Dags för dubb? Eller inte...

Foss

Aktiv medlem
Jag slängde om till dubbdäck för någon vecka sedan när det var ett par kalla mornar, kändes som helt rätt beslut då men nu vette fasen. Ska man våga skifta tillbaka tro? Extra hjul vore förståss rätt melodi men det är väl kostsamt. Hur tänker ni andra stockholmspendlare? Prognosen säger varmt 10 dagar till.

Hittade du is här i Stockholm igår!? Jag kör nokian 240 fram och bak på min pendlar CX. Kan hålla med om pannben men det är ju inte särskilt kul, låter dessutom illa

Jag bytte också om för någon vecka sedan.. har endast vart 6-8+ för mig sen dess.. så jävla tungrullat med 300 dubb per däck!

Foss skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittade du is här i Stockholm igår!? Jag kör
> nokian 240 fram och bak på min pendlar CX. Kan
> hålla med om pannben men det är ju inte
> särskilt kul, låter dessutom illa

Menar du mig? Nej, bor inte i sthlm.

Jag körde också dubb för ett par veckorn sen. Bytte tillbaka då det blev stabila plusgrader men nu åker de snart på för att stanna. Bra träning så man blir stark. Snabb ska man först vara i vår med snabba sommarcyklarna

Hm, dubbisar känns ju lite avlägset i Sthlm med uppemot 7-8 plusgader. Lekte t o m med tanken att lufta racern idag. Men det fick bli lite härdande CX istället :)

När det blir vinter åker dubbdäcken på. Några minusgrader brukar inte vara några problem, man tar det bara lite lugnare i vissa kurvor.

Njae, dubbdäck på barmark suger lite och jag drar på bytet ytterligare, trots vurpan i tisdags som gav ordentligt skrubbsår på armbåge och hål på byxknä.

Blir nog att byta tillbaka, pannbenet är för klent för dubbpendlig. Såg ut som ett slakteri när jag bytte senast, hårda som fasen dom där dubbdäcken så man drar sig lite för den behandlingen igen. Om man skulle preppa mtb:n för hala dagar kanske, vad får man slaska upp för ett par rejäla dubbisar till den? 26"

La om till nokian 240 för typ 4 veckor sedan. Sänkte snittfarten med ca 4 km/h. Målet är att komma tillbaka till samma snitt med dubb. Jaja, känns väl lite avlägset..
5 bar i dubbdäcken så går det hyffsat lätt o så sjunger det så fint. Folk uppmärksammar ens framfart bättre. Bara fördelar med dubb på barmark.

Senast ändrad:
Kör med släta nu när det är varm och vägarna är fina. Cx till gruset. Dubb när det växlar om till slask is, som det alltid gör i Stockholm.

Svetto skrev:
> Bara fördelar med dubb på barmark.

Förutom att det blir halt då, på slät asfalt eller beläggning ;)

Det glittrade lite lömskt av vägbanan bitvis idag, funkade dock bra med raceking. Hur kan det frysa på när det är över nollan, oerhört lokala variationer?

Riktigt hårigt släpp i morse. En lång högerkurva där man "alltid" möter en buss längst ner i knixen fick jag släpp i och hamnade på fel sida vägen. En bil bakom hetsade mig lite. Nu blir det nog dubb i alla fall. +3,5°C så det var lite överraskande med såna där isrosor lite här och var på den våta asfalten.

En kollega berättade att folk föll som bowlingkäglor kring Bergshamra på morgonkvisten, det var tydligen isgata där. Kanske dubben får vara kvar ändå.

jag föredrar att bara kunna köra på utan att tänka, så jag drar på dubben så fort det börjar komma ner mot nollan.

Foss skrev:
> Det glittrade lite lömskt av vägbanan bitvis
> idag, funkade dock bra med raceking. Hur kan det
> frysa på när det är över nollan, oerhört
> lokala variationer?

Det är inte lufttemperaturen som gör att det fryser...

Ett OK alternativ som jag körde med förra vintern och har inlett denna med är att ha ett Soumin Tyres W240 fram och ett Racing Ralph CX däck bak. Man slipper dom där lömska framhjulssläppen då framhjulet bara "försvinner" på isfläcken samtidigt som RR däcket bak rullar lite lättare än dubbdäck och låter bättre. Får du släpp bak är det oftast när man står upp och bryter i någon backe och då är det lättparerat. Om det ser lömskt ut i någon kurva brukar jag klicka ur och köra speedway style för säkerhets skull. Nackdelen är att jag har Racing Ralph av Evolution varianten som inte är speciellt slitstarka så jag tror jag åker på att byta till ett nytt när dom börjar vräka ut valptänder på cykelbanan.

Foss skrev:
> Hur kan det
> frysa på när det är över nollan, oerhört
> lokala variationer?

Inverterad bergvärme!

Pendlar inte på cykel nu men jag bytte till dubb nu i helgen och höll på att halka omkull imorse när jag gick över vägen i sthlm, blir alltid halt i sänkorna morgon och kväll även om det är varmt när solen är uppe.

Oljudet är nästan det bästa med dubbdäck, gångtrafikanterna blir helt självmant lite mer uppmärksamma.

Bor i Ståckholm, tänkte byta helgen som var men är ju plusgrader så jag väntar lite till då det ser ut att vara stabila plus grader än så länge. Vurpade på en isfläck häromveckan på en morgon tränings runda men ingen is sedan dess i Hägersten.

Just nu så är jag mer rädd för gruset som ligger överallt.

Jag skulle vilja testa dessa på crossen i vinter:
http://www.bike24.com/1.php?content...t=3751;page=2;menu=1000,2,103,105;mid=0;pgc=0
Borde fungera fint på isblandad lera.
Vet bara inte om de passar in i ramen med sina 38-40 mm (däcket till vänster)
snowstud.jpg

/K

Senast ändrad:
Fick hem ett par winter marathon till stålcrossen med MÅNGA dubb idag. Fast jag rullar nog vidare på sommardäcken ett tag till.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    53.5 KB · Besök: 23
Se till att köra in dem på asfalt innan halkan och isen kommer. Då sitter dubbarna kvar bättre. Sambon har Marathon Winter på pendlarhojen. Funkar bra.
/K

tobiascyklar skrev:
> Dubb får vänta tills det är snö och is sjok
> på gatorna. Morgonhalka undviker jag genom
> försiktiga kurvor och nerförsbackar.

-1000

Nä, det är ju precis nu som dubb behövs - när blötan (mycket lokalt) fryser på morgonkvisten. När det blir snö och mer permanent is blir ju skillnaden mellan dubb och odubbade däck mindre.
Inne på tredje säsongen med Marathon Winter i stockholmstrafiken. C:a 170 pendelmil vintertid per år, och än ser de fräscha ut.

Senast ändrad:
Sidde skrev:
> tobiascyklar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dubb får vänta tills det är snö och is sjok
> > på gatorna. Morgonhalka undviker jag genom
> > försiktiga kurvor och nerförsbackar.
>
> -1000
>
> Nä, det är ju precis nu som dubb behövs - när
> blötan (mycket lokalt) fryser på morgonkvisten.
> När det blir snö och mer permanent is blir ju
> skillnaden mellan dubb och odubbade däck mindre.
> Inne på tredje säsongen med Marathon Winter i
> stockholmstrafiken. C:a 170 pendelmil vintertid
> per år, och än ser de fräscha ut.

Intressant, jag upplever det tvärtom. När mer eller mindre hela pendlingssträckan är täckt av ett rejält lager spårig is är dubben skitbra. Då är 23 mm-slicksen inte så kul (även om de funkar i snö). Isfläckar, frost, underkylt osv funkar bra att avslappnat köra över. Kurvor och backar tar man det naturligtvis lugnt genom. Med dubb blir det istället halt på släta ytor utan is, vilket fortfarande dominerar på min pendlingsväg.

Jag har mögat på med vinterdäcken i en månad nu tror jag, och inte fan vågar jag skifta hjulpar, då blir det väl gulagvinter direkt.. Ljudet stör mest tycker jag, samt att de upplevs som döda och stenhårda trots lågt tryck. Och tunga förstås. SMW btw.

Tack alla ni som redan satt på dubbdäcken. Det är tack vare er och Murphy som vi andra får cykla på finfina torra och varma sommarvägar ett tag till.

Fliken skrev:
> Tack alla ni som redan satt på dubbdäcken. Det
> är tack vare er och Murphy som vi andra får
> cykla på finfina torra och varma sommarvägar ett
> tag till.

Må.ni.alla.dubblösa.brinna.i.Gehenna ;)

Tisdag blir det blidväder. Det vet jag för jag har just lagt på dubbdäcken. Men inte riktigt så varmt att man brinner upp...

Inför förra vintern köpte jag en ny snöslunga för 16 000 kr så någon snö lär det inte bli i Stockholm i år heller.

Bidrag från tacksamma pendlare mottages.

Tillbaka
Topp