Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
1000004966.jpg

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Hade tidigare problem med ett knakande i cykeln som jag aldrig lyckades bli av med. Bytte dock baktriangel på cykeln och då försvann knakandet. Det var nog helt enkelt så att den sand och det smågrus som hade letat sig igenom damasken som kopplar fram- och baktriangel samman var orsaken. Så för att se till att det inte upprepar sig gjorde jag en egen lösning på en som redan finns (https://www.foxfolk.co/), och det gratis.

Bilagor

• Flap.jpg
    Flap.jpg
    235.8 KB · Besök: 122
Dagens fulmek-tråden
Hade tidigare problem med ett knakande i cykeln som jag aldrig lyckades bli av med. Bytte dock baktriangel på cykeln och då försvann knakandet. Det var nog helt enkelt så att den sand och det smågrus som hade letat sig igenom damasken som kopplar fram- och baktriangel samman var orsaken. Så för att se till att det inte upprepar sig gjorde jag en egen lösning på en som redan finns (https://www.foxfolk.co/), och det gratis.
Alla heldämpade ramar bör komma med en lapp därinne som standard.

Dagens fulmek-tråden
Högg av monteringshålen från dropoutsen både fram och bak.

IMG_1752.webp

Ingen egentlig fördel med att göra detta och knappt ens en estetisk vinst heller. Det handlar för mig bara om inställningen till bygget.
Vill beröva mig själv möjligheten att i framtiden göra denna cykel till ”praktisk”, ”funktionell” eller i värsta fall ”förnuftig”.

En sån cykel kan man också ha. Men inte denna.

Dagens fulmek-tråden
Högg av monteringshålen från dropoutsen både fram och bak.

Visa bilaga 748362
Ingen egentlig fördel med att göra detta och knappt ens en estetisk vinst heller. Det handlar för mig bara om inställningen till bygget.
Vill beröva mig själv möjligheten att i framtiden göra denna cykel till ”praktisk”, ”funktionell” eller i värsta fall ”förnuftig”.

En sån cykel kan man också ha. Men inte denna.

Jag håller inte med. Såna lawyer lips är dålig på varje cykel. Bara för att dumma amerikaner annars kan går till domstolen är ingen bra anledning.

Dagens fulmek-tråden
Jag håller inte med. Såna lawyer lips är dålig på varje cykel. Bara för att dumma amerikaner annars kan går till domstolen är ingen bra anledning.
Men nu pratar ni väl ändå om olika saker?
Det som är bortkapat är ju öglorna att fästa skärmar i.

Edit:tvåa på bollen..

Ps vad är det för fel på sådana där läppar egentligen?

Dagens fulmek-tråden
Inte helt självklart var man skulle posta den här men klart intressant.
Teoretiserande och praktiserande kring hur man får ut en fastrostad stolpe.
Inte det resultat jag hade väntat mig.
Jag tänkte bara spola fram till resultatdelen, men sedan fastnade jag i detta härligt nördiga utredande. Inte konstigt att det var lite kämpigt att dra ut min stolpe när den fastnat för något år sedan.

Dagens fulmek-tråden
Ett fräscht bidrag till den gemensamma spargrisen med dåliga idéer…
Hemmagjort verktyg för att utföra burnishing av MTB gaffelns inre bussningar:

photo_2025-02-01_23-48-25.webp

Från vänster till höger:
1. En hylsa som jag har slipat till yttre diameter 32,10 ± 0,02 mm.
2. Gängad stång som hittats i källaren.
3. Handtag från ett lagerpress från Aliexpress.
4. Flera muttrar och distanser.

Bildbeviset att jag inte har kycklat ut och verkligen har stoppat den här monstrositeten i gaffeln:

1738451086214.webp

Har allt detta givit någon positiv effekt? Har jag förstört gaffeln? Man kan finna om detta i min andra tråd: https://happyride.se/forum/threads/restaureringsprojekt-magura-durin-md100-race.3702162/post-4589802

Dagens fulmek-tråden
Mikrometer är ett helt relevant mätinstrument i cykelmek sammanhang. Varför?
Förklaringen är mkt enkel. En mikrometer ger inte bara info om 100/0 mm. utan ger dessutom exakt info om 10/0mm. Då hamnar vi inom alla riktmått inom cykelmek!

Dagens fulmek-tråden
Vill ha möjligheten att montera en 40-42t klinga med bibehållen kedjelinje, men eftersom det redan var tight med 38t var jag tvungen att ”dimpla” kedjestaget.

Borde egentligen börjat med detta i och med risken att saker går åt helvete, men har lyckats förtränga det tills nu.

Dags för mitt nervösaste fulmek hittills:

IMG_1835.webp

Tillverkade ett mothåll som matchar (nåja) kedjestagets inre profil, samt ett fusknav som håller dropoutsen fixerade.
Biltemas spärrskaft hade en bra form att klämma med.
Här hade det inte skadat med en tredje hand.

Skiter sig detta drar jag till Tibet och går i kloster.

IMG_1837.webp

Succé!
40t klinga på bilden med ca. 5mm till godo. Kan också glatt meddela att baktriangeln är fortsatt rak.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Vill ha möjligheten att montera en 40-42t klinga med bibehållen kedjelinje, men eftersom det redan var tight med 38t var jag tvungen att ”dimpla” kedjestaget.

Borde egentligen börjat med detta i och med risken att saker går åt helvete, men har lyckats förtränga det tills nu.

Dags för mitt nervösaste fulmek hittills:

Visa bilaga 751499
Tillverkade ett mothåll som matchar (nåja) kedjestagets inre profil, samt ett fusknav som håller dropoutsen fixerade.
Biltemas spärrskaft hade en bra form att klämma med.
Här hade det inte skadat med en tredje hand.

Skiter sig detta drar jag till Tibet och går i kloster.

Visa bilaga 751500
Succé!
40t klinga på bilden med ca. 5mm till godo. Kan också glatt meddela att baktriangeln är fortsatt rak.
Tveksamt om det är ett fulmek. Snyggt!

Dagens fulmek-tråden
Pojkens sänkstolpe började krångla: den har blivit tveksam att låsa sin position efter att man har släppt spaken.
Först trodde jag att detta orsakades av vatten fruset i höljet (det är ju vinter nu). Men senare insåg jag att den krånglar även i rumstemperaturen.

Så det var vanlig friktion mellan vajern och höljen. Det kändes knappt när jag testar med handen, men det var juuust tillräckligt hög för att stoppa knappen någon millimeter för tidigt.

Jag kunde ha bytt ut vajern/höljet, men på tanke att de är bara någon månad gamla var jag inte övertygad att detta hjälper på lång sikt.

Om jag bara kunde ha en starkare returfjäder för att motverka extra friktion… Fjäder? Fjäder! Det kan kanske funka!

Den här sänkstolpen är med extern vajerdragning. Vajern kopplas till en aktuator under den där kåpan:

1739608838610.webp

I mina gömmor hittade jag en ensam fjäder från QR-axel (egentligen letade jag efter en annan, mer cylindrisk fjäder, men misslyckades komma ihåg vart jag gömt den).

1739608725544.webp

Ta av kåpan, trä vajern igenom fjädern, komprimera allt ihop och stoppa det in. Nu trycker fjädern upp på aktuatorn och hjälper den att gå tillbaka hela vägen upp.

1739608900663.webp

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Pojkens sänkstolpe började krångla: den har blivit tveksam att låsa sin position efter att man har släppt spaken.
Först trodde jag att detta orsakades av vatten fruset i höljet (det är ju vinter nu). Men senare insåg jag att den krånglar även i rumstemperaturen.

Så det var vanlig friktion mellan vajern och höljen. Det kändes knappt när jag testar med handen, men det var juuust tillräckligt hög för att stoppa knappen någon millimeter för tidigt.

Jag kunde ha bytt ut vajern/höljet, men på tanke att de är bara någon månad gamla var jag inte övertygad att detta hjälper på lång sikt.

Om jag bara kunde ha en starkare returfjäder för att motverka extra friktion… Fjäder? Fjäder! Det kan kanske funka!

Den här sänkstolpen är med extern vajerdragning. Vajern kopplas till aktuators under den där kåpan:

Visa bilaga 752363

I mina gömmor hittade jag en ensam fjäder från QR-axel (egentligen letade jag efter en annan, mer cylindrisk fjäder, men misslyckades komma ihåg vart jag gömt den).

Visa bilaga 752360

Ta av kåpan, trä vajern igenom fjädern, komprimera allt ihop och stoppa det in. Nu trycker fjädern upp på aktuatorn och hjälper den att gå tillbaka hela vägen upp.

Visa bilaga 752364
Smart! Å det är en utombordsvajer sänkstolpe ?

Tillbaka
Topp