Dags att byta sida.

TobbeV

Aktiv medlem
Dags att byta sida.

Trodde aldrig nĂ„gon skulle ta tag i det. đŸ€Ł
Med det tankesÀttet, sÄ Àr det vÀl dags att börja gÄ ur bilen pÄ högersidan ocksÄ?

Dags att byta sida.
NÀ, inga problem om du samtidigt gÄr över till att cykla baklÀnges!
Nja, att ha drivlinan pÄ vÀnster eller höger sida Àr inte annat Àn kulturell vana. PÄ t.ex. bancyklar har mer Àn ett mÀrke provat att flytta drivlinan till vÀnster sida (av aerodynamiska skÀl). Finns hemmapulare som gjort detsamma.
RadicalConcept.webp

Men det Àr en ganska stor omvÀlvning att byta standarden pÄ alla cyklar pga den anledning Jean föresprÄkar...

Dags att byta sida.
Om man upplever det som olÀmpligt eller otrevligt att kliva av till vÀnster borde det vÀl gÄ att kliva av till höger, rotera cykeln 180 grader och fÀlla ut stödet!?

Sen Àr jag inte helt sÀker pÄ att det alltid Àr lÀmpligt att parkera cykeln om den stÄr s.a. man inte sjÀlv sÀkert kan stÄ pÄ bÄda sidorna om den.

Dags att byta sida.

Trodde aldrig nĂ„gon skulle ta tag i det. đŸ€Ł
Med det tankesÀttet, sÄ Àr det vÀl dags att börja gÄ ur bilen pÄ högersidan ocksÄ?
Mina barncyklar hade centralstöd. (I den mĂ„n de hade stöd) Kliver Ă€ndĂ„ av pĂ„ vĂ€nster sida
😜

Dags att byta sida.
Jag letade en random cykelbild med kö för trafikljus i Sverige och hittade en. Skulle sÀga att fördelningen av cyklister som har en fot pÄ marken Àr ungefÀr 50/50 vÀnster/höger. Alla cyklar av dom som stÄr pÄ högerbenet har stöd pÄ vÀnster, av de jag kan ser. Jag vet inte om det bekrÀftar eller vederlÀgger "hypotesen". Klart kliver inte alla som har stöd pÄ vÀnster av pÄ vÀnstersidan. Men kanske skulle alla har haft högerfot pÄ marken om de hade haft stöd pÄ högersidan?

Screen-Shot-20-03-09-at-10-09-02.webp

Dags att byta sida.
Tycker att det skall tillverkas lika mÄnga av cyklar med drivlinan pÄ vÀnster sida som cyklar med drivlinan pÄ höger sida. Man mÄste fÄ kunna vÀlja sjÀlv!
Även bra om man Ă„ker pĂ„ cykelsemester till ett land med vĂ€nstertrafik.

Dags att byta sida.
Jag letade en random cykelbild med kö för trafikljus i Sverige och hittade en. Skulle sÀga att fördelningen av cyklister som har en fot pÄ marken Àr ungefÀr 50/50 vÀnster/höger. Alla cyklar av dom som stÄr pÄ högerbenet har stöd pÄ vÀnster, av de jag kan ser. Jag vet inte om det bekrÀftar eller vederlÀgger "hypotesen". Klart kliver inte alla som har stöd pÄ vÀnster av pÄ vÀnstersidan. Men kanske skulle alla har haft högerfot pÄ marken om de hade haft stöd pÄ högersidan?

Visa bilaga 798017

Den dĂ€r bilden borde lĂ€ggas in i Visa din misĂ€r-trĂ„den. Det Ă€r inte mĂ€nniskovĂ€rdigt att cykla med sĂ„ mycket folk runt sig. đŸ˜±

Dags att byta sida.
Tycker att det skall tillverkas lika mÄnga av cyklar med drivlinan pÄ vÀnster sida som cyklar med drivlinan pÄ höger sida. Man mÄste fÄ kunna vÀlja sjÀlv!
Även bra om man Ă„ker pĂ„ cykelsemester till ett land med vĂ€nstertrafik.

Du kan byta till BMX, dÄ fÄr man vÀlja:

p4pb16553071.webp

Dags att byta sida.
Jag tycker han har en poÀng, det Àr inte sÄ sÀllan det Àr situationer dÀr det skulle vara klart sÀkrare att hoppa av cykeln till höger om man var van vid det. Men det finns ju ingen chans att Àndra standard nÀr alla cyklar i hela vÀrlden ser ut sÄ och de flesta Àr vÀl högerbenta sÄ det Àr nog pÄ goda grunder.

Dags att byta sida.
Nu fick man fundera lite vilken sida man kliver av...det Àr nog blandat i mitt fall beroende pÄ situation samt om det Àr racer, mtb eller stadscykling. Men jag Àr ganska sÀker pÄ att jag vid stadscykling hoppar av vÀnster pÄ damtrallan eftersom det Àr lÀttare att leda cykeln till sin parkering pÄ det hÄllet. AnvÀnder aldrig stödet sÄ det Àr inte ens med i ekvationen. KÀnns sjukt bakvÀnt att hoppa av höger om man ska leda cykeln och det Àr nog mer för att man Àr högerhÀnt Àn att man skulle gjort pÄ ett visst sÀtt som barn.

Dags att byta sida.
Det som behöver Àndras Àr vÀl att snabba fordon tillÄts köra för nÀra lÄngsammare cyklister? KrÀvs alltid ett vingelutrymme och tydligen Àven ett avstigningsutrymme för tvÄhjulingar.

Ändra lagen sĂ„ körkortet ryker för de som kör nĂ€rmare Ă€n 1,5 m eller vad som behövs för sĂ€kerheten. Bra mycket enklare Ă€n alla idiotiska idĂ©er om att prylar (hjĂ€lmtvĂ„ng, stödsida) ska lösa att nĂ„gon blir nedmejad av en buss, lastbil, bil, mc eller elspark som kör för nĂ€ra.

Dags att byta sida.

Visa bilaga 798017
Underbar bild! Man blir sugen pÄ lite cykelpendling!

Dags att byta sida.
NÀr jag kliver av Àr jag typiskt inte lÀngre ute i trafik med motorfordon. Om jag ska sÀtta ner ena foten, t.ex. vid ett rödljus dÀr jag inte kÀnner att trackstandförsök Àr lÀmpligt, sÄ blir det nog oftast vÀnster fot som Äker i backen.

Dags att byta sida.
Motorcyklar har ocksÄ stödet pÄ vÀnster sida och dÀr skulle det kunna vara lite störigt att ha stödet pÄ höger sida. Om man Àr tvungen att stanna pÄ en landsvÀg sÄ vill man ju stÄ sÄ nÀra vÀgkanten som möjligt. Det skulle kunna bli knepigt med stödet pÄ höger sida. Samma skulle vÀl i viss mÄn gÀlla för en trampcykel ocksÄ.

Dags att byta sida.
Jag har inget stöd pÄ nÄgon av mina cyklar och kliver ÀndÄ av pÄ vÀnster sida. Har det att göra med att jag Àr högerhÀnt/högerfotad? Undantagsvis kliver jag av pÄ höger sida, men det Àr bara pÄ CX-bana med skrÄ frÄn höger till vÀnster. Har dock svÄrt att hoppa pÄ snabbt frÄn högersidan, sÄ kastar dÄ ofta över cykeln till högersidan innan jag hoppar pÄ igen.

Dags att byta sida.
Jag har inget stöd pÄ nÄgon av mina cyklar och kliver ÀndÄ av pÄ vÀnster sida. Har det att göra med att jag Àr högerhÀnt/högerfotad? Undantagsvis kliver jag av pÄ höger sida, men det Àr bara pÄ CX-bana med skrÄ frÄn höger till vÀnster. Har dock svÄrt att hoppa pÄ snabbt frÄn högersidan, sÄ kastar dÄ ofta över cykeln till högersidan innan jag hoppar pÄ igen.

Det Àr, sÄklart, för att din barncykel hade stöd pÄ vÀnstersidan.

Dags att byta sida.
Jag kliver nÀstan alltid av till vÀnster, jag kan nog kliva av till höger om jag mÄste. DÀremot kan jag inte kliva pÄ frÄn höger, jag har försökt att lÀra mig det, men det funkar bara inte. Jag förstÄr inte varför och det retar mig.

Dags att byta sida.
Stödjebenet Àr oftast vÀnster ben (Àr min teori iaf.)
DÀrför blir det naturligt att stÄ pÄ vÀnster ben och kliva över cykeln med höger.
Samma sak gÀller skridskoÄkning, de flesta har lÀttast att lÀgga över till vÀnster dÄ stÄr man och balanserar lÀngst tid pÄ vÀnsterbenet och sÄledes Äker man vÀnstervarv i hastighetsÄkning.
De flesta skjuter med höger fot i fotboll eftersom man har bÀttre balans pÄ vÀnster.

Undrar om vĂ€nsterhĂ€nta egentligen har höger som stödjeben, dĂ„ borde de ha vĂ€nstercyklar, kanske Jeans e vĂ€nsterhĂ€nt? đŸ€”

I skogen fĂ„r man inte alltid vĂ€lja vilken sida man ska gĂ„ av pĂ„. 😉

Dags att byta sida.
Jag blir förvÄnad att det finns de som kan hoppa av Ät bÄda hÄll. Jag kan knappt ens sÀtta ner höger fot vid ett rödljus. Jag klickar förstÄs alltid i höger först och klickar ut vÀnster först. DÀremot kan jag numera snabbt stÀlla om hjÀrnan efter om högra bromsen tar fram eller bak.

Dags att byta sida.
Man riskerar ju att fÄ flÀckar pÄ benen frÄn kedjan om man hoppar av Ät höger. Och jo, att byta sida pÄ en trackcykel/ fixie Àr nÄgot enklare Àn pÄ en cykel med vÀxlar. Man slipper liksom spegelvÀnda och bygga om all mekanik...

Dags att byta sida.
Jag försöker variera urklickningarna sÄ att pedaler och klossar ska slitas jÀmnt.. Men det Àr fortfarande mycket enklare att stiga av och pÄ frÄn vÀnster sida. Knappt jag vÄgar hoppa pÄ frÄn höger sida nÀr det Àr nÄgon som ser mig.. TÀnk om jag skulle strula till det!

Dags att byta sida.
Jag försöker variera urklickningarna sÄ att pedaler och klossar ska slitas jÀmnt.. Men det Àr fortfarande mycket enklare att stiga av och pÄ frÄn vÀnster sida. Knappt jag vÄgar hoppa pÄ frÄn höger sida nÀr det Àr nÄgon som ser mig.. TÀnk om jag skulle strula till det!

Jag stiger alltid av pÄ vÀnstersidan men sÀtter nÀstan alltid ner högerföten vid rödljus eller en kort paus. SÄ det Àr höger pedal och kloss som slitas snabbast.

Dags att byta sida.
Jag stiger alltid av pÄ vÀnstersidan men sÀtter nÀstan alltid ner högerföten vid rödljus eller en kort paus. SÄ det Àr höger pedal och kloss som slitas snabbast.
Intressant upptÀckt. Aldrig tÀnkt pÄ innan. Mina klossar börjar bli lite för slitna, och den Àr mÀrkbart mer sliten pÄ höger.

Tillbaka
Topp