"DBS Touring". Riktig touringcykel?!?

lovisa

Ny medlem
är detta en riktig tourincykel eller heter bara märket så? vad bör den kosta?

7758722306.jpg ht=480

Edit av the_TnT: Du verkar iaf. vara en RIKTIG gaphals.

Senast redigerad av en moderator:
Nej. En "riktig" touringcykel har bättre pakethållare, möjlighet till lättare utväxling, lowriderfäste på den lite kralligare framgaffeln. Det där är ingen långfärdscykel.

Exempel på touringcykel: http://gb.cannondale.com/bikes/08/ce/model-8TR.html

Edit: Fast egentligen kan man ju cykla långt på vad som helst, kolla in Stellan och varöfr inte Tuvas trådar här.

Senast redigerad av en moderator:
tack! jag gissade nästan det. fasiken va svårt det är att få tag på en begagnad och billig touringcykel som inte är skräp!

Börja i andra ändan. Hitta en pålitlig cykel som har rätt storlek och är bekväm för dig att cykla på. Sålänge cykeln saknar stötdämpare kan man sätta på riktiga pakethållare på nästan vilken cykel som helst.

Köp en bra stålram, eller alu för den delen. En kompis köpte en Marin Bear Valley och kuskade runt i Sydamerika under några månader, utan att uppgradera komponenterna. Själv har jag använt min Merida från 2000 på flera långresor, fast det är numera bara ramen som är orginal. Deore räcker långt, byt ut hjul och vevlager och man kommer hur långt som helst.

Renodlade touringcyklar är omotiverat dyra, skulle jag säga, fast ett Rohloffnav vore lite kul...

Precis en sådan står i farmors garage, pappas gamla pendlarhoj. Extremt tung och tråkig, värd några hundra som sagt eller köp hellre en bra men gammal odämpad mtb som utrustas med smala punkasäkra däck, skärmar och pakethållare tror jag kan bli bra./j :)

En "riktig" touringcykel har lite geometri för touring. Längre hjulbas för att få plats med väskor, vilket leder till att cykeln går stadigt rakt framåt och inte svänger i onödan. (Jag är oklar över om det senare är önskvärt eller en konsekvens av plats-för-väskorna.) Vill du inte satsa på flera cyklar, men ha en bra hoj till vardags skulle jag titta på något du sitter bra på (tex en racerhybrid) och sen köpa till en enhjulig kärra (bob) att ha packningen på. Då slipper du seg hjulbas.

Björnstorp sa:
Hej,
Har du kvar cykeln är jag intresserad av att köpa den om du vill sälja.
/Mats

Om du menar lovisa så har hon inte varit inloggad här sedan maj 2008, så hon verkar inte vara så aktiv här så att säga.

Björnstorp sa:
Hej,
Har du kvar cykeln, är jag intresserad att köpa den om du vill sälja.
/Mats

Om du menar lovisa så har hon inte varit inloggad här sedan maj 2008, så hon verkar inte vara så aktiv här så att säga.

Tillbaka
Topp