Ok, några kommer säker klassa det som finmek, men jag tror metod och generellt material-slitage gör att det inte riktigt räcker för fin-epitet.
Snön föll till slut under julen och det blev dags att rota fram backup-fatbiken ur boden (Dalarna) och börja tugga sig runt i 30cm pudersnö. Härlig utmaning och en annan typ av cykling såklart, men som jag brukar tänka - all cykling är bra cykling.
Allt frid och fröjd tills dess att jag började få fritramp på baknavet, och varefter turen fortskred blev det mer och mer missar i bodyn. Eftersom jag har en gammal xxl-white fatbike med klassiskt 190mm qr kina-nav och tidigare knäckt axeln så är det lätt att bara plocka av bakhjulet och bara dra av kassett med body och allt och kolla läget på stigen i mörkret. Inte helt överraskad så fann jag att av 3 pawls så hade 1 hoppat ur och låg och följde med body-kroppen runt, 1 pawl kämpade på, men skapade lite väl mycket koncentrisk kraft i kraftöverföringen och den sista var helt upplöst i någon sorts svart gegga. Dessutom hade en av slotsen i bodykroppen helt kollapsat och skulle aldrig gå att fixa. Det blev att tugga sig hem på en klack och aceptera att 2 av 3 tramp var tramp i luften. Nåväl, det var sista dagen på hjulledighet och skulle ändå hem till kneg och radhus i stockholm och visste att jag hade en skrotlåda med blandade bodys hemma i verkstan. Tänkte att det måste väl ändå finnas en viss kina-standard på bodys, även om märke och material kan skilja lite.
Väl hemma igen försökte jag hitta en pass mellan detta 190mm fatbike-navkropp och skrot bodys från OEM kina-klassiker som Superstar, Nukeproof, Koozer mm. Men tyvärr ingen pass. Det som var närmast var en gammal Koozer body komplett med med 6 pawls i ok skick, men den instickande biten med pawls i navkroppen hade ca en millimeter för vid dimension så det var omöjligt att passa ihop.
Skam den som ger sig, dags att fulmeka! tog ut lager ur bodyn och bankade in en 12mm nyckel-hylsa för att kunna spänna fast den oi borrmaksinen och sen var det dags att "bonnsvarva" ner alu-bodyn mot en metall-fil fastspänd i skruvstädet. Allt fick skötas på frihand och det var lite knepigt att hitta ett varvtal som filade av mesta möjliga material utan att bäcka igen spåren i filen. Dessutom hitta lagom tryck så att inte "svarven" började hoppa på den faktiskt inte runda, släta ytan. Nåvål, efter 20 minuters borrmaskinsfilande och pass-kontroller så vara jag nere i en dimension som passade in i navkroppen utan att ha tunnat ner pawl-jacken i bodyn för mycket. Med detta hade jag nu en fungerande body även om jag fick trycka in en halvpassande gummitätning för att inte få in för mycket snö under drift.
JA, så var det ju där med den där knäckta axeln, som troligen är anledningen till att originalbodyn slets sönder från den saggande vinkeln mellan kropp och body.
Lösningen blev att först trycka ine tt 12mm pp-rör och sen att knacka in en 10mm axel från ett gammalt 135mm qr xt-nav för stabilitet.
Som sagt. mycket mallet.hammer bonk, bonk. Men allt är nu fully functional och faktiskt så dubblade jag POE.
Kanske lite tyngre. Får se hur länge det överlever.