-rund- i-hellas-på-lunchen session upptäckte jag på pendlingsturen att kompressionen/rebounden var helt odämpad och fungerade mest som en hoppstylta. Förbannad efter att ha spenderat 3 sena timmar med att komma ut i skogen tänkte jag f-n inte ge upp. Förstod att något var helt fucked up med dämparkolven och att jag var tvungen att öppna hela dämparen (Fox RP23, BoostValve, Adaptive Logic) och reda ut problemet med shimstacken.
På jobbet (kontor).
Innan lunch.
Och dessutom måste jag hitta något som ersatte den oljan som kommer att läcka när dämparkretsen väl öppnats.
Valet stod mellan oliv eller majsolja.
Skitsamma. Skakade på flaskorna och ögonmåttade den som stod närmast 10wt - Coop Matolja.
20160610_151358.jpg

Hittade en skiftnyckel och en magnet (för kulan i bleed valvet) och öppnade skiten. Upptäckte då att hela kolven hade hoppat loss pga att jag helt enkelt missat att dra åt den när jag satt och meckade mitt i natten. Nu låg hela shimstacken och skvalpade runt i dämparbenet.
Skit samma. Bara att försöka plocka ihop ventiler och brickor i rätt ordning, dra åt på riktigt, toppa med matolja och vid kontorsbordet försöka bleeda dämparen så noga som möjligt. och sen tebax med skiten på cykeln och klä om för en timme, lite osäker tur i skogen.
Och jag måste säga att coop har en guldgruva på hyllan. Inget fel med matolja. Tror att den ligger på ca 5wt, så med de 10% ny olja jag adderade så sänkte jag viskositeten ett snäpp, men den var ändå fullt fungerande. Körde en timme till på lunchen idag och har ingenting att klaga på.
Matoljedämpare FTW.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Har tidigare fått lovordat att rapsolja skall vara ett av de bästa glidmedlen vid all sorts sex. Nu även perfekt för bakdämparen!

Synd att man varken tillämpar det ena eller det andra!

Dagens fulmek-tråden
dagens fulmeck en tillfällig bakbroms iväntan på en riktig racerbroms på rastahundarnacykeln modifierad gammal bakbroms med upp o ner vänd fästbygel o så en rörböj för vajern från en gammal vbroms som går imellan fjädrarna för bromsbyglarna o så en slaktad gammal framväxel som fick donera klämman till vajerstopp

13442013_10153786188364492_611134434_o.jpg
13396687_10153786188519492_678108914_o.jpg

Dagens fulmek-tråden
Lite stänkskärmsmeckande på pendlaren. Skruven till fästet gick av när jag skulle dra loss den. Borrade loss den gamla och popnitade fast det nya staget. Bromsoket är ju ivägen för staget, men jag hittade en väg igenom. Främre delen av stänkan fick ett eget stag, buntband duger väl som fäste för det.

DSC_0219.JPG

Dagens fulmek-tråden
Jag är lite osäker på om jag bör posta min kverulans under ”Visa din misär” eller här, men jag känner att det är lättare att briljera i denna tråd.

Mina trångmål började redan på downhillsemester i Polen förra året. Redan första dagens åkning resulterade i ett brutet växelöra på min YT Tues. Självfallet hade jag missat att ta med ett sådant i reserv. Eftersom ramtillverkana verkar ha kommit övrens om att göra växelöron så komplicerade och ostandardiserade som möjligt, kunde man glömma att få tag på ett nytt.

Med hjälp av denna skrämmande anordning kunde jag cykla de två åkdagar som det tog att ordna en ersättare till växelörat.
20150727_142824.jpg

Efter stora mängder språkförbistring lyckades jag få tag på en mekanisk verkstad samt få dem att tillverka ett nytt växelöra för en spottstyver. Jag måste säga att polackerna gjorde ett grymt jobb. Tyvärr misslyckades de med axelgängan (Eller rättare sagt är det YT som misslyckats med att göra en standardgänga (Jag är verkligen besviken på sådant svek från tyskarna)). Detta fick lösas med en medhavd rundfil. Gängan klarar man sig utan.
DSC_0073.JPG

Så till årets misär. Inför årets downhillresa till Kanada hade jag beställt två växelöron i reserv. Även detta var miserabelt eftersom det inte räcker med att veta årsmodell och modell. YT har även olika växelöron beroende på vilken genereation cykeln tillhör. Något som resulterade i att första beställningen inte passade, varpå den andra höll på att komma för sent.

Detta hade i och för sig kunnat kvitta. Till Kanada anlände cykeln två dagar för sent i en låda som såg ut så här:
DSC_0167.JPG

Ur lådan hade min påse med reservdelar ramlat och har inte setts sedan dess. Bland dessa fanns mina reservöron. Utan växelöron i reserv, tog det bara ett par dagars åkning i North Shore innan även det nya örat gick av.

DSC_0224.JPG

Denna lösning gjord av äkta cederträ har nu rullat felfritt i tre dagar i Whistler och spridit gamman hos kanadensarna. För att sprida ytterligare salt i mina sår, ligger YTs generalagent strax utanför Whistler. Dock har de bara tagit hem cyklar sedan 2015 och har således inte mina öron på lager utan måste beställa dessa från Tyskland.

Tillbaka
Topp