Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
0.375" Kanthaltråd straight outta Hallstahammar räddade kvällen från total katastrof när bromssnöret på Monarken gick sönder.
Återkommer ang. hållbarhet.
1000022323.jpg

Dagens fulmek-tråden
Vurpar man med den där blir man blind på minst ett öga och har en punkterad lunga. Typ.
Jag såg en tutorial någonstans om hur man bygger och monterar ett extra högre styre till cykel, gjort av PVC-rör. Resultatet såg tveksamt ut, skulle kanske funka tills ett PVC-rör brister med förutsägbara katastrofala resultat.

Dagens fulmek-tråden
Fantastiskt kedjeskydd också. Tionde dan i fulmek här!

Visa bilaga 726024
Hut hittade du den bilden, bo
Sitter ett par pinnar på pakethållaren också, tycker det ser ut som någon som är van vid att göra saker av trä. Verkligen mysko anordning, Är bilden från norra Sverige?

Edit. Finns ett par bilder till på:
Bilden är från Tyskland Bremen! Tagen igår.

Dagens fulmek-tråden
Efter att ha läst i annan tråd som jag inte hittar nu, så postar jag här.
Blev tipsad om hur man gör för att byta batteri i axs blips, dom trådlösa.
Värmepistol mjukar upp limmet, sen skära mha mattkniv i mitt fall, längs skåran som går runt yttersidan. Mer än man tror. Sen ligger ett cr1632 batteri inuti. Inte ens lött, bara att byta. Använd helst en limpistol för att få ihop det så kan du göra om manövern igen vid behov. Tog typ 5min.
Men var försiktig så du inte skadar dom små flärparna på kortsidan om du vill klicka fast blipsen i hållare.
1000027150.jpg

Dagens fulmek-tråden
Värmepistol mjukar upp limmet, sen skära mha mattkniv i mitt fall, längs skåran som går runt yttersidan. Mer än man tror. Sen ligger ett cr1632 batteri inuti. Inte ens lött, bara att byta. Använd helst en limpistol för att få ihop det så kan du göra om manövern igen vid behov. Tog typ 5min.
Men var försiktig så du inte skadar dom små flärparna på kortsidan om du vill klicka fast blipsen i hållare.
Visa bilaga 728786
Det där är fan finmek.

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 728786
Det pratas mycket om miljö idag och jag fattar inte hur det kan vara tillåtet att sälja prylar som ska slängas när batteriet tar slut!
Men du gjorde ju en snygg insats och strålande att dela så fler ger sig på det!
Jag brukar oxå försöka laga så mycket prylar som möjligt. Alla strider vinner jag inte, men många :-)

Dagens fulmek-tråden
Det pratas mycket om miljö idag och jag fattar inte hur det kan vara tillåtet att sälja prylar som ska slängas när batteriet tar slut!
Men du gjorde ju en snygg insats och strålande att dela så fler ger sig på det!
Jag brukar oxå försöka laga så mycket prylar som möjligt. Alla strider vinner jag inte, men många :-)
Det har kommit EU-regler som förbjuder konsumentprodukter med inbyggda/ej utbytbara batterier. https://environment.ec.europa.eu/ne...and-safe-batteries-enters-force-2023-08-17_en

Det gäller dock inte prylar som redan var på design/projekt stadiet när reglerna kom. Så det lär ta några år innan de här dumheterna är utfasade.

Dagens fulmek-tråden
Jag hade gärna sett 3-4 små skruvar på undersidan för batteribyte, eller sånt vrid grej. Finns ju redan och är testa på väldigt många pulsmätare. Eller så möjlighet att ladda genom att lägga på en qi platta

Dagens fulmek-tråden
Jag hade gärna sett 3-4 små skruvar på undersidan för batteribyte, eller sånt vrid grej. Finns ju redan och är testa på väldigt många pulsmätare.
Skruvar och tätning på fogar kostar pengar. Det var säkert billigast för SRAM att försegla enheten och utesluta batteribyten istället för all säkerställa att den kan tas isär. Man ville inte hantera garantiärenden med kunder som hade bytt batterier och sedan fick vatten som läckt in i blippen.

Eller så möjlighet att ladda genom att lägga på en qi platta
Sånt skulle kräva en helt annan slags strömkälla (en pytteliten ackumulator istället för engångsbatteri). En trådlös laddning skulle kräva en extra krets som inte är gratis.

Man kan egentligen förklara de designbeslut SRAM har gjort. Men man bör inte förlåta dem att de har uteslutit miljöpåverkan från kravlistan.

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 728893

Få saker är så provocerande som Shimanos godtyckliga begränsning av justerbarheten för I-SPEC på de billigare bromsfästena.

När jag ser såna saker är jag nöjd att nyaste MTB komponenter i familjen är mer än 20 ar gammal, så att jag inte behövde veta om det. Hos Sram finns inte såna segmenteringar.

Nu jag skriver det kom jag på att jag för några år sen hade läckande Shimano MT-200 bromsar som jag köpte fina, narrow skivor till som inte passade ...

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 728786
Här kommer den riktiga fulmecks biten..
Känsla av att limma ihop ett pepparkakshus är total..
1000027249.jpg

Edit, självklart städade jag upp det, kniva bort överflöd och mer värmepistol för att få det mjukt och trycka ihop halvorna ordentligt för en fin finish.
1000027268.jpg

#axs #blips #wireless #batteribyte

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Jag har skaffat första par Shimano hydrauliska bromsar i hushållet, alla andra har varit av Magura. Plötsligt behövde bakbromsen luftning.

En luftningskit avsedd för Shimanosystemet är beställd och reser hem. Men jag måste ju lufta bromsen 𝕟𝕦! Och jag har bara verktyg för (och erfarenhet med) Magura! Vad ska jag göra?

Suck, man får väl försöka med det man har, eller?

Shimanos process kräver en kopp med M5-gängad förtättad koppling och en liten kolv. Magura använder bara en vanlig spruta och förlitar sig på pressfitkoppling.

Okej, då stoppar jag sprutan i hålet. Och den håller! Inget läckage från hålet trots att några o-ringar inte finns att hjälpa med förtätningen.

1728073793113.jpeg

Shimanos luftningsdistanser är 10 mm tjocka. Maguras gula "transport device" visar sig vara 10 mm tjock också.
Plaströret från Maguras kit har ena änden gängad, men andra änden är fri. Och den sitter rätt tätt i okets hål. Ikeas påse är universal och samlar förbrukad olja oavsett varumärke:

1728073822520.jpeg

Det frestade mig också att hälla i Maguras blåa olja (vilken jag hade gott om hemma) istället för Shimanos röda olja (vilken jag inte hade). Men näe, jag är inte såpass galen. Då var det en kort resa till en bättre LBS där jag fått 100 ml vätska för 99 kr.

Ursprungligen hade jag planerat lufta bara en broms då den var i nödläge. Men processen gick så fint att jag hade luftat den andra bromsen också.

Nu undrar jag om jag verkligen behöver den andra luftningskit som ännu inte kommit fram.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
hade du åkt till biltema kunde du köpt en liter lhm+ för 129 sek:)

det sparar en del rengöringsarbete att ha separata kits för glykolbaserad konventionell bromsvätska respektive oljebaserad, som i fallet shimano

Dagens fulmek-tråden
glykolbaserad konventionell bromsvätska respektive oljebaserad,
"glykolbaserad" — menar du liksom Royal Blood? Vet inte riktigt vad LHM+ är, men Specialolja för Citroëns broms låter som någonting avsedd för Magura och inte för Shimano.

I vilket fall använde jag en separat spruta för Shimanos olja. Det enda delen som vidrörts av både typer vätskorna var avloppsröret, och det har jag blåst igenom med vatten och sprit utan problem.

Dagens fulmek-tråden
"glykolbaserad" — menar du liksom Royal Blood? Vet inte riktigt vad LHM+ är, men Specialolja för Citroëns broms låter som någonting avsedd för Magura och inte för Shimano.

I vilket fall använde jag en separat spruta för Shimanos olja. Det enda delen som vidrörts av både typer vätskorna var avloppsröret, och det har jag blåst igenom med vatten och sprit utan problem.

Jag antar att Kais menar DOT. Med det är inte relevant här. Jag vet bara om Sram som fortfarande använder DOT. Så du behöver inte separata kits för Shimano och Magura pga den anledning. Du kan också använda samma vätska. Jag vet inte om man kan blanda vätskor från olika tillverkare utan problem.

Dagens fulmek-tråden
ja det var bara ett tips på vägen att hålla isär kits för glykolbaserat (som dot3, 4, och 5.1) från oljebaserat.

royal blood är oljebaserat avsett för magura. det kunde du använt på dina shimanobromsar. du kan lika gärna använda lhm+

Dagens fulmek-tråden
ja det var bara ett tips på vägen att hålla isär kits för glykolbaserat (som dot3, 4, och 5.1) från oljebaserat.
glykolbaserat == DOT, uppfattat, tack. Gäller inte i mitt fall, jag har inga hydrauliska SRAM bromsar.

royal blood är oljebaserat avsett för magura. det kunde du använt på dina shimanobromsar. du kan lika gärna använda lhm+
Ja, i principen skulle det funka, därför funderade jag ett tag att köra med Royal Blood i Shimanobromsar.

Jag har dock läst båda succéberättelser när detta funkade och ett fåtal varningar att det kommer att smälla, brinna och alla kommer att dö om jag försöker droppa Maguras blod i Shimanos ådrar.
Svårt att tro på det sista. Jag är mer benägen att tro att något illa inte kommer att hända.

Men men, på tanke att det inte var min personliga cykel, bestämde jag att inte ta risk, hur liten den än är.

Tillbaka
Topp