Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Halv-OT, men läckande kylarslang på grabbens moppe blev fullagad:
IMG_9832.jpeg

IMG_9833.jpeg

Dagens fulmek-tråden
Köpte ett framhjul som saknade täcklock till runt end-caps och lyckades inte hitta nya till ett vettigt pris.
20240315_174001.jpg

Efter en stunds letande hittade jag lösningen på Hornbach's VVS avdelning, 32mm ändproppar.
20240315_174007.jpg

Lite bearbetning senare.
20240315_174819.jpg

20240315_182229.jpg

Resultatet efter en omgång med sprayburken.
20240315_190808.jpg

20240315_191318.jpg

Dagens fulmek-tråden
Köpte ett framhjul som saknade täcklock till runt end-caps och lyckades inte hitta nya till ett vettigt pris.
Visa bilaga 686345

Efter en stunds letande hittade jag lösningen på Hornbach's VVS avdelning, 32mm ändproppar.
Visa bilaga 686348

Lite bearbetning senare.
Visa bilaga 686349
Visa bilaga 686350

Resultatet efter en omgång med sprayburken.
Visa bilaga 686352
Visa bilaga 686354

Utan sprayburk hade det varit en fin fulmek, nu är det på gränsen.

Dagens fulmek-tråden
dagens fulfix då man inte har rätt "fixing bolt" hemma blev de låna den långa varianten från racern plus långfinger ringen som distans för montera vevpartiet på mtbn :cool:
Visa bilaga 689537
På bilden ser det ut som att den lilla plastmojängen (bilden nedan) som ska indikera när vevarmen sitter tillräckligt långt in på axeln indikerar just att vevarmen ska in ytterligare nån halvannan mm. Den sticker upp för mycket. Du riskerar att få splinesen söndertrasade invändigt i vevarmen om den inte sitter tillräckligt bra. Mindre än 13-14 Nm på bultarna och att vevarmen sitter tillräckligt långt in och du får köpa ny vevaxel.

1711919888172.png

Dagens fulmek-tråden
På bilden ser det ut som att den lilla plastmojängen (bilden nedan) som ska indikera när vevarmen sitter tillräckligt långt in på axeln indikerar just att vevarmen ska in ytterligare nån halvannan mm. Den sticker upp för mycket. Du riskerar att få splinesen söndertrasade invändigt i vevarmen om den inte sitter tillräckligt bra. Mindre än 13-14 Nm på bultarna och att vevarmen sitter tillräckligt långt in och du får köpa ny vevaxel.

Visa bilaga 689547
Den tycker jag aldrig funkar utom när grejerna är nya och rena. Är man säker på att grejerna är rätt spec för ramen så ..

Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 689547
den är inte nertryckt ännu har inte ens dragit åt skruvarna då ja fota o har bytt ett par hundra vevpartier genom alla år som cykelmekaniker så de är lungt

Dagens fulmek-tråden
Verktyg till bakaxel. Möjligen finmeck. Fulmecket uppstår när man får punka och glömt insex och man försöker få dä’n insexbultarna med sten, pinnar osv.
Jag har övervägt att visa upp min variant här tidigare. Vi verkar ha haft samma paranoia för att glömma nyckeln och punktera däcket.

Jag hade tänkte sätta dit den med vingskruvar, men eftersom jag inte hittat några i de butiker jag frekventerat, fick det bli justerskruvar från gamla växlar.

Det står biltema på nyckeln så jag tycker gott det passerar som fulmek.

Jag bjuder på ett fulmekat väggfäste också. Byggt med skruvstäd, vinkelslip och plattborr, så även det platsar.

Bilagor

• DSC_2143.JPG
    DSC_2143.JPG
    374 KB · Besök: 149
Dagens fulmek-tråden
Jag har samma problem (stagen är farligt nära bakdäcket) och funderade på en likadan lösning. Men har inte hunnit förverkliga den än.
Det här var fram och hjulet kunde inte rotera ens. Det är väl nackdelen när man inte köper Gilles Berthroud eller vad dom heter för 1799:-, utan går till biltema och köper för 149 istället :)

Dagens fulmek-tråden
Det här var fram och hjulet kunde inte rotera ens. Det är väl nackdelen när man inte köper Gilles Berthroud eller vad dom heter för 1799:-, utan går till biltema och köper för 149 istället :)
De tre senaste cyklarna som jag har monterat Biltemas skärmar på har landat precis på rätt sida gränsen. Skönt att slippa kapa stagen ?

Edit: samtliga tre över WTB Riddler 37, är det standard-good enough-däcket för pendling tro?

Dagens fulmek-tråden
De tre senaste cyklarna som jag har monterat Biltemas skärmar på har landat precis på rätt sida gränsen. Skönt att slippa kapa stagen ?

Edit: samtliga tre över WTB Riddler 37, är det standard-good enough-däcket för pendling tro?
Samma däck här, men det blev inte bra så det fick bli en fullösning... Går säkert att lösa snyggare men jag tror inte jag kommer att orka.

Tillbaka
Topp