Dämparsetup Fox DHX, mer specifikt för specialized Demo

kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> Positionskänslig returdämpning.
>
> Det skulle kanske gå att lösa på samma sätt
> som man löst PP och SPV, fast
> istället för att ha den tryckkänsliga
> checkvalven på kompressionssidan bara
> så kan man också ha den på retursidan.
>
> När dämparen befinner sig längre in i stroket
> så är trycket högre i dämparen,
> detta gör att PP och SPV lägger ett högre tryck
> på kompressionsstrypningen.
>
> På samma sätt borde det vara möjligt att få
> fram en progressiv returdämpning
> men det krävs nog att några skallar hos fox
> eller manitou tar för sig och gör det!
>
> Är problemet likartat även på Roco och
> Swingers?
>
> (jag droppar aldrig så jag har inte upplevt
> problemet)
>
> //K

Jag har inte provat vare sig Rocos eller Swingers, har enbart kört två DHX(en femma, resp en fyra) förutom vid enstaka provåk.

Mig veterligen har bara vivid nåt som liknar detta och den har jag inte provat. Cane Creek double barrel har det säkert också men den kostar ju apa.

Från RS hemsida : "Damping Adjust: External ending stroke rebound, beginning stroke rebound, and compression"
http://www.sram.com/en/rockshox/rearsuspension/vivid/#tab1

Kunde man modda DHXen så så hade det varit grymt. Skulle vara intressant att prova en vivid för att se ifall min önskan går att få till i verkligheten.

Jag brukar köra 100-140 PSI ungefär. :P

Har ju en -08 så det är minimi 125 PSI.

kebarb skrev:
> Om jag följer lite av resonemanget tidigare i
> tråden med hur
> PP käglan fungerar som "shimstack" och hur
> fjädern påverkas
> när man vrider på PP ratten så kan jag tycka
> att det borde
> vara ljudet av PP käglan som slår mot toppen av
> reservoaren
> när oljan vänder från kompressionsriktning till
> returriktning.
>
> Om fjädern är slapp (PP på MAX/+) så kommer
> käglan att slå
> hårdare mot toppen, och när du sänger av PP så
> kommer käglan
> att ha ett större motstånd att slå mot toppen
> av reservoaren.
>
> Jag vet inte om detta är en korrekt tankegång
> men det kan
> vara en rimlig förklaring.
>
> Hur högt tryck kör du med?
>
> //K
>
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svårt att förklara närmre, det är som ett
> lite
> > klonk som man hör om man lyssnar noga och man
> > känner det lite lätt i fötterna.
> >
> > Jag skulle prova om det var så även utan PP
> men
> > då fanns det inget, när jag sedan maxade PP
> igen
> > så fanns det inte heller utan det kom efter en
> > stund igen.
> >
> > Nu när jag kände lite på den här inne så
> > känndes det inte som att klonket var när den
> > gick igenom PP utan när returen tar vid
> > istället, klonket blir mycket mindre när jag
> > skruvar ner PP till min.
> >
> > Råtta i shimstacken? ^^
> >

Läste just ett intressant test av Vividens inställningar. Dom kör tvärtom som jag hade tänkt mig, dvs snabb bottenretur och långsam retur högst upp, för att få dämparen att jobba högre upp i sitt slag och nå bättre trampegenskaper. Dvs som "PP"-ar returen..

"Tyler Morland is now setting up Kenny and I's bikes with what he calls a "race setting". The idea behind this is to have a faster end rebound stroke and a slower initial rebound stroke and set the compression fairly soft to take the hits. Slower initial stroke rebound lets the bike sit taller in it's travel for good pedal performance. This set up was so drastically different from the last 3 runs that it through me for a loop as it stuck to the ground so much better than previous set ups"

Skön video också.
http://www.pinkbike.com/news/rockshox-domain-vivid-freelap-2008.html

Hur som helst skulle en sån inställningsmöjlighet göra inställningsexperimentgalna Westman lycklig. :)

Nu ska jag googla lite om CC double barrel också.

Har räknat på den statiska hydrauliska kraften på käglan. Mellan värdena 75-200psi blir det (ca) mellan 5 och 14kg:s tryck på käglan, som motverkar fjädern. Räknat på en diameter på 11,5mm. Nu vet vi det. :)

Det där med långsam retur tidigt i slaget och snabb sen var lite skumt. Måste fundera på den. Jag tänker instinkivt som Westman föreslog, att man har snabb början och långsammare avslutning på returen. Fast om man ska ha mänskligt samliv som förebild blir det ju naturligt med långsam början och snabbt slut. ;)

Hehe, ibland blir man ganska virrig av vad som är tidigt i slaget och inte.

När jag tänker mig returkretsens funktion så blir allt baklänges och
då är helt plötsligt bottnet början av rörelsen!

Jag kanske skall sluta blanda rohypnol och treo i frukostflingorna.

//K

Jag tror också på min initiala idé men man kan ju prova både och för olika banor.

Här är en review från en CCDB av en kille som ställt in den som jag vill ha min DHX:

"In my opinion my favorite feature of the CCDB is the independent adjustments of the H/L speed rebound. I've never been so impressed with a shock like this that can be super plush on the small bump by speeding up low speed reb. and low speed compression, then on the same trail w/o adjusting the rebound be able to hit a big drop and it stick the landing like no other shock I've ridden before. It lands like the rebound was set for big drops then attacks the maze of roots right after. Amazing."

Ge mig!

Läste ännu mer. K9 industries har dynotestat en massa dämpare, så här jämför dom CC med DHX.

Comparing the Cane Creek to the Fox is a bit difficult because they are so completely different. However I must point out that all of these conclusions have been obtained from testing just a few samples of each shock (4 of each).

• The fox compression damping is minimal because it relies on the spring too much during the compression; therefore you cannot control the speed at which the suspension compresses.
• The rebound on the Fox works better than the compression, however the adjustment range is too broad (from full soft to full stiff) you can set up the bike way to slow or way to fast, and the usable range is very limited, it makes fine tuning very difficult.
• When you adjust the low speed or high speed compression or the rebound, it somehow changes the other adjustments; they are not truly independent of each other.
• The fox’s curves are not very smooth and it is slightly affected by heat, this may be due to the internal tolerances of the mass production shocks.
• The cane creek has better damping in compression; you do not have to rely on the spring. It has truly independent high and low speed compression adjustment.
• The rebound is great, the damping is very controllable and it offers low and high speed rebound, this is more useful than what you might think.
• The damping range is on a more usable range, fine tuning can be more easily achieved if the time and effort are put in to the set up process.
• The curves are smother and it is virtually unaffected by heat, more attention to higher tolerances also because the shock is a twin tube design the fluid is re circulated which contributes to the lower operational temperatures and better temperature distribution.
• The damping of the cane creek will increase the input frequency which makes the shock work better over small bump and large hits as well

Men nu får det vara nog med trådkapning. Det måste ju gå att tunea DHXen på nåt bra sätt så man slipper lägga 8000 på en ny bakdämpare.. ni grabbar verkar ju ha bra idéer på g, ser fram emot vad ni mixtrar ihop!

• When you adjust the low speed or high speed compression or the rebound, it somehow changes the other adjustments; they are not truly independent of each other.

Det är just detta som är problemet med PP och BV trycket, PP påverkar också returflödet i viss mån och Boostvalve påverkar PP.

Jag tror att det är svårt att modda DHXen att fungera lika bra som en doublebarrle men man kan säker göra en del grejer med den för att uppskatta den bättre!

Jag har hört om de som tagit bort reboundshimset och är nöjda med detta.

Det skulle ge en väldigt liten kompressionsdämpning, och något snabbare retur än normalt.

PUSH har förut gjort en helt ny kolv, och även ändrat något med PP, samt att de använder någon annan gas i reservoaren.

Jag röstar för att köra och vara glad, tomten kanske kommer med en doublebarrle men jag kommer ändå inte vara snabbare i spåret =)

//K

Äsch. Du tänker alldeles för rationellt. =)

Jag tycker faktiskt att ställa in dämparna rätt gör en snabbare, kanske inte bara direkt utan även indirekt eftersom det får en att tänka på hur man kör och anpassa åkstil och dämpning till varandra.

Och en DB är nog på tok för dyr, men nog hade det varit kul att prova!

Det som stör mig mest på min DHX är faktiskt :
"The rebound on the Fox works better than the compression, however the adjustment range is too broad (from full soft to full stiff) you can set up the bike way to slow or way to fast, and the usable range is very limited, it makes fine tuning very difficult. "

Dvs jag vill ha returen mellan två klick i mitten, ett är för långsamt och ett är för snabbt. Ska ha i tunnare olja, det var så den här tråden startade för 100 inlägg sen. =)

Men... skicka den till Tim på TF...och Pusha den...då får du ju den efter vikt,körstil och typ av cykel...

Plush skrev:
> Men... skicka den till Tim på TF...och Pusha
> den...då får du ju den efter vikt,körstil och
> typ av cykel...

Men hur ska man veta att det är så man vill ha den då? Vadå direkt efter körstil? Om jag kör smutta brakebumpsbanor en dag och steniga svenska skogsbanor med NS-drops en annan då, då blir det ju kompromiss av allt ändå? Problemet är väl att man vill ha den justerbar, inte tunead till EN setting.

Jag måste dock prova en PUSHad DHX för att känna skillnaden. Har du provat?
Är det bara kompressionen PUSH labbar med?

Saxat från deras hemsida under Fox DHX:

Factory Tuning System Adds:
# PUSH VxRII High Flow Piston
# Multi-Stage Compression and Rebound Valving tuned to application

Det sistnämnda låter ju riktigt intressant! Problemet är väl som jag sa ovan att man sedan inte kan justera detta. Hur ska man veta vilken inställning man vill ha?

Jag kör en pushad dhx nu... och det han frågade var vilken cykel jag hade, min vikt, och om jag körde huck/drop eller dh. Det var allt. Och jag måste säga att han iaf pangade pricken på i't utan problem. Visserligen har jag bara kört i 2 dagar men..ni har nog sett vilken typ av körning vi har här i Övik... Dom hade ställt den så pass bra att det enda jag ändrade var att snabba på returen 2 klick...Ställa Sag räknas inte. Och den har såhär långt överträffat alla förväntningar.

Dom byter ju ut en hel del i dämparen samt shimsar om den till typ av cykel och typ av körning baserat på ovanstående. Dock så har du fortfarande PP och Boostfunktionen kvar. Sen byter dom ut luften mot kvävgas.
Du kan såklart få dämparen som du vill ha den.... men ska du då säga emot den som anses som en av cykelvärldens främsta vad gällar gafflar och dämpare? Han ordnar ju till de flesta i topp 10 i VM...

Som nybliven dhx5 ägare vill jag gärna tacka kebarb, som jag inte känner men respekterar hårt för kunskaperna, Thomas för en ingengör i sitt esse och Westman för frågeställningen/arna. Jag är imponerad och min röst ligger på läsvärt. Tips skickat.

Om nu någon känner sig manad till en "Världen sämsta Pizza"tråds-liknande summering så sover jag gott!

Är det dumt att Pusha en DHX 4.0? Bortkastade pengar gentemot en 5.0? Eller blir den så bra inställd att man inte har något större behov av att ratta på bottom out efteråt?

Lutar åt en pushning när det är dags för service. :)

Plush skrev:
> Jag kör en pushad dhx nu... och det han frågade
> var vilken cykel jag hade, min vikt, och om jag
> körde huck/drop eller dh. Det var allt.

Hehe, I hear you, problemet blir väl om man kör både och. :)

> Du kan såklart få dämparen som du vill ha
> den.... men ska du då säga emot den som anses
> som en av cykelvärldens främsta vad gällar
> gafflar och dämpare? Han ordnar ju till de flesta
> i topp 10 i VM...

Jag betvivlar inte att han kan sin skit om vi säger så. Provar gärna som sagt.

Westman skrev:
> Plush skrev:
> -----
> > Jag kör en pushad dhx nu... och det han
> frågade
> > var vilken cykel jag hade, min vikt, och om jag
> > körde huck/drop eller dh. Det var allt.
>
> Hehe, I hear you, problemet blir väl om man kör
> både och. :)

Ja... det är klart... men isåfall... fråga honom vad han tycker är den bästa lösningen på det problemet.. Visst..ultimata är ju 2 dämpare men... realistiskt är det nog annorlunda.
>
>
> > Du kan såklart få dämparen som du vill ha
> > den.... men ska du då säga emot den som anses
> > som en av cykelvärldens främsta vad gällar
> > gafflar och dämpare? Han ordnar ju till de
> flesta
> > i topp 10 i VM...
>
> Jag betvivlar inte att han kan sin skit om vi
> säger så. Provar gärna som sagt.

Om du kommer upp kan vi nog ordna det... vi är 2 som har dhx 5.0 en som har den standard... och sen min... dom är samma längd på så det borde gå att flytta till en cykel och sen får du prova..

Plush skrev:
> Westman skrev:
> > Hehe, I hear you, problemet blir väl om man
> kör
> > både och. :)
>
> Ja... det är klart... men isåfall... fråga
> honom vad han tycker är den bästa lösningen på
> det problemet.. Visst..ultimata är ju 2 dämpare
> men... realistiskt är det nog annorlunda.

Det ultimata är nog helt klart en dämpare som man själv kan klicka om mellan dom två lägena och inte 2 dämpare, men annars håller jag med dig. :) Tänk om hans tuning gick att justera extern så att säga.

> Om du kommer upp kan vi nog ordna det... vi är 2
> som har dhx 5.0 en som har den standard... och
> sen min... dom är samma längd på så det borde
> gå att flytta till en cykel och sen får du
> prova..

Jag provar gärna om vi stöter på varandra någonstans!

nenja skrev:
> Är det dumt att Pusha en DHX 4.0? Bortkastade
> pengar gentemot en 5.0? Eller blir den så bra
> inställd att man inte har något större behov av
> att ratta på bottom out efteråt?
>
> Lutar åt en pushning när det är dags för
> service. :)

Tja... jag har inte åkt 4.0 så jag kan inte säga huruvida det är bortkastade pengar... Men är du ärlig när han frågar så kommer han bra nära en riktigt fin inställning tycker jag iaf.
Dom byter ju ut genomslagsgummit till Push's egna för en mer kontrollerad bottomout....

Dessutom...på baksidan av följesedeln skriver dom upp vilka inställningar den kommer med, typ Bottomout,Boost tryck, Retur, Fjäder, ProPedal.
Då har du en grundinställning som dom vet funkar bra på dh och din cykel....och det är utprovat under raceförhållanden...

Jag håller med dig, det är sjukt roligt att labba och fixa med dämparna just för att det kan göra en stor skilnad. Mest när man redan lärt sig känna cykeln dock!

Ibland känner jag själv att jag lägger för mycket tid på att grubbla på dämparinställningarna och för lite på att förbättra körtekniken. Men jag har ändå förbaskat roligt!

Just att man anstränger sig att förstå hur grejerna verkligen fungerar tycker jag är ganska viktigt för att kunna utvecklas som förare också! För när man vet mer om hur det funkar så vet man också mer om hur man vill ha det, man upptäcker dessutom snabbare när något är riktigt fel!

Dämparinställningar är lite som HiFi, man blir aldrig nöjd och kan justera i oändlighet!

På något vis känns det som fusk (tycker jag) att skicka det till PUSH eller TF, även om jag är säker på att det blir ritigt bra. Eftersom man inte har helt 100% koll på vad de har gjort så är det svårt att veta vad man skall ändra på för att få en liten förändring. Jag förmodar dock att det kommer att sluta med en resa över till någon av dem ändå till slut!

//K

EDIT: jag glömde tillägga att jag dessutom är för snål för att skicka iväg min dämpare på service. Hur jag skall motivera detta mot de timmar jag lagt ned på att fixa med den vet jag dock inte! Tid är ju också pengar ;-) (men kunskap är guld värt!)

Westman skrev:
> Äsch. Du tänker alldeles för rationellt. =)
>
> Jag tycker faktiskt att ställa in dämparna rätt
> gör en snabbare, kanske inte bara direkt utan
> även indirekt eftersom det får en att tänka på
> hur man kör och anpassa åkstil och dämpning
> till varandra.
>
> Och en DB är nog på tok för dyr, men nog hade
> det varit kul att prova!
>
> Det som stör mig mest på min DHX är faktiskt :
> "The rebound on the Fox works better than the
> compression, however the adjustment range is too
> broad (from full soft to full stiff) you can set
> up the bike way to slow or way to fast, and the
> usable range is very limited, it makes fine tuning
> very difficult. "
>
> Dvs jag vill ha returen mellan två klick i
> mitten, ett är för långsamt och ett är för
> snabbt. Ska ha i tunnare olja, det var så den
> här tråden startade för 100 inlägg sen. =)

Senast redigerad av en moderator:
Plush skrev:
> nenja skrev:
> -----
> > Är det dumt att Pusha en DHX 4.0? Bortkastade
> > pengar gentemot en 5.0? Eller blir den så bra
> > inställd att man inte har något större behov
> av
> > att ratta på bottom out efteråt?
> >
> > Lutar åt en pushning när det är dags för
> > service. :)
>
> Tja... jag har inte åkt 4.0 så jag kan inte
> säga huruvida det är bortkastade pengar... Men
> är du ärlig när han frågar så kommer han bra
> nära en riktigt fin inställning tycker jag iaf.
>
> Dom byter ju ut genomslagsgummit till Push's egna
> för en mer kontrollerad bottomout....
>
> Dessutom...på baksidan av följesedeln skriver
> dom upp vilka inställningar den kommer med, typ
> Bottomout,Boost tryck, Retur, Fjäder, ProPedal.
> Då har du en grundinställning som dom vet funkar
> bra på dh och din cykel....och det är utprovat
> under raceförhållanden...

Nej är det enbart bottom out-ratten som skiljer i slutändan så bryr jag mig inte så mycket, jag vet inte om det är Demons länkage eller ej men jag har alldrig riktigt kännt att jag bottnat min bakdämpare och då har jag ändå huckat lite.

Problemet är väl att vara utan hoj... Hur lång tid tar en push med frakt båda vägarna? ^^

Hörru! Servar gör man på vintern, åker på sommarn ;-)

nenja skrev:

>
> Problemet är väl att vara utan hoj... Hur lång
> tid tar en push med frakt båda vägarna? ^^

nenja skrev:
> Problemet är väl att vara utan hoj... Hur lång
> tid tar en push med frakt båda vägarna? ^^

Ja... bra fråga... jag köpte dämparen av dom då dom hade en liggande som var ny men avplockad av en hoj för att ägaren vill ha värre grejer. Och själva jobbet tar väl dom en 1½ timme kanske (vet ärligt inte), sen.. min skickades med Airsure frakt..kostade £15... den skickades på Tisdag eftermiddag, på Torsdag eftermiddag hade jag den i min hand.... Den frakten klagar jag inte på..
Varför det kostade £15 är för att jag beställde mer saker från dom, bara en dämpare kanske kostar £12...
Problemet är väl att få dit den lika snabbt..

Teoretiskt skulle du kunna skicka den på Måndag morron och ha tillbaka den på Fredag känns det som... Men... Som dom skriver på sidan...du ska ringa och boka en tid för det...därefter är det ju upp till dig att skicka dit det så dom har det i god tid före den tiden.

Om du aldrig har bottnat din cykel... då har du för hård fjäder. Fråga dom får du höra... Min fjäderkraft plockade han ner från 650 till 550...han ville gå till 500 egentligen men... ja det blev en 550 iaf. Och min känns betydligt hårdare nu än den gjorde tidigare vilket innebär att med rätt innanmäte kan man gå ner i fjäderkraft och utnyttja hela slaget utan att den kommer att kännas för mjuk......

Plush skrev:
> nenja skrev:
> -----
> > Problemet är väl att vara utan hoj... Hur
> lång
> > tid tar en push med frakt båda vägarna? ^^
>
> Ja... bra fråga... jag köpte dämparen av dom
> då dom hade en liggande som var ny men avplockad
> av en hoj för att ägaren vill ha värre grejer.
> Och själva jobbet tar väl dom en 1½ timme
> kanske (vet ärligt inte), sen.. min skickades med
> Airsure frakt..kostade £15... den skickades på
> Tisdag eftermiddag, på Torsdag eftermiddag hade
> jag den i min hand.... Den frakten klagar jag inte
> på..
> Varför det kostade £15 är för att jag
> beställde mer saker från dom, bara en dämpare
> kanske kostar £12...
> Problemet är väl att få dit den lika snabbt..
>
> Teoretiskt skulle du kunna skicka den på Måndag
> morron och ha tillbaka den på Fredag känns det
> som... Men... Som dom skriver på sidan...du ska
> ringa och boka en tid för det...därefter är det
> ju upp till dig att skicka dit det så dom har det
> i god tid före den tiden.
>
> Om du aldrig har bottnat din cykel... då har du
> för hård fjäder. Fråga dom får du höra...
> Min fjäderkraft plockade han ner från 650 till
> 550...han ville gå till 500 egentligen men... ja
> det blev en 550 iaf. Och min känns betydligt
> hårdare nu än den gjorde tidigare vilket
> innebär att med rätt innanmäte kan man gå ner
> i fjäderkraft och utnyttja hela slaget utan att
> den kommer att kännas för mjuk......

Jo det är ju just frakten som är rackartyget. :P

Jag lär ha bottnat dämparen, bara inte så hårt att jag noterat det på det viset. Jag har 400-fjäder och mjukare vore helt galet. ^^
4.0 Kanske bara är vääldigt progressiv på det allra sista slaget? Just för att man inte skall bottna den då det inte går att justera.

Push-grejen med kvävgas låter overkill, grejen med kvävgas är väl att den inte ändrar volym som luft vid värme? Så varm blir inte en MTB-dämpare normalt så att kvävgas behövs? Eller har jag missat nåt? Min gamla AVA hade kvävgas och det var ett jäkla mickel att få den kvävd så att säga, närmaste påfyllning var 7 mil bort och kostade 500:-. Trist.

Cane Creek låter intressant men knappast prisvärt. Har ingen aning om hur den funkar, tips till nån info att läsa nånstans? Kanske cane creeks hemsida? :)

EDIT: ganska fina bilder här alltså: http://www.canecreek.com/double_barrel.html

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror att önskelistan nu ser ut som följer :
1. Cane Creek double barrel(fast är den värd det priset för en amatöråkare?)
2. PUSHad DHX
3. Rock Shox Vivid 5.1

Ev kan 2 och 3 byta plats, då det är dom enda ekonomiskt realistiska alternativen så ska jag försöka provköra några sådana. Vividen lockar ju med positionsseparerad returjustering. Dock verkar den enbart ha en kompressionsinställning, ej högfart/lågfart.

Thomas och Kebarb : Anser ni precis som dynokillarna att PP inte bara påverkar lågfartskompression utan även lite av dom andra inställningarna också? Har ni hittat nåt sätt att ta bort PP och få en shimsjusterad kompression som inte påverkar dom andra inställningarna?

Skulle påstå att PP är med och lirar lite överallt. :)

Borde inte vara så lurigt att fixa en shimstack. Eventuellt med option på nåljusterad kompdämpning. En variant på huvudkolven i dämparen men stillastående där PP-käglan nu är. Det svåra är väl att separera komp från retur men knappast olösbart. Har lite ideer. Fan att man inte har svarv/fräs nu när DHX:en ligger i delar och kommer göra i några veckor medans armen vilar sej.

Jag är också av uppfattningen att PP påverkar all kompression
i allmänhet, även om designen verkar tänkt att vara en lowspeed
funktion med higspeed blowoff så är det nog riktigt svårt att
helt separera dessa.

Många av funktionerna i DHX verkar påverkas av varandra men hur
mycket vet jag inte. Just hur lufttrycket spelar mot PP är ju
lite kneptigt att förstå tycker jag.

Den ser ut att även kunna påverka rebound, men jag är inte
helt säker på hur hela förloppet går till med PP käglans
rörelse under kompression osv.

Rent spontant skulle jag villja tro att det kan bli ett
glappliknande tillstånd när PP käglan går från läget fullt
öppet till stängt, och där returen isf. är lite snabbare
än vanligt. Om det fungerar så i verkligheten vet jag dock
inte! (klonkande ljud verkar skvallra om just detta!)

//K

Thomas skrev:
> Skulle påstå att PP är med och lirar lite
> överallt. :)
>
> Borde inte vara så lurigt att fixa en shimstack.
> Eventuellt med option på nåljusterad
> kompdämpning. En variant på huvudkolven i
> dämparen men stillastående där PP-käglan nu
> är. Det svåra är väl att separera komp från
> retur men knappast olösbart. Har lite ideer. Fan
> att man inte har svarv/fräs nu när DHX:en ligger
> i delar och kommer göra i några veckor medans
> armen vilar sej.

Har införskaffat alla o-ringar nu, väntar på avtrykaren bara, sen ska jag försöka kladda ihop grejen. Går och funderar på fulmodd. Om man helt enkelt tar bort PP-käglan och ser till att det inte läcker ut via PP-ratten, vad händer då? Eventuellt strypa passagen som PP-käglan annars jobbar i på något sätt. Eftersom jag i 99 fall av 100 inte använder PP så är det läge att prova tycker jag. Och isånt fall, hur ska man ställa trycket och IFPn?

Då var även avstrykaren "i lager". Har herr Kebarb tagit semester? Tänkte smäcka ihop prylen snart...

Thomas skrev:
> Push-grejen med kvävgas låter overkill, grejen
> med kvävgas är väl att den inte ändrar volym
> som luft vid värme? Så varm blir inte en
> MTB-dämpare normalt så att kvävgas behövs?
> Eller har jag missat nåt? Min gamla AVA hade
> kvävgas och det var ett jäkla mickel att få den
> kvävd så att säga, närmaste påfyllning var 7
> mil bort och kostade 500:-. Trist.
>
> Cane Creek låter intressant men knappast
> prisvärt. Har ingen aning om hur den funkar, tips
> till nån info att läsa nånstans? Kanske cane
> creeks hemsida? :)
>
> EDIT: ganska fina bilder här alltså:
> http://www.canecreek.com/double_barrel.html

när det gäller hvävgas och stöt dämpare så skall man andvända nitrogenen för den utvidgar sig inte har man fyllt på 120psi så är det 120psi även när stötdämparen är varm
men fyller man med vanlig luft så vet dom flesta att den expanderar kraftigt vid värme och en stötdämpare blir varm lägg handen på den efter ett race och känn eller mät trycket före och efter nitrogen har dom flesta som håller på med stöt dämpar service på motorcyklar nitrogen och kvävgas är samma sak

borde det inte gå att blanda luft och kvävgas i dämparen? så att man tex har låt säga minimum tryck i kvävgas, men helt plötsligt vill man ha högre tryck av anledning x. kan man fylla på på med luft så att trycket ökar? då blir ju andelen luft i dämparen mindre och risken för expansion i samband med tempraturökning mindre än om man bara skulle använda luft.

ser ingen anledning till att det inte ska gå iaf.

bara en tanke.

svampbob skrev:
> borde det inte gå att blanda luft och kvävgas i
> dämparen? så att man tex har låt säga minimum
> tryck i kvävgas, men helt plötsligt vill man ha
> högre tryck av anledning x. kan man fylla på på
> med luft så att trycket ökar? då blir ju
> andelen luft i dämparen mindre och risken för
> expansion i samband med tempraturökning mindre
> än om man bara skulle använda luft.
>
> ser ingen anledning till att det inte ska gå
> iaf.
>
> bara en tanke.

det fungerar inte att blanda nitrogen och vanlig luft för då har man förstöet egenskaperna för nitrogenen det är det samma när man labbar med olika lufttryck i stötdämparen har man för lite luft då åker skiljekolven upp och det blir ett hål rum inne i stötdämparen som det inte finns olja i och sen har man slåt sönder den invändigt.

Tyvärr sdx men du har fel.
Allmänna gaslagen(http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen)
gäller alla gaser även kvävgas.
Detta innebär att trycket för kvävgas(nitrogen) varierar på samma
sätt som luft.

/Tobias

sdx skrev:
> när det gäller hvävgas och stöt dämpare så
> skall man andvända nitrogenen för den utvidgar
> sig inte har man fyllt på 120psi så är det
> 120psi även när stötdämparen är varm
> men fyller man med vanlig luft så vet dom flesta
> att den expanderar kraftigt vid värme och en
> stötdämpare blir varm lägg handen på den efter
> ett race och känn eller mät trycket före och
> efter nitrogen har dom flesta som håller på med
> stöt dämpar service på motorcyklar nitrogen
> och kvävgas är samma sak

sdx skrev:
> svampbob skrev:
> -----
> > borde det inte gå att blanda luft och kvävgas
> i
> > dämparen? så att man tex har låt säga
> minimum
> > tryck i kvävgas, men helt plötsligt vill man
> ha
> > högre tryck av anledning x. kan man fylla på
> på
> > med luft så att trycket ökar? då blir ju
> > andelen luft i dämparen mindre och risken för
> > expansion i samband med tempraturökning mindre
> > än om man bara skulle använda luft.
> >
> > ser ingen anledning till att det inte ska gå
> > iaf.
> >
> > bara en tanke.
>
> det fungerar inte att blanda nitrogen och vanlig
> luft för då har man förstöet egenskaperna för
> nitrogenen det är det samma när man labbar med
> olika lufttryck i stötdämparen har man för lite
> luft då åker skiljekolven upp och det blir ett
> hål rum inne i stötdämparen som det inte finns
> olja i och sen har man slåt sönder den
> invändigt.

hur menar du nu? den enda egenskapen som gör kvävgas användbar i stötdämpare är ju som sagt att den är mindre skiftande i volym än vanlig luft vid tempraturskiftningar? om nu luften expanderar mer än kvävet, så kommer det ju bara bli så att luften (som jag antar kommer lägga sig längre ned i behållaren) kommer bli större, och kvävgasen lika så, men inte lika mycket som luften?

för den enda anledningen till att man har någon form av gas i bakdämparen är väl för att man ska få ett tryck i den? och om du blandar luft och kväve så kommer det ju inte förstöra kvävens egenskap att ha låga skillnader i volym vid tempraturskiftningar?

svampbob skrev:
> sdx skrev:
> -----
> > svampbob skrev:
> >
>
> > -----
> > > borde det inte gå att blanda luft och
> kvävgas
> > i
> > > dämparen? så att man tex har låt säga
> > minimum
> > > tryck i kvävgas, men helt plötsligt vill
> man
> > ha
> > > högre tryck av anledning x. kan man fylla
> på
> > på
> > > med luft så att trycket ökar? då blir ju
> > > andelen luft i dämparen mindre och risken
> för
> > > expansion i samband med tempraturökning
> mindre
> > > än om man bara skulle använda luft.
> > >
> > > ser ingen anledning till att det inte ska gå
> > > iaf.
> > >
> > > bara en tanke.
> >
> > det fungerar inte att blanda nitrogen och
> vanlig
> > luft för då har man förstöet egenskaperna
> för
> > nitrogenen det är det samma när man labbar
> med
> > olika lufttryck i stötdämparen har man för
> lite
> > luft då åker skiljekolven upp och det blir
> ett
> > hål rum inne i stötdämparen som det inte
> finns
> > olja i och sen har man slåt sönder den
> > invändigt.
>
>
>
> hur menar du nu? den enda egenskapen som gör
> kvävgas användbar i stötdämpare är ju som
> sagt att den är mindre skiftande i volym än
> vanlig luft vid tempraturskiftningar? om nu luften
> expanderar mer än kvävet, så kommer det ju bara
> bli så att luften (som jag antar kommer lägga
> sig längre ned i behållaren) kommer bli större,
> och kvävgasen lika så, men inte lika mycket som
> luften?
>
>
> för den enda anledningen till att man har någon
> form av gas i bakdämparen är väl för att man
> ska få ett tryck i den? och om du blandar luft
> och kväve så kommer det ju inte förstöra
> kvävens egenskap att ha låga skillnader i volym
> vid tempraturskiftningar?

kvävgasen eller nitrogen inehåller ingen fukt så som vanlig luft gör

Från Wikipedia, sökord "kväve":

"Den vanliga däckfyllningen består av luft, det vill säga den innehåller 78 procent kvävgas. Flygplansdäck ska fyllas med torrt kväve av två skäl. Det ena är att fyllning med vanlig luft ibland kan innehålla mycket vattenånga, som kondenserar och fryser vid flygning på hög höjd, något som minskar däcktrycket vid landning. Det andra skälet är att syre långsamt oxiderar vid fyllning med luft, något som också minskar trycket. För vanliga bildäck är kvävefyllning inte viktigt enligt däcktillverkare."

Luft består alltså till ca 78% av kväve. Och resten av de 22% är "skämd luft" som får en dämpare att bli knasig vid temperaturskiftningar. Jag har aldrig känt att min dämpare blir varm faktiskt, inte tillräckligt varm för att påverka dämparens funktion iaf. Kör man som jag 99% åk som är max 2 minuter och sen sitter i lift i ca 10 minuter så spelar detta mindre roll men kör man Megavalanche så kanske det spelar roll. :)

Vill ha lite åsikter om den här iden. Enkel modd med klassisk strypning för kompressionsdämpningen. Skissen är schematisk och inte skalenlig.

DHX_mod_2.JPG ht=352

Är detta nåt som skulle funka? Shimstack funkar säkert men jag gillar iden att ha justerbarheten utan oljekladd.

Jag gillar idén!

Jag tror dock man behöver någon form av blowoff valve för
högfarts smällarna. hur vore det med en shimstack för högfart
samt en nåljustering i mitten för lågfart?

Lite som returkretsen på huvudkolve, den är både shimsad och
har en nålventil för justering medans shimsen är "fast" så att
säga/ojusterbar!

Just din nåljustering är en fiffig lösning, och den erbjuder
ju ett stort omfång av justering och är lätt att implementera!

//K

Thomas skrev:
> Vill ha lite åsikter om den här iden. Enkel modd
> med klassisk strypning för
> kompressionsdämpningen. Skissen är schematisk
> och inte skalenlig.
>
>
>
> Är detta nåt som skulle funka? Shimstack funkar
> säkert men jag gillar iden att ha justerbarheten
> utan oljekladd.

Nu fattar jag hur Cane Creeken funkar. Skitenkelt egentligen. Skulle gå att implementera en liknande hög/låginställning på kompressionsdämpen på DHX:en också, tror jag. Back to the drawingboard. :)

Shit :o

Nu ska man snart dra ner till alperna och trodde att man ska ratta in bakdämpen lite enkelt. No no man förstår vilken klantskalle man är efter att ha läst igenom denna tråd :)

Min gamla 5th-dämpare var ju bra m tanke på att man kunde ställa in första och sista halvan av compressionen så första halvan tog hand om trampet och stenar, rötter och break bumps och andra halvan fick ta hand om drops o hopps.

Dum fråga:
Hur mycket gör lufttrycket för returen?

Med mina rätt radikala skillnader mellan stigcyklarläget (tramp och drop) och DH-läget tycker jag mig märka att returen snabbas upp m lufttrycket.

Har du märkt om du kan finjustera returen med lufttrycket Westman?

Jag tycker att returen paverkas lite av lufttrycket saval som PP-ratten, men inte jattemycket av lufttrycket. Ska du kora nerfor i alperna, borja med min lufttryck och min pro pedal. Sa kor jag nu har nere och det funkar kanon till stok o bok.

Thomas och Kebarb, now we're talking!

Update för mig på demon!

Från tidigare:

500 fjäder
ingen bottomout
snabb retur
80Psi

Till:

400 fjäder
Ganska mkt bottomout, har inte räknat hur långt jag dragit.
Lite lite nerställd retur från tidigare, fortfarande snabb.
120Psi

Tillbaka
Topp