Klorofylltalibanen
Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Förvisso inte. Känns helt legit tycker jag.Har du beställt därifrån? är den okej eller är den snarare helskum?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förvisso inte. Känns helt legit tycker jag.Har du beställt därifrån? är den okej eller är den snarare helskum?
Fin ekolösning om du frågar mig. Trä är ju naturens 3D-skrivare.
Lysande -den här lösningen skall jag kopiera. Permanent.
Jag kallar den The clutchifier och den kommer att göra mig till miljonär (synd att vår valuta är i paritet med Zimbabwes bara).
Visa bilaga 652737
Den hindrar alltså clutchen från att avclutchas och funkar utmärkt. (Har testat att byta clutchmekanismen men det hjälpte inte mot problemet med ofrivillig utlösning så då får det bli såhär, tills jag orkar kolla på den där videon om hur man servar sin bakväxel som postades i nån tråd nyligen.)
Sen är ju frågan om det kan leda till nåt annat problem, typ att buntbandet äter sig in i bakväxeln som sedan sprängs, men.. so far so good.
Śka jag tolka det som att det är plastspaken som måste bytas om man inte vill använda min buntbandslösning?
Hur man demonterar vevlager.Jag och yngste sonen försökte att få loss en fastkorroderad sadelstolpe idag, förgäves...
Bilderna blev dock fina.
Visa bilaga 31208
Edit av the_TnT: Rättstavade rubriken innan sammanslagning...
Hur man demonterar vevlagerJag och yngste sonen försökte att få loss en fastkorroderad sadelstolpe idag, förgäves...
Bilderna blev dock fina.
Visa bilaga 31208
Edit av the_TnT: Rättstavade rubriken innan sammanslagning...
man gillar när ett verktyg får allting annat i bilden att se ut som miniaturHur man demonterar vevlager.
Hur man demonterar vevlager
Är det vidvinkel som lurar mig eller har den där framgaffeln sett sina bästa dagar? ?Hur man demonterar vevlager.
Fördelen med mjukt stål: Delar kan böja sig utan att spricka. Men jo gaffel har varit med om svår trafik!Är det vidvinkel som lurar mig eller har den där framgaffeln sett sina bästa dagar? ?
Om du cyklar i stan och behöver "vanliga" pedaler men är trött på obekväma plåtpedaler eller dito plast som alltid havererar? Hittade dessa i en fyndlåda, aluminium, stor yta, perfekt grepp med sandpapp i mitten!
Tunga: Ja.
Märke: Vet tyvärr ej.
Fulmek: Kanske.
Platsar ju i tråden iallafall! Men tror du inte det bara kommer kasa nedåt? Borde det inte finnas någon dedikerad del att fästa i cykeln märkliga fästen? Förmodar att det är typ pakethållarfästen men på insidan för att det ska bli "snyggt", men märkligt med en cykel där man kan ha pakethållare men inte skärmar isåfall.Drog sönder "örat" och försökte limma ihop det med superlim, det gick inte så jag tog epoxy samt två ganska figursågade plastbitar från en tunn skärbräda och limmade ihop skiten... det visade sig att den feta plasten på skärbrädan släppte direkt så det blev ungefär som en "form". Borrade ett nytt hål i limmet och monterade. Hoppas det håller :)Visa bilaga 657397
Tänkte tejpa lite mer så buntbanden stannar faktiskt...Platsar ju i tråden iallafall! Men tror du inte det bara kommer kasa nedåt? Borde det inte finnas någon dedikerad del att fästa i cykeln märkliga fästen? Förmodar att det är typ pakethållarfästen men på insidan för att det ska bli "snyggt", men märkligt med en cykel där man kan ha pakethållare men inte skärmar isåfall.
Limma en sula mha LiquiSole och tving får väl ändå räknas som finmek, även om skon är skiten. Kanske fulmek pga att du inte tvättat av sulan först. Men den sitter kanske bra ändå?Visa bilaga 657449Visa bilaga 657450
Skomakeri-fulmek av borrset, snabbtving, plywood och några shims i plast. ?
Kan du inte komplettera med buntband i ”öronen” på plastfästet? Ett buntband på vardera sida i örat så avlastar du den trasiga biten.Drog sönder "örat" och försökte limma ihop det med superlim, det gick inte så jag tog epoxy samt två ganska figursågade plastbitar från en tunn skärbräda och limmade ihop skiten... det visade sig att den feta plasten på skärbrädan släppte direkt så det blev ungefär som en "form". Borrade ett nytt hål i limmet och monterade. Hoppas det håller :)Visa bilaga 657397
Skrubbat och gnuggat med tvål men skiten är inblästrad i materialet ?Limma en sula mha LiquiSole och tving får väl ändå räknas som finmek, även om skon är skiten. Kanske fulmek pga att du inte tvättat av sulan först. Men den sitter kanske bra ändå?
Både viktspar och ospw för lägre friktion ??Visa bilaga 659222
Växelörat är lite snett så kedjan skrapar mot växelburen eller vad den nu heter
Visa bilaga 659223
Vinkelslip är bra att ha. Synd att jag inte har 3 armar eftersom ni fått se fina gnistbilder då
Visa bilaga 659225
Se så fint. Passade på bända lite i örat så det här var kanske onödigt men trissan får lite mer rullrum nu. Plåtbitarna jag sågade bort vägde 16 g så massa sparad vikt blev det också
Visa bilaga 659222
Växelörat är lite snett så kedjan skrapar mot växelburen eller vad den nu heter
Visa bilaga 659223
Vinkelslip är bra att ha. Synd att jag inte har 3 armar eftersom ni fått se fina gnistbilder då
Visa bilaga 659225
Se så fint. Passade på bända lite i örat så det här var kanske onödigt men trissan får lite mer rullrum nu. Plåtbitarna jag sågade bort vägde 16 g så massa sparad vikt blev det ocksa
Jag bände lite med polygripen medans växeln var av. Örat blir säkert snart snett egen men jag hoppas det väsnas mindre då efter meketBra fulmek!
OT: men varför inte (också) sticka en insexnyckel i bakväxeln för att böja växleörat rakt igen?
Fulsvetsa dit en "ny" plåtbit!Jag måste pudla lite. Biten jag sågade bort var nog någon slags changuide för trissan för nu hopparkedjan avtrissan i gupp å sånt. Tror inte jag kan fulmekabort misstaget utan måste förmodligen sätta dit en annan växel
Jag måste pudla lite. Biten jag sågade bort var nog någon slags changuide för trissan för nu hopparkedjan avtrissan i gupp å sånt. Tror inte jag kan fulmekabort misstaget utan måste förmodligen sätta dit en annan växel
..Ovanstående har nu överlevt en vecka i Finale med omnejd som bl.a. skördade två dämpare, två fälgar samt ett gäng ekrar et.c. (inget av dessa på min cykel dock) så jag förklarar fulmeket för en rungande succé.Jag kallar den The clutchifier och den kommer att göra mig till miljonär (synd att vår valuta är i paritet med Zimbabwes bara).
[..] Sen är ju frågan om det kan leda till nåt annat problem, typ att buntbandet äter sig in i bakväxeln som sedan sprängs, men.. so far so good.
Funkade fint! Först tänkte jag att jag bara skulle använda mejseln när jag monterade allt men sedan slutade det med att jag även spände och riktade hjulet.För snål för att skaffa en riktig mejsel bara för att sätta ihop ett enda hjul. Skall slipa ner skallen lite så den går ner genom hålen på fälgen. Rapporterar hur/om det funkar ?
Tycker du borde slänga på ett bockstyre eller kanske tempopinnar för att fullända bygget ??Biltema erbjuder nu custombyggda cyklar.
Utrustningsexempel:
*Sh 105 11växlad drivlina.
*Landsvägshjul 24-36 ekrade bredd 15-17.
*Däck typ Continental gp5000.
Men varför inga moderna bromsar?
Snabbaste Josemajten i stan. Droppade sadelstag lär ju faktiskt vara riktigt aero med tanke på låset.Biltema erbjuder nu custombyggda cyklar.
Utrustningsexempel:
*Sh 105 11växlad drivlina.
*Landsvägshjul 24-36 ekrade bredd 15-17.
*Däck typ Continental gp5000.
Men varför inga moderna bromsar?
jə(ʊ)ˈsɛmɪtiSnabbasteJosemajteni stan. Droppade sadelstag lär ju faktiskt vara riktigt aero med tanke på låset.
Tack. Jag bodde i Kalifornien i 8 år och har besökt parken många gånger.jə(ʊ)ˈsɛmɪti
![]()
Uttal av Yosemite: Hur man uttalar Yosemite på engelska
Uttalslexikon: Lär dig hur man uttalar Yosemite på engelska med infött uttal. Engslsk översättning av Yosemitesv.forvo.com
Tänk vilken tur att du äntligen fått lära dig hur det uttalas nu då! ?Tack. Jag bodde i Kalifornien i 8 år och har besökt parken många gånger.
Inser nu hur många gånger jag har gjort bort mig. Pinsamt!Tänk vilken tur att du äntligen fått lära dig hur det uttalas nu då! ?