Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Jag kallar den The clutchifier och den kommer att göra mig till miljonär (synd att vår valuta är i paritet med Zimbabwes bara).

Visa bilaga 652737

Den hindrar alltså clutchen från att avclutchas och funkar utmärkt. (Har testat att byta clutchmekanismen men det hjälpte inte mot problemet med ofrivillig utlösning så då får det bli såhär, tills jag orkar kolla på den där videon om hur man servar sin bakväxel som postades i nån tråd nyligen.)

Sen är ju frågan om det kan leda till nåt annat problem, typ att buntbandet äter sig in i bakväxeln som sedan sprängs, men.. so far so good.

Dagens fulmek-tråden
Jag och yngste sonen försökte att få loss en fastkorroderad sadelstolpe idag, förgäves...

Bilderna blev dock fina.

Visa bilaga 31208

Edit av the_TnT: Rättstavade rubriken innan sammanslagning...
Hur man demonterar vevlager.
Jag och yngste sonen försökte att få loss en fastkorroderad sadelstolpe idag, förgäves...

Bilderna blev dock fina.

Visa bilaga 31208

Edit av the_TnT: Rättstavade rubriken innan sammanslagning...
Hur man demonterar vevlager

Bilagor

• IMG_00001_BURST20230809075025.jpg
    IMG_00001_BURST20230809075025.jpg
    1.1 MB · Besök: 305
  • _DSC76302023-08-09_3174__DSC7630_Olof_A.jpg
    _DSC76302023-08-09_3174__DSC7630_Olof_A.jpg
    1,007.6 KB · Besök: 309
Dagens fulmek-tråden
OM du gillar iden med snabbfästen till pakethållare men tycker väskor med dessa fästen är tokdyra!
Skaffa en kylbag och skruva dit fästen så får du kanske en bättre lösning till en bråkdel av "färdig" lösning...

Bilagor

• goesta_kylbox_00_02.jpg
    goesta_kylbox_00_02.jpg
    288.1 KB · Besök: 127
  • goesta_kylbox_02.jpg
    goesta_kylbox_02.jpg
    425.1 KB · Besök: 127
  • goesta_kylbox_00_01.jpg
    goesta_kylbox_00_01.jpg
    244.8 KB · Besök: 128
  • goesta_kylbox_00.jpg
    goesta_kylbox_00.jpg
    156.1 KB · Besök: 135
Dagens fulmek-tråden
Om du cyklar i stan och behöver "vanliga" pedaler men är trött på obekväma plåtpedaler eller dito plast som alltid havererar? Hittade dessa i en fyndlåda, aluminium, stor yta, perfekt grepp med sandpapp i mitten!
Tunga: Ja.
Märke: Vet tyvärr ej.
Fulmek: Kanske.

Fint!

Kanske lämpligare tråd:

Dagens fulmek-tråden
Drog sönder "örat" och försökte limma ihop det med superlim, det gick inte så jag tog epoxy samt två ganska figursågade plastbitar från en tunn skärbräda och limmade ihop skiten... det visade sig att den feta plasten på skärbrädan släppte direkt så det blev ungefär som en "form". Borrade ett nytt hål i limmet och monterade. Hoppas det håller :)
IMG_1935.jpeg

Dagens fulmek-tråden
Drog sönder "örat" och försökte limma ihop det med superlim, det gick inte så jag tog epoxy samt två ganska figursågade plastbitar från en tunn skärbräda och limmade ihop skiten... det visade sig att den feta plasten på skärbrädan släppte direkt så det blev ungefär som en "form". Borrade ett nytt hål i limmet och monterade. Hoppas det håller :)Visa bilaga 657397
Platsar ju i tråden iallafall! Men tror du inte det bara kommer kasa nedåt? Borde det inte finnas någon dedikerad del att fästa i cykeln märkliga fästen? Förmodar att det är typ pakethållarfästen men på insidan för att det ska bli "snyggt", men märkligt med en cykel där man kan ha pakethållare men inte skärmar isåfall.

Dagens fulmek-tråden
Platsar ju i tråden iallafall! Men tror du inte det bara kommer kasa nedåt? Borde det inte finnas någon dedikerad del att fästa i cykeln märkliga fästen? Förmodar att det är typ pakethållarfästen men på insidan för att det ska bli "snyggt", men märkligt med en cykel där man kan ha pakethållare men inte skärmar isåfall.
Tänkte tejpa lite mer så buntbanden stannar faktiskt...
Ja alltså man kan tydligen inte ha några krav om personalen som meckar cyklar kommer från skallade arbetsmarknadsåtgärder. Xxl är verkligen värdelös på allt vad skruva cykel heter (där jag bor). Enligt dom fick jag med alla delar, men det saknades lite smågrejer så dom pratar goja.

Dagens fulmek-tråden
Drog sönder "örat" och försökte limma ihop det med superlim, det gick inte så jag tog epoxy samt två ganska figursågade plastbitar från en tunn skärbräda och limmade ihop skiten... det visade sig att den feta plasten på skärbrädan släppte direkt så det blev ungefär som en "form". Borrade ett nytt hål i limmet och monterade. Hoppas det håller :)Visa bilaga 657397
Kan du inte komplettera med buntband i ”öronen” på plastfästet? Ett buntband på vardera sida i örat så avlastar du den trasiga biten.

Dagens fulmek-tråden
1696965304845.jpeg

Växelörat är lite snett så kedjan skrapar mot växelburen eller vad den nu heter
1696965424839.jpeg

Vinkelslip är bra att ha. Synd att jag inte har 3 armar eftersom ni fått se fina gnistbilder då
1696965559489.jpeg

Se så fint. Passade på bända lite i örat så det här var kanske onödigt men trissan får lite mer rullrum nu. Plåtbitarna jag sågade bort vägde 16 g så massa sparad vikt blev det också

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 659222
Visa bilaga 659223
Vinkelslip är bra att ha. Synd att jag inte har 3 armar eftersom ni fått se fina gnistbilder då
Visa bilaga 659225
Se så fint. Passade på bända lite i örat så det här var kanske onödigt men trissan får lite mer rullrum nu. Plåtbitarna jag sågade bort vägde 16 g så massa sparad vikt blev det också
Både viktspar och ospw för lägre friktion ??

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 659222
Visa bilaga 659223
Visa bilaga 659225
Se så fint. Passade på bända lite i örat så det här var kanske onödigt men trissan får lite mer rullrum nu. Plåtbitarna jag sågade bort vägde 16 g så massa sparad vikt blev det ocksa

Bra fulmek!
OT: men varför inte (också) sticka en insexnyckel i bakväxeln för att böja växleörat rakt igen?

Dagens fulmek-tråden
Jag måste pudla lite. Biten jag sågade bort var nog någon slags changuide för trissan för nu hopparkedjan avtrissan i gupp å sånt. Tror inte jag kan fulmekabort misstaget utan måste förmodligen sätta dit en annan växel

Dagens fulmek-tråden
Får se om jag hittar något skrot att sätta dit men att skriva ut en ny innerbur bör ju funka? En ny altusväxel kostar bara 200 spänn också men det är ju fult, fast på helt fel sätt

Dagens fulmek-tråden
Jag kallar den The clutchifier och den kommer att göra mig till miljonär (synd att vår valuta är i paritet med Zimbabwes bara).
[..] Sen är ju frågan om det kan leda till nåt annat problem, typ att buntbandet äter sig in i bakväxeln som sedan sprängs, men.. so far so good.
..Ovanstående har nu överlevt en vecka i Finale med omnejd som bl.a. skördade två dämpare, två fälgar samt ett gäng ekrar et.c. (inget av dessa på min cykel dock) så jag förklarar fulmeket för en rungande succé.

Dagens fulmek-tråden
För snål för att skaffa en riktig mejsel bara för att sätta ihop ett enda hjul. Skall slipa ner skallen lite så den går ner genom hålen på fälgen. Rapporterar hur/om det funkar ?
Funkade fint! Först tänkte jag att jag bara skulle använda mejseln när jag monterade allt men sedan slutade det med att jag även spände och riktade hjulet.

Bilagor

• torx2.jpg
    torx2.jpg
    370.5 KB · Besök: 118
Dagens fulmek-tråden
Trek950-1990-White - 1 (55).jpeg

Ytterst fastrostad Hatta BB kopp med deras patenterade "FuckYerKnuckleGonnaSlipNotch" teknologi...med 2 hylsor och en M10 x 90 bult så befriades ramen med hjälp av en breaker bar. Jag körde först med en bricka men det gick bättre utan eftersom muttern åt in sig en bit i koppen och sen var det enkelt att vålda ut den från NDS.

Dagens fulmek-tråden
Har tappat lite i vikt sen återkomsten till cykeln efter knäskadan för ganska exakt ett år sen(shit vad tiden går ) , hursomhelst nya brallor eller lite buntband ?
IMG_2782.png

fult men funktionellt och billigt.

Dagens fulmek-tråden
Biltema erbjuder nu custombyggda cyklar.
Utrustningsexempel:
*Sh 105 11växlad drivlina.
*Landsvägshjul 24-36 ekrade bredd 15-17.
*Däck typ Continental gp5000.
Men varför inga moderna bromsar?

Bilagor

• goesta_DSC78762023-10-24_3394__DSC7876.jpg
    goesta_DSC78762023-10-24_3394__DSC7876.jpg
    977.9 KB · Besök: 161
Dagens fulmek-tråden
Josemaajt heter den väl på skånska? på svenska (alltså stockholmska) blir det väl något av 'jossen', 'biltema-cykeln', 'har-du-inte-kört-den-där-till-tippen-än?' eller om en vill vara fonetisk 'joosee-mite'.

Är väl för övrigt en ganska ful cykel men meket i sig ser ju väldigt fint ut så platsar den verkligen här (inte för att jag bryr mig, härligt se ett fult skärmglapp sådär)?

Dagens fulmek-tråden
Köpte ett billigt 26" hjulpar att ha på vardagshärket som vinterhjul med ett par däck jag hade liggande.
Bodyn var dock för djup för 9speedkassetten, så satte en bit ståltråd innanför istället för distans som jag inte hade.
Men växlingarna satt inte helt rätt, och jag ville inte justera växeln då den var bra indexerade för andra hjulet. Så satt ståltråd mellan kassett och låsring istället. Om man anstränger sig ser man en liten bit ståltråd som ätit sig utanför låsringen.
Men växlingarna sitter bra nu. Och högsta växeln funkar också, fast jag kommer aldrig upp i sådan fast att jag behöver den på den här cykelkombinationen.
IMG_20231103_095306.jpg

Tillbaka
Topp