Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Bättre bild från när jag fixade hjulet idag. Eker bytt och plåstret bytt mot en snutt tejp och nu tätar det bra igen.
IMG_8401.jpeg

Dagens fulmek-tråden
Kolera. Jag hade sett till att sätta klämman rakt, och istället använt en vanlig slangklämma. Om den sitter snett som din och halkar en halv millimeter så blir omkretsen på klämman för stor varpå den inte har någon effekt öht. Platsar i fulmektråden förvisso.. Tandläkarna gnuggar händerna inför att ha jobb när de är åter från semestern!

Dagens fulmek-tråden
Kolera. Jag hade sett till att sätta klämman rakt, och istället använt en vanlig slangklämma. Om den sitter snett som din och halkar en halv millimeter så blir omkretsen på klämman för stor varpå den inte har någon effekt öht. Platsar i fulmektråden förvisso.. Tandläkarna gnuggar händerna inför att ha jobb när de är åter från semestern!
Då skulle jag få sätta den på en annan cykel. En vanlig var för bred och hade slagit i gaffeln.

Den gör nog fortfarande sitt jobb, om den mot förmodan skulle glida och bli en halv mm för stor. Tror knappast allt går sönder och flyger iväg på en gång ?

Dagens fulmek-tråden
Kjedjan är sketen, och det är ju bara Squirt... så den kokades i vatten, funkade faktiskt riktigt OK! En hel del smuts flöt till ytan + att man kunde ta bort en hel del vax med papper när den var ordentligt varm. Tyvärr var den sliten när jag mätte, så får nog byta ändå...

/A

(Ja, pannan är kasserad).

20230810_172839.png

Dagens fulmek-tråden
Misslyckat fulmek idag. Ekerbrott ledde till att tubelesstejpen punkterades. Försökte täta med hjälp av ett plåster och lite papper, men det läckte ändå ut luft. Slutade med att jag drog i en slang, men var ju tvungen att försöka.
Visa bilaga 641577
Godispapper eller nån bit av en påse eller nåt funkar bättre. Måste vara med ett plastskikt som tätar.

Dagens fulmek-tråden
Fast den borde också hålla godispappret på plats. Med bara papper och andra porösa material tror jag det är rätt lönlöst, därav förslaget på plastpåse från godisfickan.
Skulle varit kul att experimentera lite mer, men det var läge att trycka i slangen och köra vidare.

Plåstret fäste förvånansvärt bra mot fälgtejpen, men det porösa materialet släppte ändå ut luften. Kunde man mätta det med gucka hade det kanske hållit.

Godispapper är jag tveksamt till, precis som när man får en skarv i tubelesstejpen som inte sitter tätt så smiter ju luften ut via ekerhålen.

Dagens fulmek-tråden
Jag monterade bl.a. ett nytt vevparti på min brukshoj och det verkar ha ändrat kedjelinjen något, för framdelen av kedjeskyddet tog efteråt i kedjan. Nya hål i kedjeskyddet blev lösningen. Det ser ganska styggt ut inser jag när jag ser det på bild.

Bilagor

• PXL_20230816_185336613.jpg
    PXL_20230816_185336613.jpg
    495.3 KB · Besök: 114
  • PXL_20230816_184947499.jpg
    PXL_20230816_184947499.jpg
    482.8 KB · Besök: 118
Dagens fulmek-tråden
Jag monterade bl.a. ett nytt vevparti på min brukshoj och det verkar ha ändrat kedjelinjen något, för framdelen av kedjeskyddet tog efteråt i kedjan. Nya hål i kedjeskyddet blev lösningen. Det ser ganska styggt ut inser jag när jag ser det på bild.

Jag har fortfarande inte förstått om och hur man kan veta hur långt ut fyrkantsvevpartier hamnar.

Dagens fulmek-tråden
Dottern passade på att gå upp i storlek från 20 till 24" lagom till skolstarten men klagade med rätta på att bromshandtagen på 3x7 - cykeln som hon ärvt från storebror satt för långt ut. Hittade ett par Avid - handtag som gick att justera reach på i "bra-att-ha-lådan" men justerskruven var alldeles för kort. Så... Leta leta.... Först hittade jag alldeles för långa skruvar med samma gänga, men sedan lyckades jag hitta gipsankare med kortare skruv med rätt gänga. Så nu sitter bromshandtagen så nära styret som det bara går. Gött!

Bilagor

• 20230816_225629.JPG
    20230816_225629.JPG
    451.2 KB · Besök: 123
Dagens fulmek-tråden
Pump som sitter i linje med ramen måste vara mer aero än Lezynes variant som är off center.
Jag cyklar för kort för att nyttja två flaskor.,

Ett avsågat plaströr funkar nog. Har inte testat om pumpen sitter still under färd.

Bilagor

• IMG_0401.jpeg
    IMG_0401.jpeg
    1,011.5 KB · Besök: 149
  • IMG_0402.jpeg
    IMG_0402.jpeg
    610.1 KB · Besök: 151
  • IMG_0403.jpeg
    IMG_0403.jpeg
    517 KB · Besök: 155
Dagens fulmek-tråden
IMG_0781.jpg

Förra helgens fulmek. Vass sten eller nåt gjorde en centimeterstor reva i sidoväggen. Lappade inifrån med RFID-prislappen från reservslangens förpackning, det höll utmärkt i ca fyra mil tills jag var hemma! Idag bytte jag däck och passade på att föreviga fulmeket.

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 649603

Förra helgens fulmek. Vass sten eller nåt gjorde en centimeterstor reva i sidoväggen. Lappade inifrån med RFID-prislappen från reservslangens förpackning, det höll utmärkt i ca fyra mil tills jag var hemma! Idag bytte jag däck och passade på att föreviga fulmeket.
Stiligt. Jag har alltid med en penna med några varv ”silvertejp” med i fickan.
IMG_0627.jpeg

Dagens fulmek-tråden
Jag har några varv runt mtb-pumpen. På lvg-pumpen fungerar det tyvärr inte, och eftersom man aldrig vet vilka skriftliga avtal som dyker upp i samband med en cykeltur så behöver man ju ändå alltid ha med en penna tänker jag.
Komisk grej gällande penna och cykling: Jag skrev på mitt livs största bostadsaffär genom att upprätta en fullmakt på ett papper jag hittade på ett vandringshem, med en lånad penna. Så visst kan det vara bra med penna på cykelturen ibland!?

Dagens fulmek-tråden
Komisk grej gällande penna och cykling: Jag skrev på mitt livs största bostadsaffär genom att upprätta en fullmakt på ett papper jag hittade på ett vandringshem, med en lånad penna. Så visst kan det vara bra med penna på cykelturen ibland!?
Du ser, nu hade du tur att få låna en penna, annars kanske du hade stått där med en för ändamålet värdelös pump och en framtid som bostadslös. :giggle:

Dagens fulmek-tråden
Jag kallar den The clutchifier och den kommer att göra mig till miljonär (synd att vår valuta är i paritet med Zimbabwes bara).

PXL_20230910_123910513.PORTRAIT.jpg

Den hindrar alltså clutchen från att avclutchas och funkar utmärkt. (Har testat att byta clutchmekanismen men det hjälpte inte mot problemet med ofrivillig utlösning så då får det bli såhär, tills jag orkar kolla på den där videon om hur man servar sin bakväxel som postades i nån tråd nyligen.)

Sen är ju frågan om det kan leda till nåt annat problem, typ att buntbandet äter sig in i bakväxeln som sedan sprängs, men.. so far so good.

Dagens fulmek-tråden
Jag kallar den The clutchifier och den kommer att göra mig till miljonär (synd att vår valuta är i paritet med Zimbabwes bara).

Visa bilaga 652737

Den hindrar alltså clutchen från att avclutchas och funkar utmärkt. (Har testat att byta clutchmekanismen men det hjälpte inte mot problemet med ofrivillig utlösning så då får det bli såhär, tills jag orkar kolla på den där videon om hur man servar sin bakväxel som postades i nån tråd nyligen.)

Sen är ju frågan om det kan leda till nåt annat problem, typ att buntbandet äter sig in i bakväxeln som sedan sprängs, men.. so far so good.

Jag är inte insatt i clutchen och framförallt inte i Shimano clutch. När avclutchas en clutch?

Dagens fulmek-tråden
... det hjälpte inte mot problemet med ofrivillig utlösning så då får det bli såhär, tills jag orkar kolla på den där videon om hur man servar sin bakväxel som postades i nån tråd nyligen.)
Ett guldkorn att ta med sig från den tråden är länken till den mycket välsorterade tyska nätbutiken.

Tillbaka
Topp