Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Lite OT men platsar nog här ändå. Handtaget till garaget hemma slokade, fjädern verkar ha gett sig. Öppnade låskistan för att se vad det är för en fjäder som behövs. Mätte, tog ett jort och gjorde en tillfällig lagning med resårband från en grön pappersmapp. Får se hur länge det håller.
20240512_133839216_iOS.jpg
20240512_142406787_iOS.jpg
20240512_134553368_iOS.jpg

Dagens fulmek-tråden
Lite OT men platsar nog här ändå. Handtaget till garaget hemma slokade, fjädern verkar ha gett sig. Öppnade låskistan för att se vad det är för en fjäder som behövs. Mätte, tog ett jort och gjorde en tillfällig lagning med resårband från en grön pappersmapp. Får se hur länge det håller.
Visa bilaga 698877
Visa bilaga 698879
Visa bilaga 698878
Snyggt men såna där brukar tappa schwunget ganska snabbt, fjäder från nån kulspetspenna kanske kan funka…

Dagens fulmek-tråden
För tajt mellan piggybacken och vattenflaskan.

Visa bilaga 701220

Satte tre brickor i hållaren för att få några mm distans.

Visa bilaga 701221

Funkade för stunden men måste nog hitta en bättre lösning.

En flaskhållare som sitter längre upp skulle var optimal, men din modell sitter redan hög. En Topeak Alt-Position skulle lösa problemet.

EDIT: och en till anledning varför dämparen inte är perfekt för din cykel ;)

Dagens fulmek-tråden
En flaskhållare som sitter längre upp skulle var optimal, men din modell sitter redan hög. En Topeak Alt-Position skulle lösa problemet.
Den flyttar 32 mm vilket är alldeles för mycket — blir ingen plats för flaskan.

Har byggt en egen variant till min pendlarcykel av lite aluminiumprofil, ska testa att bygga en ny tror jag.

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
För tajt mellan piggybacken och vattenflaskan.

Visa bilaga 701220

Satte tre brickor i hållaren för att få några mm distans.

Visa bilaga 701221

Funkade för stunden men måste nog hitta en bättre lösning.
Hade samma problem på en hyrcykel flera år sedan. Till slut lyckades dämparen riva av flaskans lock.

En ställbar flaskhållare som går att flytta ett par mm uppåt är nog lösning, men man måste regelbundet kontrollera att den inte har vibrerat sig ned. Gänglåsning på bultar behövs.

Dagens fulmek-tråden
Jag har en sådan här Shimano-adaptergrej liggande som jag fick av någon någon gång. Avsedd för att hålla di2-batterier eller något i den stilen, men ska fungera bra för att flytta flaskställ litegrann. Hojta till om du vill prova min jag har liggande @MagerValp !

IMG_6926.jpeg

Vilken dag som helst ska jag prova den för att lättare få loss flaskor ur ramen när bikepackingväskorna sitter på cykeln...

Dagens fulmek-tråden
Tack för tips och erbjudanden, bra engagemang i frågan ?

Jag behöver bara flytta flaskan några mm, men säg 10 för att ha marginal, så alla färdiga adaptrar är alldeles för stora. Jag vill inte gå ner i storlek på flaska om det går.

Ska bara gräva fram aluminiumprofilen och hitta ett par timmar så jag kan pilla lite så ska ni få se hur jag tänker.

Dagens fulmek-tråden
Silca och wolf tooth med fler har flaskhållare med spår för skruven istället för hål. Det bör lösa biffen men troligtvis dyrt.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Nu är det nog inte längre fulmek, men för att hålla ihop tråden:

Kapa lite lagom längd aluminium och gör en epoxymacka.
IMG_0426.jpeg

Borra och försänk ett 5 mm och ett 6 mm hål med 64 mm cc. Borra två 4 mm och gänga till M5x0.8.
IMG_0430.jpeg

Tadaa.
IMG_0429.jpeg

Nu hänger den på tork efter att ha fått lite grundfärg på sig. Ska spraya den svart och fixa skruvar med insex, ity pozidriv är en styggelse.

Dagens fulmek-tråden
Happykorrekt surftransport med biltemakärra, bruksbalja och två meter stålrör
IMG_5504.jpeg

Fulmek? Inte avsiktligt men det blir lite snett när man står och försöker borra raka hål i ett stålrör med en skruvdragare. Och 20mm i 28mm ”hylsa” innebar visst glapp och därmed en del wobbel över 15 km/h. Får åtgärdas med spacers el dyl.
IMG_5498.jpeg

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
on/off knappen på min Garmin 1000 ville inte vara med längre. Garmin reparerar inte såna uråldriga grejor utan erbjöd en synnerligen blygsam rabatt på en nyare modell, vilket jag avböjde, Reservdelen finns på AliBaba men i väntan på en kinesiskt paket fick följande metod duga: en tändsticka (Solstickan)
Och här såg det ut

DSC_5468 Skadad.jpg

och så en närbild

DSC_5467 närbild skada.jpg

Power on

DSC_5502 power on.jpg

och off
DSC_5507 Power off.jpg

Möjligtvis skulle man kunna ersätta solstickan med en 3 mm kula och en laglapp, återkommer

Dagens fulmek-tråden
on/off knappen på min Garmin 1000 ville inte vara med längre. Garmin reparerar inte såna uråldriga grejor utan erbjöd en synnerligen blygsam rabatt på en nyare modell, vilket jag avböjde, Reservdelen finns på AliBaba men i väntan på en kinesiskt paket fick följande metod duga: en tändsticka (Solstickan)
Och här såg det ut

Visa bilaga 708960

och så en närbild

Visa bilaga 708961

Power on

Visa bilaga 708963

och offVisa bilaga 708964

Möjligtvis skulle man kunna ersätta solstickan med en 3 mm kula och en laglapp, återkommer
I en liknande situation med en knapp som gått av på Garmin använde jag en bit suddgummi som hölls med sugru (ett slags modellera) i hålet.

Dagens fulmek-tråden
Och här såg det ut

Visa bilaga 708960

och så en närbild

Visa bilaga 708961

Power on

Visa bilaga 708963

och offVisa bilaga 708964

Hade samma problem på min 800 sen förra året, löste det till att börja med som du med tandpetare. Tills slut fick jag tummen ur och 3dprintade ny knapp.

Första provskottet:
1719871672291.png

1719871719757.png

Efter lite justering printat i TPU:
1719871765677.png

Sitter som ett litet smäck:
1719871812421.png

Passade på att byta batteri också när jag ändå var igång och pillade.

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
Efter veckan på Gotland så började scouten knaka ( regn, grus, sand) kanske inte så konstigt då men irriterande, plockar isär och fettar in allt, vevlager , vevparti(lossa klingan och smörj på bultarna oxå) styrlager, styre , styrstam, växelörat(udh),skruvarna för flaskhållarna, pedalerna , sadelstolpe, sadelräls, växel och bromsreglage, endcaps på naven , tar en kortare testtur men va fan det knakar fortfarande , snor ett vevparti från birden som var tyst och självklart så knakar det ändå , så gör om rätt , ta isär och gör rent noggrant( vilket gör att första vändan kvalar in som Fulmek) den här gången , Bingo cykeln var tyst vid eftermiddagens tur ??

Tillbaka
Topp