Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
Däremot platsar tejpningen! ❤️ Hur i hela friden har du lyckats få det SÅ dåligt? Och vågar du cykla på det där?
Tubelesstejpen sitter tätt och bra, det blir tyvärr veckigt när man har 78 mm bred tejp av den oflexiga varianten. Mina Jumbo Jim däremot sitter för löst så det blir inte tätt vid fälgkanten, men med ett varv eltejp så håller det. Men ja det ser för jävligt ut.

Dagens fulmek-tråden
Adapter mellan garminfäste och lampfäste.....

20241206_111618.jpg
20241206_111610.jpg

Dagens fulmek-tråden
ja då va det dags att bidra med ett riktigt fulmeck! Cykeln ifråga saknade växelöra, slaktade en gammal altus bakväxel, tog ett jockeywheel och bände loss fjädern, och vad skådade jag sedan på hyllan i garaget, ett gammalt anhåll till en cirkelsåg, PERFEKT. Resulterade i detta mästerverk!!

Bilagor

• IMG_6117.png
    IMG_6117.png
    1.8 MB · Besök: 211
  • IMG_6113.jpeg
    IMG_6113.jpeg
    1.2 MB · Besök: 221
Dagens fulmek-tråden
ja då va det dags att bidra med ett riktigt fulmeck! Cykeln ifråga saknade växelöra, slaktade en gammal altus bakväxel, tog ett jockeywheel och bände loss fjädern, och vad skådade jag sedan på hyllan i garaget, ett gammalt anhåll till en cirkelsåg, PERFEKT. Resulterade i detta mästerverk!!
Är detta årets fulmek?! :)

Dagens fulmek-tråden
Ska inte fjädern trycka snarare än dra?
Det ser ut som en dragande fjäder på andra bilden. Men det kanske bara är estetisk förbättring av meket? ;)

Dagens fulmek-tråden
Fast är det verkligen fel?
Åtminstone på motorcyklar så hade det där däcket varit rätt håll. Hade det däremot varit ett bakdäck så hade det varit fel. Tänker att det borde vara ungefär samma princip på cyklar.
fult skrev hen, inte fel. i det här samhället är det snyggt när pilar (i däckmönster t ex) pekar framåt. framåt! mer! större! spelar ingen roll vad som är "rätt" eller om vi kraschar där framme. rätt och fel är bara nåt wokeflum. framåt, mer och större är mätbart och objektivt vackert.

om nån inte håller med kan vi gå en rond i politikbjäbbtråden.

Dagens fulmek-tråden
fult skrev hen, inte fel. i det här samhället är det snyggt när pilar (i däckmönster t ex) pekar framåt. framåt! mer! större! spelar ingen roll vad som är "rätt" eller om vi kraschar där framme. rätt och fel är bara nåt wokeflum. framåt, mer och större är mätbart och objektivt vackert.

Dessutom gör formen av mönstret nästan ingenting på cykeldäck. Trycket på små kontaktytan är så högt att man inte får problem med t.ex. aquaplaning som på bildäck. Det ända där jag vet att det finns än märkbar skillnad vid riktning av cykeldäck är "ramped knobs", dobbarna som har en skev sida på en sidan. Enligt tillverkaren måste den sida visa bakåt på marken, då far man lättare rull och starkare bromsning med raka kanten fram. Några cyklister välja att vända på bakdäcken för bättre klättergrepp.

Dagens fulmek-tråden

Fint att du kände dig kallad att gå i försvar, men om vi ska vara noga så skrev han både "fult" och "fel".
Att det är snyggare med mönstret åt andra hållet är vi överens om, men det var inte det jag frågade om. Det känns också märkligt att avskriva det som "woke", men det ligger väl i tiden antar jag.

Nåja, det var bara en ärlig fundering och jag känner att @Berk's inlägg svarar på frågan, så ordningen är återställd. Det är logiskt att rullmotståndet är en större prioritet på cykel, men på motorfordon ligger fokus på att rensa mönstret i däcket.

Tillbaka
Topp